Minkälainen hitsauskone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja yks toine mikko, 15.2.2013.

  1. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    tällanen keskustelu oli joskus, mut en nyt minuutissa löytäny. ja kyllähän tänne viestiketjuja mahtuu.

    elikkäs. olis tarkoitus alkaa hitsaamaan linja-auton korikehikkoa tos keväämmällä. ja kun entisen duunipaikan hyvää kemppiä ei voi enää yllättäen käyttää, ni pitäs sit hankkia oma.

    oon nyt selaillu nettimarkkina.comia, ja täytyy myöntää et tästä aiheesta en tiedä mitään. aiemmin oon turaillu duunipaikan koneella jotain lattiapeltejä kasaan, et ei voi hitsaustaitoakaan oikein kehua. käyttötarve omalle koneelle olis alkuun tollasten palkkien liittäminen toisiinsa, myöhemmin vois ajatella jotain peltienkin hitsailua.

    oon täs tietämättömyyttäni vähän monen vaiheilla. tollasta palkkia hitsailis kai puikollakin? ja joihinkin noihin muuntajiin olis vissiin mahdollista liittää tig-laite? tällasessa mitään järkeä? toki ihan lankakonettakin vois ajatella, koska sellaisesta enin osa vähää kokemustani.

    nyt saa opastaa ihan ku vasta-alkajaa opastetaan. ja ihan konkreettisetkin vinkit tervetulleita; jos näet jossain myynnissä hyvän käytetyn ni linkkiä kehiin, tai jos oot luopumassa omastasi ni tarjoa.

    budjetti jossain tonnin tienoilla, ei suorastaan haittais vaik jäis allekin. mut ei toisaalta maailmanloppu vaik menis vähän ylikin.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tunnettu merkki ainakin kannattaa valita,jo varaosien takia. Tuossa oikealla hyvä paketti... Ehkä karvan voisi olla tehokkaampi kone tosin. -->
     
  3. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Jos itse asuisin tällä hetkellä siellä etelässä ja olisin mikkiä ostamassa niin hakisin välittömästi tämän..

    http://www.nettikone.com/kemppi/kempoma ... 53/1146130

    Teho riittää varmasti kuvailemaasi hommaan ja on vanhaan hyvään aikaan tehtyjä kemppejä. Hintakin olisi suorastaan älyttömän halpa.

    Itse olen harkinnut jopa sitä että lahtisikkö moisen hakemaan, mutta matkaa on yli 500km.. :(

    Minulla on käytössä itsellä Migatronic Automig 273, ihan ok kone sekin mutta tuo Kemppi olisi kyllä paljon parempi. Tuli aikonaan ostettua tuo Migatronikki kun ei ollut sopivia käytettyjä tarjolla. Siinä on mielestäni vähän lelun oloinen langansyöttömoottori, muutoin ihan tukeva laitos..
     
  4. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Niin, puikkohommat muuntajalla unohtaisin heti alkuunsa jos ei ole hitsauksesta paljon kokemusta. Mikäli tarkoitat jotain 100€ muuntajaa niin melko varmasti vittuunnut koko hommaan jos sellaisella yrität turata. Puikko on tosi vaikea sytyttää ja muutoinkin homma on melkoista räkimistä.

    Mikäli puikkohitsaus niin joku tasasuuntaaja tai invertteri on oikea vaihtoehto. Ne invertterit maksavat siellä 400€ hujakoilla uudet. Reilulla parilla sadalla voisi löytyä tunnetun valmistajan hyvä käytetty. Hyötysuhde olisi hyvä olla 100% 90A virralla tai enemmän niin voi 2,5mm puikkoa sulatella tarvittaessa vaikka koko päivän.

    Itse ostaisin kyllä tuon Mikin ja sille hiilidioksi kaasuksi. Varmaan kaikkein edullisin vaihtoehto ja budjekti jää alle 1000€. Etelässä taidetaan myydä myös omia seoskaasupullojakin joissakin paikoissa, seoskaasu olisi parempi vaihtoehto jos hitsataan paksumpia ainevahvuuksia.

    Vuokrapuolloa ei oikein kannata harrastekäyttöön hommata jos hitsailu on satunnaista.

    Esimerkiksi 6kg hiilidioksi pullon 10v käyttöajalle koeponnistettuna saa ylensä alle 200e ja lähimmässä sammutinhuollossa saa täytettyä muutamalla kympillä.

    Vuokraputelit taitaa maksaa useamman satasen per viiden vuoden vuokra+pullon vaihdosta peritään oma maksunsa.

    EDIT: Muuntajaan jos laittaa lisälaitteen niin sillä saa rakenneltua vaihtovirta tig laitteen. Joka soveltuu siis alumiinin hitsaukseen.

    Mikäli tarkoitus on hitsata mustaa rautaa ja ruostumatonta niin virtalähde pitäisi olla siinä tapauksessa tasasuuntaaja noille tig lisälaitteille.

    En osaa varmaksi sanoa voiko niitä kaikkein halvimpia muuntajia edes käyttää tig hitsailussa virtalähteenä. Ainoat mitä olen nähnyt on niitä koirankopin kokoisia muuntajia.. :D

    EDIT 2: Tigistä vielä sellainen tieto että sille pitäisi olla suojakaasuna sitten puhdas Argon. Siihen ei se hiilidioksidi ja seoskaasu taasen käy.
     
  5. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Hitsauskoneeksi joku tunnettu merkki, eli Kemppi, Esab yms. Jos ns. vanhan ajan kone niin ehdottomasti voimavirta. Uudet Kempin valovirta MinarcMigit on kyllä helvetin hyviä koneita nekin, automaattisäädöt pelaa hienosti ja kokemattoman/osaamattoman hommaahan ne helpottaa selvästi. ite jos sellasen ostaisin niin 200 amp Evo se olis, tosin sekin meinaa olla hieman pieni noihin mun hommiin. Nyt itellä omassa tallissa Esabin 280Pro, millin lanka ja Woikosken SK-18 seoskaasu.

    Puikolla tulee kanssa hitsattua edelleenkin satunnaisesti, vähän niinku taitojen ylläpitämiseksi :rotfl:. Peltihommiin en edes ajattelis puikkohitsaamista kuin ihan pakosta, on se niin hidasta ja vittumaista mätiä peltejä yrittää täytellä. Jos kuitenkin semmoseen päätyy niin siihen hommaan on paras kone on Kempin Minarc. Palaa hyvin vielä 3 ja piikki, sekä kestää ja on hyvä hitsattava agrekaatinkin perässä (tämä itelle välttämätön ominaisuus).

    Kaasuista sen verran että hiilari on jees mätähommissa ja halpaa. Siinäpä ne hyvät ominaisuudet sitten olikin. Seoskaasun kanssa roiskeiden määrä minimaalinen verrattuna hiilariin ja sauman laatu/ulkonäkö aivan toista luokkaa. Ite ostin 2kpl 20l SK18-pulloja 10v leimalla ja täytenä hintaan 330€/kpl. Kuitin kanssa tottakai. Että ei se nyt niin kallista ole verrattuna hiilidioksiidiin.
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    Omani ostin vanhan teollisuuskoneen. Se kyllä edellyttäis että olis sitten paikkakunnalla korjaaja joka sen pystyy korjaamaan tarvittaessa.Isoilla firmoilla ne on omasta takaa sieltä saa huoltokirjatkin osakuvineen ja mittaus spekseineen.

    Ja kun sitä varaa oli tonttuun asti tässä pysyy sillä rahalla kauan mukana en tosin tiedä miten paljon kannattaa sijoittaa kun on minulle väärä merkki.


    http://www.lainvoima.com/kohde.php?id=2405&pid=23797
     
  7. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Joo, mistäs päin hommasit noi seoskaasuputelit?

    Täällä päin ei ole oikein näkynyt myynnissä missään seoskaasupulloja.
    Lähimmät firmat mitkä myy on jossain 400km päässä mitä olen onnistunut löytämään ja ne täyttävät itse nuo pullotkin.

    Ainakin joskus oli sellainen käytäntö että woikoski esimerkiksi ei täytä kuin itse koeponnistamiaan pulloja joten sekin pitäisi tehdä ennen kuin sitä kautta saa täytettyä. Paikkakunnallani on vain Agan ja woikosken vuokrapulloja saatavilla jos seoskaasua haluaa.

    EDIT: Itse en ole huomannut että roiskeita olisi sen enempää hiilidioksidillakaan kuin mitä seoskaasulla kun ohuempaa materiaalia hitsaa..
     
  8. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Miller MPi 220 mig/mag-koneella voi hitsata peltihommat migillä ja jos on noita paksumpia palkkeja niin ne menee samalla koneella koska siinä on myös puikkohitsausominaisuus,4-millin puikko palaa komeesti.
    On myös tig-toiminto nostosytytyksellä tasavirtahitsaukseen rosterille ja mustalle.
    Migissä on myös pulssiohjelmat rst,alumiini ja fe-hitsaukseen.
    Helppokäyttöinen synerginen 1-nuppisäätö.
    Tuhti 4-pyöräsyöttö,toimii valovirralla,paino 16 kg.
     
  9. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Woikoskelta mä omat pulloni ostin ennen joulua, ja sieltä mä oon aikasemmin pulloja ostellu mm. happi ja asetyleenin.
     
  10. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tjaa, pitääpä käydä melkein kyselemässä tuolta Woikosken pisteestä.

    Minulla on ollut sellainen käsitys etteivät möisi nykyään omia vaan olisi ainoastaan vuokrapulloja tarjolla..
     
  11. solar4

    solar4 2nd gear

    Woikoski myy omistuspulloja, AGA käsittääkseni ei.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    pari seikkaa mitä unohtui mainita,

    tota bussia tulis hitsailtua ulkona, sen takia siis ajattelin puikkokonetta. jotenkin arvellu, et suojakaasut lähtis taivaan tuuliin pihahommissa.

    ja sit tietenkin tarkoitin tasasuuntaajaa, ku puhuin muuntajasta. termistökin tälleen vähän hakusessa. siis et jos sitä tig-hommaa joskus lisäks. en osaa nähdä tarvetta alumiinin työstämiseen, mustaa ja joskus ehkä rosteria.

    että kuinkas tyyntä sitä pitää sit olla et suojakaasut menis sinne minne pitäiskin? olis tietyst hyvä tekosyy laistaa hitsailuista ja keskittyä ihan vaan kaljotteluhommiin.

    toi ehdotettu kempomat kyl houkuttelis. melkein väittäsin et tollanen on vanhassa duunipaikassa. eikä olis kaukanakaan. pitää nyt miettiä, rahat vähän polttelee taskussa. en oo aiemmin kehdannu ostaa konetta itelle, ku ei oo ollu varaa kunnolliseen. nyt taitais olla.

    lisääkin vinkkejä saa ilman muuta antaa.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    osta niiden palkkien hitsailuun juuri ja juuri riittävähkö puikkokone ja panosta loput parempaan voimavirtamigiin, ei walliusta.

    ydintäytelanka ei tarvi periaatteessa kaasua, ei toki yhtä hyvä jälki kuin kaasun kanssa, mutta saa juttuja kiinni.
     
  14. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Jos ei ihan pyörremyskyllä hitsaa niin ei ne suojakaasut isommin karkaile. Tuulisemmalla ilmalla voi viritellä vaikka pressuja tms. tuulesuojaksi ympärille varmyyden vuoksi.

    Myös suojakaasun virtausta voi isontaa ulkohommissa niin riittää sitten kaasukin varmasti. Itse olen onnistunut kyllä hyvin ulkohitsaushommissa migillä.

    Käytännöllisempi ulkohommiin on varmastikin joku invertteri. Jos joutuu laitetta paljon siirtelemään ja runko on kovinkin hankalan muotoinen niin invertteri on todella kätevä.

    Itse suosittelisin edelleen tuota Kempomattia, olisi todella edullinen.

    Tahtovat pyytää pienemmistä Kempomateista samaa hintaa ja enemmänkin. Niistä joissa ei ole kuin yksi neljä asentoinen jännitteensäätö nuppi jne.
     
  15. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Ydintäytelangasta en kyllä keksi oikein mitään hyvää sanottavaa. Olen kokeillut sitä vaikka minkä näköisillä koneilla niin melkoista turaamista on verrattuna suojakaasulla hitsaukseen.

    Kyllähän sillä ydintäytelangalla saa ruostepaikat hitsailtua pohjasta sen verta että leimasta läpi menee, mutta en kyllä mitään vaativampaa menisi tekemään..


    Jos joku sattuisi sanomaan että tuli tikapuut hitsattua ydintäytelangalla kasaan niin minä en ainakaan uskaltaisi niitä käyttää. :rotfl:
     
  16. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ei ydintäytelankaa.

    kai mie viikolla soittelen ton ilmotuksen perästä sit. kattoo pulloa keväämmällä ku homma alkaa olla ajankohtaisempaa.
     
  17. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    mitä nyt hitsarina sanoisin että itse ostaisin tuon kempomatin ja normaalia "kovaa" lankaa ja seoskaasua ei hiiltä,,,onnistuu pihalla hyvin kun vähän pressua laittaa,,ja tuollaisil koneilla pärjää vähän kokematonkin harrastaja.
    itse olen käyttänyt 1kk elämästäni palkkatöissä kun hitsasin yhden liikennöijän mädän linja-auton rungon kuntoon+muut korin tukiraudat,,,enään en kyl lähtis siihen hommaan,,noi vanhemmat eli 90-luvun linja-autot on sellaisia mätiä pommeja että huh huh :lol:
     
  18. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no meinasin ton 1960-lukulaisen ehostaa. monen vuoden projekti.
     
  19. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    http://www.kemppiweldingproducts.com/fl ... wroom.html

    Tuolta Plaraamaan: Minarcmig on pieni ja suht tehokas valovirtakone.

    Ittellä on muutaman vuoden vanha kempomat 2100 kotikoneena, eikä siitäkään pahaa sanottavaa löydy. Minarcmig 170 adaptive töissä verstaalla, ite oon päästelly 6mm rautaa toisiinsa kiinni sen kanssa ja hyvin sulaa.

    Jos nyt pitäs kotiin konetta ostaa niin se ois toi minarcmiggi.
     
  20. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Lahden Kärkkäisellä tais olla Esabin Origo mig/mag 250Amp 990€. Kaverilla on tollanen ja hyvähän sillä on noita autohommia tehä eikä kyykkää vaikka pitäis pikkasen paksumpiakin peltejä hitsailla.

    Kokeilin tossa yx päivä Kempin minarcmig 200evoa ja kylläpäs oli hyvä kone! Eipä uskois valovirtavekottimeksi joten kehitys on mennyy niissäkin huimasti eteenpäin. Jos nyt pitäis konetta uusia niin tollasen ostaisin ehdottomasti jos löytyis 250-300amp versio.

    Ytärilankaa ei missään nimessä ellei ihan pakko ole, ja siihenkin sitten mahdollisuuksien mukaan vaikka hiilidioksiidi kaveriksi. oon jonkunverran hitsannut ns. matkamigillä tuolla Venäjän ihmemaassa noita maastureita kasaan että pääsee kotio, kuten esim. tukivarsia, panhardeja, jousenkorvakoita yms. Kyseessä siis hitsi mihin otetaan sähkö kahdesta auton akusta, lankaa pystyy säätämään, virtaa ei. ytärilanka ja paremmissa malleissa saa avuksi suojakaasua pikkupullosta. roiskeita tulee perkeleesti, ja saumojen ulkonäkö on pääsääntöisesti aika hurja ( tosin enpä vissiin ikinä oo sitäkään hommaa tehny selvinpäin), vaatii ohkasissa materiaaleissa nopeet liikkeet sulan hallinnan kanssa. kaikki on kuitenkin pysynyt kiinni tarvittavan ajan. tosin mielummin hitsaisin puikolla jos mukana olis tarpeeksi tehokas agrekaatti ja Kempin minarc.
     

Kerro tästä muillekin!