Huohotuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 26.8.2014.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Toisaalta lainattua:

    "Miksei huohotusta järjestetä aina erilliseen laatikkoon, pulloon, tölkkiin tai keräysastiaan ?

    Mitä vikaa olisi huohotusilman ulossaattamisessa, muuta kuin vissiin laitonta nykyään ?

    Milloin tai miten tietää onko koneen huohotus normaalia vai epänormaalia ?
    Eikö öljyn paksuus vaikuta huohotukseen, niin että paksummalla öljyllä kone huohottaa vähemmän ?"

    Kertokaahan viisaammat
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Normaalikäyttöissä moottoreissa, etenkin jenkkiveekaseissa siitä positiivisesta kampikammion tuuletuksesta (PCV) ei ole mitään haittaa, päinvastoisn se pitää öljyt puhtaampana kun kampikammiosta tuulettuu aktiivisesti pois ohivirtauskaasujen paskaa ja se ei pääse kontaminoitumaan öljyihin siten niin kuin passiivisessa systeemissä pääsee tapahtumaan. Kaasuttimet on yleensä myös mitoitettu toimimaan tyhjäkäynnissä PCV-systeemin lisäilmaa saaden.

    Kanisteri toki toimii mutta vaatii lisää huoltoa ja huolenpitoa, se voi olla PCV systeemissä tai (käyttömoottoreissa aataminaikuisessa) passiivisessa systeemissä.

    Huohotuskaasujen haju on ikävää.

    Huohotus on silloin normaalia jos oikein toimivan PCV systeemin kanssa ei ole ylenmääräisiä öljynkertymisongelmia. Oikein toimivassa PCV systeemissä kovalla kaasulla ajettaessa kampikammion tuuletusilman tulopuolelta tapahtuva takaisinvirtaama menee ilmanpuhdistajan puhtaalta puolelta kaasarin imuilmaan.

    Kilpa- ja virimoottorit on tottakia eri juttu, etenkin ahdetut.
     
  3. Rado

    Rado Gearhead

    Miten ahdetut ja kisakoneet eroavat ?

    Vaikuttaako huohotuksen määrään öljyn viskositeetti ja jos niin mitenpäin ?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi mikä on normaalia kans taitaa riippua ajosta, polttoaineesta, koneen kunnosta ja öljyistä

    valmet melkein savuttaa huohottimesta raskaan vedon jäljiltä, mutta ei hukkaa/kuluta öljyä ja sit kun antaa kierroksia niin se höyry vähentyy

    Muistaakseni mersu öljysi hieman huohottimen putken päätä ja akseli oli kostea, mutta koskaan ei mitään näkynyt huohottimesta tulevan.


    Nyt tuli mieleen, et mites jos sellaiseen fanttimehu kannuun laittaisi kahvasta sisään sen huohottimen letkun ja korkki auki sinnehhän kertyisi öljyt ja muut kiinteämmät limat niin näkisi sen nesteen kertymän määrän
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ahdetuissa moottoreissa se imusarjassa usein oleva ylipaine aiheuttaa haasteita, ylipaine se ei saa päätyä kampikammioon huohotusjärjestelmän kautta.
    Kisakoneissa taas halutaan optimoida tehot ja ne ohivirtauspalokaasut imusarjassa/sylintereissä ei ole hyvä juttu siinä mielessä. Näissä niitä johdetaan palamaan pakoputkissa ejektori-imujen ja takaiskuventtiileiden kanssa.
    Samoin ohivirtaus/huohotuskaasujen mukana oleva öljy lisää nakutusriskiä.
    Öljyn viskositeetti varmankin vaikuttaa huohotusmäärään, mutta ei se lopeta huohottamista jos se on ongelma. Tähän tarkoitetut öljyjen lisäaineet myös vähentää sitä osaltaan.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Orkkistyylinen pcv huohotus systeemi on hyvä ja jos öljysumun kulkeutuminen imusarjaan on ongelmana esim rallimallin venakoppien puutteellisen öljysumun erottelu "bafflejen" takia (orkkiskopissa yleensä hyvät) niin erillinen öljysumun erottelu purnukka siinä imusarjaan menevässä linjassa toimii kans. Sitten sillointällöin valuttelee sinne kertyneet möhnät pois.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sit jos ne huohotus kaasut on pakko johtaa pihalle niin huolehtia et menee suodattimen kautta ja sellaisten jotka hengittää riittävän hyvin, ettei kulkeudu hiekkapölyä moottoriin ja paineet pääsee vapaasti pois.

    Esimerkiks ratkaisu jossa toisesta kopasta menee letku auton alle ja toisesta ilmanputsariin (tai jopa imusarjaan) on huono just sen takia et virtaus voikin olla alas menevässä letkussa koneeseen päin ja kaikki maantiepöly on moottorin sisällä.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Tästähän päästään sujuvasti aiheeseen PCV-venttiilit ja katuvirikoneet. Otetaans virikaasari käteen ja todetaan, että on vain yksi iso alipainelähtö. Onko kaasari tässä tapauksessa kalibroitu PCV:lle (esim. latolöytö 750 tuplapumppuholley)? vai pitäisikö orkkis seospiirejä mulkata PCV:n virtaaman mukaisiksi? Kuinka paljon PCV:stä menee lisäilmaa läpi ja kuinka hapekasta ilmaa se edes on eli tarvitseeko edes kompensoida? Vaikka jos ei kaasari oo tarkoitettu PCV:lle ja sellainen kuitenkin on, onko edes toivoa saada läpät säädettyä siirtymäpiirislottien suhteen sopivaksi?

    Sit, pitäisikö etsiä virimuutoksien jälkeen sellainen PCV, joka pysyy kiinni tyhjäkäynnillä, mutta on auki osakaasulla? Ja mistä nää tunnistaa vai saako aftermarkettina eri vakuumipaineille speksattuna? Ja pitäisikö PCV:n edes olla kiinni idlellä vai miten :webmaster:
     
  9. Gerball

    Gerball Gearhead

    Välijäähyllisissä koneissa huohotuskaasujen ulosjohtaminen perustellumpaa.
    Öljymöhnöllinen imuilma kun menee välijäähyn kautta, möhnöt tuppaa jäämään coolerin pohjalle. Jenkkifoorumeilta lukenut pahimmillaan gallonan verran koukitun tavaraa coolerin pohjalta.
    Aiheesta paljonkin juttua "pvc reroute" haulla.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veneenkone muistuttaa hiukan käyttötarkoitukseltaan rallikonetta, ja en muista nähneeni pvvc- valvea, vaan huohotus johdetaan aina liekinsammutukseen, tai ilmansuodattimeen, oli kone ahdettu tai ei. Öljyn viskositeetilla ei juurikaan ole merkitystä huohotuksen määrään, sillä kampikammion paine muodostuu palamiskaasuista, jotka vilahtavat männänrenkaiden ohi alakertaan. Veneissä huohotuskaasun aiheuttamat öljyt hoidetaan huollossa pesemällä liekinsammutin, huuhtelemalla välijäähdytin ja vaihtamalla suodatin, jos sellainen on. Jossain venedieselissä (esim. volvo, on erillinen vaihdettava huohotussuodatin, joka kököttää ilmanputsarin vieressä.

    Hantta)
     
  11. K3ttu

    K3ttu 1st gear

    Mun Chevrolet Fleetsiden 6,2 diesel moottorin huohotuksesta on kahta koulukuntaa, joilla molemmilla (edellinen omistaja ja autokorjaaja) saattaa olla vähän puolueellinen näkemys ;) Saiskohan täältä puolueettoman... Eli semmonen oire on ainakin, että öljytilasta tulee lämpimässä koneessa jotain höyryä aika reippaasti. Ei haise ihan hirveän pahalle mutta näyttää pakokaasulta. Mikä on normaalia?
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Oma näkemys on että aina jos koneesta kaasuläppä löytyy ni pvc/takaiskuvenan kautta yksi letku imusarjaan ja toinen huohotin joko ilman suodattimeen tai erilliseen suorattimeen mieluusti öljynerottimen kautta. Pitää varsinkin viinalla käyvissä öljyt parempina ei omissa re85 ahdetuissa edes öljyt haise viinalle, kuten jos olisi pelkkä yksi linja purkkiin. dieselit sitten onkin hankalampia kun ei ole kaasuläppää ni ei saa imua aikaiseksi, toki alipaine pumppu yleensä puskee pumppaamansa ilman kampikammioon joten sieltä sentä vähän tulee puhdasta ilmaa tilalle. Dieseleissä olen vireimmissä pistäny vaan ison öljynkeruu säiliön huohottimeen ja letku ulkoilmaan, syynä ihan se että jos sattuu vaikka mäntävaurio ja kone rupeaa kunnolla huohottelemaan ni dieselin paha taipumus huohotin öljyllä käyntiin varantaa koko loppukoneenkin. Katuversioissa huohotus ahtimen imuun kuten vakioissakin, en tykkää haistella huohotin höyryjä.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Joo tuossa on yksi potilas joka huohottaa yllättävän paljon vaikka kyseessä on uudehko cdi kone.
    Uusissa dieseleissä on myös kaasuläppiä vaikka ne ei tähän autakkaan.
    Huohotusletku on vedetty venttiilin kautta turbon imuletkuun.
    Nyt kevyessä ajossa öljyn höyryt tiivistyy siihen imuputkeen josta ne sitten pääsevät valumaan koneen päälle kun turbo on sijoitettu v koneen päälle.
    Valuva öljy taas tahrii paikat ja rikkoo aikaa päälle kaasuläppien servomoottorin.
    Tilasin uudet tiivisteet mutta taidan värkätä viellä huohotusletkuun öljynkeräimen ku ei ne vuodot kai koskaan kokonaan lopu. Jonkunlainen suunnittelukämmi meseltä.
    Bensa v8:ssa olen vetänyt venakopalta letkun ilmanputsariin mutta se ei huohota edes sen vertaa että letkua tahreis.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Olisko esimerkkiä jostain simppelistä takaiskuventtiilistä, jos tota turbo-sbc:n huohotusta muuttais vähän paremmaksi? Öljyt on mustat aika pienellä ajolla nyt kun pelkkä letkut purkkiin käytössä....

    Ei kai se parannus muuta vaatisi kuin toiseen venakoppaan PCV-venttiilin, ja siihen letkuun sen takaiskun ja tämä letku imusarjaan, ja sitten huohotinpurkkiin breatheri päähän, toisen venakopan letkun säilyessä samanlaisena?
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    lähes joka varaosakaupasta löytyy jotain polttoaineletkun väliin takoitettuja takaiskuja. esim alta löytyvän linkin sivun puolivälin jälkeen oleva on hyvinkin sen näköinen mikä mulla käytössä.
    http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/paine.htm
     
  16. El 60

    El 60 Gearhead

    Romiksella kun käy niin joka turbovessasta takaiskut talteen.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Minkä näköstä palikkaa ne on?
     
  18. El 60

    El 60 Gearhead

    No ihan perus letkukaroilla varustettuja takaiskuja mutta kun ovat jo alunperin tarkootettu paineelle niin kuulalla. Esim Tbo Nissan ja Toyota PVC ja jarrutehostin letkuissa..
     

Kerro tästä muillekin!