Street 2015

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja EastWeld Racing, 14.9.2014.

  1. pile

    pile Gearhead

    Peikkojoen Racing on päivittänyt myös sivustoaan . Käykäähän tutustumassa. http://www.vauhdissa.com pientä keskeneräisyyttä vielä ilmassa. Team joka tapauksessa mukana motoparkin avauskisassa.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se ois sitte kausi pyörähtänyt käyntiin joten sen kunniaks pientä raporttia katuvessoista. Sitä tosin hieman vaivaa se ettei ihan kauheesti päässyt seuraamaan ku joutu ajamaankin kisassa, mut laitetaan ees jotain.

    Viikonloppuhan alkoi perjantaina testipäivällä niiden osalta jotka olivat paikalle vaivaantuneet. Ja olihan noita striittiläisiäkin muutama. Pari korvettiakin oli ajamassa lisenssiä mutta häipyivät jo perjantai-iltana. Perjantaina kerenny ollenkaan mitään tuloksia kattelemaan kun meni oman laitteen kanssa jumpatessa, mutta paikallaolijat kuitenkin kävivät ajelemassa ja säätelemässä. Jani Hakalahti Escortilla tais lähtee himaan jo perjantaina kanssa.

    Lauantaina sitten edelleen helvetin kylmässä odottelemana lajittelun alkua. Kelistä huolimatta päästiin ajelemaan aika mukavasti, ja poimimaan talven hedelmiä.

    Real Streetissa oli paikalle ehtinyt neljä autoa. Urhea esitys kertakaikkiaan ja kun lajittelu oli tauonnut saatto olla lähes sataprosenttisen varma ainakin yhdestä asiasta; mikäli kisa ajetaan loppuun poimii ykköspytyn Valiantti. Nimittäin ainoa eivaliantti, Siirosen Mikko Camarolla, poimi lähtöalueella kardaaninpaloja.

    Lajittelun ykköseksi ajoi Lehdon Esa, '66 malli kulki parhaimmillaan 9.082/234.29. Esa oli rakentanut auton taka-akseliston uudestaan hieman tukevammaksi entisen annettua periksi mutta uusia virityksiä ei ollut.

    Kakkosena oli Hiturin Sauli '65 mallisella urheiluautollaan. Talven aikana oli luovuttu perinteisistä lehtijousista ja pienistä pyöräkoteloista, tilalla nelilinkit ja vähän isompaa rengasta. Vähän säätelyä lähtötapahtumassa vissiin kuitenkin jäljellä, aika 9.350/233.08

    Kolmonen oli Hammarbergin Tommi '69 mallisella urheilusedanillaan. eivät vaikuttaneet järin tyytyväisiltä talven viritysten onnistumisiin ainakaan vielä tässä vaiheessa kautta, moottoripuolelta oli koetettu hakea lisälöylyä. Aika 10.261/208.91.

    Top Streetissä oli lajittelua ajamassa kuusi kuljettajaa.
    Ykköseksi livahti myös autonsa takarungon uusineet Erhomäet jotka kuulemma lähinnä testailivat Thierpiä varten. 8.165/267.03

    Kakkoseksi tuli 2002 bemarilla Pauli Kuki joka ajeli kait koko päivän mukavia aikoja. Rata nimittäin oli välillä haasteellinen kaiketi siks kun oli aivan saatanan kylmä ja vähän kosteekin. 8.311/265.37

    Kolmas hallitseva mestari Junttilan Pauli kupeebemarilla. Vanha moottori oli korvattu tilavuudeltaan pienemmällä ja ainakaan vielä ei oltu edellisvuoden tulostasolla. Lähdöt näytti suht rauhallisilta ja varmaankin jatkossa on luvassa vielä enempi vauhtia. 8.595/253.12

    Neljäntenä Raitakarin Juha 2T Carinalla. Kauan haettu 240 loppareissa rikki joten jatkossa tarvii kantaa jarruvarjoa, eikä toi 8 sekan aikakaan kovin kauas jäänyt, aika 9.023/240.12. Aika huikee suoritus 1600cc työntötankoneloselta.

    Viides oli Mikkolan Asseri. Talven aikana oli luovuttu vakioista takaripustuksista ja tilalle tullut nelilinnkiä ja isompaa rengasta. Lootaks manuaalin tilalle tais vaihtuu powerglide jo syksyllä. Voimaa tuntuis olevan aika mukavasti, mut vielä setupit ja alustasäädöt eivät kohdanneet. Aika 9.509/252.99

    Ja viimisenä muttei suinkaan vähäisimpänä Stablewskin Pauli chevy 2:lla. Kohtuu pitkään vaivaneet käynti- ja muut tekniset ongelmat oli onnistuttu ilmeisesti ratkomaan, rata vaan vaikutti hieman kapeammalta kuin muilla. Aika 9.923/240.08

    Sunnuntai sit olikin sellanen tyypillinen motoparkin kevätpäivä. Ekaks sataa, sitten rataryhmä tekee työtä kovalla intensiteetillä, kosteutta, rasvauksia, duunia.... No joo, itellä taas ikävä kuljettajan velvollisuus joten kilvanajolähtöjä pääs seuraamaan vasta kun oli pudottanut ittensä jatkosta. Siinä sitten tuli vielä kamala konfliktitilanne, et katsoakko Top Streetin eka kierros, vai hakeakko bisse tiskiltä? No, kaikkihan varmana tietävät kuinka siinä kävi.

    Real Streetissä Hammarbergin Tommi pakkas kamat jo aamulla ja lähti kotia kohti joten vuorossa olis ollut kaks sooloa ja sitten 66-65 finaali. Mitään ei kuitenkaan Real Streetin osalta ajettu kun olisivat olleet mukana vasta toisella kierroksella.

    Top Streetissä Stamblewskin Pauli pakkas kanssa Lyylin aamulla kotimatkalle vielä kun oli pysynyt kaiteiden välissä, onneks seuraavaan kisaan on aikaa etsiä alustasta ominaisuuksia.

    Ensimmäisestä parista jatkoon meni vakuuttavasti Erhomäen Timo 8.234 ajallla ja Raitakarin Carina valmistui kotimatkalle.

    Toisessa parissa Kukin Pauli myös vakuuttavasti 8.268 ja Asseri Mustangilla jälleen 9.5 vedolla himaan.

    Lyylin poistuttua kuvaan Junttilan Pauli sitten myös jatkoon 8.70 ajalla.

    Ja siihen kisat sitten jäikin. Onneks on sit nyt toista kuukautta aikaa hakea asetuksia kohalleen ennen seuraavaa koitosta. Tai onneks ja onneks; oishan se mukavaa kun noi kisat olis kalenterissa vähän tasaisemmin kuin mitä nyt. Eikä ehkä haittais pitää tota motiksen avausta paria viikkoa nykyistä myöhemmin, saattais nostaa sitä todennäköisyyttä että savokin ois jo herännyt talvesta. Kaikenkaikkiaan täytyy sanoo et oli hienoo taas päästä varikolle notkumaan kelistä huolimatta, mahtavaa jengiä striitissä etenkin päivärupeaman tauottua.
     
  3. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Great...bissee jos joisit ni tarjoisin 8)
    Paikalle kun ei päässy ni näähän on parasta antia.

    Ps. Hautakoski Jani Escortilla...
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sori, meni volvot ja fordit sekasin!
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Hyvää palautetta
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Drag Weekin osalta kisa ohitte. Ite olin sorvailemassa kakkosen rattaita raketissa ja lauantain sit viel Räyskälässäkin joten ihan täysin perillä kaikista striittitapahtumista ei ollut. Mut laitetaan kuitenkin ihan muistiin perustuen jotain enempi tai vähempi puutteellista ja oikeellista tarinaa.

    Lauantaina keli ei vaikuttanut ajamisen kannalta kovinkaan lupaavalta, mut järjstäjät oli kuitenkin tikkana ja ajot alko tasan klo 10. Real Streetissa Mattfolk oli talven aikana hommannut uuden virranajakajan kannen Valiantin moottoriin ja pyyhkäsi ensi vedossa lajittelun kärkeen uudella ennätyksellä 8.621/251.9. Loppari ei tainnut olla ihan uus enkka, tai sit se oli. Ens vuodelle viel uudet tulpanjohdot ni menee 8.5? http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5778.jpg

    Kakkoseks kaasutteli Esa Lehto '66 valiantilla. Ykskurkkusella kaasrilla varustettu isolohko jäi just ysin puolelle, 9.013/237.9. Suht kapeilla renkailla ja kolmevaihtesella automaatilla pito vissiin vähän rajallinen. http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_6112.jpg

    Komas valiantti kisassa oli Sauli Hiturin '65. Enkkaa pukkas sielläkin, linkit ja isommat renkaat auttaa ja 357 laulaa hienosti, alkua kait vois mennä vieläkin paremmin kun vertaa loppunopeuksia ja aikoja Lehdon Esan kanssa. 9.237/236.4 http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5764.jpg

    Neljäs ja ensimmäinen epävaliantti oli Jarmo Nyberg '72 Camarolla. 9.350/228. Parempaankin kait vois olla eväitä kun saa asiat kohdalleen. Tai sit tarvii vaan vaihtaa merkkiä ja mallia.... http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5769.jpg

    Viides ja tällä kertaa viimenen vaan ei vähäisin oli Antti Hautamäki tyylikkäällä pikkulohko chevellellä, oli ensimmäistä kertaa FHRA karkeloissa, vaan tuskinpa viimeistä. Aika 10.206/209.8 http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_6121.jpg

    Lisäksi ajamassa oli musta '68 Camaro lisenssituohuissa, nähtäneen sekin radalla kesän myohemmissä kisoissa mutta pudotukseen ei nyt osallistunut.
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5761.jpg


    Top Streetissä oli mukana seitsemän autoa mutta ilmeisesti vain kuusi onnistu saamaan lajitteluajan, Koivumäen Kallen suprassa oli ongelmia steitsauksesssa ja ilmeisesti jotain muutakin pientä, kaavioon pääsi silti. http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... P_7566.jpg

    Lajittelun ykköseksi veti vakuuttavasti Pauli Kuki nelipyttysellä 2002 bemarilla, 8.33/268.3 http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5801.jpg

    KakkosPauli oli tällä kertaa Stamblewski, Lyyli eli chevy Nova oli saatu kulkemaan suoraan ja ulospäin pehmeähköstä lähdöstä huolimatta taululle sytty lukemat 8.412/268.0. Uudelleen muotoiltu maskiko avain parannukseen? http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_6146.jpg

    Paulirintaman puhkasi sitten kolmossijallaan Asseri Mikkola Mustangilla 8.43/263. Edelleen pientä pito-ongelmaa, mutta säätelemällä ja ajamalla paranee kyllä vielä. http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_6148.jpg

    Neljäs viime kauden mestari Pauli Junttila. Vaikutti että Vaikeuksia saada ahtopaineet nousemaan, liekö talven aikana pienentynyt moottori sen verran ohuempi vääntöinen ettei vaan pääse turbiinin kanssa nostamaan keirroksia riittävästi vaiko jotain muuta? No, aika kuitenkin "ihan kohtuullinen" 8.74/252.3 http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_6154.jpg

    Viides oli Carinavaljakosta nopeampi, Juha Raitakari. 1600 motin työntötangot saa tikkaa aika kiihkeesti kun Carinaknin kokoinen auto menee kasin puolelle. En tiedä oliko taas oma ennätys kun työsekntely on ihan kellon tarkkaa, kierros kierrokselta puhutaan sadas ja tuhannesosien eroista. http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... U_5786.jpg

    kuudes ja lajitteluajoista hitain oli tällä kertaa harvemmin fyyran ksioissa ajava Jari Svensberg '73 Carinalla. Lajittelussa jotain ongelmaa ja ajaksi jäi 12.36/123.3, eli sellasta aika tarkkaan 10 sekkaa nollasta sataan luokkaa ajan ja lopparin perusteella :D Punasessa karinassa kakslitranen twin cam motori ainakin mun rajallisen tietämyksen perusteella, eli luulisin sen olevan kasiventtiilinen? http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Drag ... P_7480.jpg

    Sunnuntaina tuntu kelin puolesta niinku maa olis vaihtunut yön aikana, tais olla kesä. Toinen lajittleukierros jatkui vielä sunnuntaiaamuna loppuun. Pari rasvausta siihen vielä ja striitit joutuivat odottelemaan pitkälle iltapäivään ennenkuin pääsivät pudottelemaan. Ajallisesti Hautamäki oli pikkasen perässä ja Mattfolk edellä, mutta loppujoukko olikin sitten jo melkeen "virhemarginaalin" sisällä.

    Ekasssa lähdössä Mattfolk soolona, hyvä viivaltalähtö ja sit loppumatka körökörökirkkoa. Toisessa lähdössä oteltiin jo parilähtöä ja luvassa oli mielenkiintoa, Nybergin Camaro kun sattuu kulkupäälle se voi mennä yllättävänkin kovaa. Nyt mentiin aikalailla lajittelun lukemissa ja kun saman teki myös Lehdon Esa niin Esa meni jatkoon. Komannessa parissa Hautamäki ja Hituri ajoivat kumpikin normitasollaan joten Hituri jatkoon.

    Toisella kierroksella Mattfolk ja hituri, taas tarkkaa työskentelyä joten yllättäen Mattfolk finaaliin. Lehto soolona finaaliin viikonlopun nn:s 9.0 ajalla.

    Finaalissa siis '66 isolohko vallu ja '65 pikkulohko. Esa pikkasen nukku valoissa joten jännitys ei ollut mitenkään käsin kosketeltavaa, Mattfolkille voitto ja Esa kakkonen, ajat tais olla 8.6 ja 9.0 mut ero maalissa hieman suurempi.



    Top Streetissä siis kaaviota tuli "sotkemaan" Koivumäen Kalle radikaalilla ja tehokkaalla Suprallaan. Kukilla oli kaavion mukainen soolo mut meni multa hiukka ohi et ajoiko lainkaan? Mä menin kyllä mutnekin sekaisin tossa hommassa mut voi olla et en oo ihan tilanteen tasalla? Vai oliks kaavio rakennettu väärin? Ei ainakaan aiemmin ole ajettu Pro-kaaviolla. Aini mut nythän mä hokasinkin, oisko sit kuitenki ollu niin et Stamblewskin runkorajan alittanut aika olis viakuttanut jollain lailla tohon kaavioon? No, joku viisaampi varmaan kertoo.

    Toisessa parissa Stamblewskin Nova sai vastaansa Koivumäen Supran. Koivumäki sai steitsauksen onnistumana ja lähdönkin. Pari kertaa tais vähän olla lipeemässä ja nostelua mutta siitä huolimatta seuraavalle rundille ajalla 8.1/291! Loppari oli kovin streetissä nähty ja veikkaanpa et kesän mittaan menee vielä 300 rikki kunhan asiat hakeutuvat kohdilleen. Pauli ajoi kisassa alle runkorajan jota sitten tarvitsi hieman varoa, lähtö näytti lähtöpäästä kuitenkin suht tasaiselta Kallen nosteluiden takia, Paulille 8.61 aika. https://www.youtube.com/watch?v=iPeyEVC ... e=youtu.be Kolmannessa parissa Asseri Mikkola sai vastaansa Juha Raitakarin. Asserilla pallot tulessa joten Juha taas 8.9/ 24x ajalla jatkoon. viimisessä parissa Svensbergin carina ja Junttilan coupe bemari. Junttilalla taas vaikeuksia ahtopaineen nousun kanssa ja sehän nyt ei pudotuskisassa ole kovinkaan hyvä juttu. Svensberg jatkoon enkallaan luulisin, aika muistaakseni 9.7!

    Toisella kierroksella ekassa parissa Koivumäki soolona, kuten sanottu en tiedä ajoiko Kuki lainkaan ekaa rundia. No, joka tapauksessa Koivumäki pääs lähtemään paineitta liikkeelle. Ei kuitenkaan ahtopaineitta, lähtö oli harmoonisen näköinen ja odotettavissa oli kova tulos, taululle sitten lätkähtikin 7.67/291 eli Streetin uus nopein aika oli syntynyt. Toisessa semissä oli Carinoiden kaksinkamppailu, musta voitti jälleen 8.9 ajalla ja Svensbegin carinakin teki hyvän suorituksen.

    Finaalissa siis kaksi Toyotaa, toinen vähän vanhempi, toinen uudempi, toisessa nelipyttyinen työntötankomotti, toisessa kuuspyttynen vähän modernimpi konstruktio. No, se sit meni vähän reisille kun Koivumäen Supra hyppäs taas Steitsausvaiheessa yli. Raitakari vihreellä matkaan ja voittoon, Koivumäki taas hyvännökisesti vähän jälkeenpäin mut aikaa ei tullut vaan tuomioks LBTA.

    Ens viikonloppuna uudestaan jo torstaista alkaen!
     
  7. maverick

    maverick Gearhead

    Hyvä raportti. Jotenkin näin meni. Kuki ei ajanu su ollenkaa teknisten ongelmien takia .
     
  8. maverick

    maverick Gearhead

    Oliko Niin että pitkät bönärit on nyt top streetissä sallittu? Uusi Street edustaja Tsiffe ( valittiin lahden Jussin kanssa Tsiffe edustajaksi) voisi selvittää asian ennen syyskokousta..
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Multa käytiin tuolla kysymässä et pystyykö TS vehkeet tekee pro burniksia ja sanoin et pystyy. Aiankin tuolla oli tarvetta et rataan ois lähtöalueelle tarvittu kumia ja siellä olis kaikissa ryhmissä saanut tehdä pro burniksen, mut ei valjennut et onks kyseessä sit uus vallitseva käytäntö..
     
  10. pile

    pile Gearhead

    Jykältä aivan mahtava raportti jälleen kerran.Vihdoin se aurinko paistoi meidänkin risukasaan.
     
  11. mxu

    mxu 3rd gear

    Kiitokset jälleen mopemanille loistavasta raportista! Nähdäänkö Vippi vielä tänä kesänä tositoimissa?
     
  12. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Loistavaa C:ee!
    Ja todella isokäsi TS voittajalle...tai tässä tapauksessa kaiketi voittajille eli Raitakarin veljeksille! Pitkä työ tuottaa tässäkohtaa todellakin tulosta,oma ennnätys ja kilpailun voitto 8)
    Ja loistava osoitus siitä että pikkuruisella "antiikki"moottorillakin voidaan vielä pärjätä :soosoo:
    Ja täytyy toki Koivumäkeäkin onnitella Street enkoista...lisää on toki tulossa :wink:
     
  13. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Joo kyl ropellihattu osaa. pitäs joka luokalla olla vastaava tarinan heittäjä!
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vipille ei oo meidän toimesta tapahtunut mitään viimeaikoina. Tänään ptiäis männät olal valmiita jenkkilän päässä, sit kun ne saadaan Suomeen ni kattelee miten koneistamo ehtis lomiltaan lohkon hoonaamaan. Kannet ptiäi viskaa Ikikselle tsekattaviks ja imusarjassa olis vielä työstettävää. Mut pikkuhiljaa kasaan, jos ei koritöihin kauheesti panostais niin ehkä tänä kesänä viel suhattais. Mut siin saa monta risteystä osua kohalleen, dynon kautta on pakko mennä jne.
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Onko katuautojen sääntöjen tulkinnassa tapahtunut muutos?

    Itselläni olevan käsityksen mukaan kun 7,50s nopeammissa autoissa vaaditaa täysputkirunko, niin putkirunkoisia on pidetty "katuautohengen" vastaisina ja siten käytännössä street ryhmien nopein hyväksytty aika on ollut 7,50s.
     
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Varmaan Koivumäen autossa jotain vikaa ollu kun meni alle 7,5 sek.Mitäs sitte mahtaa mennä kun saa sen kuntoon?Onkos tää ihan yleismaailmallinen ilmiö,että katuauto ei voi kulkea alle 7,5 sek vai ihan Suomi-ilmiö!?Antakaa ny poikien ajaa jos vehkeet liikkuu!Pikkunen kevennys: https://www.youtube.com/watch?v=0Fx0TBYMH_k :rotfl:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, kyllähän se nykyisilläkin vehkeillä menee vielä kovempaa sitä mukaa kun saavat alustan ja tehot ruuvattua kohilleen. Kaikki Kunnia Koivumäelle ja tiimille, jokainen voi koittaa perässä. Mut kylhän tossa sääntöasiasssa mentiin vähän perse edellä puuhun, toivottavasti sama kuvio ei toistu enää ikinä missään ryhmässä kun sen välttämiseen olis mekanismit jos yhteydet pelais kattoedustajan ja ryhmäedustajan välillä. Toi sääntöasia ei toki ole millään muotoa Koivumäen tai kenenkään muunkaan kilpailijan vika; jos haluu vaikka pilluu ni harvemmin sitä saa vonkaamatta. Mut kattojärjestön ois syytä vakavasti pohtia toimintatapojaan sääntömuutosten suhteen. Ite vähän pelkään et kilpailijat katoo streetistä ton muutoksen takia mut tulevaisuus näyttää.
    Yks ton asian peruste on kaiketi ollut että "turvasäännöt ohittavat ryhmäsäännöt". Saman logiikan mukaan tietty Stokkeriinkin voi laittaa pro mod rungon, onhan se selkeesti turvallisempi. Sinänsähän toi 7.5 sekuntia EI ole enää rajana sille että voi ajaa alle 7.5 sekuntia (eikä ole koskaan kait ollutkaan) myös itsekantavalla korilla varustetulla neliöpalkkisella autolla, mut tokihan se vaatii erillasita asennoitumista ja rakentelua kun et suurimman osan tekee ns. puhtaalta pöydältä helmat-takalokasuojat-katto linjalta. Mut tilanne nyt on tää, kunnes se on joku toinen.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kiitos Jykälle vastauksesta kysymykseeni.


    Hei Raimo. Pistä se pikku billettimoottori johonkin koppaan / runkoon, niin päästään hämmästelemään kuinka niin pienellä motilla pääsee niin älyttömän kovaa.
     

Kerro tästä muillekin!