Kromausfirma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ovaali, 16.7.2008.

  1. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    [quote="22mafeja
    Terveisiä,minulla on ollut yli 80 kpl Mark ii 1956 osia Artur-sedällä.
    Lähetin ne kevättalvella ja tulivat puolan pakulla takaisin kesällä.
    Kesti 5 kuukautta,siis ihan ok vaikka Artur kyllä lupasi ensin 30 päivää.Hinta nousi kyllä matkan aikana,osat olivat vaikeita(totta).
    Maksoin 6250e ja siinä oli molemmat puskurit(periaatteessa 4 kpl)
    ja maski listoineen ,ratinkeskiö,kaikki lyhdynkehykset ym ym.
    Ja työn laatu oli HUIPPUHYVÄ!!
    Nämä osat kelpaavat mielestäni missä tahansa näyttelyssä.[/quote]

    Sain viimeiset osat Arturilta viime torstaina. Minulle Artur lupasi toimitusajaksi 40 päivää. Osia oli reilut 150 kpl eli lähes kaikki auton kromiosat. Osista oli jo kromit poistettu huonolla menestyksellä (ks. Kokemuksia Niklaamo Rautio Oy:stä topicci). Korjauskelvottomien osien tilalle hankin USA:sta uudet aihiot, jotka Artur teki alusta alkaen. Korjasin puskurit ja hioin ne karkeuteen 240. Valtaosa sinkkipainevaluista ym. kiilloitin valmiiksi. Joihikin osiin ilmestyi huokosia hiontaprosessin aikana. Nämä osat jätin killoittamatta koska huokoset olisivat täyttyneet hiomavahasta. Toimitus venähti yli kahdella kuukaudella ja paluukuormasta puuttui muutama osa. Muutaman osan lähetin takaisin, koska en ollut tyytyväinen niihin. Valtaosa osista oli yyberhienoja. Kaiken kaikkiaan aikataulu kusi melkein puolella vuodella, mikä tässä projektissa ei ole uutta. Homma tuli kustantamaan 7000 eur, mitä pidin aika kalliina jäljellä olevaan työhön suhteutettuna. Vaihtoehdot kuitenkin olivat vähissä ja tartuin tarjoukseen. Kerranhan se vain kirpaisi ja jälki tosiaan kelpaa mihin tahansa näyttelyyn.

    Mielenkiintoista, että heillä on ollut kahden MK II:n osat samaan aikaan työn alla, eikä osia ole sekoitettu keskenään...
     
  2. drpete

    drpete 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, kannattaako osia mennä itse hiomaan tai muuten tehdä pohjia? Mulla ei ainakaan ekaksi tulisi mieleen, koska ammattilainen tekee pohjat varmaan paljon nopeammin ja paremmin. Näkyykö se hinnassa, jos on itse hiottu? Mulla kokemusta ainoastaan yhden puskurin verran (Wittmann) jota en käsitellyt mitenkään. Olin oikein tyytyväinen ammattilaisten työnjälkeen ja hintaan.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    huhuja kuulin että Rautio oli yhden fomocon osia hävitelleet.. olivat antaneet sille "toiselle kaverille" osat, vaikka vaan yks tyyppi oli osia sinne viennyt ...
     
  4. 63S88

    63S88 Gearhead

    Hevosmiesten tietotoimiston huhuja. :)
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ihan tuli ko romauttaja mun kanssa puhumaan pick-nickissä...
     
  6. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Mielestäni kannattaa. Edellytyksenä on kuitenkin se, että vanha kromi ja nikkeli on poistettu kauttaaltaan. Hiomalla siitä ei tule mitään. Käytännössä siis krominpoisto edellyttää osien käyttämistä kromaamossa krominpoistossa ennen pohjien tekemistä. Jos kromaamo on Puolassa asti, homman kannattavuus luonnollisesti heikkenee.

    Ammattilaisia on monentasoisia kuten harrastajiakin. Täytyy tietää mitä tekee ja millä. Väitän, että tekemäni pohjatyöt ovat vähintään yhtä hyvät kuin Puolan Arturin tai Adamin (RIP). Laitan kuvia kun ehdin.

    Alkuperäinen suunnitelmani ei ollut lähettää valmiiksi hiottuja/kiilloitettuja osia Puolaan asti. Kuvittelin kromaamisen onnistuvan Suomessa kuten se on onnistunut aiemmissakin projekteissanikin. Ajat ovat muuttuneet...

    Jos vertaa 22MAFEJA:n 80 osaa 6250 eur vs. minun 150 osaa 7000 eur (+krominpoisto Suomessa 1300 eur), voidaan vetää johtopäätös, että pohjistani on ollut hyötyä. Suomen tai Ruotsin palkkatasoilla hyöty olisi ollut luonnollisesti suurempi. Osammehan ovat identtiset (amerikkalaisella tarkkuudella).

    Kyseessähän ei ole nopeuskilpailu vaan laatu ratkaisee.
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Eikö muualla ole edulliseen hintaan kromausta tarjolla kuin Ruotsissa tai Puolassa? Entä Viro?
    Missä Suomen kromaajat ovat? Onko ainoa paikka Rautio???
     
  8. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Eikös Orimattilan kromipinta ole olemassa enää?
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomessa ei ole edullista kromausta... Hinta ja laatu ei kohtaa.
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead


    Siinä ja siinä taitaa olla. Ympäristökeskus tai joku laittoi ovet säppiin, kun tontilla on liikaa myrkkyjä varastoituna. Rahaa ei taida löytyä asioiden hoitamiseen. Teollisuuskromaamo, firaabelina tiedän että on autojen osiakin tehty, mut ei kai siellä oikein kunnollista säänkestävää kromausta ole tehty.
     
  11. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Entäs Loimaan Kromaus? Onko Suomessa kromaaminen niin kallista ettei kannata vaikka itse hiois pohjat?
    -59 letukan puskurit olis jossain vaiheessa tarkoitus kromauttaa uudelleen,ei ole hankalan malliset ja aihiot on suorat,kromi on vaan himmentynyt.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eikö se kai niin pitkälti ole.. Kyllä tuo 7te ainakin itselle on hirrrrmuinen raha kromauksesta. Mutta kerran täällä vaan elellään.
     
  13. drpete

    drpete 3rd gear

    ^ Kaikki on niin suhteellista. Minusta 7 tonnia auton kaikkien kromiosien kromauksesta, olkoon sitten 80 kpl tai 150 kpl osia, on aika edullinen hinta, kun ajattelee työmäärää. Hintahan on kymppejä per osa, ja kun vielä miettii, että siellä on varmaan mukana isojakin osia, niin kuin puskurit, ikkunankehykset sun muut, jotka yksittäin kromattuna saattaa maksaa tonninkin kappale. Tosin, tämäkin edullisuus on suhteellista. Hinta on halpa, jos homma onnistuu kerralla hyvin, eikä aiheuta harmaita hiuksia tuhottuina osina.

    Itsellä tuo kromaus taitaa nykyisenkin projektin osalta kyllä jäädä vain puskureiden pahimpien osien kromaukseen. Jotta tuollainen investointi kannattaisi, niin auto täytyisi käydä muutenkin täysin läpi ihan muttereista lähtien, eikä mulla riitä siihen kärsivällisyys.
     
  14. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Lupaamiani kuvia. Kuvien laatu ei tee oikeutta osien kiillolle.

    Savottaa...
    [​IMG]


    Tööttirinkula oli sieltä hankalemmasta päästä hioa.
    [​IMG]
     
  15. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Ei kai 7000e korimestarille ole raha eikä mikään :lol:
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ihan budjettikunnostusta tekeville vinkiksi. Ebaysta saa aika edullisia pulverimaalausvehkeitä autotallikäyttöön. Kaveri oli jostain löytänyt "kromi"pulverimaalia, joka ainakin ensitesteissä yllätti positiivisesti. Pinta välttää oikein hyvin sisustan osiin ja sellaisiin "hiukan piilossa" oleviin pintoihin. Kestävyys on kuitenkin hyvä, kun pulverimaalista on kyse.

    Eihän se oikeaa kromia korvaa, mutta parempi kuitenkin kuin syöpynyt tai ruosteinen osa. Joissain tapauksissa (huono aihio) niin voi olla ainoa vaihtoehto.

    Mulla on yhdet 1960 Cadillacin NOS puskurin palat jemmassa. Päältä hienot, mutta ei sitä metallia ole kyllä yhtään kiilloitettu niiltä pinnoilta, joita ei normaalisti katsella, eli siis alareunoilta.
     
  17. chromeexpert

    chromeexpert 1st gear

  18. Hyvä video josta käy ilmi ettei niitä ihan missätahansa pysty tekemään , eikä kukatahansa....
    Työlästä hommaa.
     
  19. Kaksiosainen etupuskuri olis hyllyssä , siis uudelleen kromattu alkuperäinen... Soita jos kiinnostaa 0500-806067
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    [​IMG]

    Miten tämmönen osittainen kromaus käytännössä tehdään? (Nuo kromit eivät ole irto-osia vaikka siltä saattais näyttääkin.)
     

Kerro tästä muillekin!