Talviseisontaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.9.2002.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Viime talvi oli aika murhaa säilytykselle, kun oli vesikelit koko ajan. Toivottavasti tästä tulee edes vähän parempi.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En tiedä miten nykyään, mut yks tutun lähitalossa piti/pitää kuplaa ulkona pukkien päällä talvella ilman mitään peitettä sen syksyllä pesee ja vahaa sen ja se on siinä

    Kuplan alle on tehty murskeesta 20cm patja

    Eikä ole kuulemma hitsattu tai hapettunut pohjasta kun lumet kolan leveydeltä ympäriltä poistelee.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs kanssa itte kehitellä jotain mutta kun tietää mitä nykytalvet on niin suurin ongelma on vesi ja kosteus.

    Itellä tiivisteet vähän fuskaa ja muutenkin penkit märkiä ja sisällä kosteutta helvetisti.

    Kissanhiekat ja muut kosteudenkerääjät varmasti lilluu heti. En tiiä pitäskö tehä puolipeite helmaan asti niin että pressu ei olis kiinni katossa/kyljissä vaan ilma kiertäis, mutta pressu estäis suoran veden valumisen sisälle.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Nykytalvet, mitkä ihmeen nykytalvet, nykytalvien mittarina lienee miesmuisti joka on joskus jopa kaksi edellistä talvea,
    Sijaintinsa vuoksi Suomen talvisää vaihtelee melkolailla laidasta laitaan ja näitä "nykytalvia" voi olla vaikka kymmenen peräkkäin, aika pitkälti siitä riippuen miten suihkuvirtausten seisovat aallot käyttäytyy.

    2000-luvulla kumminkin on ollut ainakin länsirannikolla selkeesti keskimääräistä enemmän "muistan kun lapsena oli aina metriset kinokset" pakkastalvia. :lol:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo :D

    Kuitenkin jos oletetaan että marras-maaliskuun välillä on monta kosteaa ja märkää päivää niiin jotain tarttis tehrä.

    Vaikka mulla auto tulee seisomaan itärajalla niin niitä päiviä tulee.

    Länsirannikolla ois lämmin hallipaikka mutta olkoot :poff:
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ne kosteudenpoistajat toimii yllättävän hyvin, esikerkiksi Biltemassa myytävät, kannattaa ehdottomasti laittaa autoon säilytyksenajaksi sellaiset. Niitä on isoja säkkimallisikin jotka ripustetaan johonkin ja alle sitten vaikka ämpäri. Olen joutunut autoja ulkona säilyttämään kun niitä on liian monta projektia ja tallitilaa ei ole koskaan riittävästi, muutama toki on tallisäilössä ja työn allakin.

    Pressu ja kosteudenpoistajat on aika toimiva ratkaisu, ainakin jos on vesivuotoja autossa. Parempi pressu päällä kuin vettä lattialla.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Sorry en malttanut olla :lol:

    Mutta joo, ympäriinsä helmaan asti oleva "huppu" varmaan kondensoi jo vettä silleen että teltassa sataa vettä mennen tullen, suoraan auton päälle laskettu pressu on maalipinnankin surma.

    että ihan vaan katos snadilla liepeellä on varmaan enempi, vaikka lunta vähän eksyykin koslan päälle.
     
  8. Muistakaahan katsoa jäähdytysneste....nimim " Miten vitussa voi unohtaa pelkät vedet harvinaiseen koneeseen ja todeta ekojen pakkasöiden jälkeen että menee veet ja öljyt sekas ? "
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mä oon laittanut ulkosäilössä olevien autojen alle pressun estämään maasta nousevaa kosteutta
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kissanhiekkaa laakeaan vatiin ja se jalkatilaan. Sitoo kosteutta yllättävän hyvin ja paakkuuntuneen hiekan voipi kippailla sitten roskiin.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljonkohan sitä vaatii jos oikeasti kosteaa? Noita bilteman kosteudenpoistajia laitoin aikanaan kosteaan tilaan, sellainen puolen kilon? pussi sitä ainetta.

    Ei kauaa mennyt kun iloisesti lillui vedessä astiat ja osa tulvi.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu nuo kosteudenpoistajat kannattaa laittaa pesuvatiin, niin ei haittaa vaikka tuli vähän ylikin tai unohtuisi kyytiin autoa siirrellessä.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mutta niiden tehohan on loppu kun vedeksi sulaneet? Kissanhiekka kiinnostas siks lähinnä kun noi kuivaimet oli biltemassa joku vitosen pussi tai kaksi, ei kalliita mutta jos niitä menee tuhottomasti talven aikana...
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No siitä ainakin näkee milloin teho on loppu, kissanhiekasta ei taida? Mutta kyllähän ne "ulkoilmassa" aika nopeesti menee. Lämpimässä/tasalämpöisessä sisätilassa ei, matkailuautossakin kestää yksi koko talven.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voyagerissa lakkasi takalasit huurtumasta kun hulautin sellaisen nyrkin kokoisen silicaatti pussin takasivu koteloon, sit mutsi siivosi ne pois ja lasit alkoi taas huurtumaan.


    Mut se 10kilon pussi sitä "kristalli hiekkaa" maksaa noin 5e niitä jos vaikka 30e edestä autoon lappaa niin luulis, et kondenssi vesi pysyy kurissa

    Ne voi vaikka vanhoihin tyyny liinoihin kipata sisälle ja jalkatiloihin yks keski konsolille ja yks takakonttiin
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niistä silica kissanhiekoista joita oon itse käyttänyt näkee kyllä koska ne on vettyneet.. eli ovat sameat kuivana ja kun ovat "märkiä" niin ovat läpinäkyvän kirkkaita. (karpov kai tietääkin kaupan eli hintakaaren josta oon joka syksyn niitä hakenut, mutta onhan niitä kai joka ruokakaupassa jne myynnissä vastaavia, esim rainbow merkillä on kanssa halpoja.)

    suurinpiirtein yhden säkillisen (n.5litraa kai ne ovat ja hintaa 5-10euroa kai) oon laittanut per auto syksyllä.. ja lisännyt/vaihtanut tarvittaessa. ja on mulla niitä ollut välillä kesäsinkin. :) joskus käyttiksessä ne murut laitoin vanhan sukan sisälle ja solmu päähän. heittelin niitä sitten yhdet etupenkkien alle toiset takaluukkuun. ja heitin niitä sitten avaamatta eli sokkona sitä mukaa roskiin kun alkoi ikkunat huurtumaan enemmän tai tuli kevät. ei kiinnostanut alkaa tutkimaan mitä siellä sukan sisällä näyttää.. tämän arpapelin takia lopulta vaihdoinkin sellaseen pieneen kannelliseen ilmavaan punottuun koriin (hintakaari kaupasta myös) joka on takajalkatilassa tai takaluukussa.. voin sitten tarvittaessa tarkistaa joko muruset ovat läpinäkyviä vai ei.

    ja jos tietää alueen mihin vettä lammikoksi kerääntyy.. niinkun ramblerissa oli kuskin jalkatila, niin siihen kohtaan oon kaatanut suoraan useamman litran murusia (imuroidaan tai lakastaan pois kun ovat märkiä tai kevät tuli). -fiksumpi olisi etsinyt vuotokohdan ja tukkinut sen tai suojannut auton paremmin. :)

    -------

    pitääpä muistaa tällä viikolla käydä ostamassa niitä kissanhiekkoja itsekin. pakkaskeston mittarin löysin jo mutta vielä en ole tarkistanut autoja. stabilointi ainettakin pitäisi ostaa. (mä en tykkää siitä bensasuuttimia ja letkuja tukkivasta pahan hajuisesta ruskeasta tahmasesta limasta jollaseksi vanha bensa menee, joten mielummin ostan säilöntäainetta.) crc tms ainettakin voisi putelin ostaa ja suihkia sähköjärjestelmien ympärille turhien hapettumien estämiseksi. öljyjä ja suodatinta mietin kannattaisko vaihtaa nyt vai vasta keväällä. mutta eipä tässä vielä kiire.. marraskuu vasta alkaa ja autokin pitäisi vielä katsastaakin ennen seisontaan laittoa. ja tuosta diesel käyttiksestä pitäisi muistaa vaihtaa se löpösuodatinkin talveksi

    ----
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä juttu eli kissanhiekat myös testiin ja autoon!

    Ps. hintakaari on mulle aina ja ikuisesti talousmarkka :lol:
     
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu..sama täällä eli et oo ainoo joka käy talousmarkas vieläkin. :) (tyhmä nimenvaihdos, vaihtoivat hyvän maineen omaavan liikenimen turhuuksien halparoskaa kaupan nimeen. ja muutenkin muutos oli negatiivinen tavaroidenkin osalta.)
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Silica kissanhiekkaa ollut nyt testissä, merkki ei muistu mieleen mutta valkonen uudestisuljettava muovisäkki kissankuvalla.


    Laakea pesuvati ollut penkillä, lattialla ja millon missäkin. Mitään ei ainakaan oo imenyt vadin pohjalle.

    Myös märkää o n ollut...
     
  20. GMies

    GMies Gearhead

    Kokeilin myöskin, ei imenyt yhtään ilmassa olevaa kosteutta. Kissanhiekka imee kyllä nestettä, kuten sen tarkoituskin on.
    Nytkin ko silica on ollut syksyn ulkona, ilman suh. koskeus 90-95%, niin on yhtä kuivaa edelleen.
    Imeytymiskyky on helppo mitata, kun punnitsee aineen ennen ja jälkeen kuivatuksen. Yksi litra vettä painaa noin yhden kilon.
     

Kerro tästä muillekin!