Millä vinyyli/keinonahkapinnat puhtaiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja jusku1, 10.7.2013.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Itse kokeilin vinyl&leather cleanerillä mutta totesin kaikista parhaaksi " CRC Wipes" eli semmonen yleis käsien puhdistus rätti jota haen motonetistä, Sillä irtoo lähes kaikki, eikä tartte edes kovaa jynssätä.

    Puhdistuksen jälkeen vinyl/leather care ettei pinta kuivu ja rupea halkeilemaan varmuuden vuoksi :)
     
  2. evaat

    evaat 3rd gear

    Minä puhdistin keinonahka sisustaa sappisaippualla. Vaaleassa sisustassa oli tummia rasvaisia näpin jälkiä, mutta hyvin lähti puhtaaksi. Kovasta muovista ( viiksestä ) musta väri muuttu harmaaksi, eli kannattaa testata kestääkö materiaali puhdistusta.
    Kaluste myyjä kehu sappisaippuan käyvän myös aidoilla nahalle.
     
  3. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    ite kokeillu muutamia tuotteita, tällähetkellä vinyylien putsauksessa on paras prestan vinyl&leather cleaner, pikkasen liian rajua kyllä useimmille nahkapenkeille, tahtoo ottaa väriä mukaan ;)
    tota ja oottelee 5 minuuttia, tällä lähtee kakkavesi valuun vaikka olis autoglymillä ja muilla markettituotteilla koettanu ja dusannu. suolanen hinta vaan harmittaa, joku 18-22euroo taitaa olla suihkupullon hinta tätä nykyä. lähtenyt kivihiilikaivoksen työntekijän raiskaamat penkit puhtaiksi ... ei lähtenyt muilla konsteilla. sai kyllä hinkata sienellä samalla ja toistaa pari kertaa mutta oli kyllä jessuksen kovaa kiinni se lika ( enklannin pojalta hommatut penkit, siellä on jonkun sortin kaivostoimintaa)
     
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Prestan Vinyl cleaner -> Tolu, suht tiukalla seoksella -> Jarrucleaneri -> RK24 liuotin. Miedommasta alkaen järjestys.

    Noita käyttelen itse oikein paskaisiin sisustoihin. Yleensä edes RK24 raakana ei jätä jälkiä, kunhan ei anna sen kuivua pintaan.
     
  5. 85840845

    85840845 Gearhead

    Eikös joku ollut käyttänyt puhdistukseen soodapuhallusta??
     
  6. ilefix

    ilefix 1st gear

    Jos home ei edelleenkä irtoa, infoa löytyy
    www.presco.fi
    Sieltä löytyy ammattilaistuotteet joka lähtöön..
    Myös yksityiskuluttajille.. :eek:
     
  7. evaat

    evaat 3rd gear

    En ole kokeillut homeeseen, mutta muu lika irtoo pirun hyvin Le Chat-saippualla. Pesin eldon vinyylipenkit ja turvavyöt ko saippualla ja puhdasta tuli. Varsinkin kuskin beige turvavyö oli tosi paskanen. Hieroin märän sienen karkeempaa puolta saippuaan ja sitten vaan hinkaamaan. Kuskin vyötä piti liottaa vesisankossa ennenkuin puhistu. Hyvä tuote eikä maksa kuin 2,60 euroo.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mä oon huomannut parhaaksi omassa käytössä sellaisen kuin universal stone. Lähti mussen kattoverhoilu, penkit ja ovipahvit puhtaiksi helposti, tuli kuin uudet. Tolla lähti myös kuulakärkikynä valkoisesta nahkasohvasta, kun muksut keksi piirrellä vähän tähtiä ja kuuta.. Joutui sitten tosin putsaan koko sohvan, että väri oli yhtenäinen.. ;)
    http://www.universalstone.eu/ löytyy ihan esim. prismasta
     
  9. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Täältä myös ääni Le Chat-saippualle!
     
  10. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    mä komppaisin ilefixiä tässä asiassa, laatu kamaa ja varmaan ohjeet ileltä että tulee pinnat lipakoiksi.
     
  11. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

    Tuossa oli puhetta homepilkuistakin. En osaa sanoa millä niitä saa pois mutta pilkkujen syntymisen syy on todennäköisesti peräisin karisseista ruuanmuruista ja sokerista. Kalja tai limuroiskeet ovat mainio kasvualusta. Kannattaa imuroida auto syksyllä ja liukkaat pinnat (erityisesti ratti ja ovenkahvat) pyyhkiä huolella kostealla rätillä.
     
  12. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Moi

    Ihmesieni on ihan ykkönen kaikkeen likaan.
    Sitä löytyy joka kaupasta siivousosastolta.
    Valkoinen sieni todella hienohuokoinen sieni.
    Toiseen käteen märkärätti jolla pyyhit pinttyneen lian pois ja ihmesientä käytetään
    Sopivan kosteana ei litimärkänä eikä kuivana vaan sopivan kosteana silloin se toimii.
     
  13. eekoo

    eekoo Gearhead

  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Vinyyli: Taikasieni ja kostea mikrokuituliina perään. Olen käyttänyt tuota samaa (halvinta) Foxtelia. Lopuksi voi vaikka pyöräyttää perään jonkun vinyl & rubber care tyyppisen ratkaisun.

    Nahka: Marseille saippua (Le Chat on yksi merkki), sillä lähtee nahka hyvin puhtaaksi ja jättää mattapinnan. Toki penkit on hyvä käsitellä kuivumisen jälkeen jollain hoitoaineella.

    Kangas: Autoglym Power Max 3 autoshampoo. Lantrattuna suihkepullosta tai painehuuhtelulaitteella. Hankaus karkealla froteepyyhkeellä. Sumupullon ja pyyhkeen avulla saa mm. kattoverhoilun hyvin puhtaaksi. Tietääkseni Glymin "interior shampoo" on samaa tavaraa valmiiksi lantrattuna. Ja tämähän on siis myös ulkokuoreen sopivaa pesuainetta.

    Lattiamaton olen usein pessyt irtaallaan Tolu + Mäntysuopa seoksella. Porstaa perään ja puhdasta tulee.
     
  15. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Ootteko muuten paikannut kattoa?
    Itselle pitäis laittaa pieni paikka repeämä on n.3cm mittainen
    Mitenköhän tio hoituisi parhaiten mistä ainekset?
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ota lähikuva vauriokohdasta, ja laita tänne analyysiin. Eiköhän oikeat lääkkeet löydy.
     
  17. passerby

    passerby Gearhead

    Jesarilla! :rotfl: :poff:
     
  18. zzysleri

    zzysleri 1st gear

    Siinä on tällä hetkellä valkoista jesaria.
    :poff:
     
  19. passerby

    passerby Gearhead

    sitten en tiedä. joku asiasta tietävä voi ottaa puheenvuoron :lol:
     

Kerro tästä muillekin!