Miksi vain kankiin on ylikoko laakereita ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 1.2.2015.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Miksei myös kampiakselille ?

    Kuormittuuko kiertokangen laakeri muita enemmän ja siksi ne pettää ensimmäisenä ?
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Oikeestaan ne on alikokoja ja löytyy nii kampuraankin.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin, ne on alikokoon hiottavissa, eli pienemmälle kaulalle.
    Ja kyllä, myös runkoihin saa alikokolaakereita.
    Nokkalinjaa kun hoonataan, saa sinnekin ylikokolaakereita.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nulkunpissintää; laakeriliuska on kyllä hyvä olla ylikokoinen silloin jos akseli hiotaan alikokoon. :wink:
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ mennänkö teillä merkintöjen vai mauserin mukaan... ;)

    Meillä merkintöjen ja viel mauserilla (mikrolla) tarkistus.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Meillä kattellaan mitat Vogelin mittarilla mikä on kerran fiksailtu, sitä ei saa sammumaan ja se on herjannut patterin loppumista kesän.


    Sylinteri porataan, sinne laitetaan ylikokomäntä.
    Akseli hiotaan jolloin se on pienempi, eli alikoko.
    Nokkalinja taas hiotaan isommaksi, jolloin voisi luulla laakerien olevan ylikoon lakrut?

    Laakerikaulaa ei voi hioa isommaksi. Reiän voi.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Mie muute tarvisin yhteen stanuaksilaan ylikoon aksilan lakrut, on nimellismittaa 4 satkua paksummat kaulat ja veikkaan et aika tahmeesti pyörisi mosa stanulakruilla.

    sitä en tiiä, että onko GM pojuilla käyny kämmi, vai onko paikallinen koneistamo hionut siihen ton verran lisää tavarata. :lol:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saahan noita lakruja myös 0.00x "väljiä" . Vanha viidakon sanonta että mielellään liian väljä kuin liian piukka.

    GM pojilla on ollut koontilinjalla aika montaa eri kokoa, laitettu vissiin sulle väärät.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ettei olis nitrattu?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nitrauksen "paksuus" ilmoitetaan µM .
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    jaa saa vai, en oo ees kysellyt kun mosa-aihio on niinsanotusti vaan hätävarana, mut olishan toki suotavaa olla palikat valmiiksi kotona jos tarve tulee,
    vähäse ihmettelin ku män noinkin reilusti yli ooppuksen ilmottamien toleranssien ja mittasin sit aika montakin kertaa ja vehkeet suunnilleen samanlämpösinä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koitin osmomobileen kattella mutta sun pannuun ei löytyny kuin 0.001 alikokoista, ne on x merkillä. xx on 0.002 alikokoisia.
     
  13. Rado

    Rado Gearhead

    Kuinka paljon laakerista kuluu 100000km tai jollain muulla määreellä ?
    Jos koneeseen löytyisi 0.001 isompaa ja 0.002 isompaa laakeria niin onko valinnalla oikeasti väliä ?

    Eikö väljempi valinta vaan ole sama kuin että koneella on ajettu nyt x määrä kilometrejä ja nyt se kestää sitten enään vähemmän.
    Molemmilla tavoilla moottoriremontti on onnistunut mutta toisella tavalla loppupään kilometrejä on vaan enemmän.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se liian piukka laakeri voi aiheuttaa isonkin vian.
    Pikkasen päälle yli 600000kilsaa ajetun koneen laakerit oli vielä uuden mitoissa.
     
  15. Rado

    Rado Gearhead

    Tiukan ymmärtääkin mutta jos jättää hiukan väljäksi, niin alkaako pian naputus ?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mulla ainakaan ole alkanut. Yhden kaverin ite niputtamaa konetta joskus ihmeteltiin kun rempan jälkeen rupes vieno kolina kuulumaan kun kone lämpes. Öölinpaineetkin ihan ok. Se sitten avattiin ja rungot oli hiottu .020" mutta hiojan lapussa luki että on hiottu .010 kokoon jonka mukaan laakerit laitettu.
    Ero siis 5x toi 0.002"
     
  17. Rado

    Rado Gearhead

    Eli mielummin hiukan väljiä ku tiukkoja ?
    Ei siis samalla kaavalla kuin naisten kans :D
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta :pinup: en tiedä kun en ole väljää vielä löytänyt :odroll: .
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sul on liian iso rakotulkki.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    ^^ haha :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!