Cadillacin perä -70 fleetwood

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 0rs0n, 20.10.2014.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Onkohan kellään mitään tietoa mikä tuo perä systeemi on tossa cadilacissa

    Näyttäs että on joku kulma vaihde tai joku välitys siinä.

    Ei ole vielä kerinnyt tutkimaan ollenkaan.
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Jos siinä on alkuperäinen taka-akseli, niin kyseessä on vain Cadillaceissa 1970-1976 (muistaakseni päättyi 1976) ollut akseli.

    Välitys on todennäköisesti 2,93:1, paitsi jos tuo auto on malliltaan Fleetwood 75 ("limo" tai commercial chassis), silloin se on 3,15:1. Valinnaisvarusteena molempien välitysten kanssa on ollut saatavana lukko.

    Akseliin ei tiettävästi ole saatavana jälkituotanto-osia, laakereita toki löytyy.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Joo on alkuperäinen akseli (tai ainaki vastaava)

    Ihmettelin onko siinä joku välitys vai mikä idea siinä on?

    Siis ihan mielen kiinnosta mietin.

    Onkohan missään mitään räjäytys kuvaa siitä?
     
  4. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Yleisesti ottaen takavetoisten autojen taka-akselilla on "joku välitys" ja jopa tasauspyörästökin, joissakin jopa tasauspyörästön lukko.

    Tässäpä räjäytyskuva kyseisestä taka-akselista:
    [​IMG]
     
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Juu juu kyllä mä sen tiedän.

    Mut tuo on vähä hassun näköinen ku nii iso perä möykky. Et mikä idea tossa on. ? Vai onko tehty vaan sen takia et saa korin alemmaksi. Tuo kuva ei näkyny
     
  6. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Juurikin se on ainakin osasyynä ratkaisuun. Kardaani tulee perämurikkaan aika paljon vetoakselilinjan alapuolelle, joten koria on voitu laskea alemmaksi ilman että kardaanitunnelista tulee korkea kyhmy lattiaan.

    Kokolailla vastaavat osat siellä sisällä on kuin yleisemmissä taka-akseleissa.

    Iso möykkyhän se on, olisiko syynä tuon tilansäästön lisäksi se, että akselin "julkaisuhetkellä" 1970 sen kaksi ja puoli tonnia painavan auton keulalla oli yli 700 Nm vääntävä kone ja vielä luultiin suunnan olevan jatkossakin ylöspäin.
     
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    No jotain tommosta uumoilinki.

    Onkohan kukaan rakentanut tommosesta lukolliseksi. Et mistähän kävisi osia?

    Ihan sillä jos ottaisin talvi käyttöön.

    Juuri sen takia ku siinä on tuo reilu 700 mm vääntöä. Ni pääsis liikenteeseen paremmin :)
     

Kerro tästä muillekin!