Ostin jenkin vailla huoltohistoriaa, neuvvoja vailla.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jagsteri, 29.6.2014.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Äääh, laitoin vahingossa camaron oppaita, firebirdille on omansa. Onko niissä oleellista eroa, on eri asia. Firebirdin oppaissa on hienompi kansi :lol:
     
  2. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Heh :). Joo ainakin konehuoneen osalta luulis olevan sama sisältö kirjassa molemmille autoille. Täytyyki tutkia tuota RVS käsitteylyä jos semmoseen hömpötykseen kans lähtis :eek: , näyttää olevan tääläki siitä keskustelua.. veli teki semmosen joskus 6,5TDI vaniin, ja siinä ainakin sai jotain vaikutusta aikaseks :odroll: .
     
  3. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Jatketaan nyt tähän vaikka viestiketjun alkuperäisiin kysymyksiin onkin jo vastaukset löytynyt, kun samasta autosta kyse. Viikonlopulle ajeltu reilu 400km ja auto käy ja kukkuu 8). Alastarossa kun käytiin niin siinä pitkällä matkalla autojonossa huomasin et kun on OD asennolla vaihe ja siin 70-80 vauhdissa päästää jalan kaasulta ja sit kun taas ihan varovasti pintakaasulle painaa poljinta niin kuuluu jostain aika selkeä tymähdys/jumahdus, voimansiirrosta kenties. Testin vuoksi kokeilin et laitoin sitten D asennolle ja tein samaa kaasulla niin ei kuulu jymähdystä. Samoin ellei päässä viiraa niin kevyenkin vedon aikana kuuluu ainakin välillä semmonen tosi vaimea ujellusmainen ääni, veikkaisin kans perää tai laatikkoa, tai renkaan laakeria..mutku vedon aikana nii ei se laakeri varmaan ole. Tai sit se on mielikuvituksen tuotetta.

    Toinen mielenkiintonen juttu oli, kun autolla kurvaillessa bensamittarissa oli vielä 3 vihreää palkkia ja 3 viimeistä oranssia palkkia jäljellä, ja autossa tankillisella ajeltu siihen mennessä n.400km, rupes auto aina mutkiin ajaessa tekemään totaallisen hyytymisen ja kyykkäyksen ja sitten taas alko vetämään, sitten liikennevaloista kun lähin reippaasti niin sen jälkeen alko nykimään siihen malliin, että ajoin seuraavalle huoltamolle joka oli lähellä ja tankkasin täyteen...nykimiset ja kyykkäilyt loppu siihen. Autoon meni 49L bensaa ja kilsoja sille määrälle oli tullu n.410km. Kulutus oli ollut siis n.12,2L/100km...melko maltillinen :eek:. Mutta 90% ajosta oli matka ajoa ja loput 10% kaupunkia. Ihmetyttää vaan ku tuossa pitäis olla karvan alle 60L tankki, et siel olis pitäny olla viel 10 litraa bensaa kun se alko jo kyykkiin niin et oli pakko tankata, kauhee paine sieltä tankista tuli kun korkin avas. Löysin myös semmosen virityksen, että toinen flekti lähtee pyöriin napista, ja toinen lähtee pyöriin 90-130 puolessa välissä, eli jossain n.115c lämmös. Kun taasen viileellä ilmalla ajoin motarilla matkaa niin lämmöt oli 50-90 välissä, jotain 70-80C, eli epäilen et termostaatti ei varmaa ihan täysin pelaa. Eikös se "normilämpö olis siin 90 hujakoilla ?
    Huomenna on autoon perus huolto, katsotaan vaikuttaako se mitään, vaikken mitään suurta vaikutusta kyllä juuri odotakkaan kun kaikki suht hyvin pelaa.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tymähdys varmaankin kuuluu kun turbiini lukittuu. Olisko joku ristikko tai koneen tai toosan kannatinkumi kulunut? Kaimen kaikkiaan, ainakin koneen kumien kunto selkiää laittamalla kone käyntiin, konepelti auki, jarrua, vaihde päälle ja hieman kaasua. Sama pakki päällä. Jos kone vipuaa toiseen suuntaan enemmän on kumi loppu.

    Jos et ole varma kuuluuko jotain ujellusta tai vihellystä vai ei, niin unohtaisin koko jutun ja keskittyisin ajamiseen.

    Tankissa veikkaan olleen alipainetta? Kokeile ajaa korkki hieman raollaan. Subussa vetää kans melkosen alipaineen, mutta en ole huomannut että siitä olis haittaa. Mut noin tyhjällä tankilla jos on vaikka imuputken päästä sihti irronnut tms niin alkaa horiin ilmaa.

    Lämmöt kannattaa tarkistaa infrapunamittarilla, sbc koneessa helppo termarikotelosta.
     
  5. M

    M Gearhead

    Omassa TA:ssa turbiinin lukko ei kyllä pidä mitään ääntä. Kytkeytymisen/vapautumisen huomaa ainoastaan kiekkamittarista. Veikkaisin kardaanin ristikon tai perän pitävän kumahduksen. Eli kannattaa ne tarkistaa. Jos on paljon rällätty niin voipi olla huollon tarvetta.

    Tankkihan noissa on matala ja laakea. Polttoaine loiskuu ihan hemmetisti. Ite käyn tankilla aina viimeisen neljänneksen tullessa vastaan. Mittari seilaa siinä vaiheessa jo typötyhjän ja yli puolenvälin välillä jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja mutkissa.
     
  6. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ehdotetaan vaihteiston tukikumia kumautusten aiheuttajaksi, löytyy siitä vaihteistoa kannattavan poikkipalkin ja laatikon välistä.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En tiennykkään että kasipareja on katillakin? No voi halvattu,se ei oo erityisen kiva homma jos virittely kiinnostaa. Tuo lootan tukikumi tosiaan aiheuttaa oikein kunnon tömäyksiä jos on murtunu. Ja eipä kai tuossa katillisessakaan päästöt ole ensimmäinen ongelma,nelisataa heppainenkaan ei päästele kun n.200hc:tä,600 näissä rajana. Autossa on jo joku selvä vika tai suunnitteluvirhe kokoonpanossa jos menee esim.yli kolmensadan. Enempi voi olla tuo katti muuten riesana...Paljonko niille muuten on määritelty päästöt? Ja millä perusteella noihin yleensä on nuo katit laitettu kun ei ainakaan mun -90 vuoden käyttö-gm:issäkään ole katteja ollu vaikka olivat suomi-autoja. Tässä arabissa nyt ei tietenkään oo mutta luulin tosiaan että koko kattitouhu olis tullu vasta-91,niinhän se tuli aikanaan muihinkin.
     
  8. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Onhan nuita juu katilla kai vaikka kuinka. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=13627.0
    Tuolla on ainaki tommonen taulukkokuva mistä näkee mitä määräyksiä on minäki vuonna tullu päästöjen suhteen. Vuodesta -92 kaikki on vähäpäästösiä. Sitä ennen on voinut olla jo vuodesta 1.12.1988 asti jotkut vähäpäästösiä tai varustettu kolmitoimikatilla, käsittääkseni jos on vähäpäästönen se termi, niin kaasut mitataan vähäpäästösen raja arvoilla, ja jos kolmitoimikatti lukee niin saa päästellä vähän enempi tavaraa, mut katin pitää toimia. Ja jos on vähäpäästönen niin autoon et sais vaihtaa ees välijäähytintä vaikkei päästöihin vaikuttaisikaan. Vaikka nyt katti siis onki nii kyllä tuommoset imusarja/pakosarja/putkisto viritykset pystyy tekeen ja muuta pientä koneeseenkin, katti vaan sit killuu sielä välissä. Vähäpäästösen HC arvo on kait 100 ton taulukon mukaan. Täytyypä nuo kumit ja ristikkonivelet tarkistaa tulevaisuudessa.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No 100 on kyllä jo liian vähän virittämiseen.310 heppaisena meni 170 hc:llä ja se oli jo tosi pienipäästöinen. On outo homma tuo,mulla on ollu kymmenkunta japsiautoakin nuorempana tuossa 90 luvun kantturoilla,ja kattia ei ollu niissä ennenkun ysiykkösessä. Mut uskottavahan tuo on,ja jos hc-raja on tuo sata niin virityksen saa käytännössä unohtaa.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ennen kattien pakolliseksi tulemista oli aika, jolloin katilla/alemmilla päästöillä sai verohuojennusta.
    Jenkkiautoissa se oli helppo homma, kun kaikki tuon ajan jenkit oli "maailman puhtaimpia" vakiona.
    Jos suomessa saa veroissa alennusta, (vert. veronkiertopaku) niin sen alennuksen syy seuraaa hautaan asti. Eli katti lukee otteessa.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja sehän on sitten hiton kiva kun urheiluautohan yleensä ostetaan just sen takia että säästetään.. :rotfl: Mut tosiaan mä en tiedä voiko sitten katti sinänsä alentaa hc-arvoja? Siihen vois vastata joku katin kanssa virittäny henkilö. Mut tuossa vapaassa on menny päästöt niin että alkuun 260 hv-220hc,310 hv170,380 hv 200. Eli teho ei sinänsä vaikuta kunhan saa palamisreaktion mahdollisimman hyväks,pienimmillä tehoilla oli suurimmat päästöt. Mut se tosiaan että voiko katti sinänsä pienentää noita arvoja,en tiiä. Pienikin ilmavuoto tai muu failure vie päästöt yli tonnin.
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Voi alentaa.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että ensimmäiset katalysaattorit (tuotantoautoissa) olisi asennettu vuonna 1967 camaroihin.
    Mutta 80-luvulla on varmasti ollut vehkeessä kuin vehkeessä amerikan maalla katalysaattorit.
    Milloinkas se US83 päästönormi tuli Suomessa voimaan?
     
  14. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Vähän päivittelyä. RVS käsittely tehty koneeseen, laatikkoon ja perään. Mitään huomattavaa muutosta ei ole tapahtunut, lähtökohtanakaan mitään vikaa ei tosin ollutkaan. Bensankulutukset ollu kolmella mittaukskerralla 12.2L ja 15,8L ja 13L sataselle.

    Semmonen jonkinsortin vika havaittu myös. Kun käynnistää auton niin joskus "service engine soon" valo jää palamaan. Aikasemmin kun kirjotin et joskus kun käynnistää tyhjäkäynti on tosi matala ja melkein sammuva kuin auto tukehtuis, kävis rikkaalla. Päivän ajelujen jälkeen tänään kun käynnistin niin oli tyhjäkäynti sammuvan matala, "service.." valo paloi tässäkin hetkessä. Sitten vähän polkasin kaasua lähtiessä jotta auto "herää", se tuntunut tepsivän aikasemmin. Nyt kuitenkin tasaisessa ajossa huomasin vauhdissakin auton hieman laimeasti nykivän, ja käynti ei ollut tasainen, kävikö lie vajailla vai mikä lie ? Sitten kun ajoin parkkipaikalle niin auto sammui, käynnistin pari kertaa ja sammui, "service" valo palanut aina oireillessa siis. Sitten taas käynnistin niin "service" valo ei syttynyt ja auto kävi kuin kello ja pelitti.
    Näissä autoissa tietääkseni vielä voi vikakoodit lukea laittamalla johdonpätkän "kohdasta A kohtaan B" ja sitten "service..." valo vilkkuu tietyn määrän vilkutuksia ja tämän perusteella voi lukea vikakoodit. Onko tietoa olisko tätä "koodinlukulistaa" jossain netissä, ja selkeää kuvaa, missä näkyis mihin johto laitetaan. Mikäli se näin siis toimii.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Gm vikakoodit ku räppäät googleen niin nehän tulee..tbi ja tpi koodit eroo hieman joiltain osin toisistaan mut ei paljon. Muutenhan toi on sitä perusshittiä,tarkista bensapaine(aika vitun moni ilman mittaria ja säädettävää regua oleva vakiovehje menee tuolla liian pienilla paineilla),sytkät,suutinvuoto jne. suutinvuodon huomaa parhaiten kun auto käytetään kuumaks,sammutetaan ja annetaan seistä minuutti-pari.jos sillon sahauttaa niin suutin tai useempi kusee,eikä muuten näy vielä öljypinnassa kuten jotku väittää. Ja sitten on noin kymmenen muuta syytä jos ei noissa ollu. Öljyn sekaan menevästä polttoaineesta vielä sen verran että se koskee lähinnä väljiä dieseleitä.Siis jos vanha dieseli EI syö öljyä niin se on paha merkki koska sillon menee naftaa rajusti renkaiden ohi kampikammioon,dieselin puristukset on n.tuplat bensavehkeisiin verrattuna joten väljä kone ei vajuta öljypintaa vaan lisää sitä.Kun se paine on siellä ylhäällä...Mut bensakone jossa ei rutut ole niin kovia,harvemmin on ongelma että seos menee puristustahdissa renkaiden ohi,jos menee niin se on jo niin väljä ko entisen piian v... että tuskin lähtis enää käymäänkään. Tuossa velipojalla justiin napsahti volkkaridieseli ku oli menny naftaa öljyn sekaan niin paljon ettei enää voidellu. Ja sitte ku on ne "longlife"öljyt niin niitähän ei aina katota ku luullaan että ne on ikuisia.... Että seuraavan kerran ko meette ostamaan (varsinkin diesel)autoa ja omistaja kehuu että ei syö öljyä,niin tiiätte ettei kannata ostaa.Terve kone ottaa aina jonkun verran.Vähän loppu meni ohi aiheen mut uskosin että tostakin oli jollekkin hyötyä.. :D
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja sitte näitten antiikkiruiskujen paineensäätöön vielä sen verran et vaikka se on kuin sähköruisku niin ne paineet pitää olla just kohdallaan,boxi ei pysty paikkaamaan pieniäkään heittoja.siinä mielessä ihme miten sille vakiona annetaan noin iso sektori kun muistaakseni 34-47 psi..Dynossa kun mitataan niin jopa 3-5psi paine-erolla on huipputehossa helvetin iso merkitys. Maffi hoitaa hommansa aina 430 heppaan asti mutta toi paineensäätö on tarkka.
     
  17. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Kiitos näistä tiedoista, mielenkiintoista tuo ohiaiheenki asia :lol:. Katoin nyt vikakoodit, sieltä tuli koodi 34, alipainetunnistin eli MAP anturi. Voisko se olla tommosen oireilun aiheuttaja ?. Täytyy tänää myöhemmin tsekata toi suutinvuoto juttu myös. Olis muuten harvinaisen vmäistä joutua vaihtaan kaikki suuttimet tommoseen, maksaa varmaan tonnin :odroll:. En usko et suutin vuotaa kun en halua uskoa mut katotaan..
     
  18. G20

    G20 Gearhead

    Jos mappia herjaa aiheuttaja voi hyvin olla alipainevuoto. Ei muuta kun letkut syyniin esim. EGR venttiilille menevä ja samoin MAP-anturin letku voi olla hapero. Vuotavat suuttimien o-renkaat/muutenkin imuvuodot voi todeta suihkuttamalla vaikka jarru cleaneria suuttimien juureen ja imusarjan saumoihin kun kone on käynnissä. Jos vuotoa niin kuulee käynnissä.
     
  19. Jagsteri

    Jagsteri 1st gear

    Ei se olekkaan mappi, ei ollu oikean vuoden TPI koneen vikakoodi lista mitä katoin. Se herjaakin sitä ilmamassa vai määrämittaria mikä on siinä ihan tarjottimella, hassua sinänsä kun takarontista semmone löyty lojumassa ni arvelin et se olis vaihdettu, mut pitääpä joskus tsekata sen johot ja kattoo sen sisällekki onko siel roskaa.

    Tämä aihe ny vaan jatkuu jatkumistaan, mut en ny tee uutta kun samaa autoa ihmetellään :p .

    Autossa oli ostaessa kolme kappaletta jälkiasennettuja katkaisijoita, yksi paljastui päiväajoledien katkaisijaksi, yks on flektin nappi, joka on laitettu toimimaan manuaalisesti...jonka tosin haluaisin toimivan ihan itekseen ku lämpö on tarpeeks korkee. Ja sitten on yksi nappi jolle on myös oma merkkivalo, joka on mysteeri.

    Mysteerinapin johto menee napilta moottorin vierestä kulkevaan paksuun muovisuojaputkeen jossa menee nippu johtoja. Johtoa seurasin moottorin etupuolelle asti josta nippu haaroittuu moneks ja sitten eksyin, veikkaan et menee alaspäin kohti vaihdelaatikkoa.
    Kun katkaisija on toisessa asennossa, punainen valo palaa, ja jarrua painaess valo sammuu ja kun jarrun vapauttaa se taas syttyy.
    Kun esim. 60km/h vauhdissa pikkukaasulla kääntää katkaisijan toiseen asentoon valo sammuu, ja hetkenpäästä nypähtää auto hieman ja kierrokset laskee hieman, saman tekee tästä ylöspäin joillaki nopeuksilla, joskus sitä taas ei huomaa kierroksissa eikä muutenkaan, ainakaan ihan heti...vähän epäselvä..eikä se ole kyllä se "turbo boost" nappikaan :wink:.

    Voiko tämä nappi olla omatekoinen vaihdelaatikonhajottaja, eli et se laittaa turbiinin lukkoon, kun painaa nappia? Miten varmistaa onko se omatekonen turbiinilukon käyttöön tehty katkaisija nostamatta autoo nosturille, ja et kumpi asento tekee mitäkin ?

    Kiva kun ei tiedä ihan varmaks kumpi asento siinä nyt tekee mitäkin tai mitä koko nappi tarkalleenottaen tekee :odroll:..
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan selvästihän se mysteerinappi on juurikin turbiinilukolle ja jarrupolkimen kautta se menee pois päältä hetkellisesti nähtävästäi.
     

Kerro tästä muillekin!