"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mä kans kuulu tän, mutta romaanit oli laittanut sen omaan autoonsa.

    Sit hinanu sen autoliikkeen nurkan taakse. Siitä ajanu pihan "ajokuntoinen"

    Ja vaihtanut sen toiseen autoon.

    Ja se mikä tekee tästä vähä uskottavan, on että tämä romaani kertoi itse isä ukolle että teki sen, ja joku isäukon tuttu oli käyny kyseisessä liikkeessä ostamassa autoa. Ni oli huvikseen kysyny sitä autoa.

    Oli liikkeen omistaja kironu romaanin pystyyn :) ja sanonu siitä puu männästä.

    En sit tiedä varmaksi.......
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joskus kuulin legendan Suomalaisista matkailuautoilijoista Travemündessä. Olivat jossain eteläeuroopassa saaneet mäntä tai kanki vian.
    Vika oli korjattu seuraavasti.
    -Kanki katkaistu alasilmukan yläpuolelta jättäen "rannerenkaan" kampuran ympärille ö-paineen pitämiseksi.
    -Venttiilikoneistosta purettu vippaa tms. että ei hengitä öljyä imusarjaan/pakosarjaan.
    -Ko. pytyn suutin laitettu 10L kanisteriin, joka kipattu aika ajoin tankkiin.

    Tällä fiksillä ajettu 3-pyttyisenä vitusti tonnia kotiin päin.

    Totta vai tarua? En tiedä. Äkkiseltään vaikuttais mahdolliselta.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kyllä se mahdollista on. Jonku aikaa ajella.

    Itellä aikoinaan pösöstä tuli kanki kurkistamaan ulos.

    Kiilasin männän lohkoa vasten ja vetäisin sisä renkaasta nipparilla sitoen pienen siivun kampiakselin ympärille.

    Ja tossa pösössä oli se kallistettu kone ni sai paikoillaan tehtyä

    Venttiilit pois käytöstä. Sillä oli tarkotus ajaa töihin ja takas pari päivää. Toimi kyllä. Mut se perhanan kanki tipahtiki. Ja otti kampiakseliin kiinni. Ni hajos koko kone...... Olis ollu kiva koittaa kauanko ois kestänyt ajaa sillä :)
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Periaatteessahan toi on mahdollista, mutta miten suorittaa noi toimenpiteet kenttäolosuhteissa, varsinkin toi kiertokangen modaaminen?

    Pitäis olla tiivistesarjasta lähtien kaikki että sais koneen uudestaan operaation jälkeen kasaan ja toimimaan edes niillä ehjillä pytyillä.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Väittäisin, että silikonilla korvais kaikki uudet tiivisteet.
    Paikallista apua tarvitsee kangen alapään muokkaamiseen, mutta en pitäis mahdottomana. Ja nykypäivänä sen 20€ rälläkän sais melkein joka Lidlistä.

    Ja kyllä maailmassa apua löytyy.
    Saman henkistä (omin voimin palataan kotiin) ja joskus jopa ilmaista.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sen alapään modaa parhaiten, kun vaan laittaa laakeriliuskat putkiklemmarilla kampuran ympärille.
    Lepuuttaa pakovenan, ettei pakopaineet paina mäntää alas. Imuvenan jos jättää toimintaan, niin alipaine pitää männän yläasennossa (ei koske turbokoneita).
    Bensakoneessa tulpanjohto pois tai Dieselissä pala muovia suihkusuuttimen ja suihkuputken väliin tukkeeksi, jos ei halua kanisterin kanssa jumpata tai paluulinjaan yhdistää.

    Toki noi em. lepuutustemput on nykyisissä ylänokkakoneissa lähes tekemätön paikka.

    Muutama hauska tapaus, mitkä ei varsinaisesti liity otsikkoon, mutta kerron ne nyt kuitenkin.

    Lapsuudessa naapurin ukko osti käytetyn traktorin liikkeestä, joka alkoi kesän mittaan puskea öljyä mittatikun reiästä. Moottorista puuttui yksi mäntä ja kanki, lepuutukset tehty muuten oikein, mutta suutin ruikki naftaa tyhjään sylinteriin. Liike maksoi toki korjauksen.

    12v sitten töissä törmäsin Valmettiin, millä oli ajettu uudesta saakka 3 pytyllä. Yksi suutin koko ajan jumissa ja käynyt ihan takuuhuollossakin yhden kerran tuona aikana. Ihmettelin tehottomuutta ja toisesta päästä tehdasmaaleissa ollutta pakosarjaa.

    Lähisukulaisen Valmetissa muutama vuosi sitten kutoskone, jossa yksi imukanava tukossa valuhiekkaa. Tehot lisääntyi kummasti yhden pytyn myötä. Asia korjattiin toki takuun piikkiin, kun oli uusi kone kyseessä. Penkitetty linnavuoressa tehoiltaan pykälää pienemmäksi koneeksi.
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Serkkupojalla k-pyörä tai joku venäläinen putkikasa..toisen kaasarin pääsuutin unehtunu iigorilla porata läpi asti.
     
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuosta pytyn deletoinnista saatiin lukea muinoin VeeKasista, kun Esko Ahola teki jossakin alppimaassa Plymouthiin V7 koneen... oli joku 80-luvun alun lehti.
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Eikös se ollu Slant5 Valiant???
    Joka tapauksessa ne Kimin "Ratin takaa" pääkirjoitukset oli parhaita 8)
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eihän se öljypohjan tiivari siitä kärsi, et sen auki käyttää ja nokka löytyy venttiilikopasta ei siihen tartte kantta irroittaa, et yhet keinut/painimen kupit pois ottaa ainoo, et millä sen männän siellä ylhäällä pitää tai jos se mäntä on totaalisen kappaleina et mahtuu kieputtelemalla ulos syliteristä ellei sit tipauta koko kampuraa

    En vanno, mut monissa autoissa koneen alla ei ole palkkia eli alakautta
    saa kampurankin kouraan ja kun sopivan vähän laskee niin saa männätkin pysymään sylintereissä


    Eli kyl se tehtävissä on :D


    Ja työkalutkin löytyy saksasta melkein joka marketista momenttiavainta myöten ellei sit näppi momenttiin ole vedetty

    Ainkin itellä jos jonnekkin kauemmas lähtee niin sen verran perustyökaluja on matkassa, et yhen kone rempan vaihtopalikoilla tekee :rotfl:
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Kyl se oli V7. En muista Veeåttan numeroa, mutta luin tuon jutun uutena silloin 1980-luvulla. Huima viritys ja auto tuli ajamalla kotiin asti. Kiva tehdä jossain Grossglocknerin varjossa koneremppaa auf Der Raststätte...

    Mun viimeinen "aivan hyvä" patentti oli Dodgevanin valot: Bulkhead connectorista katkesi pitkien valojen nasta, joten vedin piuhat suoraan valonvaihtajalta (poljettava malli) tulipellin läpi valojen releille. Ei tarvi enää tuskailla pitkien ajoittaista sammumista. Vielä kun sais ampeerimittarin toimimaan.
     
  12. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Porakoneesta saa hyvän ja ergonomisen myllytyskoneen kun kiinnittää sen etukahvan kiinnitysruuviin laudanpätkän, johon naulaa ristiin toisen laudan jonka kiinnittää porakoneen perään nippusiteellä. Nyt saa tukevan kahden käden otteen ja yltää kiillottamaan katonkin. Vielä pätkä M14 kierretankoa istukkaan johon saa kiinni kiillotussienten tarrakiinnittimen.

    Eihän ne oikeat kiilloituskoneet kalliita ole, mutta kun on verstas ennestäänkin täynnä. Ne laudat voi kierrättää kiukaassa ja askarrella uuden sitten kun seuraavan kerran tarvitsee.
     
  13. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Taisi olla FHRA:n Takaluukusta-Lehti joskus ennen V8-magazinea. Plymouthista tehtiin tosiaan V7, siten, että yhden vaurioituneen kiertokangen laakerin öljyreikä tukittiin letkuklemmarilla tms. Näin saatiin öljynpaineet pysymään koneessa. Ja homma toimi!
     
  14. umpio

    umpio 3rd gear

    Kyllä tuosta samaisesta V7 -koneen teosta V8 -lehdessäkin oli juttua; samassa yhteydessä kun Aholan farkkua esiteltiin.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites tollasen sylinterillä typistetyn tasapainotus?


    Ois 1 alakerta joka muuten ehjä, mut männänrengas hyppäsi männän päälle

    Meinasin, et nappaan sen vaurioutuneen männän pois ja teen kompuran kun kampura on alh.ylh.ylh.alh. mallinen
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun mielestä aika hyvä patentti oli 3 tuuman jarrukengät 2,75 tuuman rummuissa. Toi neljännestuuman välyksen puute oli kätevästi hoidettu prikoilla etupyörän sisemmän laakerin takana. Ah, ihana 80-luku.
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eli olikos siinä tuotu jarrurumpua ns "ulospäin",jotta jarrukengät sopii sisälle?...Jos näin oli,niin olishan niistä jarrukengistä kaiketi pystynyt kaventamaan leveydestä pois....Niin ei olis tarvinnut prikoilla pelata :wink: ...Tosin parashan olis ollut hommata oikeanlaiset jarrukengät sinne :wink:
     
  18. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear


    Eipä tule rumpuun ikäviä reunaraitoja, kun hihna on tarpeeksi leveä. :odroll:
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jees, tuohan siinä on ideana ollut, että mahtuu leveämmät kengät kapeampaan rumpuun. Miksi tehdä mitään kunnolla, kun aina voi soveltaa :odroll:
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Surullisen monesti tullut vastaan ja kuullut, et ne sovellukset vielä on vaikeempia ollut toteuttaa kuin se esim. jarrukengästä rälläkällä vaille neljännes tuuma pois :odroll:



    Uusin mitä oon kuullut, et jos öljypohjan tiivari vuotaa niin pesee sen hyvin ja sit lakkaa niin kestää jonkun viikon kuivana :poff:
     

Kerro tästä muillekin!