Vanhan auto + moderni moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mokomakin, 20.10.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos järkeä voisi käyttää niin asiallisesti siihen amatsonaksen koriin jonkun vaikka pikkubemarin etukelkka helyineen ja taka akseli jostain missä on riittävät jarrut suhteessa siihen bemariin+amatsoniin

    Esim jos amtsonin kori painaa tyhjänä 1000kg ja bemarin kori tyhjänä vaikka 1200kg niin eiköhän ne bimmin jarrut riittäisi pysäyttämään sen volvonkin vaikka siellä olisi 100 heppaa enemmän kuin suurimmassa amatsonissa.

    Näinhän se älyllä menisi, mut tahtoo vaan yleensä olla, ettei järki ja virkamies sovi samaan lauseeseen/ihmiseen
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Miksei samantien ottaisi koko voimalinjastoa jostain vähän uudemmasta takaveto-Volvosta, jos 90 luku vain on riittävän "moderni". Olisi paljon vähemmän yhteensovitettavaa. Ainahan moottorin päälle voi ideoida muovikannen jossa pari keltaista korkkia.
    Joskus ysärin puolvälissä suunnittelin Familiare Amazonia itelle 700-sarjan tekniikalla ja sisustalla. Onneksi vain haaveilin.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Tommoista oon joskus miettinyt. Jos molemmat on suomi-autoja ja prossat menisi vanhassa autossa yli, niin sitten käytettäisiin uudenman tekniikan luovuttajan identiteettiä mihin vaihdettu vanhempi kori. Simply, eh? Ei tietenkään liian uuden missä voi olla jotain turvamääräyksiä ym.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Räyh!
     
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Kori luukkuineen on nykyään jo yli 50% eli kaiken muun voi vaihtaa. Ts. kori on se mikä se on ja sen identiteettiä ei voi vaihtaa toiseksi.

    Ylempänä mainittu "2005 audiin 2009 bemarin kone"-swappi ei tule koskaan ikinä onnistumaan, koska kyseessä on E-hyväksytty Audi. E-hyväksyttyyn autoon ei käytännössä pysty laittamaan muun laitteen konetta, koska tyypitykset ja päästöhyväksynnät eivät enää päde. Esimerkiksi tuossa Audi-ideassa pitäisi saada Audilta lappu, että kyseistä Audin mallia on valmistettu kyseisen BMW mallin tekniikalla ja se tekniikkapaketti on tyypitetty sekä hyväksytty siihen Audin koriin == Ei tule ikinä tapahtumaan. E-hyväksynnän raja on jossain vuoden 1998 kulmilla ja se vaihtelee hieman automallikohtaisesti.

    Vähäpäästöiseen koriin ei käytännössä saa laitettua omavalmistekonetta. Se on kallista ja oikeasti hieman haastava juttu. Testisykliajo on aika paljon jotain muuta kuin katsatuksen päästötesti ja niitä ei suorita Suomessa tällä hetkellä mikään taho. VTT ei ole tehnyt noita aikoihin ja ilmeisesti TCT ei kai tee niitä enää.
     
  6. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Sitten mulla oli väärää tietoa, onko nää samat e-hyväksynnät tullu samaan aikaan valo yms. Muiden hyväksyntöjen kanssa 1996?
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Siis sen jälkeen tulleet mallit pitää olla tyyppihyväksyttyjä.

    "Direktiivin 70/156/ETY mukaan uusien yksivaiheisesti valmistettujen henkilöautotyyppien on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksyttyjä vuodesta 1996 alkaen ja kaikkien uutena käyttöön otettavien yksivaiheisten henkilöautojen vuodesta 1998 alkaen."

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... hyvaksynta
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Moottorinvaihdossa pitää jarrujen vastata sen mallisarjan tehokkaimman version jarruja. Eli jos verrokkiauton on vaikka Amazon 1800 ja sen mallin suurimmat jarrut on olleet vaikka 250mm edessä ja 220mm takana, silloin siihen riittää että ne Bemarin jarrut on tuon kokoiset. Ei niiden tarvii olla Volvon orkkisjarruja, vaan riittävän kokoiset mitoitukseltaan.

    Jos paikalleen laittaa vaikka jotkut Nascar auton jarrut, vaikka pienemmät, saattaa inssi kyllä ne hyväksyä, onhan ne selkeästi tehokkaammat.

    Ei kannata aina ajatella noin pessimistisesti.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Iselläni on käynyt mielessä amazonin ja V tai S40 T4 moottorin yhteen sovitus. Tilavuutta on 1850cc ja tehoa 200hv, tietenkin tämä pitää kuristaa ja esitellä omavalmisteena konttorilla. 5 lovinen takavetovolvojen laatikko käy suoraan. Mut jos volvon kone on liian tavallinen ja sen tekniikan pitää olla bemarista niin sit en tiedä...
     
  10. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    Ennenkuin rahan poltto alkaa, pystyykö tuota koppaa käydä näyttämässä konttorilla ja saada omille nimilleen? Luovarinipun päälle on vähän sukkela rakentaa, eteenkin kun projektilla ei ole varsinaista ajoon vappuna 2015 kiirettä..
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Ei saa omiin nimiin mitenkään muuten kuin hyväksytyllä katsastuksella.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lähinnä sitä, et jos laki ois järkevä niin siihen amatsoniin kun pulttaa bemarin 400hp potkivan tekniikan niin vois antaa olla siinä bemarissa olleet jarrut kiinni siinä etukelkassa eikä ruveta säveltämään volvoon jarruja kun saksalainen on jo laskenut et ne bemmin jarrut riittää


    Otetaan esimerkiksi jenkki villi ristisiitos corvette;n tehokkain malli piristettynä suurimman sallitun mukaan ja aspen nykyäänhän ei saa tehdä, mut jos vois niin miksei ne corveten jarrut vois riittää siinä corpen;issa kun ne vetessä riittää
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Selittäiskös joku, mitä varten moottorin teho ja jarrujen "teho" on kytketty tällä tapaa yhteen? :wink:
     
  14. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Tohon eu hyväksyntään vielä takasin niin suomessa mun muistaakseni on leimattu yks 1997 Alpina b10 toytan 2jz-mikälie loppu padalle eli olisko toivoa kuitenkin tuoreempiikin muutoksiin? Moottorin ja jarrujen tehon yhteen kytkemisen vissiin sanoo jo ihan maalaisjärkikin? Kuvitteleppa vaikka fullsize koppaan corveten kulku ja micran jarrut.
     
  15. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Entäpä 60's alun Impala 409:llä, ilman ohjaustehostinta ja tehostamattomilla rummuilla, tehtaalta. :D
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ja aika varmasti vielä 1-piirisenä.
     
  17. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    2-piiriset tais tulla '67?
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Fullsize kopassa tavallisesti on alunpitäen fullsize koppaan tarkoitetut jarrut. Se koppa pysähtyy niillä kutakuinkin samalla tavalla riippumatta siitä, onko siellä Micran vai Corveten kiuas. Maalaisjärjestä en sano mitään, mutta jarruista sanasen...

    Jarrujen suorituskykytesti tehdään jarruttamalla 0:aan nopeudesta, joka vastaa 80 % ajoneuvon huippunopeudesta, kuitenkin enintään 160 km/h.

    Oletetaan, että meillä on rakkine, jossa on 200 hp tehoa ja huiput 200 km/h. Jarrutesti tehdään nopeudesta 160 km/h.

    Oletetaan, että kyseisen rakkineen motti vaihdetaan johonkin, joka tuottaa 300 hp tehoa. Huippunopeuskin siinä voi vähän kasvaa, sanotaanko nyt vaikka + 20 km/h, ollen siten 220 km/h. Jarrutesti tehdään nopeudesta 160 km/h.

    Tahtoo sanoa, että ei ne jarrut tiedä, onko siellä kiukaassa 200 vai 300 hp.

    Hiukan mutkia oikoen: jarrut muuttavat liike-energiaa lämpöenergiaksi. Moottorin tehon kanssa jarrujen teholla ei suoraan ole mitään tekemistä. Sen sijaan ajoneuvon kokonaismassan kanssa on.
     
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Katsoskun jos kansalainen saisi laittaa ajoneuvoon oikein tehokkaan moottorin ja ihan virkamiehen luvalla, niin jos jotain sattuisi muut kansalaiset parkuisivat että miksi virkamiehet eivät tehneet mitään kun näin pääsi käymään. Nyt kun virkamies on päättänyt että kukaan ei saa laittaa niin tehokasta moottoria autoonsa, niin virkamies on turvannut selustan. Jos joku kuitenkin näin toimii, voidaan helposti osoittaa että ajoneuvo ei ollut virkamiehen viisauden siunaama rakenne ja jälkikäsittely vastaavien tapaturmien ehkäisemiseksi on helppoa, alennetaan vain nopeusrajoituksia ja nostetaan polttoaineveroa.
    Ajoneuvon rakentaneelta harrastajalta ja/tai ajoneuvon kuljettajalta, kansalaiselta, ei voida vaatia vastuun ottoa.
    :rotfl: :poff:
     
  20. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Lyhyesti jos yksi mokaa niin kaikki kärsii...
     

Kerro tästä muillekin!