Tunkki pettänyt taas vaihteeksi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rooroo1, 28.2.2015.

  1. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Osanotto mahdollisille asiaan liittyville. Olisi ainakin nuorempana voinut sattua itsellekin, kun ihan vaan nopeasti jotain sääti auton ollessa tunkinruipelon varassa.

    Tämä taidetaan tilastoida liikenneonnettomuudeksi (ei siis tunkkionnettomuudeksi). Ainakin vastaava traktorinkorjaus meni jokunen vuosi sitten kuolonkolariksi.

    Sen jälkeen maailman välkyimmät liikennesuunnittelijat katsovat taulukosta, että tuolla on sattunut kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus ja alentavat rajoituksen 60:een.
     
  2. Make.S

    Make.S Gearhead

    ite oon kans yhen tunkin kaatanut ja onneksi katoin vierestä kun cossu valu tallin seinään...
    Viimeiset 10v on tallissa ollut neljä pukkia käytössä.
    Voimia omaisille, tuttaville, kavereille, tutuille.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    lankkumersun nostaminen tunkilla kaikki pyörät ilmaan on viheliäistä hommaa kellaritallissa. Pitää olla varovainen jos tunkki kippaa ettei jää kyljen ja seinän väliin. Irtovanteita porrastettuna auton alla, ei ne lidlin taitettavat pukit ainakaan pihatallissa tunnu uskottavilta.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nuorna miehenä Valtterin kytkinsäätö, keula ylös puskuritunkilla. Jalat etupuskurin alla, ja naama vaihdelaatikon kohdalla, kun auto lähti valumaan taaksepäin. Sekunnissa alta pois, ennenkuin romahti alas, ja siitä lähtien aina pukit tai jotain tukevaa alla.

    Hantta
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Kerran on renkaanvaihdossa nitkahtanut tunkki itsellä. Sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään mennä edes kurkkimaan alle jos pelkän tunkin varassa on, se tulee äkkiä alas jos sille päälle sattuu. Pienet ajorampit värkkäsin jos jotain rasvailuja ja semmosia pikkuhommia omassa pihassa teen alla, renkaita vaihtaessakin on nykyään aina joku varmistus.
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Meillä tipahti aikoinaan Ford Sierra,kun sen oma alkuperäis tunkki petti :lol: ...Auto oli minun tallissa rasvamontun päällä,ja minä+auton omistaja oltiin montussa katselemassa auton pohjaa,kun rysähti :eek: ....Kummasti kaks miestä veti päät alas siinä kohtaa...Vaikka ei olis mitään käynytkään :wink: ....Mutta säväytti kuitennii :-? ....Ja vaikka auto oli montulla,niin se oli silti tunkilla nostettu,kun vasen etupyörä oli otettu irti :wink:
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tuolla rinnakkaisviestiketjussa oli kun todnak vaijeritalja petti koneen nostossa. Mulla on ketjutalja mut pelottaa
    Aina milloin tulee kissa kaaliin.
     
  8. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Mul kerran tuli auto jaloille ku olin just tunkannu ylös ja laittamas pukkia alle. Onneks jäi sen verran välii ettei polvi murskaantunu. (istuin lattialla toinen jalka auton alla) Meni tunkki jaappanin helmasta läpi.

    Meillä monesti jos jompikumpi lähtee talliin nii ei tuu tunnin välein tarkisteltua. Viimeks ite tappelin yöllä sellasen 4-5h takavalon kanssa, ku kotia pääsen ukko veteli jo unta. Sama myös toistepäin, joskus mää häippään nukkuu ja ukko talliin.

    Osanotot omaisille :(
     
  9. palotila

    palotila Gearhead

    Jos ei mitään muuta varmistusta löydä niin heittää vaikka sen irrotetun renkaan auton alle, parempi että aluvanne menee paskaksi kun oma terveys.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja kattelee vähän että missä sitä hommaa tekee.
    Aiemminkin täällä samasta kommentoinut, mutta ittellä tosiaan kerran kävi niin että oli maasturin taka-akselin alla pari pikkupukkia soramaalla ja irroitettu rengas jalkojen välissä (koivet siis auton alla). Takarumpu olikin sitten vähän kovemmin kiinni ja temmoin sitä irti, niin auto päättikin lähteä kaatumaan päälle pukkien painuessa sinne soraan ja rumpu läjähti juurikin siihen jalkojen välissä olleeseen renkaaseen/vanteeseen. Säästi omat koivet sillä kertaa. Ei puhettakaan että siitä paikasta ja asennosta olisi karkuun ehtinut lähteä.

    Pienestä se voi olla välillä kiinni ja edelleen teen hommia sorapihalla, mutta vähän tukevammilla pukeilla ja ensin koitan että jos ei omin voimin auto siitä lähde liikkeelle, niin sitten uskaltaa mennä alle. Voimia omaisille.
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Paska juttu,ja osanottoni.Pitäkää mielessä tämäkin tarina,ja laittakaa sinne betonilattian/sorapihan/nurmikon väliin edes jotain stopparia kun meette sinne alle.Vaikka kuinka "kiire",ja ei se siitä tipu alas,niin se murphy istuu oksalla ja tarkkailee...
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taitaa kokemus puhua :lol:
     
  13. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    2 vuotta sitten naapuritalliin tuli yx kaveri laittaan väyryseen vaihdeklipuja paikalleen ja pakkasta oli! Tallin omistaja soitti mulle, että viittikkö viedä kunnon tunkin ja pukit ku hän ei pääse antaan. lupasin olla vartin päästä tallilla ja olin menos, ku paloautot kurvas tallin suuntaan ja arvakkaa vaan oliko kaveri alkanu nostaa mesee mesen omalla tunkilla jäisellä pihalla??? No se tietenkin päättyi pahimmalla mahdollisella tavalla ja itte oon kyllä vanhemmiten laittanu pukit alle...
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No kuka sinne sen palokunnan soitti? Hänellä joku kaveri mukana?
     
  15. Wings

    Wings 1st gear

    Sen verran on itsesuojeluvaistoa ja kokeneemmat korjailijat varoitelleet tästä aiheesta, ettei ole koskaan päässyt itselle käymään. Monta tarinaa olen kyllä kuullut ja hyvä että asiasta varoitetaan. Monessa muussa asiassa olisin toivonut yhtä paljon varoituksia ja esimerkkejä... :D
     
  16. hodis

    hodis 3rd gear

    Ei hitossa tunkin varaan nostetun auton alle mennä. Hommasin joskus tuommoiset Motonetin kiinalaiset pukit, mutta en kyllä niiden varaan nostetun auton alle mene, edes betonilattialla. Sen verran on hoikan näköiset jotta jos sattuu jostain syystä kaatumaan niin on sukujuhlat tiedossa.
    Käytän mielummin ratapölkyn (kyllästämättömiä) pätkiä syrjällään tai lappeellaan, joten kaatumis riski olematon ja jos niin tapahtuu niin jää vielä elintilaa lattian ja auton väliin.
     
  17. Damned

    Damned Gearhead

    Mulla on 3 tn pukit alla ja toiset, vähän pienemmät varmistuksena. Tulee pidettyä pukkivarmistuksia vaikka auto olisi ajorampeillakin. Useasti on vielä irtorenkaat helmojen alla vielä viimeisenä lenkkinä, että jos kajahtaa alas niin jää sentäs vähän tilaa. Mukavampi rassata kun ei tarvitse jännätä että tuleeko se kosla niskaan vai ei.
     
  18. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Autojen omat saksitunkit pitäisi kieltää kokonaan, sen verran herkkiä kaatumaan ja kiikkeriä minun mielestä. Tuollainen halpa perustunkki tai pullotunkki on paljon parempi.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Monesti tunkilta tullut kaadeltua autoja, mut ei vielä ole ite ollut alla samalla volkkariin vaihdoin startin niin auto pyörilleen vanteiden päälle ja vielä toiset renkaat eteen ja taakse, et jos se sattuu lähtee rullaamaan niin joko ehtii ottaa kopin tai alta pois.

    Isommat ajosillat niitten alle uskaltaa mennä, mut niilläkin laitan auton aina keskelle tai jos mahdollista niin aavistuksen ulkosyrjälle jos murphyn herra ja savolainen super sankari on yhdessä niin sit se ramppi on syrjällään siinä auton alla
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tallin edessa pukkien kanssa joskus onnistunu kippaan rampin kyljelleen auton alle viettavalla maalla
     

Kerro tästä muillekin!