FHRA Nitro Nationals 2015

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 27.5.2015.

  1. KJG

    KJG 3rd gear

    Kaikesta päätellen rata oli huippukunnossa, pro vehkeillä saattoi olla jopa hiukan epäluuloa rataa kohtaan ja mentiin ainakin alkuun aikaisempien vuosien säädöillä.

    Edellisinä vuosina kirottiin ja haukuttiin lähes kaikki kun romuja tuli jatkuvalla syötöllä, jos ei Lanton Maken kevyttä vallihipaisua oteta huomioon niin yhtäkään kaidekosketusta ei tullut tällä kertaa. Montako vuotta saadaan mennä taaksepäin, että kisat olisi mennyt noin hyvin sen suhteen? Kiitos siitä DRF:lle, FHRA:lle ja ennenkaikkea rataryhmälle joka viimeisteli radan. Hienot kisat kaikenkaikkiaan!

    Ja onnittelut kaikille voittajille ja hopeaa saavuttaneille, Nixxonilta ja tiimiltä hieno paluu kolmen vuoden tauon jälkeen!
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jza kyseli radasta "kilvanpäästäjän" näkökulmaa..

    Perjantaina aamulla radasta ei pysty sanomaan mitään, johtuen omasta sössinnästä, iltapäivän rundilla taasen kuumuus teki hallaa radalle sen verran että vituiksihan se meni meidän osalta.

    Lauantaina taas oli rata 8- arvoinen, lähdössä vähän spottia, muuten ihan ok.
    Illalla taas oli lämpö kiusana, tosin päästiin toistamaan aamupäiväinen suoritus.

    Sunnuntaina rata oli aamupäivällä jo oikein hyvän tuntuinen ja koko päivän tuntui autot ampuvan mukavasti viivalta.
    Lämpö ei ole oikein hyväksi pidon kannalta, mutta tänään oli onneksi puolipilvistä ja rata selvästi paremmassa kunnossa.

    Ei huono kisa siis ollenkaan =)
     
  3. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Ja jatketaan samaa virttä...paljon kehitystä viime vuosista,täydellinen selostus kolmikko. Kaikilla tietämystä mistä puhuu+Kristjan tietämyksellä Amerikaks...Loistavaa!
    Näyttötaulu oli hyvä!
    Äänentoistoon oli selkeesti panostettu...tais toimia ekaa kertaa vuosiin ilman häiriöitä ja sopivalla volyymilla! :eek: :)
    Jottei ny ihan pelkäks kehuks mene ni miksei nyt viimein paikalle saadussa näytössä pyöriviä varikko haastatteluja voitu näyttää yleisölle äänenkera taukojen aikana? :odroll:
    Lisäks ihmettelen Ruottalaisten S&SS kuskien jo vuosia jatkuneen boikotoinin meitä kohtaan...ootteks Stockki-ukot vai kattojärjestö suututtanu ne,täh? :poff:
     
  4. homer

    homer Double Gearhead

    Taisi olla samaan aikaan kisa Ruotsissa jossa paikalliset stocki kuskit ajoivat. Harmi että moni kotimainenkin taitaa viettää välivuotta.
     
  5. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Jep,on vaan kestäny vuosia sama tila...noh,ehkä kuullaan tähänkin jotain faktaa :wink:
    Edit. Laukkaselta repes tosiaan varjonkiinnikkeet ennätysvauhdista 408km/h ja ilman varjoja rannalle...aika lähdössä 6.0 :mad:
    Lantto koki kisan jälkeisessä testivedossa jälleen kuumia hetkiä kun taka-aksilan tuennat petti n.puol matkassa...
     
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Kun katsoo tuloksia niin ilman tuota haaveria Laukkanen olisi voittanut koko kisan...
     
  7. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Sunnuntain kuvat lisätty.
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/2015/FHRA/Nitro+Nationals/

    Erittän epävirallisia tuloksia.
    Junior Dragster: 1 Mico Ahonen,2 Petteri Liimatainen,Onnea
    Junnu Bike: 1 Minttu Gratschew,2 Valtteri Kaisla,Onnea
    Real Street: 1 Kenneth Matfolk 2 Esa Lehto,Onnea
    TOP Street: 1 Kalle Koivumäki 2 Pauli Kuki,Onnea
    Street Bike: 1 Marko Erälähde 2 Kimmo Rantala,Onnea
    Pro et: 1: Jarno Salonen 2 Ari Remah,Onnea
    Spet: 1 Janne Söderqvist 2 Hannu Tekoniemi,Onnea
    Sgb: 1 Janne Koskinen 2 Manu Alarto,Onnea
    Pro Harley: 1 Jukka Köykkä 2 Kalle Myllylä,Onnea
    Stock/Super Stock: Tarmo Mikkola 2 Jarmo Markkanen,Onnea
    Funny Bike: 1 Sami Kallio 2 Juha Ollikainen,Onnea
    Comp: 1 Aki Kulmala 2 Timo Lahti,Onnea
    Outlaw: 1 Kalle Mannerkoski 2 Tero Vainio,Onnea
    SPS: 1 Viljar Maesep 2 Rolf Simonsson,Onnea
    SC: 1 Meri-Tuuli Sassi 2 Kristina Nygren,Onnea
    SG: 1 Annica Larsson 2 Angelica Larsson,Onnea
    Top Fuel Dragster: 1 Mikael Kågered 2 Antti Horto,Onnea
    Top Methanol Funny Car: 1 Johan Lindberg 2 Johnny Oksa,Onnea
    Pro Stock: 1 Richard Sundblom 2 Magnus Petersson,Onnea
    Pro Mod: 1 Anders Nilsson 2 Bruno Bader,Onnea
    Pro Stock Bike: Robert Karlsson 2 Elvira Karlsson,Onnea
    Super Twin: 1 Samu Kemppainen 2 Per Bengtsson,Onnea
    Top Fuel Bike: 1 Sverre Dahl 2 Jan Sturla Hegre,Onnea
    Super Pro Street Bike: 1 Dag Wagenius 2 Björn Friström,Onnea
     
  8. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

  9. savoa

    savoa Gearhead

    la ja su oltiin katsomossa kaikki toimi hyvin tulokset jos sais vielä päivittymään nettiin nopeemin mut hyvä fiilis jäi 8)
     
  10. S-A

    S-A Gearhead

    [​IMG] [​IMG]

    Ottamiani torstaipäivän valokuvia löytyy nyt osoitteesta motorsport.kuvat.fi.
    Lähipäivinä kuvasivustolle päivittyy vielä perjantaipäivän valokuvat.

    Kuvatiedustelut osoitteeseen ampuja(a)gmail.com
     
  11. eekoo

    eekoo Gearhead

    Hieno keli ja äksöniä piisas. pari seikkaa joita korjaisin jos olis voimma ja valta. Selostuskolmikosta 2 puhuis suomea ja 1 teksasia eikä kilpaa teksasia. Käkö puhui suomea niinku pitiki, kitoos. Sit leirintäalue, Mölinä muuten ok mutku osalla stereovolyymit kaakossa aamuyöhön, hauskaa on kiva pitää mutta kun yrittää kakaroiden kans nukkua niin voi per...No tulihan jotain opittua ens vuotta varten ittekki.
     
  12. PasiU

    PasiU 3rd gear

    Muutama kuvatus ralleista minultakin.

    Löytyy sivuilta: www.pasiu.kuvat.fi/kuvat/

    Kansioista nimeltään:
    Nitro Nationals 2015 Sportsman Classes
    Nitro Nationals 2015 PRO Classes

    Kiitos taas järjestäjille ja kilpailijoille - hienot kapinat!
     
  13. kapav

    kapav 3rd gear

    Jos radan lämpötila on 110-120F välillä niin konstit on aika vähissä. Rupee meinaan kumi oikeesti oleen kuin sulaa lakritsia. Itse viikonlopun ja edellisen viikonlopun aikana jonkin verran tutkineena voin sanoa, että rataryhmän työ on ollut todella hyvää. Toiseks keli ei muutenkaan ollut paras mahdollinen koviin aikoihin. Rata tarjosi kaikille tasapuoliset olosuhteet.
     
  14. heleha

    heleha Gearhead

  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Katsojan näkökulmasta: istumapaikat kympin hintaiseksi,oliko edes 30% käytössä. Eikä kyllä vipissäkään ruuhkaa ollut.. Näyttö hyvä mutta aivan liian pieni,tai sitten oli vaan liian kaukana. Tornille pisteet hauskuutti sopivasti. Selkeästi jotain väliohjelmaa kaivataan kun siivousessiot alkaa.. Ruoka nyt oli taas tuota hmm festarihöttöä.. Jotain hamppareita vaikka kojuihin.. Liput sunnuntaille ihan ok hintaiset,mutta spekuloimalla olisiko 30e lippu tuonut vielä muutaman tuhannen katsojan lisää?Ei ollut hiekallakaan ruuhkaa.
     
  16. BBC

    BBC Guest

    Se on lämpötila ongelma täällä lämpimissä maissa, onneksi ruotsi, amerikka jne ei kärsi näistä "heinäpoudista".

    Onnittelut Nixxon ja kalliomäki. Molemmat tekivät suuren vaikutuksen tekemisillään.

    Näyttötaulu erittäin hyvä varsinkin niille jotka ei nähneet suoraan lähtöä. pisteet tästä.

    AH
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    On se lämpö ongelmana kaikkialla..

    Tuore asfaltti, paljon kumia jotta reiät saadaan umpeen, paljon kumia meinaa paksua kerrosta sulavaa pintaa.
    Ei se rata kuitenkaan huono ollut, topikat pääsivät irti viivalta hyvin, isoja pönäreita ei näkynyt juurikaan.

    Tierpin edellisessä kisassa ei ollut juurikaan parempi pito.

    Alastaron radan etuna oli tasainen pito alusta loppuun. Ei ylläreitä matkalla.
     
  18. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Meinasin juuri sanoa samaa. Tuo kombinaatio on se syy yhdistettynä erittäin lämpimään ilmaan ja suoraan auringon paisteeseen (suhteessa radan pintaan).


    Kyllä se Amerikassakin tuo lähes 100 F ilmanlämpötila ja reilusti yli 100 F radan lämpötila aiheuttaa myös ongelmia. Suomessa (Alastarossa) radan pinnan lämpötila voi nousta suhteessa korkeammalle kuin Amerikan radoilla, koska tuo aurinko möllöttää tuolla taivaalla sangen pitkään, ja sitä jäähtymisvaihetta ei oikein ole lainkaan.

    - Tierpissä kait auttaa osittain se, että siellä on betonipinta ja siitä ei tiuku sitä öljyä lämpimällä säällä.

    - Jollain Amerikan radoilla on jopa jäähdytysputket radan alla.

    Rami
     
  19. kapav

    kapav 3rd gear

    Nyt kun tämä kumi päästään kaapimaan pois ni rata paranee huomattavasti. Kaapimisessa huokoset ja kolot täyttyy mutta liika kumi saadaan pois. Siitä tulee ensi vuodeks aivan loistava pohja radan tekoon. Tää on vähän niin ku taikinajuuri. Toki rataryhmä kertomansa mukaan kaapi lahtöaluetta päivien välillä nytkin. Eikös tää ollut vasta kolmas kisa uudella pinnalla.

    Jos verrataan kesäkuun Tierppiin missä radan lämpötila oli 60-65f paitsi perjantai iltapäivällä 85f. radassa oli liimaa niin rankasti, että tossut sai kiristää hampaat irvessä muuten ne olis lähteneet jaloista irti (nimimerkillä: lähtöviivalla kaatunut). Pito oli kyllä parempi mutta ei radikaalisti. Minusta Tierpissä liimaa on aivan liikaa muille kuin TF:lle. Jos Alastarolla olis ollut viileempää esim. rata olisi ollut alle 100F, niin ajat olis olleet todella kovia.
     
  20. Mika.V

    Mika.V Gearhead

Kerro tästä muillekin!