Auton rakentamisen lakipykälät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tulokas, 2.9.2014.

  1. tulokas

    tulokas 1st gear

    Terve

    On ollut suunnitteilla jo jonkin aikaa rakentaa auto lähes kokonaan tyhjästä. Hintapuolta en mieti vielä. Vasta aloin miettimään näitä lakipykäliä auton rakentamisen suhteen, ja googlettamalla en saanut sopivaa / oikeaa vastausta. Suunnitelma on alustava ja vaatii paljon hienosäätöä. Itse tykästyin Chevrolet Epican koriin; mitä laki sanoo, ja saako siihen ihan kilvet katuajoon, jos siihen löisi esimerkiksi Camaron V8 ~400hp moottorin tuplaturbolla ja mekaanisella ahtimella (enemmän teho pienemmillä kierroksilla) ja Corveten 7 vaihteisen manuaalin? Jos kaikki nivelet, akselit, jarrut yms yms pohjasta vaihdatuttaisi ihan liikkeessä vastaamaan esim max. 700hp. Teoriassa siis ajattelin että Epican kori, josta tyhjentää ihan kaiken, ja kaiken uusisi vastaamaan tuota tehonmäärää mitä moottorista irtoaa turbojen kanssa. Sisustakin tulisi tehtyä kokonaan uudestaan tyylikkäämmäksi.

    Mutta menisikö auto kilpiin? Ja missä niitä päästöjä pitäisi käydä mittauttamassa ennen katsastusta?
     
  2. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Eipä taida noin onnistua, mutta jos hankit Corvetten ja vaihdat siihen Epican korin niin onnistuu.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  4. tulokas

    tulokas 1st gear

    Käykö mikä vain Corvette vai varmaankin pitää olla samaa heppaluokkaa? Tulisi kyllä olemaan noin päin tuplasti kalliimpaa että Corveten muuttaisi Epicaksi.
     
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Hautaa haaveesi. Tämä on Suomi.
    No jos nyt kuitenkaan et hautaa niin muista että todennäköisesti itsekeksimällesi autolle vaaditaan kolaritestejä, päästötestejä (siis ei mitään katsastuskonttorin testiä vaan vtt:n labran testi hintaluokkaa tuhansia euroja) ynnä muuta testiä ja lippua ja lappua ja lopuksi joku kevyt sadan tonnin autovero
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Anteeksi mutta pakko kysyä, että minkäikäinen autonrakentaja olet?
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Käytännössä 74-77 vette, koska ne ovat halvempia kuin vanhemmat ja 78-82 mallit joutuvat katsastuksessa pakokaasumittaukseen.

    Väitän, että Corvetesta tulee n. 10 kertaa halvempi, varsinkin jos jotain tuollaista menee tekemään:
    Nyt ei oo enää paljon kesken, kun löytyi jo tarkoitukseen sopiva vettekin alle tonnilla :D
    http://www.ebay.com/itm/Chevrolet-Corve ... ars_Trucks
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hommaat teholuokkaan sopivan rungollisen aihion missä on tekniikat ja kaikki valmiina. Sen jälkeen kavennutat, lyhennytät runkoa, asennutat korin päälle, teetätytät sisustan, teetätytät moottorin, vaihteiston, taka-akselin, jarrut, pyöräntuennan ja muut jossain liikkeessä. Esim Mäkelä Auto Tuning mielellään tekee tuon sinulle.

    Hintaa koko lystille tulee 50-100 tuhatta euroa.

    Sen jälkeen sinulla on helvetin kallis Epica pihassa, mikä on edelleen identiteetiltään Camaro.
     
  9. tyg

    tyg 2nd gear

    Jos tykkää Huyndailla ajaa. Sillä jos jollain saa naista.
    Sadantonnin arvoista.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joo, pientä realismia peliin. Saahan sitä haaveilla, mutta kilpiin tuota ei saa kuin todella isoilla rahasummilla.


    Eli osta valmiiksi +400 heppainen auto.
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Eipä vuosimallilla ole oikeastaan yhtään mitään merkitystä, kun pysytään ei-vähäpäästöisissä laitteissa. Kyllä nykyaikaisen moottorinohjauksen saa säädettyä leimalle hyväksi.
     
  12. tulokas

    tulokas 1st gear

    Kiitoksia vastanneille!

    Aivan. Kattelin vähän tuon ikähaarukan Corvettejen teholuokkia ja ne oli siinä 150-300hp paikkeilla. Mutta jos autoon tulee Camarosta 400hp moottori johon vielä biturbo niin tehoa tulee kaksinkertaisesti enemmän mitä auto on suunniteltu kestämään. Silloinhan joutuu myös "kestävempiä" akseleita, niveliä jne jne kattelemaan. Eikö se laki mennyt jotenkin että saman valmistajan automerkistä voi ottaa tehokkaimman moottorin (johon tietenkin runko on tehty kestämään moottorin tehoa) ilman suurempia ongelmia?

    Se teholuokkaan sopiva rungollinen aihio on varmasti jo 70% loppusummasta. Mutta niinkuin jostain luin joskus että raha ei saa olla unelmien edessä.
    Olen autojen kanssa vasta kaksi vuotta ollut, suurempia projekteja ei ole ollut. Lähinnä huoltanut ja perehtynyt moottorin toimintaan. Mutta hei, tekemällähän sen oppii, ja on kuitenkin loppuelämä aikaa harjoitella :) Itse olen syntynyt -90.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Samoja Chevroletin pikkulohkoja käytetään Corvettessa ja Camarossa. Sen moottorin voi ottaa vaikka lentokoneesta, kunhan sen teho, paino ja tilavuus eivät ylitä suurimman vertailumoottorin rajoja. (Prosentit tais olla 10%, 10% ja 25%)

    Se aihion hinta on noin 2-4% loppusummasta. Enintään.

    Tekemällä oppii, mutta aloita helpommasta projektista. Ihan tosissaan.

    Muista, että tuolle projektille pitää hakea luvat Trafilta. (käsittelyaika ehkä noin 2 vuotta) Corvetteen voi vaihtaa korin mallisarjan ulkopuolelta, mutta kuinka saat 4-ovisen perheauton peltikorin sopimaan lähellekään Corvetten mittasuhteisiin?

    Ja kun osia vaihtelee, niin pitää muistaa, että kanta-autosta pitää jäädä 50% alkuperäisistä osista.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei mennyt noin.
    Saman mallisarja, ei valmistajan.
    Meinaatko ettei se "liike" ota siitä muutostyöstä mitään palkkiota? Tuollainen työmaa on parinsadan tunnin työmaa ainakin, kunnolliset pajat voivat veloittaa satasenkin tunti. Lisäksi tulee moottoriin menevät 20000€, lootaan vitonen, perään pari tonnia, jarrut sun muuta peintä vitonen sisusta kympin.

    Se aihio maksaa pari tonnia ilman tekniikkaa, se on menoeristä pienimpiä.


    Odottele vielä muutama vuosi ennenkuin alat perintörahoja tuhlaamaan yhteen autoon.
     
  15. tulokas

    tulokas 1st gear

    Sitä tarkoitinkin, meni sanat vain sekasin.
    Liike siis olisi alkuperäisessä suunnitelmassa laittanut vain pohjan ja rungon kestäväksi. Itse olisin täyttänyt konehuoneen, asentanut jarrut ja laittanut sisustan.

    En ole siis huomenna aloittamassakaan tätä projektia. Suunnittelen tätä sillointällöin kun on aikaa, ja sitten jossain välissä kun tili näyttää vihreää ja aikaakin olisi tarpeeksi, niin sittenhän se täytyy aloittaa. Ja ei ole mitään perintörahoja, ainakaan nyt.
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Trafi ei kuule myönnä poikkeuslupia millekään 400 hp laitteelle, joten sellaisen leimaaminen on pirun vaikeaa. Huolimatta mistään FHRA -yhteistyökuvioista tms mainostuubasta, tästä on kokemusta.
    Lisäksi 7 kg/kw -pykälä yksinään vaikeuttaa suunnitelmiasi.

    Mietit ajan kanssa jonkun auton, johon muutat jarrut, jouset, virität konetta ahtimella, ahtimilla tai ilman ja joko tyydyt vakiokoriin tai sitten sitä muutat.

    Mutta suunnitelmista on pitkä matka mihinkään toimivaan.

    Olen aikanaan saanut luvat 4-metriselle pikkuiselle euroautolle V8-jenkkikoneella ja silti jäin lopulta työstämään pienehköä Chevy II -jenkkiautoa (400 hv netto koneella), joka oli painavampi ja oletuksena huonompi. Eikä sekään valmistunut oikein kunnolla koskaan. Kovaa kulkeva auto V8-koneella vaatii sen 30-40 tuhatta euroa raakaa rahaa, jos itse haluat tehdä. Valmiin Mustangin, Bemarin tai Mersun saat 10-15 tuhannella ja se on tavallaan sääli. Eli rakentaessasi (ostaessasi) oikeasti laadukkaista tarvikeosista kokonaista autoa yksittäisten komponenttien tekemä kokonaissumma on valtavan iso. Siksi osittain ja taidonpuutteenkin takia minulla jäi haaveeksi oikeasti kovaa kulkevat autot. Suomen liikennesäädäntö ja tuleva GPS-kyttäys on kokonaan toinen juttu, joka lamauttaa innon keneltä tahansa noin 10 vuoden kuluttua rakentaa kovaa kulkevaa mitään, ellei rata-ajoa lasketa.

    Nykyään pari autoistani on jo museoleimassa johtuen pitkälti tuosta jatkuvasta Trafin (entinen AKE) paskasta suhtautumisesta autonrakenteluun, ainoana poikkeuksena kohtuullinen rodirakentelu eli niihin saa sentään vaihtaa jo modernimpaa alustarakennetta jne. Mutta et tuplaturboja. Mallisarjan tulkinta on muuten sekin todella tarkkaa ja tiukkaa, ihan tiedoksi ihmisille, jotka jotain helppoa luulevat.

    Lisäksi vaikka rakentaisit olohuoneeseen koristeeksi V8-koneen tuplaturbolla, sellaisen käyntikuntoon saattaminen on jo yksinään vaativa homma, tai ainakin itse kunnioitan vilpittömästi ihmisiä, jotka niitä osaavat tehdä nimim. sen 20+ vuotta näitä katselllut.
     
  17. tulokas

    tulokas 1st gear

    Ymmärrän. Haaveeni auton rakentamisesta, josta löytyy kunnon V-moottori, on kuitenkin jo ihan jostain 8-vuotiasta asti ollut haave :-D Kierreltiin silloin isän ja sedän kanssa silloin erilaisissa autonäyttelyissä ja sieltähän se innostus rakentaa auto lähti. Autohan olisi lähinnä vain ihan tavalliseen maantie -tai kaupunkiajeluun. Tottakai, sillä radallakin varmaan pitäisi käydä jos sen joskus saa kasaan. Lisäksi tietenkin jos saan hyvin panostettua koriin ja sisustaan niin näyttelyihinkin myös. Mutta tarkoituksena ei siis ole lähteä ajamaan 400kmh moottoritielle. Ja siksi tuo ~600hp koska 400hp on mun mielestä liian yleinen, ja liian tehoton :D.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Niin, kuten myös oli V8 magazine 11-vuotiaana tilauksessa... ja siitä huomasi olevan pirun pitkän matkan toimivan ja kulkevan auton rakenteluun. Ja sitä rahanmenoa, sitä riitti. Kovempaa kulkevassa autossa ihan käsittämättömästi. Jos 200 hv auto ei mitään juuri tarvi, 300 hv jo jotain jarruihin ja alustaan ja siitä 400 hv kautta... 600 hv auto on kilpa-auto. Siis kun ei ole pelkkä moottori, vaan voimansiirto kokonaisuutena sen jälkeen ja sitten kun sinulla on erittäin painava tai erittäin kallis voimansiirto, tarvitset tukivarsia ja jousia ja sen jälkeen huomaat, että tarvitset koko auton putkirunkoisena jne... Sitä yritän kertoa. Jos laitat 3000 euroa pariin hyvään ahtimeen ja sinulla on hiekkapuhallettu auton kori ja ruosteinen runko eikä mitään muuta, et ikinä pääse ajamaan millään mihinkään.

    Tavoitteet korkealla, muttei niin korkealla, että pärjäät vain jossain GT-peleissä kavereidesi kera. Väitän, että jo 300 hv kevyessä kopassa voi joskus tuntua kivalta, vaikket ehkä asiaa uskokaan.
     
  19. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    trollihan tää on :poff:
    ei kukaan voi haluta laittaa 50-100tonnia 6-700 heppaseen Epicaan :eek:
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No eikö se olis helpompi/halvempi lähteä jostain tehdastekoisesta aihioista liikkeelle ja viritellä siitä mieleinen? Miksi sen unelma-auton pitää näyttää 2000-luvun korealaiselta autolta? :eek: Hanki vaikka joku 60-70 Chevelle. Tee siitä oikein kunnon "pro-touring", eli ajettavuus kuntoon viimoisen päälle 4-pyörä levyjarruilla ja säädettävällä alustalla yms. Tekniikaksi moderni V8, sisusta uusiin kuosiin jne. Siihen ei tarvi välttämättä edes lupia, jos et nyt mitään ihan utopistista siihen rakenna.

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!