Rosteri-pakosarjan kiinnitysreikien suurennus, millä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusku1, 20.4.2014.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No siis noita mä aattelin, mut luulin että kysytään jotain terän leikkausharjan kulmaa.

    Mutta vastaava kuin yllä olevassa viestissä, toimii kaikkiin metalleihin, alumiini tarttee omanlaisensa ettei mene tukkoon.
     
  2. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ja vaikka olisikin alsalle tarkoitettu terä, niin vähän alsasta riippuen voi siltikin mennä vähän tukkoon. Terän dippailu esim.sinoliin helpottaa oiretta.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Juu, pehmeimmät alsat tukkii terän ku terän.. Sinoli, rasvat, vesi, sylki, mikä melkein vain auttaa siihen tukkeutumiseen.


    Samaten rosteriin kannattaa käyttää reilusti nestettä jotta jäähdyttää terää.
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Aihe taisi jo tulla hoidettua, mutta pitää täältä sivusta antaa varovaiset kehut Bilteman pyöriville viiloille, asiakas tuollaiset hankki vuosia sitten ja sillä setillä on vingutettu tuntitolkulla hitsisaumoja ja perusrautaa. Että ihan hintansa arvoiset satunnaiskäyttöön, jos laatu on edelleen sama.

    Mutta jos itellä olisi tuollaiset pakarit, niin laittaisin varmaan kiinni porajyrsimeen tai hyvään pylväsporaan ja jyrsintapilla työstäisin reiät käsisyötöllä. Tuollee tulee reikiä siirrettyä mutta noin tuhteja rosterilaippoja en ole joutunut fiksaamaan.
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Itseasiassa hommaa ei ole vielä tehty...

    Kiitos Biltema-infosta.

    Porajyrsin löytyy omasta takaa, joten tuolla tavalla saisi kyllä homman onnistumaan. Ainoa on että aikataulu on tiukka ja siitä ollaan jo muutenkin jäljessä. Tuo itse reikien siirto jyrsimessä ei kestä niin kauan mutta pakosarjan tukeva kiinnitys ja keskittäminen vasta sitten aikaa viekin... Pari iltaa menee varmasti/pakosarja :oops:

    Tän koko probleeman takana on se että laipat on tuhtia 8mm rosteria, kun taas itse putki ohutseinämäistä rosteria, joka aiheutti vetämisen. Näin jälkikäteen ajateltuna putken olisi ehdottomasti pitänyt olla paksumpiseinämäistä. Mutta on nää kuitenkin hienot 8)
     
  6. Gutless

    Gutless Gearhead

    eka posti on viikon takaa. Kyllä tässä ajassa ois jo tehnyt porajyrsimessä hommat kuntoon. Mennä vaan!
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tai vienyt jollekin joka sen olisi jo tehnyt, jos itsellä ei ole aikaa.
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Se on hyvä että hoputatte :)

    Nimim. eilenkin tallilla 17h...
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pakkohan se on hoputtaa, halutaan nähdä nopeasti se vessa valmiina ;)
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vähän asian sivusta jo, mutta noista bilteman vingun teristä senverran että mä en löytäny kuin ihan surkeen näköisiä mustia teriä jotka lienee sopivia vain muovin työstöön tms. Onko joku nähny oikeesti siellä hyviä teriä nyt viime aikoina?
     
  11. Gutless

    Gutless Gearhead

    kun tässä on aikaa keskustella niin mistä sais asiallisia teriä alumiiniin työstöön vingulla? Ja vieläpä järkevässä hintaluokassa. Terässä saa toki lukea Dormer tms..., jos hinta ei karkaa ihan lapasesta.
     
  12. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Kyllä ainakin lappeenrannassa on molempia, ne mustat on tosiaan pehmeille aineille. Ite ostanu lieriön ja sen teräväkärkisen ja ovat kestäneet rosterin työstämistä hyvin.
     
  13. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Näillä eväillä homma saatiin onnistumaan, parit reiät oli pakko vinguttaa uudella rst-terällä koska kiinnitys jyrsimeen oli mahdotonta.
    Kiitokset neuvoista :D
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laita kuva millaset ne sarjat nyt oikeen on.
     

Kerro tästä muillekin!