W124 lämpöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Batmobile, 23.12.2010.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    En oo uskaltanu ottaa penkkiä pois.
    Putki on lopetettu ja jatkettu montamontamonta kertaa... Veikkasin, että kilometrin verran mikkilankaa käytetty sen paikkailuun. No, eipä ite tarte.
    Eijollu liekkejä missään, joku blues bändin mainos.
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Niinhän sä luulet. :rotfl:

    Mulla BMW 525TDSA -95 oireillut samalla lailla pitkän aikaa. Viime kesänä vaihdoin termrinkotelon kun oli halki ja sitä ennen oli juuri samanlainen vika. Remontin jälkeenkin samankaltainen oire. "Korjasin" kun kävin mäessä perse ylhäällä huudattamassa.

    Vika uusiutui taas alku talvesta, korjautui samalla tavalla kun aiemmin, laturi tosin antautui ehkä samalla kun huudatin useasti 6000 k/min. Parin päivän päästä kun huomasin ylilatauksen vaihdoin laturin ja matka jatkui n. 1,5 vko kunnes tuli taas tämä keittämis ongelma.

    Nyt on termari ja tiiviste vaihdettu ja nestettä lisätty pariin otteeseen. Käyty mäessä konetta kierrättämässä ja vieläkin ongelma on sama kuin alussa. Keittää ja nesteet ei selvästikään kierrä.

    Itse toivon että vika on vain kiertovesipumpussa(koneen kyljessä). Pahin epäilys kumminkin vieläkin kansipahvissa, mikä tosin epätodennäköistä kun vika tuli taas yhtäkkiä kesken moottoritien(nopeutta n. 120km/h). Eli varmaan kulunut kiertovesipumppu minkä akseli välillä ottaa akselilta kiinni ja välillä koettelee hermoja.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    ^komppaan edellist...ton ikäse bemut o ehkä kaikkeen vaikeimpii pask.... eikun autoi ilmata!! saatika ku on ajettui/ikäsii ja kai toimii "siin nirkun narkun" ....
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mulla ainakin tuntuis että bmw 325 tdsa ei kiukuttelis nesteiden kanssa...
    nousee nätisti lämmot puoleen väliin ja pysyy siellä.

    parin kympin pakkasissa kun ajelin himaan sen kannuksesta tuntui välillä että puhaltaisi viileämpää??? ei kylmä kuitenkaan tullut.
    varmaan noita automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksia??

    mulla tossa on eberspächer asennettu apparin puolelle tuulilasin eteen ja letkut vedetty moottorin yli kennolle menevään härpäkkeeseen mikä ilmeisesti säätää nesteen kiertoa??
    eli letkut on korkeimmalla kohtaa siinä.
     
  5. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mulla ollut ongelmia nyt jatkuvasti. Osittain tietenkin johtuu kun on vuotanut parista kohtaa, mutta nyt vuodot korjattu ja ei saa enää toimimaan. Mulla ei ole edes tuota automaatti-ilmastointia, mutta ajoittain kyllä hetkellisesti tulee viileämpää ihan kuin auto yrittäisi säätää sisälämpötilaa alemmaksi. Aina kun on saanut järjestelmän toimimaan on sisälle saanut todella kuumaa ilmaa.

    Eberi asennettu kuskinpuolelle etuvalojen taakse mistä letkut lähelle lämppärin säätimiä ja ovat korkeammalla. Eberin kun käynnistää se toimii ja vettä letkuissa, mutta ei sisällä autossa. Lämmintä ei ole tullut joulun jälkeen vaikka useasti käynyt koittamassa ilmaamista ja monia muitakin konsteja millä tähän asti aina saanut vedet kiertämään. Vesipumppu vaihtuu nyt sitten seuraavaksi ja ne pässikivekset pitää tarkastaa ettei ole jumissa.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vois veikata että sulla kiukuttelee se säätökäikäle (pässin kassit??)
    onkos eberin kiertovesipumppu kunnossa? lähtee melkein ekana porisemaan kun starttaa laitteen.
     
  7. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mutta miksi auto keittää jos vika vain pässikasseissa? Tyhjä käynnillä voi autoa käytellä pidempään, mutta heti kun antaa kierroksia niin mittari menee punaselle ja ilmastoinnin flekti alkaa pyöriä yrittäen laskea lämpöjä.

    Eberin pumppu toimii. Kuulee kun lähtee käyntiin ja letkua lyttyyn painamalla ääni muuttuu.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    aaa.. jäi taas osa teksteistä sisäistämättä...

    pysyykö järjestelmässä paine kun sammutat moottorin?

    mulla on pitkään järjestelmässä painetta, eli ei vuoda mistään. 8)
     
  9. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Juu paine pysyy. Aina sihahtaa kun korkin avaa, vaikka olisi pidempäänkin käyttämättä. Joskus vuosi se syylärin ylivuotoletku mikä menee paisuntasäiliölle, mutta sekin on aikoja sitten korjattu. Paisari tässä mallissa keskellä konehuonetta ikään kuin moottorin päällä. Näitähän on useita eri kombinaatioita vuosimallin mukaan.
     
  10. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Miksi minä en suostu uskomaan että tuossa ei olis kansivikaa..

    Pieni vuoto palotilasta nesteen sekaan aina kuormitustilanteesta ja moottorin sisäisistä ilmalukoista riippuen, tuttua huttua :-?
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kyllä sä taisit uskoa ihan oikein.

    Viikonloppuna laitoin uuden vesipumpun ja ilmailin järjestelmän todella huolella netistä lukemillani ohjeilla, mutta vika ei korjaantunut. Sunnuntaina vielä tarkistin, että säätimet sisäkierrolle toimii ja ettei muitakaan veden kiertoon vaikuttavia ongelmia ole. Ilmasin vielä kerran kun tuntui olevan ilmaa ja koeajolle. Ajoin 100m ja lämmöt normaalissa, menin mäkeen perä ylhäällä järjestelmää ilmailemaan ja hetken tuli jo kuumaa sisälle, kuuman tulo loppui ja katiska rupes keittämään mittarin mukaan. Oikeasti ylävesiletku ei ollut kovinkaan kuuma ja neste kiersi, paisarin korkista ei tullut nesteitä yli. Alavesiletkukin oli haalea, joten termari oli jo auki. Järjestelmässä oli selvästikin painetta, mikä 1,5h seisotuksen aikana katosi ja taas oli ilmaa systeemissä.

    Jollekin voisin myydä tuon halvalla. Ei tarvii kun kansipahvi vaihtaa. Kaikki muut viat autosta on jo vaihdettu ja tätä ei enää jaksa ruveta korjaamaan.
     
  12. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Päivitetään näitä BMW:n lämpöhuolilla.

    Vika ei ollut kannessa, kansipahvissa, termarissa, vesipumpussa eikä lämmönsäätimissä. :rotfl: Kaikki nämä on nyt kumminkin tarkastettu ja kohta viimeinenkin vaihdettu.

    Vika oli ilmalukko jossain koneen syövereissä. Vaikka netistä olen lukenut, että BMW:n diesel koneet on vaikeita ilmattavia varsinkin lisälämmittimellä varustettuna en ikinä uskonut, että se noin vaikeaa on. Koneen ilmaus kestänyt useita tunteja ja useamman kerran joutunut nostamaan lämmöt ylös ja jäähdyttelemään taas kylmäksi. Jäähdytinnestettä mennyt koneeseen lisää n. 4l ja menee vielä lisää, selvästi ilmaa vieläkin järjestelmässä. Lämmintä tulee kumminkin nyt sisälle.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kohta varmaan valuu jo jotain lämmintä kojelaudan sisältä... :poff: :rotfl:

    no ei kai, kyllä se varmaan siitä kuntoon tuli. hyvä homma :D
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    auttaa ku teet piitkän letkun varaan konepelin(siis auki olevan) kulmaan vesipurkin mis o vettä koko aja..ja silloin tällöin pitää reippaita kierroksia yllä ja jopa ryntäyttäää välillä... :eek:

    nää uudemma ku 15vuot olevat bemut o vähä samalaisii ku min 25vuot vanhat pööt....ne oli samalaisii ilmalukkoi täys moottoreistaan....
     
  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tätä olen kauhulla odottanut. :rotfl:

    Kuntoon tuli, eilen vielä sain 1l nesteitä koneeseen ja lisälämmittimen letkuissa ei enää ilmaa kulje. Nyt pitää vaihtaa vielä lämmönsäädin kun se ei ollutkaan helposti avattavaa mallia kuten w124 mersuissa. Sen jälkeen pääsee taas ilmailemaan. :rotfl:
     
  16. mando

    mando 3rd gear

    olisko apuja jos nostas keulan korkeammalle ?
     
  17. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Päinvastoin tässä mallissa. Paisuntasäiliö on konehuoneen takareunassa keskellä ja aikasta alhaalla kun lämppärin letkut on vain hieman paisaria alempana.

    Kaikista parhaiten tuntuisi ilmat lähtevän ajan kanssa ja paljon mäkiä ajamalla. :rotfl:
     
  18. vsuomine

    vsuomine 1st gear

    Meikällä mb 200 bensa vm. -87. Edellä esitetyistä sillä tavalla poikkeava ongelma, että puhaltimesta sisälle tulee lämmintä ilmaa n. 15 min ajan auton käynnistyksestä joka kerralla. Tämän jälkeen alkaa puhaltaa pelkkää kylmää, vaikka lämmönsäätimet olisivat täysillä. Eli systeemi toimii ekan vartin niin kuin pitääkin. Jos ajaa pidemmän matkan, välillä saattaa tulla vähän lämmintä ilmaa, mutta palaa nopeasti takas kylmälle.

    Jos ottaa närhenmunien johdon irti, puhaltaa pelkkää kuumaa ilmaa sisään, vaikka säätimet on asetettu kylmälle. Otin irti ja puhdistin närhenmunat, joissa oli jonkun verran likaa ja karstaa, muttei ongelma muuttunut mihinkään. Muita ongelmia autossa ei ole (ainut, että moottori käy joutokäynnillä vähän hitaalla) ja moottorin lämmöt nousevat normaalisti ja pysyvät 90 asteessa.

    Mitä muuta kannattaisi kokeilla?
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Lämmönsäätöpaneeli auki ja tinauksien tarkastus, tai suosista ehjä purku osa tilalle.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ohjainpaneelissa vikaa selvästi.
     

Kerro tästä muillekin!