Mitä unohtui?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Powerstroke, 18.9.2014.

  1. foordi70

    foordi70 1st gear

    Hitto mikä tuuri..Itsellä kuten aiemmin kerroin oli rätti jotain 30x30cm ja eurokone ventiilejä ja ohjureita taipui... :eek: :mad:
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Talvella isä osti yhden toyotan ja jostain syystä se jäi sitten taas meidän pihaan. Siinä tutkailin kaikkea, mitä autosta löytyy. Hanskalootan sisäpuolella oli joku asennusluukku niin sinnekin piti kurkistaa ja sieltä löytyi iskarin yläpää, missä oli mutterit löysällä ja yhdessä mutterissa hylsy valmiina kiristämistä varten.
    Ei muuta kuin räikkä käteen ja mutterit kiinni. Sitten piti tarkistaa se toinenkin puoli, se oli kunnossa.
     
  3. pörre

    pörre Gearhead

    ooppelin kasiventtiilisen koneen venakoppaa kiristäessä , kävelin hakeen räikkään jatkovartta ja ihmettelin auton ohi kävellessäni että mitäs siellä katolla on.. keinuthan ne siellä, olin purkuvaihees nostanut katolle ettei niitä poljeta lattialla. ei muuta kuin venakoppa pois, kannenpultit auki ja välikansi pois.. sitten vastaavan tyylinen tapaus missä tunsi itsensä jälleen fiksuksi oli kun askartelin tohon mun pannuun yön tunteina väsyneenä erikoistyökalun katkasemalla ja hitsailemalla 13mm lenkkiavaimesta ja lattaraudasta työkalun ja kun kokeilin sitä ni huomasin että PITI olla 14mm tai virallisemmin 9/16" :oops:
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Otin urakakseni vaihtaa Camaroon virtalukon, kun ilmeisesti joku hyväkäs oli yrittänyt auton nyysiä ja muutenkin kulunut virtalukko oli saanut tästä episodista tarpeekseen.

    Oli noin +25c lämmintä, kun ryhdyin purkuhommiin kutakuinkin Alepan ovien edessä kotikadullani. Ohikulkeneiden ihmisten katseet olivat vähintäänkin lantin arvoiset, vilkuillessaan aherrustani rattia ja rattiputken sisältöä purkaessani.
    Mainittakoon, että projektissa oli kyse sekä rattilukon, että vilkun kilkkeiden irroittaminen, jotta lukkopesän pääsi purkamaan asiaan kuuluvasti.
    Olin muuten edellisenä päivänä sopinut, että lähdemme serkkupojan kanssa vielä samana iltana hänen mökilleen Camarolla, kunhan saan remontin tehtyä.

    Olihan hommassa ahertaminen, kun ekaa kertaa teki. Touhu ei ollut suinkaan yksinkertaisimmasta päästä ja hiki valui ohimoitani - olihan aurinkoinen kesäpäivä ja minä istuin tulikuumassa Camarossa.
    Lopulta sain vanhan lukkopesän irroitettua ja uuden tilalle, joten kasaaminen saattoi alkaa. Muuten ihan simppeli homma, mutta rattilukon kilkkeiden kiinnittämisessä joutui pari kertaa ottamaan ilmaisen uusinnan. Lopulta sekin sinne asentui.
    Lopuksi kiinnitin ratin, ja kiristin keskimutterinkin oikein huolella - ettei tuo ainakaan ajon aikana irtoaisi, heh heh.
    Lopuksi kiinnitin ruuvein ratin leveän keskiosan, joka äänimerkin painikkeenakin tunnetaan, ja katsoin saaneeni projektin valmiiksi.

    Hm, mitäs tuo vilkun viiksi tekee tuossa etupenkillä...? :eek:

    Nyt Alepasta ruokakasseja kantaneet ohikulkijat kiinnittivät huomiota pääosin merimiesmäiseen kielenkäyttööni, kun rupesin sadatellen toistamaan juuri huolella viimeistelemääni remonttia. Ratin keskimutterin avattuani tein sangen fysikaalisen huomion.

    No se rattihan oli kiinni kuin Alko jouluna!

    Kuten mainitsin, olin typeränä mennyt oikeasti kiristämään rattiakselin keskimutterin, jonka tuloksena ratti oli kiristynyt pooreilleen kuin hitsattu.
    Rynkytin ja väänsin. Koitin kammeta jalkojen voimalla rattia ulos.

    Olin kaikilla neljällä raajallani kiinni ja hampaillani kiinni ratissa perse irti penkistä, karjuen, kiroillen, huutaen, lähes itkien...
    Mutta tuloksetta. Kiinni oli ja pysyi.

    Sitten muistin, että työkalupakissani oli pieni kaksikyntinen ulosvetäjä, jonka otin seuraavaksi käyttöön. Viritin ulosvetäjän kynnet ratin keskiön takapuolelle, ja ryhdyin kiristelemään. Ihan hyvä idea teoriassa, mutta tuloksena oli vain muovisen (?) ratin kuoriutuminen puristimen kynsien voiman alla. Nyt oli hieno rattikin sitten paskana.

    Kävin ensin läheisessä puistikossa kaatamassa pari ikihonkaa huutamalla, jonka jälkeen ryhdyin uuteen taistoon.
    Menin läheiseen pieneen rautakauppaan katsomaan, jos heidän valikoimassaan olisi vaikka kylmäsprayta.
    Valitettavasti sellaista ei ollut myynnissä, mutta hieman ennen poistumistani rautakaupan pitäjä muisti, että oli joskus saanut näytekappaleena pienen pullon CRC:n voitelevaa kylmäsprayta, kaivoi sen tiskin alta ja antoi ilmaiseksi.

    Tästä laupiaasta teosta lähes liikuttuneena kiitin sydämellisesti ja lähdin koittamaan uudelleen.
    Tyhjensin putelin keskiöön ja ryhdyin rynkyttämään. Lisäsin litkua. Ja kiskoin rattia.

    Ei jumalauta, ei tästä tule YHTÄÄN MITÄÄN!!
    Mattoveitsi oli jo lähes valtimolla, mutta sain hillittyä itseni ja yrittää vielä viimeistä konstia. Palasin takaisin rautakauppaan, joka oli vielä vartin auki.

    Kaupassa hypistellessäni nailonköyttä ja miettiessäni sopivaa puun oksaa lähistöltä, huomioni kiinnittyi metalliketjuihin.
    Ulosvetäjäni kun oli helposti purettavaa mallia, ja järkeilin jospa irrottaisinkin vetäjän kynnet ja korvaisin ne kahdella ketjulenkillä. Ketjut vetäisin ratin puolan takaa, jolloin veto jakaantuisi tasaisemmin ratin runkoon. Ostin pari 30cm pätkää ketjua ja lähdin toiveikkain mielin vielä uusintamittelöön.

    Kietaisin ketjut ratin puolien takaa, ja ryhdyin hiljalleen kiristämään ulosvetäjän pulttia. Ensimmäinen yritys epäonnistui, koska ulosvetäjä lipsahti, mutta toisella kerralla sain paremmin pitoa. Hiljalleen kiristämällä ratti antoi rattiakselin pooreilla periksi ja irtosi! Voi sitä ilon ja onnen humalatilaa!

    Saatuani vilkun viiksen paikalleen, totesin remontin olevan ohitse! Olin ihan helvetin tyytyväinen. Soitin serkulle, että puol tuntia ja sitten mennään!
    Lukitsin auton ovet, lähdin pikasuihkuun ja noutamaan hammasharjan&kalastusvälineet sisältä.

    Autolle saavuttuani huomasin että kas, auton etupenkillä oli vieläkin jotain.

    Ne olivat auton avaimet... :poff: :mad: :oops:
     
  5. JavelinAMX

    JavelinAMX 1st gear

    Hehheh, nää on kyllä kuin omakohtaisia kokemuksia...
    Joskus, kun kehuin itseäni taas vähän äänekkäämmin jonkun sössimisen jälkeen, mulle tultiin mainitsemaan, että parin sadan metrin päässä on lastentarha, joten toivottiin, etten artikuloisi ihan niin voimallisesti.
     
  6. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Siellä se 10 millin hylsy kulkee Camaron kojelaudan sisällä ilmakanavassa puolelta toiselle jo kolmatta vuotta,ongin sen ehkä joskus pois.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Moottoriin pukissa öljynpaineita porakoneella nostaessa kannattaa laittaa öljynpaineanturi paikalleen. Tai ainakin kattoo ettei se vastamaalattu auto ole just siinä katosta valuvan öljyn kohalla...
     
  8. Jupe

    Jupe Gearhead

    Unohtui iltakahvit viimeiset hörpyt suuhun kun aloin lukemaan tuota edellisellä sivulla ollutta jakulepin projektikuvausta virtalukon kanssa. Ne oli sitten näytöllä ja näppiksellä.

    Siinäpä mies jolla on sana hallussa! :lol:
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veneen koneenvaihto, ja kun pensaletku oli irti, katoin, ettei valu, pudotin sen pilssiin, ja lähdin kahville. Kun kahvit oli nautittu, ja juorut juoruiltu, oli aika hypätä veneeseen. Tukka nousi pystyyn, kun huomasin gason tuoksun, ja kas!! koko tankillinen pilssissä, eli 150 litraa, seassa öljyt, vedet ja roskat. Tuli hiukan kiiru lapata litku tynnyriin, ja ulos, ennenkuin joku tupakkamies tulee kysymään, että mitä äijä puuhaa.

    Hantta
    P.s, kun kerroin omistajalle, niin pyysi anteeksi, kun oli tankannut.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    ei röökillä taho bensahöyryjä saada syttymään vaikka kuinka yrittäis,
    mut esmes staattinen kipinä on paha.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Dx kirjoitti: ei röökillä taho bensahöyryjä saada syttymään vaikka kuinka yrittäis.

    -----

    Ei oikein viitti kokeilla, kun halli on täynnä lasikuituveneitä, ja onnekksi otan aina kaikki akkukengät irti kaikista akuista, vaikka joskus tuntuu, että pääkytkimestä virrat pois, ja thats it. Kerran jouduttiin laittamaan potski käymään suoraan startin perseestä, ja paloihan se lähes koko paska.

    Hantta
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kyllä se savolainen supersankari ja herra murphy istuskelee samassa nurkassa kun tollanen tilanne on päällä
     
  13. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Itsellä aikoinaan piti termari vaihtaa audiin.
    Irrottelin tarvittavat osat ja kävin välissä juomassa kahvin.Tulin takaisin ja kamat nippuu ja olin tyytyväinen itseeni,hienosti meni. Lähin sitten korjaus paikalta ajamaan himaan ja soitin akalle että tulossa olen ja kaikki bueno......Paitsi hetken päästä ihmettelin että kun ei lämmintä tule millään. Sen jälkeen aloin miettimään että hetkinen tuliko sitä termari pakettia koskaan avattua.soitto akalle et uusix koko homma,ajelin korjauspaikalle ja siellä se uusi termari köllötteli ikkunan kupeessa. Kyllä se nauruksi muuttui että miten sen voi unohtaa mitä juuri tuli vaihtamaan. Eikö sitä sanota että korjaus ei ole onnistunut jos ei ylimääräisiä osia jää korjauksen jälkeen.
     
  14. jrasi

    jrasi Gearhead

    Rouvan ensimmäiseen autoon, Nissan Micra K10 1.0 '83, vaihdoin aikanaan kärkiä. Säädin siinä kärkivälin kohdalleen ja käyntiin. Ihmettelin karmeata rutinaa konehuoneesta, siellähän oli 1/2" räikkä vielä kampuran päässä kiinni, kun olin sillä konetta käännellyt, onneksi oli lukitus jäänyt niin päin, että kahva roikkui alaspäin ja räikkä huusi.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nonnii, tänään huomasin, että olin vienyt epähuomiossa 12 litraa käyttikseen tarkoitettua UUTTA automaattiöljyä viime viikolla ongelmajätekeräykseen jäteöljyjen kanssa :mad: :mad:

    Ei auttanu ku mennä hakemaan motonetista uudet ölpät, 14,90eur/litra

    Itte tein ja säästin...
     
  16. Koso

    Koso 1st gear

    Uuden veneen moottoria korjattiin, vene pukitettuna, kaverin pihalla. Moottori saatiin toimintaa, vaihteet meni päälle ja muutenkin kehräsi nätisti, mutta jostain syystä vetolaite ei työntänyt vettä koneeseen vaikka juuri oli uudet osat laitettu ja kasattu taiteen sääntöjen mukaisesti. No nousuputki oli mennyt sijansa ohi :mad: . No mitäpä tuosta, perä uudelleen irti ja pumpun nousuputki kohdilleen. Nousihan se vesikin koneeseen. Ja tulihan ne peräöljytkin uusittua kahteen kertaan...

    Parin päivän päästä haettiin vene trailerilla omaan venerantaan, trailerin perä veteen ja koneet käyntiin. Kaverini huusi maista että perä kelluu vedä vaan pakilla pois trailerilta. No hurjien murinoiden saattelemana vaihde ei menekään päälle, ei eteen eikä pakille :poff: Ei auttanut kuin ottaa koneen päältä vaihdevaijeri irti ja todeta ettei vaihteet toimi :mad: ...

    Nostettiin paketti luiskalta ylös ja perä uudestaan irti. Ja kas kummaa vaihdevijerin pää ei ollutkaan sille tarkoitetussa kolossa :soosoo: . No mikäs siinä, trailein vuokra-aikaa oli 45 min jäljellä, perä maassa, uusia tiivisteitä ei tietenkään mukana... Onneksi löydettiin uudet tiivisteet läheltä ja saatiin vene vesille ja trailerikin palautettua ajoissa... Nimim. onneksi ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta :D
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Emo unohti kerran tankata diiseliä :rotfl:...mutta bensaa siis toki muisti laittaa.
     
  18. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Tomaattiin kun vaihdoin öljyt niin pesin huolella öljypohjan teijossa + öljypohjassa irrallaan olevat magneetit puhdistin metallipuruista. Magneetit vielä vuoden jälkeenkin auton keskikonsolissa.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nonnii. Vikakoodin lukija antoi käyttöautoon vikakoodia, että kuskin puoleinen ETUMMAINEN happianturi sökö. Tilasin anturin ja aloin vaihtamaan anturia joka osui ensimmäisenä silmiin auton alla maatessa, anturi paikoilleen ja pistoke ei käy paikoilleen... Ensin saksalaista osamyyjää kiroiltuani nipsaisin johdot poikki ja otin vanhasta pistokkeen ja vaihdoin uuteen... Ja kas kummaa taas syttyi koeajolla häiriövalo...

    Hetkisen asiaa selviteltyäni tajusin, että vaihdoin takimmaisen happianturin, siksi pistoke ei käynyt... erillaiset pistokkeet etteivät sekoittuisi...
     
  20. M

    M Gearhead

    Rouva soitti eilen töihin mennessään, että kojetaulussa palaa joku valo. Selvisi jäähdytysnesteen valoksi. WTF, justhan mä sitä lisäsin, kun Vento sitä vähän tiputtelee jostain. Ei siinä, hyvin sai lisäiltyä nestettä, mutta kertoi että paisuntasäiliössä ei ole korkkia. Se sitten oli multa unohtunut.. Illalla kun tarkistin, niin sieltähän se löytyi akun päältä mihin sen olin laittanut.
     

Kerro tästä muillekin!