Tankin "korjaus"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja perzza, 22.7.2014.

  1. perzza

    perzza 3rd gear

    Pensatankkia muuteltu hitsaamalla, ny vuataa tihuttaa yhestä pisteestä.
    Mikä aine olis paras paikkaamiseen ku ei tässä kohtaa alettais hitsailemalla korjailee ...
    Mäntysuapa o matonpesuu eli ei ny iha tota paikkuu ainetta :D
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Plastic padding "kemiallinen metalli" pysyy aika hyvin. Tina olis tietysti vielä parempi.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kuumailmapuhallin ja koritina? jos ihan pieni homma.
     
  4. jknR

    jknR Gearhead

  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tinaamaan....
     
  6. jknR

    jknR Gearhead

    Niin jos sen oikeasti meinaa korjata. Toi plastic paddingin kaman nimihän kertoo mistä siinä on kyse. :)
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Plastic Padding Leak Fix:llä korjasin hiekkapuhalluksen jälkeen Borgwardin tankin vuonna -87, ja hyvin on pensat pysynyt sisällä... reikiä tuli puhalluksessa noin 100 kpl...
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    mutta mihinkään rasvaseen pintaan on turha yrittää, hiekkapuhallusta, paineilmaa ja tinneriä ensin.

    Tosin on ällistyttävää, kuinka paljon pieniä reikiä "ehjään" tankkiin ilmestyy kun saa puhalluspistoolin kätösiinsä. Että kai se ruostekin on hyvä paikka-aine :rotfl:
     
  9. perzza

    perzza 3rd gear

    Kiitokset avusta, kaupoille siis
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    jos tankki on paikallas ja siellä on bensaa niin paa silti mäntysuopa "pohjiksi" että huokonen lakkaa vuotamasta ja jottei leak fiksi liukene veke ennenku ehtii jämähtää.

    Toinen on et tekee vaikka vesiletkun pätkällä, nippusiteellä, paineilmapistoolilla ja kintaalla ejektorin tankin täyttöaukkoon,
    eli snadin alipaineen tankkiin paikkaamisen ajaksi.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Kuinka sattuikaan löytymään tämä aihe, kun on itsellä juuri ajankohtainen.

    Testasitko tuota Leak Fixiä, että toimiiko se käytännössä?

    En tietysti tätä säiettä silloin löytänyt, kun edellisen kerran tankin paikkasin joten käytin kemiallista metallia ja tulin todistaneeksi, että se ei kestä bensaa. Reikä on siis tankin puolessa välissä olevassa saumassa ja ulkoapäin tullut.

    Alas tuon tankki pitää ottaa kuitenkin että saa kunnolla paikattua ja voi sen tyhjentääkin joten se ei ole ongelma.

    Reikä on joku max 2mm kanttiinsa eikä se siitä kasvanut vaikka rälläkällä ekalla kertaa paikatessa siitä hioin. (Tankki oli täys vettä silloin ettei tule silmille). Ja sisältä katsottuna tankki on täysin terve lukuunottamatta muutamaa ulkoapäin tullutta ruoste täplää.

    Ei huvittais enää kolmatta kertaa tankkia irrottaa joten täytyy varmistaa mikä metodi toimii.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Miten olisi uusi tankki ? Tuskin yksi reikä on ainoa.. Tulevaisuuttakin silmälläpitäen?
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    jos on tuore tankki että kesää hitsaamista ni mig liimalla reikä umpeen, putsaa kunnolla ja hioo jos jää sauma korkeaks, ja sit vetää tinan vielä sauman päälle?
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Kuten sanottu niin tankki on sisältäpäin erittäin hyvän näköinen. Ainoastaan tuossa sauman kohdalla on muutama kukkiva kohta ja ekalla kertaa hion huolella tuon tankin ja täytin vedellä ja katsoin mistä kohtaa pissii ja löytyi vain tuo yksi kohta.

    Jos tankkia alkaa vaihtamaan niin sitten melkein samalla vaivalla alkaa etsimään jotain johon saa ruiskupumpun ja se onkin sit taas hieman kalliimpi juttu. Katselin että eihän nuo Ameriikan maalla kalliita ole, mutta kun hommaat Suomeen semmosen niin hinta onkin jo jotain ihan muuta.

    Niin tuore tuo tankki on kuin vuodelta -79 oleva tankki voi olla. :) Ainoat ruosteet jotakuinkin tuossa sauman kohdalla.

    Hitsata meinasinkin, mutta mietin että tulee vielä silmille koko tankki. Tietysti jos täyttää vedellä niin pitkälle kuin pystyy ennen kuin alkaa hitsailla.

    Mutta täytynee jotain kovempaa laittaa kun en oikein noihin mömmöihin jaksa luottaa pidemmän bensan keston toiveissa.
     
  15. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Tinaamalla melkein lähtisin ennemmin kuin hitsaamalla. Pelti puhtaaksi ja toholla juoksutteen kanssa tinaa. Tarvittaessa läkkipellistä paikka päälle ja tinalla kiinni. Tina vielä imeytyy kapillaarisesti saumoihin jos ne vaan on puhtaat.
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Sitä täytyypi testata.
     
  17. josu

    josu Gearhead

    Ite korjasin joskus vuonna 93 tankin joka kävi hiekkapuhalluksessa ja reikiä oli varmaan tuo 100kpl kemiallisella metallilla paikkasin ja ainakin 15 vuotta kesti murheitta,suosittelen tuota enemmin kuin juottamista,tietenkin pelti pitää olla todella puhdasta ja karkeaa ennenkuin tuota kannattaa kokeilla
     
  18. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Yhden vaikeasti edes käytettynä löytyvän tankin omasta tyhmyydestä johtuneen repeämän korjasin LeakFixillä joskus vuonna -94/95, edelleen pitää 100%.

    Muutama "tonnin pommin" tankki korjattu samalla menetelmällä sen jälkeen ja nekin on kaikki pitäny heti ekalla yrittämällä paikatusta kohdasta ja myöhemmin ilmenneet uudet vuotokohdatkin on saatu parsittua... Taikasana on puhtaus ;)
     
  19. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Leak Fix korjaus tuli tehtyä vuonna -87 ja vielä on pysynyt litkut tankissa... Kaipa se toimii...puhallettuun pintaan pistin.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ennenkuin kauppaan juoksee hurmiossa ton leakfix;in perässä niin kannattaa muistaa EU;n syntyminen ja se, ettei teollisuus pesuaineetkaan saa enää aiheuttaa kuin pikku hikottelua jos sellaisesta huikan ottaa

    Itse varmaan hitsaisin ensin jos on reikä ja sit ihan juotos tinaa vaikka sellaisella poltin mallisella kaasusytkärillä

    Sen lämpö riittää ja tina imeytyy itse rakoihin kun kappale on riittävän kuuma ja saumasta saa tinattua sileän ihan tinaa lisäämällä kunnes se lakkaa sulamasta

    Näin korjasin maaliruiskus läpiviennin ja tuli käyttöä kestävä
     

Kerro tästä muillekin!