vääntösauva jousituksen säätö ja perän tuenta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kotr, 22.4.2014.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Hoksasin tuosa ku laskin totken renkaille, että toinen takanurkka 3cm ylempänä. Keulassa heittoa 2cm. Mitattu tasasella lattialla pyöränkaarista. Löysäsin omatekemät pannat pakkojen ympäriltä jos ovat liian tiukalla,kotteroa on keinutettu, tunkattu jumpattu..ei tulosta. Mitään hämärää ei näy kummasakaan ronkasa. Voiko perän"kierous" johtua keulan väärästä säädöstä?

    Taka-akseli on mitattu ja kiristetty ihan keskellä autoa.

    Onko sauvojen säätöön oikotietä vai vaan kierros sieltä kierros täältä ja taas kuoppatielle ajamaan? Eikö ollu näin, että jos kuskin puolta löysää, niin hantin puoli laskee? Vääntösauvat siis poikittain etuakselisa.
    Kuskin etukulma 64,2cm
    Vänkärin etukulma 66cm
    Vänkärin takakulma 68,7cm
    Kuskin takakulma 66,6cm

    -Niko-
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Niin se on aspenin mallissa oikean säätö on vasemmalla ja toisinperin.
    Säätö ei ehkä näy heti laskehtii tai nousee kun vähän ajelee. Riippuen mihin suuntaan säätää.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Koitan laskia keulan, että kumpikin nurkka ois tuon 64cm ja kattoa sitte miltä peräpää näyttää. Takajousituksese on traktion paarssit. Pitääkö ne kiristää vasta ku auto on rattailla? Vai onko mitään väliä?
     
  4. pptalo

    pptalo Gearhead

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Nosta perän alta jollain mikä ei vänkää mihinkään. Esim joku levy tunkin kupin päälle ja nostat perämöykystä renkaat muutaman sentin ilmaan. Mittaa edestä korkeus ja säädä vaateriin.
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Aivan joo mutta säädön jälkeen pitää vissiin käyä ajelemassa ja ajaa takasi tasaselle paikalle. Ei vissiin mitään vippaskonstia, että säädöt sais tehtyä ilman ajelua? No kai sitä ilosta pelkkien peltisarjojen räkätystä kuuntelee :D
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Onko kallistuksen vakaajia?


    Saappi jäi aavistuksen kenolleen ilman kuljettajaa kun nostin etukelkkaa tukivarresta.


    Sit sellainen hassu kysymys onko renkaat saman korkuiset? lukemat voi olla samat, mutta kehissä eroa.
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Käytin PPTALON keinoa ja sain keulan säädettyä. 2mm sisään.

    Takapääsä on nyt jotain hämärää. 25mm on eroa. Lehtipakat on hiekkapuhallettu ja epoksilla maalattu. Lateihin ei ollu kulunu uria. Kummallaki puolella on kolme latia ja 2" laskupala,uudet iskarit ja traktionpaarssit.

    Vänkärin puoli on siis ylempänä. Jos tunkkaa perämurikasta, niin kuskin rengas irtoaa maasta aika paljo aikasemmin. Iskarin alapäästä maahan mitattuna myös se 25mm ero.

    Kaikki puslia, U-pultteja myöten on uutta.
     
  8. sesa

    sesa 1st gear

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    prkl itellä kans aspenin peräosastonkanssa sama ropleema et hantin puoli n.3 senttii ylempänä ku naapuri eikä sit millää v.tullakaan keksi et mistä kenkä puristaa.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Mites riipujen pituus? onko ojan puolella pidempi, että kulkee suorassa?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Jos etupää on tasan ja takapääässä heittoa, eiköhän se oo silloin koppa kiero.

    Koittakaa nostaa tunkilla jotain nurkkaa ylös, kuinka paljon joutuu nostamaan että kori on mitoissaan ja aukeaako ovet vielä?
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: vääntösauva jousituksen säätö.

    Tuo mun kottero melekosen kopsakasa kunnosa nuin koriltaan, isompia hitsauksiakaan ei oo tarvinu tehä. Että tuskin ainakaan lahovian takia ois kierosa.

    Riiput tein talven aikana uudet jykevämmät ja ovat kyllä oikian mittaset.
    Näyttäs siltä, että hantin puoleinen jousipakka on enemmän kaarella mutta miksi? Pitää koittaa viimestään vloppun pähkäillä ja mittailla.

    Ei tuolla kehtaa ajelemaan lähteä. Ei se viime kesänä kyllä nui kierosa oo voinu olla. Näin tuumas kaveritki. Talven aikana peräpää on purettu täysi ja kasattu uusilla tai ainaki parannetuilla kalikoilla.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Melkein menee sit siihen, et lehdet sekaisin pakoissa jos ne on kerta käytetty auki ja hiekkapuhallettu, koska luulisin, ettei se puhallus niin tehokasta ole, että takoisi niitä uusiksi
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Pitää tarkistaa mutta en uso. Pakko tähän joku järkevä syy on löytyä. Pitää antaa auton olla renkaillaan ja löysäillä paikkoja. Perä tuntuu muutenki helvetin kimmosalta ja melko jäykältä. Renkaat nousee melkeen heti ilmaan, ku tunkkaa
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Laita rasvaa sinne lehtien väliin ne on varmastikkin jumissa jos ei kumpaankaan suuntaan jousta kunnolla ja sit kiristele ne vasta kun auto on pyörillään ja mieluusti jos pakat/jouset on käytetty irrallaan niin vaikka eukko tai kevyempi kaveri kontissa, et on hieman 50-70kg painoa päällä, muuten saattaa olla, et puslarempassa ens syksynä ja ne traktion;it kans kireelle vasta renkailla ja hieman painoa kontissa.


    Kierrejousellisessa käsittääkseni ei ole sitä asettumista niin suuresti tapahtuvana, että niitten puslat voi kiristää ilman kuormaa



    Mut kirjotellessa tuli mieleen, et vois kokeilla nostaa tunkille tai jonkun (renkaan) päälle yöksi sen korkeemalla olevan puolen jos se hivutttaisi sitä akselia suorempaan
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Kiitos vinkeistä!! Pitää kokeilla tuuskata. Joustamattomalta se kyllä tuntuu..joku kanittaa pahasti. Löyseilen kaikki riipukkeet, U-pultit ym ja rasvailen pakat.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Voe mavonsilimä.. ei se tuu alas vaikka kuin liukastaa ja tunkkailee..

    Riipukkeet pysyy erikulmassa..
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Nyt on enään norrat paikallaan ja taka-akseli on pukkien varasa ja koppa kans. Elikkä norrat on nyt ihan levollaan. Oon koittanu mittailla norrasta koppaan ja kopasta norraan mutta en löydä 5-10mm enempää heittoa. Renkaillaan ollessa oli heittoa 25mm.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli mikäli ymmärsin niin nyt ei ole kuin norrat ja niissä ei ole eroja

    Miten renkaat onko niitten todellinen korkeus varmistettu?

    Onko norrat saman mittaiset

    Nyt pelkillä norrilla auto seisoo suorassa kaikki renkaat maassa?

    Mistä olet mitannut et vääntösauvat on samassa käännössä/jäykkyydessä/säädössä?
    Dynassa ainakin on eri kulmassa poorit vasen vs. oikea puoli



    Luin tekstisi pari kertaa eli auto ei lepää etuakselin varassa ja silloin on kori ja taka-akseli suorassa, eli vika on silloin etu päässä

    Viisaammat saa kertoa vääntösauvojen eroista oikea vs. vasen
     
  19. Stingray

    Stingray Gearhead

    Onko uudet jousien puslat vakiot vai uretaanit? Jos vakiot kumiset niin kai on kaikki puslien pultit kiristetty vasta kun on auto maassa, paino renkailla ja kaikki kunnolla asettunut paikoilleen? Varsinkin etupuslat alkaa äkkiä rajoittaa jousituksen liikettä, jos ne kiristetään paikoilleen kun auto on vielä pukkien päällä.
     
  20. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Käytin jousipakat omasta autosta levällään ehostusmielessä, niin pakoissa ja nimenomaan norrien jäykkyydessä oli suuri ero keskenään. Sitten säädin etupään vääntösauvoja säätöpultista saman verran niin auto jäi aivan kenolleen. Piti korjata säätämällä vääntösauvoja niin että auto tuli suunnilleen suoraan ja eikun kovvoo ajua.
     

Kerro tästä muillekin!