FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Niin, harvapa katselija noissa kansallisissa ralleissa lähtöluetteloita tavailee. Tuo yleisökato taitaa kyllä vaivata muitakin pärinälajeja rallin F-cupia ja jokkiksen isoja kisoja lukuunottamatta.
     
  2. jknR

    jknR Gearhead

    Nimenomaan!

    Ian King tais ilmaistakkin mielipiteensä tuolla naamakirjan puolella.
     
  3. josu

    josu Gearhead

    niin miksei pitkiä burniksia sallita kaikissa ryhmissä olisi kansalle paljon enemmä katottavaa,radan pitokin paranisi lähtöalueelta,aikataluihin tuskin vaikuttaisi millään lailla,oon 100varma että lähes kaikki haluais vetää ne pitkä burbikset jos voisi,on se vaan niin hauskaa kun jokusen kerran oon saanu tehdä sen.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä se vaan aikatauluihin vaikuttaa. Mutjuu. Olsikohan kellään viitseliäällä johtislaisella tai toimitusjohtajalla mahdollisuutta/halua laskea vaikkapa viime tai toissakesältä et mitä kustantaa keskimäärin yks lähtö järjestäjälle? Palkintorahat ja erilaisten sarjojen "kynnysrahat" vois jättää pois, ja sit verrata se yhden lähdön keskimääränen hinta televisioinnin kanssa ja ilna? Sais vähän kuvaa että kuinka ratkaiseva se töllökustannus on, ja kuinka "kulttuuritukea nauttivaa" ylipäätään toi ajeleminen on?

    Ja sitte vielä säästöehdotusta koska säästäminen on päivän trendi; ruvetaan ajaa normi SM-kisat 200 metriä! Ei tarvi preppaa eikä putsaa rataa niin pitkälle, tarvitaan ehkä vähemmän toimitsijoita, vauhdit pienempiä ja vaarat vähenee jne.
     
  5. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Vantaan kruisinkis saman hintaset liput?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei taida olla, mut WCC, Kiikala tai Hyvinkää ei paljoo heitä. Fyyran jäsenethän saa, tai on ainakin tähän asti saanut niist viel jotain huojennus ja jopa ilmaiskuponkeja.
     
  7. Zege

    Zege 3rd gear

    Eipä kai sitä faktaa voi muuksi muuttaa, että ratojen etäisyys ns. kasvukeskuksista ei ainakaan helpota katsojien paikalle saamista. Vaikka eipä sillä, se oleellisin haaste näyttää olevan siinä, että edes ne lähipitäjien asukkaat eivät ole tietoisia tapahtumista. Varsinkaan riittävän ajoissa.

    Jostain on jäänyt mieleen aikoinani lukemani juttu USA:sta ja siitä kuinka järjestäjät havaitsivat ilmiön jossa porukka alkoi häipymään katsomoista kesken kisan. Eli esim. sunnuntaina porukkaa oli kivasti katsomoissa, mutta finaaleihin menneessä melko tyhjää.

    Alkoivat sitten panikoimaan, että jengi ei pidä näkemästään, mutta tekivät siten jotain ihan outoa. Sen sijaan, että olivat keskenään yrittäneet arvailla mistä on kyse, alkoivat kyselemään kisoista poistuvilta, että miksi lähtevät kesken.

    Kävi ilmi, että syynä ei ollut sinänsä pettyminen päivän antiin vaan fiilis, että oli saatu 2 – 3 tunnissa se mitä oli tultu hakemaankin. Oli viihdytty ihan kivasti, mutta oli paljon muutakin tekemistä.

    Tämä tuskin liittyy vain ja ainoastaan USA:han vaan eiköhän ihan sama haaste ole monen normi turistin kohdalla täälläkin. Jos se pelkkä radalle siirtyminen sellaista päälle tunnin luokkaa, sisäänpääsy maksaa sen verran että tuntuu ja huonolla tuurilla seuraat ajojen sijaan radan kunnostustöitä, niin mennäänkö kisoja katsomaan vaihtoehto ei välttämättä ole kovin korkealla menoja miettiessä.

    Kyllä se ihan sama on nähtävissä vaikkapa rata-autoilun puolella. Sama tuntemattomuus, kun Drag Racingin puolella ja samoja rata-alueitakin. Siellä ainakin viime vuosina näkynyt, että kun kisat Ahvenistolla, niin uskaltaisin väittää katsoja määrissä olevan eroja vaikkapa saman sirkuksen Alastaron kisaan. Toki esim. FINRace on esim. panostanut Ahveniston kisojen edellä markkinointiin roudaamalla autoja ja kuskeja Hämeenlinnan torille kisoja ennen. Silti näin fiilispohjalla arvelisi radan ja kaupungin välisellä etäisyydellä olevan myös jotain tekemistä asian kanssa. Toki Ahvenistolle on myös lyhyempi matka pääkaupunkiseudulta ajella, kun Motoparkkiin tai Alastarolle.

    Olisiko tuossa mallissa kuitenkin jotain kokeilemisen arvoista myös Drag Racingin puolella? Vaikka taajamat ovat pienempiä, niin esim. ennen Motoparkin kisaa muutamaa autoa (ja kuskia/tiimiä) Mikkelin torille kansalaisten ihmeteltäväksi. Sama Loimaalle. Miksipä ei ennen Nitrokisoja myös Tampere & Turku?

    Tässä olisi se etu, että se ainakin tarjoaisi mahdollisuuden paikallismedialle arkena lähestyä lajin edustajia. Jos eivät itse kisoista saa juttua aikaiseksi, niin tuollaiset tapahtumat uutisoitaisiin kuitenkin.

    Tiedottamisen kannalta – jos tavoite saada lisää katsojia – olisi erityisen tärkeää, että media kertoisi kisoista ennen tapahtumaa.

    Arkipäivät toki asettavat haasteet saada kuljettajia paikalle ja ajoituksen puolesta tapahtuman pitäisi ajoitta jonnekin loppuiltapäivän ja alkuillan välimaastoon, että kansalaisilla olisi mahdollista olla paikalla.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitä King siitä on tuumannut? Mennyt ihan ohi sen jutut.
     
  9. homer

    homer Double Gearhead

    Kovasti taisi tuo päätös jättää prätkät pois em-kisasta miestä harmittaa.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ok.

    En kyllä toisaalta ymmärrä itsekään tuollaista päätöstä. Mutta ehkä syynä on nämä useammat päällekkäiset kansainväliset sarjat mitä ajetaan.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tässäkin pyörien poisjäännissä, olisi ehkä hyvä jos asia perusteltaisiin jollain, ei olisi näitä luuloja.


    Kuten Jaska sanoikin, voi asiasta kiinnostuneet itse kysyä.
    Ehkä kuitenkin olisi helpompi kommentoida asiaa tänne suoraan, jolloin iso osa kiinnostuneista saisi tiedon.

    Asian voisi kommentoida kerralla ja kunnolla, jos tulee vastakommenttia, niin oikaista se ja jättää siihen. Eipäsjuupas väittelyyn ei kanata lähteä ja varsinkaan hymiöiden laittamiseen, saati OD:n vähättelyyn ei kannata lähteä.
     
  12. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Oon miettiny ihan samaa,silloin siitä alkas saada jotain käsitystä miten noi vehkeet lähtee.Laittas vaikka kaikille tutun ja olevinaan rivakan rs skoudan viivalle jonku streetti-luokan laitteen kanssa...tulis sitä kontrastia.Ja nimenomaan ei mitään nopeimpia vaan ihan joku 10-12s.vehjes.

    Se on niin totta mitä tässä ja muuallakin on monta kertaa toitotettu että se vauhti ja kiihtyvyys ei välity tv:stä(ainakaan tällä hetkellä) juuri ollenkaan.Lähtö on nopee mut sit näyttää että körötellään vaan maaliin,vaikka ohjaamo voi olla käsiä täynnä.
    Sen verran omakohtaista kokemusta on "nopeista" autoista että,varmaan nopein millä oon ajanu on 500cid moottorin omaava laite.JA se LÄHTEE...vielä satasen vauhdista saattaa lähtee sutimaan ja heikompia hirvittää.Mitähän tommonen vois mennä,ehkä 10s.puolelle,ainakin 11s.

    Mutta jos vastaavan menohalun laitteita kattoo tv:stä niin ei ne näytä mnevän oikein mihinkään.Tarvittas niitä sopivia leikkauksia ja lähdöt kuvattuna eri kuvakulmista yms.niinku on jo monesti mainittukin.Ja jos siihen vertailuks sais kuvattua pätkän missä joku Rytsölä tai vast. mukava miljunääri tulis vaikka ferrarilla viivalle...niin kansa näkis että jumansviidu sehän jäi ku tikku paskaan!! :D

    Toinen asia mikä on käyny mielessä ja voisi saada sitä yleisöä ja varsinkin niitä nuoria kiinnostumaan lajista/aiheesta.Jos saisi mitenkään järjestettyä pienet ns.kadunmiehen karkelot joka kisan yhteyteen,vaikka sen jälkeen tjsp.Ihan omilla kauppakasseilla otettas mittaa naapurin perasta,ei kypäriä ym.Ja nopeimmillaan sais mennä vaikka 14s.niin ei menis homma liian vakavaks ja karkais käsistä.Toki varmaan vaikea tai mahdoton toteuttaa mut ilmeisesti jotain pitäs tehdä,joku tuon tapainen vois houkuttaa lisää väkeä paikalle.

    Nyt pitäs FHRA:n ostaa repullinen gopro kameroita ja teippailla niitä ohjaamot ja autot sekä radanvarret täyteen.Sitten kaikki matsku jollekkin nuorelle(tai miks ei vanhallekkin)pätevällä bittinikkarille joka kokoais niistä näyttävän koosteen,ei sen tuon vaikeempaa tarviis olla.Joku aloitteleva pieni/yhdenmiehen firmahan vois moisen tehdä vaikka probonona(ei se uukakkosen homo :rotfl: )sit vaan koosteeseen sinne tänne tai ylä-alalaitaan että edited by Keijo-Einari Motion Pictures.Uskoisin että tuohonkin hommaan nälkäisiä,omien kykyjen näyttämishaluisia ihmisiä löytyis?!?
    Esimerkkinä vois mainita 1320Videon joka löytyy juutuubista,kattokaapa niin ehkä pääsette jyvälle mitä ajan takaa.Toi kaveri kuvailee ja haastattelee kuskeja ja on ilmeisen tunnettu heppu(heput?) varikoilla.Tekee ihan tyylikkäitä pätkiä ja äijät mielellään haastiksia antaa.Sponssihan sillä on mutta ei sekään mikään mahdottomuus pitäisi olla.

    Tulipas pitkä paatos,mutta ei tää laji saa nyt mennä kuolemaan ku en oo vielä kerenny edes kokeilemaan kunnolla.Tämä pitää nähdä mahdollisuutena.Long live Drag Racing!!!

    T:Eräs yleisön edustaja joka toivoo joskus ajavansa jopa muutaman kisan :D
     
  13. 440

    440 Gearhead

  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No ehkä kuitenkin karvan verran paremmin sais olla tehty :rotfl:
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead


    https://www.youtube.com/watch?v=VBsIhlH4LD4
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Uusimmassa takaluukussa asia esillä(nettiversio).
     
  17. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Sen verran hyvin Lequa tunnen että prätkä- ja räkreismies se on henkeen ja vereen, sekä seuraa kisoja aktiivisesti. Suorituspuolella enempi kadunmiehen vetoja, mutta nehän ne parhaita on :D
    Uskon että tekee parhaansa sekä lajin, että firman eteen johon on palkattu ilman mitään koplausmeininkiä.
    Miehellä on kuitenkin koulutusta, näkemystä ja tahtoa tehdä jotain kehittääkseen organisaatiota jossa on nyt toimarin paikalla.
    Se, että nyt on jouduttu tekemään aika äkillisiä ja ikäviäkin muutoksia vanhaan toimintasuunnitelmaan johtunee ihan asiasyistä, en jaksa uskoa että ihan ilkeyttään tai muuten tyhmyyttään ruvetaan lyömään jäihin aiemman johtiksen lupaamia asioita.
    Mulla on vahva luotto siihen että uusi TJ pätevänä kauppamiehenä ja muutenkin asioista ymmärtävänä saanee asiat rullaamaan, ja ehkä jopa jossain tulevaisuudessa ton poistuneen tv-näkyvyyden korvattua jollain paremmalla konseptilla joka kilpailijoitakin enemmän hyödyttää.
     
  18. 440

    440 Gearhead

    :eek: Parempi näköjään ettei harrasta tehokkaita "mopoja" https://www.youtube.com/watch?v=gj6U4qZSwMo :poff:
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Niin, onko toi nyt sitte tähän keskusteluun plussaa vai miinusta että uusi TJ on aikanaan ajanut ja lipannut Solifer Suzukilla johon on asennettu 130 heppainen 1100 prätkän moottori?
    Mun mielestä se kertoo terveestä hulluudesta :p
    Tai miten noi kymmenen vuoden takaiset ajosuoritukset muutenkaan liittyy siihen miten firmaa tai fyyran asioita hoidetaan, paitsi tietty että siviilissä vehkeillä hölmöilemällä saa työpaineita päästettyä, vähän niinku kiihdytysvehkeelläkin ajaessa?
     
  20. Zege

    Zege 3rd gear

    Elikä siis ilmeisesti tämä kohta sivulta 7, kuvateksti
    http://www.fhra.fi/binary/file/-/id/1/fid/1200

    Jaska Salakari otti Koskiselta jääneen vuoden pestin hoitaakseen.
    Hän painottaa MP-puolen pohjoismaista yhteistyötä. "Se toimii ja on kustannustehokkaampaa. SM- ja PM -arvo on isompi kuin EM-arvo. "Englantilaiset pysyvät Englannissa eivätkä aja täällä. Eikä meidän ole järkevää ajaa sinne kilpailemaan näillä matkakuluilla."
     

Kerro tästä muillekin!