Pakosarjan pultti ongelma?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mustarauta, 7.9.2014.

  1. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Jeps,vaniin ois pakko uusia putkisto ja nyt on perskules pakosarjan putkenlaipan pinnapultit heikossa hapessa joten ne pitäis uusia .Onko kellään muistikuvaa pinnapulttien koosta?Lähteekö hyvin irti kun hitsaa mutterit pulttien jämiin vai anannko lisää lämpöä.Onko Motonetin tee se itse putki seteistä mihinkään?
     
  2. SuurKärppä

    SuurKärppä 2nd gear

    Kyllähän se on mukavaa puhdehommaa porata niitä
    kun ne on katkennut... Ainakin jos kone on kiinni autossa!
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siis pakosarja jää paikalleen ja se laippa pakosarjan ja putken välistä ei aukea?

    Ite tossa tapauksessa leikkaisin sen putken pois ja sit rälläköimällä se loppu putken-laippa pois jolloin pakosarjan laippa jää paikalleen ja siihen sopiva vastakappale ja kupari pulteilla tai ainakin kupari mutterit
     
  4. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Kone on kiinni autossa ja jos pultit ei lähde tuurilla niin irroitan pakosarjat .Onkohan noissa pulttiseteissä laipan pinnapultteja?Us-parts myy ainakin uusia pultteja?
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    nippelit.fi , josta saat pinnapultit ja korkeat messinkimutterit.
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Koitin tänään irrottaa Capricesta pakosarjaa kuskin puolelta kun tiiviste falskaa, herjaa päästökokeessa. Toinen niistä keskimmäisistä pulteista luonnollisesti napsahti poikki. Täytyy koittaa kulmakoneella porailla reikää tyhjäksi että saa sitten jenkatapilla pyöräyttää vähän uutta jenkaa sinne.. Onko noi pultit tosiaan millikierteellä? Vaikutti ihan 10 mm jenkalta. Voiko käyttää perus rautakauppapultteja?
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    3/8 unc on melko lähellä 10 millistä... Jopa sen verran että 10mm mutterin saa menemään pienellä voimankäytöllä 3/8 pultille. Oma veikkaus menee noista pulteista 3/8 suuntaan.
     
  8. jarona

    jarona Gearhead

    Net on 10 mm pultteja 1,25 nousulla.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Rustyn tapauksessa kierre kannessa on 3/8" UNC.
    Pakosarjan / putken laippa aikakauden mukaan 3/8" UNC tai M10 (jollain nousulla).
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jaaha, eli tästä ei ole nyt ihan täyttä varmuutta. Kun ei niitä vanhoja enää uskalla sinne takaisin laittaa.
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Käy ostamassa kierretulkki tai sitten vanha pultti matkaan kun haet uusia?
     
  12. jake81

    jake81 Gearhead

    Mulla on ollut ainakin jokaisessa gm:än mosassa 3/8unc pultit pakosarjoilla ja samat myös pakoputken laipoilla, paitsi yks reikä mihin oli joku entinen omistaja vääntänyt m10 kierteen.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    -90 luvulla on melko tavallista, että samassa autossa on millisiä ja tuumaisia pultteja. Yleensä homma selviää pultin kannasta, eli tuumainen on 9/16, ja millinen 15 mm. 5/16 ja 8 mm. onkin jo hankalampaa tunnistaa, kun ovat melko samankokoisia.

    Hantta
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    GM:llä eräänlaisena "vedenjakajana" on tietääkseni vuosi 1978.
    Kaikki ennen tuota pohjautuva suunnittelu on tuumaista ja sen jälkeen millistä. Periaatteessa kaikki koriin liittyvä on tuosta eteenpäin millistä. Tekniikka oli pitkään tuon jälkeenkin vielä pohjiltaan vuodelta 1955 vrt. SBC, jonka revisio se LT1:kin on.
    Vaihteistoista huomaa hyvin, kun 1980 luvun alussa esitellyt 4-vaihteiset on millisiä, vaikka koneet niiden edessä tuumaisia.
    Pakoputkisto onkin sitten sellainen osio, jossa se tuumainen kone liittyy muuhun milliseen autoon.

    Autot, jotka on kokonaan suunniteltu "millisellä puolella", onkin sitten kokonaan millisiä. Omia kokemuksia kokonaan millisistä GM:stä on ainakin Lumina, STS, tila-autot...

    Veikeän muutoksen vuosien varrella tekee G-body, jossa on tuumaiset pyöränpultit vuoteen 1982 asti ja sen jälkeen milliset. Mm. Levyt sopii täysin ristiin, kunhan mutterit vaihtaa oikeiksi. Ja toisin päin tuumaiset vaikka 1992 Camaroon asti.
     
  15. jarona

    jarona Gearhead

    6,2 dieselissä ei ole tuumaisia kierteitä kuin laatikon kiinityksessä,
    sinänsä typerää..
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    6,2 dieselin syöttöpumpun ruuvit on tuumaisia.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!