Mikä autonosturimalli on paras?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja theloial, 18.3.2012.

  1. theloial

    theloial 1st gear

    Mikä autonosturimalli näistä 1500-2000€ laitteista on paras? Jokaisella on tietysti omat hyvät ja huonot puolensa mutta mistä asioista pystyy luopumaan?

    - kaksipilari: kaikki alla oleva onnistuu mutta et vaihda helmoja tms. Autoon meno vaikeaa, entä maalaus jos tallissa ei ole sivulla tilaa, tolppa edessä?

    - saksinostin, jossa keskiosa vapaa (ajorampit sivuilla): voit vaihtaa putken ja kardaanin mutta helmojen korjaus ei taas onnistu.

    - saksinostin jossa keskiosa tukossa, ns. maalaamonostin, neljä säädettävää tallaa: helmoja voi hitsailla jotenkin mutta keskiosa on piilossa ja akseleiden välissä ei tee juuri mitään.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eiköhän tää nosturi vertailu ole aina tapauskohtaista.. Kaikissa hyvät sekä huonot puolet.. Paras olisi mielestäni kaksipilari nostin kaikesta huolimatta,jää se alapuoli vapaaksi. Ne helmat hitsaa lattiallakin,tunkkien kanssa. Korihommissa tuollainen halpa nostin piisaa hyvin.Itselle riittäisi että nostaa sen metrinkin,kun tulee tallissa katto vastaan.. Jos tilaa piisaa niin kattaus erilaisia nostureita varmaan paras.
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    kakspilarinosturi, ja sit rakentaa pyörillä olevan telineen n70cm korkean mihin voi auton laskea jos helmahommia tekee.
    on meinaan yltiökätevä systeemi :D
     
  4. WSE

    WSE 1st gear

    Sanoisin että kaksiosainen saksinostin (2 erillistä ilman mitään mekaanisia yhdyspalkkeja), sillä helmojen luo saa kyllä riittävästi tilaa kun tekee niin että nostaa ensin pyörät ilmaan, sitten laittaa pyörien kohdille lattiaan vaikka vanhat peltivanteet joiden päälle auton laskee jonka jälkeen vaihtaa nostotalloiksi vaikka omavalmisteiset riittävän korkeat mallit ja eikun autoa ylöspäin. Kaikissa muissa hommissahan tämä on lyömätön kun alle pääsee vapaasti ja etu- ja takaosa täysin vapaana sekä kaksipilariin verrattuna auton kyljet ja ovet ovat aina täysin vapaina. Erikoisempia hommia varten voi myös ajaa jomman kumman pään renkaat nostotasojen päälle (jos hallissa on sen verran pituutta ettei perä tai keula jää ulos...) ja nostaa vain sitä päätä vaikka puoli metriä. Esimerkiksi tukivarsien helojen pulttien kiristys paino päällä on näin mukavaa. Toki helmojen hitsaus onnistuu näinkin aika hyvin.
    Ainoa suurempi haitta on ettei moista saa 2000€ vaan summa täytyy kertoa ainakin kahdella. Toki asennus ja lattiavaatimus on sitten paljon helpompaa kuin kaksipilarilla.
     
  5. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Pumppukärrytyyppinen yksipilarinostin.
     
  6. kaaponnyrkkipaja

    kaaponnyrkkipaja 1st gear

    jumankauta, äijä on nero! minkä takia ihmisen täytyy olla niin puusilmä ettei tota ite voe tajuta :poff: :oops:
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Mulla on saksinosturi ja sen lisäksi kaksipilarinostin. -kätevää.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sen tajuaa kun on koneet, tikusta ei saa oikein mitään mut tikkuaskista saa jo vaikka mitä. :wink:
    mul on periaatteessa sama juttu ku vinkkelillä paitsi mun nosturi ei satu tohon hintahaarukkaan.
     
  9. theloial

    theloial 1st gear

    Tuollainen saksimalli on nimittäin alle pari tonnia, ohessa kuva:
    http://www.nettikone.com/muu-merkki/crl ... km-machine

    ja keskeltä vapaa. Kaksipilari tai tuo saksimalli on varmaan paras, minulla on vain jokaisessa autossa olleet niin heikot helmat (vaikkakin vaihdettu) että helmoista nosto ei oikein saa kannatusta. Niin perinteinen kohta kun edelliset ovat nostaneet renkaita vaihtaessaan helman kantin ruttuun kympin tunkilla. Kai se on pakko käydä yrittää ja opetella käyttämään. Lähes jokainen autoni on takaveto, niissä on etu- ja takapalkit joista saa todella hyvin ylös tunkilla mutta helmoissa on huonot kohdat.

    90-lopun autoissa taas on hyvät kohdat nostaa helmoista, joko sisempänä vahvistetut kohdat tai helman pystysauma 5mm terästä.

    Sitten on tietysti Herald joka tahtoo vääntyä nosti mistä kohtaa tahansa, sen ulkonurkat tuntuu liian heppoisilta vaikka olisivat umpipalkista tehdyt...

    Pitää etsiä jostain nosturi ja kokeilla miten käpälät yltävät ja miten mistäkin saa kiinni.
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    valitettavasti mul mul ei oo tota (vielä), kaveri teki pari viikkoo sitten ja huomattiin, et vittu ku ei oo tehty jo 20 vuotta sitten :rotfl:
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead

    tuolane metriin nostava 3t saksi on melko vakuuttava, toki hintaa saa alas jos tilaa ite kiinasta, hintaa n. 800e +verot.

    toki muitakin versioita on tyrkyllä....

    laitoin tämän ihan tarkoituksella, jotta paikalliset välittäjät tarkistaisivat hintoja tai ainakin tarjoaisivat jotain erikoishintaan...... :D tiedän mitä vehkeet maksavat suurinpiirtein, joten laiskana miehenä voin tietysti maksaa extraa nosturista, muTten toki noin paljoa kuin virallisesti on pyyntinä....


    saa tarjota 3T/1900-2100 saksinosturia järkihintaan, @ TAI yv.
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Harva tarvii 40kpl nosturia jos itte kiinasta ostelee, kontillinen nostureita kun on minimi toimituserä.
    Niin.. koitappa myyda 39 kpl tietyn tyyppistä kiinannosturia tähän maahan, harrastajat on ainoita jotka saattaa ostaa,nekin haluaa kaikki erillaisia ja ammattilaiset ei koske tikullakaan noihin idänihmeisiin
     
  13. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Kyl mie kanssa noita jonkun verran nähneenä, taipuisin ite tuohon 2-pilarin malliin, tietysti ne helmat jää huonoon kohtaan, mut muuten on mallina miun mielestä parhain!

    Ebayn valikoimaa!
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead



    Minimi tilausmäärä on 1kpl.

    niinköhän ne ammattilaiset tietää, että lähes KAIKKI koneet ja laitteet on valmistettu aasiassa, olipa siinä minkälaine tarra hyvänsä....typerykset ostavat "länsimaalaisen" koneen kovalla hinnalla kun eivät halua kiinalaista konetta, lopulta selviää kuitenkin että samoja koneita ne kuitenkin on.

    Kyllä se vaan on nykyään niin, että työt saa tehtyä aivan mainiosti halvemmallakin nosturilla tai muulla kiinalaisella koneella.

    Sama on muissa työkaluissa, jotkut hölmöt rummuttavat esim. saksalaisten holkkisarjojen ym. paremmuudesta, vaikka nykyään kaikki valmistetaan aasiassa. :D
     
  15. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Meillä on käytössä helma ym. hommiin säädettävät pukit 1- 1.8m korkeudelle halkaisijaltaan n. 150 mm putkesta ulompi. N 10 cm välein 25mm tapille reijitetty jämy sisäputki. Painaa varmaan reilusti yli 5o kg, mut kestää ja toimii. Jalusta vaan tarpeeks isoks ettei kärry keiku.
    Kuorma-autoa ollaan nosteltu pää kerrallaan 2 sylinterisellä nosturilla. I palkkia vaan väliin ja hop ja näin renkaat jää vapaaks. Allehan ei tietty kannata mennä ilman turvapukkeja.
     
  16. jifx

    jifx 1st gear

    nelipilari siltanosturi keventimellä on kans helvetin hyvä, mut sen hinta on ihan mahoton verrattuna noihin saksinostimiin tai käpälänostimiin.......
     
  17. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

  18. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Itsellä tuollanen nelipilarinostin keventimellä ollu n.6 vuotta ja aina kun tekee jotain auton alla niin ei voi kun ihmetellä että miten sitä on tullutkaan toimeen ilman sitä aikaisemmin, aikas kannattava sijoitus oli silloin.
    Yleensä nostimen päällä seisoo cadillac- 60 ja alla toinen harraste peli ja kun tarvitsee käyttiksiä laitella niin tulee käynisteltyä noit kesäpelejäkin :lol:
     
  19. jifx

    jifx 1st gear

    ai jaa? paljon se makso, pitäis saada kyllä itellekkin, koululla tuli käytettyä semmosta. tosi helppo! :)
     
  20. theloial

    theloial 1st gear

    Kyselin kiinasta nostureita aiemmin niin noita 1500-2000€ hinnaltaan Suomessa olevia saa Helsinkin satamaan 800€ toimituskuluinen yhden kappaleen. Sitten siitä tulee jotain 300-400€ huolintakuluja veroineen vielä päälle. Juttelin erään kanssa joka oli tilannut ja suositteli lentorahdin käyttö, huolintakulut puolittuisivat kun eivät tarvitse siirrellä niitä yleisistä konteista toiseen ym.

    Säästöä tulee mutta hänelläkin seisoi tullissa nostin usean kuukauden. Isossa kontissa säästää huimasti kun kulut jakaantuvat. Tuo on kokonsa ja painonsa puolesta tavara jonka muut kulut tulevat isoksi. Ei tule postissa kotiin kuten pikkutavara :)

    Ja tännekin saa tarjota metriin asti nostavaa saksimallia asevelihintaan!
     

Kerro tästä muillekin!