Poikkeuslupia tälle vuodelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fordolet, 27.7.2012.

  1. hanekki

    hanekki 3rd gear

    No nyt lisäselvitys pyyntö. K-palkki ei kuulema enää riitä vaan pitää tehdä x runko. Ja taakse ei saa laittaa rullamallin ilmapussia missä on iskunvaimennin sisällä koska ei ole tarkoitettu kyseiseen automalliin.
    Kiitos ja kuulemiin......
     
  2. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Hoplaa nyt on poikkeuslupa saatu -28 roadsteriin 24 bolt lättikselle.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onnittelut luvista! Mun viime vuoden syyskuussa lähetetämistä koneenvaihtohakemuksista ei ole vielä kuulunut mitään. Onneksi on muita projekteja, ettei tarvi jouten olla.
     
  4. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Onpas kummallista ettei ole kuulunut mitään, minä laitoin hakemukseni jouluaattona 2013.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On se mun hakemus kuulemma "tuossa pinossa", kun soitin viime keväänä yhdestä toisesta asiasta.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Trafilta tuli tänään vastaus poikkeuslupahakemukseeni:

    Reilu vuosi tuota pitikin odotella.... :odroll:
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Liekö mitään virallista tietoa kenelläkään, mitähän mahtaa sisältyä rakennussäädösten uudistukseen 2016-2017 kieppeillä? Liikenteen TURVALLISUUSvirasto kun kyseessä, ei todellakaan vaikuta lupaavalta, mutta ehkä optimisti ajattelee FHRA:n olevan jotenkin mukana näissä vielä? Kunhan nyt pystyisi edes mallisarjan sisältä ja nykyisillä muutoskatsastusmahdollisuuksilla elelemään, olisi kai sekin jotain. Vähän sellainen tuntu alkaa olemaan.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eiköhän kaiken perustaksi oteta päästöjen aleneminen, turvallisuus ja autokannan nuorentuminen.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Missäs kohtaa Trafin tulkintoja rinnastetaan rungollinen /itsekantava koppa koneenvaihtoon ? En muista tota nähneeni.

    Ja tarkoittaako tuo nyt sitä että rungolliseen sallitaan isompaa mosaa kuin itsekantavaa ?
     
  10. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Samaa jäin minäkin miettimään kuin minorV8.

    Missä erotellaan tai edes mainitaan tuo rungollisen ja itsekantavan korin moottorinvaihtojen erot etenkin näissä poikkeusluvan vaativissa muutoksissa?

    En nimittäin ole tätä ennen moiseen törmännyt enkä kuullut. Luin kuitenkin jossain vaiheessa aika tarkkaan nuo asetukset ja pykälät mutta tälläinen vertailu ei tullut vastaan.
     
  11. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Tervehdys tällekin foorumille. Viimeisen vuoden aikana on tullut harrastettua Trafin kanssa väittelyä hieman enemmänkin, pääasiassa iskareihin ja niiden papereihin liityvissä asioissa (6 keikkaa hallinto-oikeudessa, 2 oikeusasiamiehellä). Siinä ohessa on tullut asiakirjapyynnöillä selviteltyä paljon mielenkiintoista tilastotietoa mm. oikaisuvaatimusten määrästä ja Trafin antamista huomautuksista ja varoituksista konttoreille.

    Pyysin myös kaikki vuonna 2014 annetut päätökset henkilöautojen poikkeuslupahakemuksiin. Yllätyksekseni Otto Lahti ilmoitti näitä olevan yli 300 kappaletta. Määrä on sikäli hämmästyttävä, että käsittelyajat tuntuvat poikkeuksetta olevan reilusti yli vuoden. Yhtälö tarkoittaisi, että vuosittan poikkeuslupahakemuksia jätetään hyvän matkaa yli 300 kpl. Toki mahdollista, mutta epäilen vahvasti.

    Perinteiseen Trafi tyyliin Otto ilmoitti, että jokainen päätös täytyy käydä manuaalisesti läpi siltä varalta, että hakijoilla on turvakieltoja tai osoitteenluovutuskieltoja. Aikaa tähän kuluu 30-40 tuntia ja lasku Trafin hinnaston mukaan olisi n. 2500 €. Ilmoitin vastauksena, että rajoitetaan haku viimeiseen puoleen vuoteen ja jos turvakieltojen tarkastuksesta tulee lasku asia viedään välittömästi eteenpäin. Tähän en saanut enää vastausta, mutta olen tehnyt Otosta jo yhden vielä kesken olevan kantelun, eli ilmeisesti siellä ainakin uskotaan, että asia todella tarvittaessa viedään eteenpäin. Sivumennen sanoen 10 turvakiellon tarkastaminen tunnissa ei kuulosta kovin tehokkaalta toiminnalta...

    Itse olen varma, että kyseessä oli bluffi, jonka tarkoituksena oli saada minut vetämään asiakirjapyyntöni pois. Tästä tasan samasta asiastahan on kysymys kun Trafi ilmoittaa "ennakkotietona" poikkeuslupahakemukseen, ettei se tule menemään läpi. Näin vältetään varsinaisen päätöksen syntyminen ja kun ei ole päätöstä, ei voida valittaakaan.

    Mielenkiinnolla odotan kuinka monta päätöstä Otto lähettää ja minkälainen lasku on mukana.
     
  12. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    No nythän se selvis miksi Trafilla kestää näis asiois!!!! Jos tälläisiä asiakirjapyyntöjä setvitään ja oikeudessa kuljetaan niin eihän siinä ehri perehtyä sitäkää vähää mihinkää harrastajien lupiin....Mutta en kyllä sitäkää ymmärrä miten voidaan saada mokoma soppa aiheesta heilahduksenvaimennin???
     
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Keskustelin joku tovi takaperin asiasta (itsekantava koppa+poikkeuslupa moottorinvaihdolle) puhelimessa trafin "neuvonnan" kanssa, ja kanta oli että näihin suhtaudutaan todella nihkeesti, kun on kuulemma vainea arvioida korin vahvuutta verraten rungon vahvistukseen. Kyseessä on -60 mallinen laite, ja the olisi noussu alkuperäisestä n. 100%, paino ja tilavuus pysyisi muutoskatsastuksen ehtojen sisällä. Ei auta, vaikka joka nurkasta löytyy tehokkaat levyjarrut, koppaa vahvistettu, akselistot päivitetty yms. Ja siis teho muutosten jälkeen olisi ollu 116hv...
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Juu... eihän 116 hepan tehoja kestä mikään itsekantava kori, varsinkaan vahvistettuna.

    Voihan rähmä noiden herrojen viisautta...
     
  15. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Onhan se outo tilainne, Trafi vaatii todistuksia iskareista, mutta ei ole 1,5 vuoteen pystynyt kertomaan, että mitä tarkalleen ottaen pitäisi todistaa. Mitä siinä sitten enää voi tehdä kun lähteä oikeuteen hakemaan ne kriteerit? Varsinkin kun laki ei vaadi yhtään mitään todistuksia.

    Mitä noihin asiakirjapyyntöihin tulee niin ne on haettavissa Trafin järjestelmistä yhdellä yksinkertaisella haulla, joten toimenpiteen suorittamiseen puheineen päivineen menee korkeintaan 15 minuuttia aikaa. Rajasin vielä erikseen haun niin, että haluan vain päätökset, en kaikkea liitemateriaalia. Kuten sanoin, Otto yrittää bluffata perumaan pyyntöä syystä tai toisesta. OIkeudessa Trafin puolesta touhuaa ihan eri tyypit kuin ne, jotka poikkeusluvista päättää, eli ei tässä harrastajan resursseista kovin paljoa ole pois otettu. Ja toisaalta jotain on tehtävä jos meinaa, että joku joskus muuttuu.
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Hyvä että joku jaksaa tapella tuulimyllyjä vastaan, ei ne asiat koskaan muuten paremmaksi muutu.

    Oma kokemus on että virkamiehen sanaan ei kannata koskaan ensikuulemalta luottaa. On tullut vastaan tahallista harhaanjohtamista ja suoranaista valehtelua.
    Ja ainakaan ei neuvota kansalaisia jos ei osaa kysyä oikeita asioita.

    On tietysti jotain poikkeustakin ollut ja joskus jopa saanut hyvääkin palvelua.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Hyvää toimintaa, "Nokonzok"! Maksaessani joskus jonkun jäsenkerhon vuosimaksua, 20-30 eur mitä nuo nyt maksavat, niin voisin ihan hyvin maksaa 5 eur jonkinlaista "stipendirahaa", josta siis voisi usean kerhon ja monen kerhojäsenen kautta kertyä joku 500-1000 eur summa jaettavaksi myöhemmin. Se voitaisiin osoittaa "stipendinä" vaivannäöstä, jolla yksittäinen henkilö lopulta vie kaikkien harrastajien asiaa eteenpäin, vaikka olisikin joku oma projekti taustalla. Kun tähän saataisiin vaan riittävän monta kerhoa ja tietty niistä joku riittävän yksimielinen jury päättämään.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Hyvä idea Holleylta...tehdään siitä kuningasidea ja laajennetaan sitä vielä niin että perustetaan Harrasteauto ry vai minkä nyt vaatiikaan.Jäsenmaksuksi 1e/kk.
    Paljonkohan lie Suomessa ajoneuvoharrastajia,tai sanotaan nyt vaikka jenkkiautoharrastajia??Sanotaan että vaikka 3000 littyisi tuohon järjestöön/yhdistykseen/whatever ja maksaisi jäsenmaksun.

    Tuolla rahalla voisi maksaa palkkaa jollekkin Nokonzok:in tapaiselle motivoituneelle harrastajalle,joka taistelisi näitä tuulimyllyjä vastaan ja pitäisi harrastajien puolia.Tuolla summalla ko.henkilö voisi tehdä tuota täysipäiväisesti tai vaikka muutama osa-aikaisesti.

    Itselläni ei ole ainakaan ihan lähimmäisissä tulevaisuuden suunnitelmissa tarpeita minkään sortin muutosluville tai -katsastuksille,siinä mielessä "ei ole penniäkään kiinni"...mutta mielelläni voisin maksaa tämäntapaisen whateverin jäsenmaksun,ihan harrastekentän,sen tulevaisuuden ja yhteisen hyvän vuoksi.

    Sivusta kun seuraa minkälaista vääntöä syntyy olemattomista asioista niin kyllä todellakin on hyvä että joku taistelee näitä vatipäitä vastaan,ei tuossa touhussa ole järjen kanssa näköjään monestikkaan mitään tekemistä...toivottavasti eivät maailmalla tiedä näistä jutuista,täysinä idiootteina pitävät :odroll:

    Eikä sen tarvitsisi välttämättä olla edes tähän harrastukseen liittyvä juttu että maksaisin,ihan siitä vaan että jos saisi yleiselläkin tasolla vähän idiotismiä vähemmälle,voisin maksaa 12e/vuosi...pari tuoppia,röökiaskia.
     
  19. Jimi

    Jimi Gearhead

    Niin, tässä tapauksessa puhutaan ehkä ennemmin kaupallisesta toimijasta, jolla on ihan omasta bisneksestä kyse, kuin vain innokkaasta harrastajasta.
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Niin,mutta ymmärrät varmaan mitä ajoin takaa
     

Kerro tästä muillekin!