Vanhan auto + moderni moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mokomakin, 20.10.2014.

  1. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    Vanhat projektit alkaa olla paketissa joten on aika alkaa miettiä uutta!
    Pitkään on muhinut mielessä risteyttää 2000-luvun BMW ja Volvo Amazon.
    Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ennen valmiin laitteen esittelemistä katsastusmiehelle?
    Moottorin iskutilavuus ja teho eivät saa olla paljoa suuremmat kuin alkuperäisessä. Tehoista pitää olla esittää dynolappu?
    Muutosprosentit eivät saa ylittää 50%.
    Pitääkö uusista moottorinkannattimista olla jotain piirustuksia esittää, lujuuslaskentaa?
    Ohjauskin olisi miellyttävä päivittää tehostettuun hammastankoon, paljonkohan sekin vaatii todistusten esittämistä :odroll:
    Kenelläkään internetin ihmemaassa projektikertomusta vastaavanlaisesta projektista jonka byrokraattisista vaiheista voisi ottaa mallia?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  3. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    ^ Hieno on!
    Epäilen ettei suomessa tuollaisen kilvittäminen onnistu :/
    Tarkoitus olisi tehdä hieman miedompi versio.
    Alkuperäinen moottorikoko 1.8/2.0 niin säädökset sallii muistaakseni 20% suuremman iskutilavuuden, eli melko tavanomaisesta nykymoottoripaletista pitää pata löytää.
     
  4. jknR

    jknR Gearhead

    25% suurempi iskutilavuus ja 20% enemmän tehoa saa olla vaihdettavassa moottorissa.
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Jos siihen koneen ja laatikon vaihtaa ja ne pysyy teho-/painorajoissa ni ei tarvi muuta ku dokumentit millä tehoilla ja painosilla koneilla Amazonia on saatu, ja sama Bemarin koneeseen. Amazonista tarvii varmasti myös tiedot isoimmalla koneella olleen jarruista ja siitä että sulla on alla katsastuksessa tehokkaimmat Aman jarrut.

    Hammastanko voi olla että 'pitäs' olla k.o. autoon tehty. Siihenki varmaan saa dokumentit että on ostettu Amazoniin käypänen.
     
  6. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Muistankos ihan väärin, että Suomessakin olisi ainakin yksi tuollainen konstruktio rakennettu ?
    Väriltään oranssi ja olisi ollut jossakin näyttelyssäkin (Stadi / Tre ?) pari vuotta sitten sekä myös Nettiautossa myynnissä (Paimelan Parooni?) :odroll:
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Se oli keltanen missä oli muistaakseni turbo ja 500 heposta(?), korin alaosa oli hopeeta tribaalia ja jotain ruskeeta. Jotku kromikiekotki oli alla.
     
  8. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Moottorina siinä amazonissa oli muistaakseni bemarin m10 eli ei kuitenkaan sieltä moderneimmasta päästä. Paljonkos amazonissa on tehoja ollut?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös yksi tutkimussuunta tommosessa tekniikan vaihdossa ole se, että saa vanhan, mutta mieleisen auton taivalta jatkettua? Muutamaa talvikuukautta lukuunottamatta esim 60-lukulainen auto on ihan ok, kunhan ajelee kaukana onnettomuuspaikoista. Pikkuhiljaa varaosien saanti alkaa vaikeutua ja jos vaihtaa keskeisimmät osat muutamaa vuosikymmentä nuorempiin, niin taival jatkuu helpommin. Tartteeko sitä aina olla hevosvoimat mielessä?
     
  10. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Tehokkain amazon taitaa olla 108 din hp. Eli 129,6 hevosvoimaa on suurin hyväksyttävä teho. 318IS-moottorit on suljettu pois 140 hevosvoiman teholla.. 2001-> n42b18 moottori menis rajoihin, siinä on jo 16 venttiiliä ja säätyvä ajoitus ja nosto.
     
  11. Ville.

    Ville. 2nd gear

    ei tarvi, nykyajan moottoreissa vaan tuppaa olemaan jo pienissäkin koneissa melkoisesti hevosia. Ja kyllähän amazoni vois olla aika maukas esim m54b28 tai m60b30 koneella mitkä ei edes olisi mitään tehopelejä.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toki. Entäs jos harrastaa downshiftingiä. Nettiautossa on koneettomia vehkeitä myynnissä, ilmeisesti ostettu varaosiksi. Miten noiden saastekauden vekottimien kanssa kävisi moottorinvaihto? Jos menisi 90-luvun puolivälin F-150 pikkarin kanssa konttorille jossa on pellin alla joku 2000 lukulainen pienempi bensakone ja koko hoito muutettu kaasulla käyväksi? Ennen vuotta 1977 sai sekoitella osia miten vaan, mutta mites myöhemmät?
     
  13. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Ei noissa uudemmissa autoissa ongelmaa tule. Katti laitteissa täytyy olla edelleen katti ja päästöt alittaa. Vasta 2000-luvun vehkeet on ongelmallisia, mihin tuskin tarvitsee uudempaa tekniikkaa.

    Jos hommassa olisi mitään järkeä, niin nämä muutokset onnistuisi kuten naapurissa Ruotsissa.
    Asiallisesti tehdyt muutokset ja laskelmat riittää ja tehoakin saa olla.

    Ja Suomessa hyväksytään vain P-Amerikan ja Euroopan markkinoille suunnatut autot verrokeiksi.
    Lain laatija ilmeisesti vihaa erityisesti euro Ford harrastajia.
     
  14. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    Risteytyksen teko vaatii hurjasti suunnittelua ja työtunteja joten yleistä lienee että samalla vaivalla tulee laitettua konetilaan hurjia tehomääriä.
    Katalysaattorista tuli mieleen että jos auto on mallia -65 ja tekniikka -02 niin kumman päästösäädöksillä mennään?
    Juuri tekniikan kehitys on tuonut nämä teho-ongelmat..b20 (124hp [wikipedia]) volvolaisen kun vaihtaa vaikka 2.0TS (155hp) tekniikkaan alfalta tehoeroa tulee 25% vaikkei tilavuus nouse..
    Riittääköhän katsurille rekisteriote autosta josta vaihtomoottori on otettu? Tehot näkyisi siinä..

    Joskus on tullut vastaan aihioita joiden yhteydessä on mainostettu luvista esim v8 moottorille. Pitääkö näihin moottorinvaihtoihin siis hakea ennakkoon jokin lupa?
     
  15. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Vanhaan autoon uudenman moottorin vaihdossa sovelletaan korin päästönormeja. Eli vuoden 65 autossa uusi moottori saa päästää aivan mitä vain.

    Yli 20% tehon, 20% painon ja 25% tilavuuden kasvaessa mallisarjan suurimmasta ei moottorin vaihto onnistukkaan enään pelkällä muutoskatsastuksella. Korin täytyy myös sisältää mallisarjan suurimman jarrut ja jousitus jotta kyseistä sääntöä voidaan noudattaa.

    Itselläni oli tarkoitus sijoittaa erääseen prokkikseen bmw:n m42 kone mutta se ylittikin tuon tehorajan 2hv:llä. Kuutiotilavuus olisi pudonnut 500cc vakiosta.
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Jos ajoneuvo on vähäpäästöinen siis 91 uudempi ei osia paljon sekoitella.
    Moottoreiden täytyy olla mallisarjaan hyväksyttyjä jos haluaa selvitä ilman VTT testejä.

    Samaan vähäpäästösyys sääntöön perustuen tuolla tiellä liikkuu paljon laittomia diiseleitä kun ovat lastutettuja.
     
  17. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Mun mielestä, ei siis ole fakta enkä jaksa nyt googletella varmaksi mutta saa näitä 2000-luvun vermeitäkin rakentaa ja vaihella moottoreita jos esim vaihdat 2005 mallin audiin 2009 bmw moottorin, toisin päin ei sitten onnistu päästöjen suhteen ilman vtt testejä. Ja kaikki noi normaalit teho/tilavuus/paino yms. Asiat pätee silti
     
  18. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tämä hieman riippuu siitä mistä roikkuu.

    Oikein tarkalle insinöörille pitää sitten todistaa vanhan korin korin ilmanvastuksen, välityksen jne. vaikutus moottorin päästöihin.
    VTT todistaa tämän rahaa vastaan...

    On ikävän tarkkaa vähäpäästöisien mallien kanssa.

    Tuosta vielä linkki lakitekstiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Dynotestaus lienee koskenut lähinnä turbokoneita, eli kun esittää sellaisen omavalmisteena niin sitten kysytään dynolappuja.

    Mutta en tiedä voisiko vaparin esittää omavalmisteena ja käyttää siinäkin dynolappua tehojen mittauksena? Ei tuollaista 165 heppaista 2-litraista tarvitse paljoa säätää että teho tippuu sadan pintaan. Pelkkä kuristin ilmanotossa riittänee.

    Tietenkin pitäisi jotenkin näyttääkin omavalmisteelta eikä suoraan nykyauton konehuoneesta kammetulta.

    Itellä ollut tuntuma että tällainen moternikone rakentelu olisi hiukan hiipunut, kun nyt on nää retro Challet, Camarot ja musset joita saa valmiina. Niin sellaiset ei-hc rakentajat jotka lähinnä unelmoi ja puhuu, päätyy ennemmin sellaiseen.
     
  20. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Vaparistakin kelpaa dynolappu.
     

Kerro tästä muillekin!