Car Culture Online

Overdrive.fi

Autotallin rakentaminen

Yleisesti rakentelusta ja aiheita, jotka eivät sovi muihin tekniikka- ja rakenteluryhmiin.

1450 viestiä

Edell. 1 ... 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80 ... 97 Seur.

Sivu 77/97

RockAnA 17.10.2013 09:32 (Re: Autotallin rakentaminen)
Satunnainen kävijä, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 02.02.2011 22:31, Viestit: 281

Itse olen nähnyt loisteputkin toteutetun valaistuksen siten että ns. perusvalojen lisäksi oli oman katkaisijan takana lattiarajaan sijoitetut valot. Tuo korkeussäätöinen kuulostaa tosi fiksulle idealle

-RockAnA-
Chevrolet Suburban 4*4 6,5 TD -94

moottorinlohko 17.10.2013 10:42 (Re: Autotallin rakentaminen)
Aktiivijäsen, p-karjala, Rekisteröitynyt: 22.01.2005 09:54, Viestit: 1808

pile kirjoitti:herra kristus sanon mä.ihan oikeesti oottako tekemäs tallia vai mitä ihmettä.oikeesti on murehet miehillä jos maataan auton alla paskas ja hitsataan,hiotaan,maalataan,puhalletaa mitä kulloinkin.niitä paskoja siinä sivus imetään sisään eikä haittaa yhtään ja sitte pelätään paria homepilkkua seinän sisällä.voi perse sanon mä.Ei mitiä tehkää tallinne niin kuin haluutte.Noi oli vaan mun aatoksia.
samaa oon ihmetelly itsekkin tätä nyky menoa,itse aloteltiin 70 luvun lopulla pihalla laittelut ,ei ollu kompuroita,nyt pitäisi tallit olla kuin jonkun firman hallit,kompuraksi ei kelpuuteta kuin 15 donan tai kalliimmmat ruuvikompurat,nosturit samanlaista tasoa,taitaa nyky harrastajilla olla rahaa kuin roskaa,itse kun tavis työläinen tuntuu 2 donan nosturikin riittävältä investoinnilta muiden pakollisten kulujen lisäksi,ja vielä pitäisi jäädä siihen auton laittoonkin rahaa,maailma muuttuu,ennen ajettiin ja nakki paloi,nyt kaasutellaan ilmastoidussa tallissa tuijotellen dynolappua,sitten passatilla mäkkäriin. :roll:

rb 17.10.2013 11:01 (Re: Autotallin rakentaminen)
Yliaktiivinen jäsen, vantaa, Rekisteröitynyt: 21.03.2005 22:56, Viestit: 4230

Onneksi Suomeesa on vapaus laittaa omat rahansa mihin lystää.

Pelaa, ryyppää, ostaa hienon auton, hommaa kesämökin tai purjeveneen jne jne, mutta jotkut saattaa sen käyttää jopa autotalliin, eikä senkään pitäisi mun ymmärtääkseni olla keneltäkään muulta pois.

No H2O 17.10.2013 15:37 (Re: Autotallin rakentaminen)
Vakiokävijä, Born in the S.A.V.O, Rekisteröitynyt: 19.12.2004 23:03, Viestit: 657

Niin kyllähän sitä itsekin muistan ajan kun -30 asteen pakkasessa väännettiin roikkalampun alla, jotta ajamaan päästiin... Välillä käytiin pannuhuoneessa lämpiämässä ja taas jatkettiin...

Mutta niistä ajoista onneksi on päästy eteenpäin, ihan oman mukavuuden, lisääntyneen kaluston yms. seikkojen vuoksi tallista haluaa hieman "paremman" ja itselle sopivamman paikan. Sen vuoksi tämäkin threadi elää ja voi hyvin.

Itselleni teen jossain vaiheessa autotallin johon olen suunnitellut pannuhuonetta, puuvarastoa, lämmintä varastoa erilaisille kodin irtaimille ja sitten tietysti se "napruu puoli"... Napruu puolesta ei tule kuin vajaan 70 neliön kokoinen, ei mikään alytön mutta piisaa minulle. Autojen, tms. säilytystä varten on sitten eri paikat kuin tuo napruu tila...

valpas 17.10.2013 16:43 (Re: Autotallin rakentaminen)
Tulokas, Tampere, Rekisteröitynyt: 26.07.2007 22:13, Viestit: 57

RAL9005 kirjoitti:
rb kirjoitti:
saresks kirjoitti:Pistäkää niihin seiniin eristeet, jotka voivat sitoa ja luovuttaa kosteutta ja höyrynsulut veks.

Eli käytännössä.....

Mitä??

Kärjistetysti on olemassa kaksi vaihtoehtoa. Tehdään rakennuksesta energiatehokas tai tehoton. Jos halutaan energiatehokas puhutaan ns. pullotalosta missä paksut eristekerrokset ja mahdollisimman tiivis vaippa. Tämä vaatii tietenkin lisäksi koneellisen ilmanvaihton mitä monella ei ole varaa autotalliin rakentaa. Ilmanvaihtokone taas itsessään kuluttaa energiaa, mutta ylläpitää hyvää sisäilmaa.

Toinen vaihtoehto on tuollainen perinteisempi rakenne ja painovoimainen ilmanvaihto, missä sisätilaa lämmitetään ja kosteus kylmästä ulkoilmasta ei tiivisty rakenteisiin niin kauan kun sisällä riittävän lämmin tai rakenteissa ei ole sisäpinnoilla tiiviitä materiaalikerroksia mihin kosteus pääsee tiivistymään. Ulkopinnoilla se ei yleensä haittaa. Lämpö ja kosteus menee siis osittain rakenteiden läpi, eikä merkittäviä tiivistymispintoja. Hukkaa siis energiaa.

Oikein rakennettuna kumpikaan ei ole toistaan parempi, mutta ilmanvaihtokoneella saadaan sisäilma laatu helpommin säädettäväksi.

Home itsessään tarvitsee tietyt ja kohtalaisen tarkat rajat missä se pystyy elämään, lämpötila, kosteus ja suotuisan materiaalin kasvulle. Jos tuuleksesta on huolehdittu oikein ei ole väliä vaikka kosteuden tiivistymistä pääsisi tapahtumaan pitää sen olla harkittua, kosteus pitää johtaa pois rakenteista.

Tuossa ei oikeastaan muuta virheellisstä juttua ole,kuin se, että kosteus tiivistyy kylmästä ulkoilmasta rakenteisiin! Asia on todellisuudessa just päin vastoin. Kosteus kulkee aina lämpöisestä kylmän suuntaan. Siksi tarvitaan se Höyrynsulku. Joskus riittää ilmansulkukin.
Sisäilmaa tarvii vaihtaa vain silloin,kun on elämää sisällä. Laittteille, ja rakenteille riittää yleensä ilmankuivain, eikä silloin tarvitse ilman välttämättä vaihtua.
Homeet kasvaa vain silloin, kun on lämpösen puolella, ja suhteellinen kosteus yli 80%.
Minulla on vain yks tapa rakentaa. minulle energia on kallista.
Eikä nyt tarvi enään miettiä, miten teen. Samat ajatukset on Tampereella rakennuspuolen professsorilla, jonka kanssa asiasta mielipiteitä vaihdettiin. :)

Testaan vielä varmistukseksi auringonpuoleisella seinällä vierekkäin Höyrynsulkumuovia, ja Isover Varioo eri tolppaväleissä, ja eristeissä.
Jospa aurinko vielä paistelisi.

valpas 17.10.2013 16:55 (Re: Autotallin rakentaminen)

brassi kirjoitti:Tsegatkaas rakentajat selluvillan ominaisuudet. Ainoa hygroskooppinen eriste, eli kostuu ja kuivuu. Myös maailman ekologisin, kun tehdään sanomalehtipaperista, jossa homeen ja ötököiden estona luonnonsuolat borax ja boorihappo. teholtaan samaa luokkaa kuin lasi ja mineraalivillat.

Selluvillaa seinissä voidaan käyttää puhallettuna, kun puhalletaan kosteana, hieman vettä ja Kiillon selluvillaliimaa, niin pysyy ruistutettaessa, ja mieluiten ristiinkoolattuun runkoon, jossa esim sähkövedot voi olla valmiina. Kuivumisaikaa tarvitaan joitakin päiviä, mutta kuivaessaan "liimautuu" tolppiin. Ilmansulkupaperi sisäpuolelle, ulos normaalit tuulensuojalevyt.

Tekijöitä on Suomessa monta, Ekovilla, Termex, Fibratus,sellueriste, jne.

Ei huono ratkaisu ollenkaan, jos ei ole ihan pesutilasta kyse.

valpas 17.10.2013 17:04 (Re: Autotallin rakentaminen)

RockAnA kirjoitti:Itse olen nähnyt loisteputkin toteutetun valaistuksen siten että ns. perusvalojen lisäksi oli oman katkaisijan takana lattiarajaan sijoitetut valot. Tuo korkeussäätöinen kuulostaa tosi fiksulle idealle

Peltihommissa on usein hyvä, jos tulee valoa alhaaltakin. Suojausluokalle oli vissiin jotain tiukempia vaatimuksia, kuin kattovalaisimelle. Taitaa vissiin riippua vesipisteistäkin?

hlappis 17.10.2013 17:25 (Re: Autotallin rakentaminen)
Vakiokävijä, maalla, Rekisteröitynyt: 02.10.2006 21:58, Viestit: 500

Kuva
Kuva
Kuva

kuvat ovat vähän vanhoja,mutta tuollaista elementtitallia pykällän itselleni harrastetilaksi.
n.100neliötä tilaa,vielä puuttuu puhallusvillat ja kyprokin mättöä sekä sähköjen kytkennät.
ovet sais jo ehkä ensi viikolla paikalleen.
kyllähän tuollaisessa kopissa hommaa riittää ku kerkee vaan illat ja viikonloput väsäämään.

saresks 17.10.2013 20:23 (Re: Autotallin rakentaminen)
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.11.2006 15:18, Viestit: 1193

valpas kirjoitti:Kosteus kulkee aina lämpöisestä kylmän suuntaan. Siksi tarvitaan se Höyrynsulku.

Eikä nyt tarvi enään miettiä, miten teen. Samat ajatukset on Tampereella rakennuspuolen professsorilla, jonka kanssa asiasta mielipiteitä vaihdettiin. :)

Testaan vielä varmistukseksi auringonpuoleisella seinällä vierekkäin Höyrynsulkumuovia, ja Isover Varioo eri tolppaväleissä, ja eristeissä.

Sen verran korjaan, että ei sitä höyrysulkua tarvita kosteuden kulkusuunnan takia, vaan mineraalivillaeristeitä käytettäessä niiden kosteusfysikaalisten ominaisuuksien vuoksi. Nämä uudet selluloosaeristeet ja pellavakuitueristeet sekä hirsirakenteet ja vanha kutterinlastueristys eivät tarvitse höyrysulkua ominaisuuksiensa johdosta. Lisäksi ne ovat ainoita rakenteita, joita uskallan altistaa sisätilan jäähdytykselle (esim. ilmalämpöpumppu), jolloin ilmankosteuden kulkusuunta on ulkoa sisäänpäin.

Tuosta energian kalleudesta ja energiahävikeistä. On arvioitu, että seinien kautta karkaa alle 20% lämmitysenergiasta. Suurempi osa karkaa yläpohjan kautta ja suurin osa ilmanvaihdon mukana harakoille. Jos on käyttämättä höyrynsulkumuoveja ja valitsee em. orgaaniset eristeet, ei tarvitse tinkiä yhtään eristyksen tehosta.

Isover mineraalieristeiden valmistajana paikkaa tilkkutäkkimäisesti omien tuotteidensa heikkouksia näillä puoliläpäisevillä höyrysuluilla. Ja rahat näistäkin tilkuista kilahtavat heidän osoitteeseensa. Win-win -tilanne, paitsi että ostaja ei voita muuta kuin huonon eristeen käyttämisen mahdollisuuden. Miksi siitä pitäisi maksaa?

Ja niiden, jotka eivät ymmärtäneet, ei tarvitse ottaa hepuleita. Maailmaan mahtuu kaikenlaista - niin myös rakentajiin.

rb 17.10.2013 20:42 (Re: Autotallin rakentaminen)
Yliaktiivinen jäsen, vantaa, Rekisteröitynyt: 21.03.2005 22:56, Viestit: 4230

Sorry toi mun edellisen viesti kimmahdus.

Ei pitäisi mihinkään viesteihin koskaan vastata kärkevästi, mutta ehkä mä en aamulla ollut vielä parhaimmillani.

Mut tosiaan, jokainen meistä on joskus ollut nuori ja vaihdelaatikkoa on irroiteltu talvipakkasessa kun lapsuuden kodissa autotalli oli sen kokoinen, että just sinne sai mahtumaan 100A Datsunin.

Tai no; Eka oikee auto tuli hommattua armeijan jälkeen ja sen sai kun saikin mahtumaan talliin kun keula apurunkoineen purettiin pois ja suunnilleen silloin syntyi päätös, että sitten kun mä kasvan joskus isoksi niin mä hommaan kunnollisen autotallin.

No siihen isoksi (mut ei aikuiseksi) kasvamiseksi meni vielä kolkyt vuotta, mutta tossa se nyt pihalla on.

Eikä siihen alkuun ollut suinkaan tarkoitus upottaa 20- vuoden velkavankeutta mutta jossain kohtaa oli vaan myönnyttävä, että jos mä aion pitää kiinni suunnitelmistani niin se valitettavasti myös maksaa.

Toki kaikki mahdollinen mitä pystyi itse tekemään se myös tehtiin mutta maanvaihtoineen, paalutuksineen melkoinen pino euroja oli mennyt jo siinä vaiheessa kun muutama harkkokerros pilkisti vasta maan pinnalla, vaikka siinäkin kohtaa perustusten muotit,raudoitukset, harkkojen muuraaminen tehtiin omalla porukalla.

valpas 18.10.2013 06:54 (Re: Autotallin rakentaminen)

saresks kirjoitti:
valpas kirjoitti:Kosteus kulkee aina lämpöisestä kylmän suuntaan. Siksi tarvitaan se Höyrynsulku.

Sen verran korjaan, että ei sitä höyrysulkua tarvita kosteuden kulkusuunnan takia, vaan mineraalivillaeristeitä käytettäessä niiden kosteusfysikaalisten ominaisuuksien vuoksi. Nämä uudet selluloosaeristeet ja pellavakuitueristeet sekä hirsirakenteet ja vanha kutterinlastueristys eivät tarvitse höyrysulkua ominaisuuksiensa johdosta. Lisäksi ne ovat ainoita rakenteita, joita uskallan altistaa sisätilan jäähdytykselle (esim. ilmalämpöpumppu), jolloin ilmankosteuden kulkusuunta on ulkoa sisäänpäin.

Tuosta energian kalleudesta ja energiahävikeistä. On arvioitu, että seinien kautta karkaa alle 20% lämmitysenergiasta. Suurempi osa karkaa yläpohjan kautta ja suurin osa ilmanvaihdon mukana harakoille. Jos on käyttämättä höyrynsulkumuoveja ja valitsee em. orgaaniset eristeet, ei tarvitse tinkiä yhtään eristyksen tehosta.

Isover mineraalieristeiden valmistajana paikkaa tilkkutäkkimäisesti omien tuotteidensa heikkouksia näillä puoliläpäisevillä höyrysuluilla. Ja rahat näistäkin tilkuista kilahtavat heidän osoitteeseensa. Win-win -tilanne, paitsi että ostaja ei voita muuta kuin huonon eristeen käyttämisen mahdollisuuden. Miksi siitä pitäisi maksaa?

Ja niiden, jotka eivät ymmärtäneet, ei tarvitse ottaa hepuleita. Maailmaan mahtuu kaikenlaista - niin myös rakentajiin.

suurelta osin samaa mieltä.
Sen verran lisäisin vielä, vaikka nuo kosteutta kestävät eristeet eivät pilaantuisikaan kosteudesta, niin minun kokemuksieni perusteella ne menettävät osan eristyskyvystään kostuessaan.
Siksi itse en haluaisi päästää sisäilman kosteutta kantaviin rakenteisiin, ja eristeisiin (se kastepisteen paikka talvella). Eli haluaisin riittävän tiiviin kerroksen sisäpintaan, mutta niin, ettei se aiheuta vahinkoa.

Voipi olla, että olen tehnyt virheen laittamalla seiniin mineraalivillaeristeet, mutta en nyt viitsisi vaihtaakkaan niitä, koska ne ovat eristeinä toimivia eristyskyvyltäänkin, jos ei niitä päästa kovin kastumaan.
Näyttäisi tällä hetkellä siltä, että tiivistä muovia ei kaikissa olosuhteissa kannattaisi käyttää seinän sisäpinnassa (silloin, kun sisäpuoli on merkittävästi kylmempi, kuin ulkopuoli).
Tilanteessani halvin, ja helpoin tapa saada seinärakenteeni pelaamaan niissä olosuhteissa, joissa se minun käytössäni tulisi olemaan, on laittaa aurinkoseinälle, ja yläpohjaan Isover vario höyrynsulkumuovi.
Se näyttää olevan mineraalivillan kanssa toimivin, minun näkemykseni mukaan.
Yläpohjaan on alunperinkin ollut tulossa selluvilla. Höyrysulkumuovi vaan vaihtuu toisen tyyppiseen.
Jos joku ei halua lukea sepustuksiani, niin ei niistä kannata herneitä nenään ottaa. Jättä sitten lukematta, jos alkaa kovin ärsyttämään. :D
Omasta mielestäni yritän laittaa tänne asiaa, joka varmasti koskettaa miltei kaikkia (voisin pitää ne vain omana tietonani, mutta......, no joo.).

valpas 18.10.2013 07:03 (Re: Autotallin rakentaminen)

rb kirjoitti:Sorry toi mun edellisen viesti kimmahdus.

Ei pitäisi mihinkään viesteihin koskaan vastata kärkevästi, mutta ehkä mä en aamulla ollut vielä parhaimmillani.

Mut tosiaan, jokainen meistä on joskus ollut nuori ja vaihdelaatikkoa on irroiteltu talvipakkasessa kun lapsuuden kodissa autotalli oli sen kokoinen, että just sinne sai mahtumaan 100A Datsunin.

Tai no; Eka oikee auto tuli hommattua armeijan jälkeen ja sen sai kun saikin mahtumaan talliin kun keula apurunkoineen purettiin pois ja suunnilleen silloin syntyi päätös, että sitten kun mä kasvan joskus isoksi niin mä hommaan kunnollisen autotallin.

No siihen isoksi (mut ei aikuiseksi) kasvamiseksi meni vielä kolkyt vuotta, mutta tossa se nyt pihalla on.

Eikä siihen alkuun ollut suinkaan tarkoitus upottaa 20- vuoden velkavankeutta mutta jossain kohtaa oli vaan myönnyttävä, että jos mä aion pitää kiinni suunnitelmistani niin se valitettavasti myös maksaa.

Toki kaikki mahdollinen mitä pystyi itse tekemään se myös tehtiin mutta maanvaihtoineen, paalutuksineen melkoinen pino euroja oli mennyt jo siinä vaiheessa kun muutama harkkokerros pilkisti vasta maan pinnalla, vaikka siinäkin kohtaa perustusten muotit,raudoitukset, harkkojen muuraaminen tehtiin omalla porukalla.

Vähän samanlaiset fiilikset. :)
Rahaa menee, eikä viittis heittää sitä hukkaan.
Itsellä on myös Datsuneita rakenteilla, niin pitä sen hallin kestää pidempään, kuin Datsun. :P

RockAnA 18.10.2013 09:01 (Re: Autotallin rakentaminen)
Satunnainen kävijä, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 02.02.2011 22:31, Viestit: 281

Keskustelun tarkoitus on mielestäni herättää ajatuksia ja jakaa ideoita ettei jokaisen tarvitse välttämättä keksiä pyörää uudestaan. Jos siitä joku vetää palkokasvin klyvariinsa niin kyynel. Jokainen saa tehdä ihan niinkuin haluaa. Itsellä autotallin rakentaminen ei oo tiedossa, jospa sitä joskus pääsis pois näistä betonipunkkereista.

-RockAnA-
Chevrolet Suburban 4*4 6,5 TD -94

umpio 18.10.2013 10:41 (Re: Autotallin rakentaminen)
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 30.12.2010 23:52, Viestit: 1244

Juu, ideoita/kokemuksia nimenomaan saa/PITÄÄ jakaa, jottei samoihin sudenkuoppiin tipahtaisi joku muu. Itse vain kommentoin omalla tavallani tätä ketjua, kun alkoi olla aika hifiä ja rahakasta puhetta; halusin tuoda esille sen toisen vaihtoehdon -> edullisesti ja vanhalla tyylilläkin _voi_ rakentaa. Ihan vaan sen takia että jos joku nyt on suunnittelemassa tallin rakentamista, niin osaisi pistää rinnakkain eri rakennusvaihtoehdot eikä heti rynnätä sen uusimman/kalleimman vaihtoehdon perään...
Rahavarat, rakennuspaikka, käytettävä työvoima (itse/palkattu väki) jne. painavat kaikki vaakakupissa, kun alkaa uutta rakentaa.
Yksi asia mielestäni on vakio, rakentipa millä tyylillä tahansa: sähköpistorasioita/voimavirtarasioita tulee aina laitettua liian vähän ja ne ovat väärissä paikoissa ;DD

Naisen pitää seisoa miehen rinnalla vaikeuksissa joita hänellä ei poikamiehenä ollessa ollut lainkaan.

ls1978 18.10.2013 10:59 (Re: Autotallin rakentaminen)
Satunnainen kävijä, Kangasala, Rekisteröitynyt: 03.05.2005 15:03, Viestit: 228

rb kirjoitti:Sorry toi mun edellisen viesti kimmahdus.

Itsellä vähän samat fiilikset. Ensimmäinen oma talli valmistui pihaan edellisvuonna. Maksoi pirusti, joka tosin oli tiedossa jo hommaan ruvetessa. Välillä sitä miettii että onko tässä nyt järkeä ruuvata muutaman tonnin autoja moninkertaisen hintaisessa tallissa, mitä maksetaan vuosikausia. Ja ajaa arkiajot kahden tonnin miinalla kun tallin kuukausilyhennyksellä olisi saanut vaikka kuinka hyvän käyttöauton. Mutta asiallinen talli on myös sijoitus, kyllä se kiinteistön arvoa nostaa. Nämähän on valintakysymyksiä.

Mutta tapoja on monia ja jokainen tekee mikä parhaalta tuntuu. Kyllä niitä autoja edelleen pihoissa ja kylmissä talleissa rakennetaan, eikä kaikissa lämpimissä talleissa ole ammattilaistyökaluja. Mieli tekis mullakin vaikka mitä, mutta rajallisen budjetin laitan tällä hetkellä itse autojen rakentamiseen. Tallin lisävarustelu sitten joskus.

Late

'84 Mustang SVO
'88 Thunderbird Turbo Coupe
'90 M-B 250D "iso Dee"

1450 viestiä
Edell.   1 ... 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80 ... 97   Seur.

Sivu 77/97

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi