-78 DeltaRoyaliin tekniikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja nv-550, 2.3.2015.

  1. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Projekti pitäs saaha etiäpäin,auto ollu alkuperin 5,7 dieselkoneella ja nyt olis tarkotus saaha edullinen ja luotettava tekniikka tilalle (moottori+laatikko).Oldsin 307 ei ees keskustella,buickki josta haaveilin tekniikkaa tuli jo niin kalliiks ennenku kerkesin paikalleen värkätä :mad: Auto tulis mulle ihan jokapäiväseen käyttöön,ajoa tulee n.150km/pvä,ehtona on kasin kone joka toimii niin pakkasella ku kesähelteilläki.Ei mitään vikavalo touhuja,eikä "sähkökaasutinta",kärjetön sytytys korkeintaan,Korvat höröllä kuuntelen ehdotuksia, :D
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Miksei 307?
    Onko pera liian harva? Voisin ostaa halvan esim koko auton lankkukylki ym
     
  3. nv-550

    nv-550 Gearhead

    palo 1750€ pelkästään vian hakuun,sen takia meni hohto kyseiseen laitteeseen.Perä on ihan oma vakio joka noissa on ollukki,sekin vaihtuu tarvittaessa.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    1750€ 307 vian hakuun? Huh..

    Mutta käyttömottia jos ajattelee niin ei taida olla väliä onko sbo 307 tai 350.

    Olisko vaikka chevy tbi motti ja ylivaihde laatikko kaikista fiksuin vaihtoehto
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla on 307 jossa kansia madallettu, imu- ja pakokanavia avarrettu, Sealed Power:in 455:n nokka sekä Q-jet kaasutín. Laskennallinen teho 290hp (dyno-ohjelmalla). Toimii erinomaisesti, kulutus on kohtuullinen ja auto jossa sen on, painaa 2500kg (Buick Estate Wagon '73). TH400 laatikko, vakioturbiini ja perävälitys on alle kolmosen.
    Aivan erinomainen moottori ajoharrasteautoon jolla ei ole tarkoituskaan kumia ulvotella. Se Delta dieselin 2.41:1 perävälitys on se ongelma kaikilla "pienillä" vakiomoottoreilla jos haluaa räyhäköitä lähtöjä harrastaa.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Mikä vika sieltä 307:sta sit löytyi?

    Käyttövarminta on tehdä täysremontit itse (jos osaa) tai teettää osaavaksi tiedetyllä taholla tekniikan, joka menee vähimmällä soveltamisella (oldsin 307-350 + TH350) ja vaihtaa siinä ohessa uuteen ja mahd. vähän sekundaan tms. kaiken mikä vanhenee (apulaitteet, akku, kaasari, letkut, syyläri, s-johtoja jne).

    Asentaessa tuota kaikkea voi vielä sählätä, siinä tarkkana.

    Rahaa menee väh. muutama tonni helposti, mutta edessä voi olla parhaimmassa tapauksessa huolettomia kilometrejä.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se 1700 euron vianhaku voi tulla mihin koneeseen tahansa. Sanoisin, että Oldsin oma tekniikka on tuohon parsa.

    Hantta
     
  8. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Ku sehän siinä vituttaakin,8kk tutkittiin,trailerilla kuskasin 600km tietäjältä toiselle eikä vikaa löytyny.Osiin 664€+työt.Parkissa toimi hienosti,ajaan ku piti lähtiä ni "jaksanu" liikkua.Muutamalle täälläki kirjottelevalle kuskasin buickkia mutta ei vaa vikaa löytyny.Sen takia ei 307.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Edelleenkin, jos traileri on vielä käytössä; helpommalla pääset, kun ajat sen oikealle asiantuntijalle. Jos pannu on muuten ehjä, ja laatikko toimii, niin suosittelen korjaamista. Vaikka uuden koneen siihen laitatat, niin se voi hajota seuraavana päivänä.

    Hantta
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Joskus nuo viat on oikeasti vaikeita löytää ja jos vanhasta harrasteautosta on kyse, niin siinä voi olla mitä vaan ei-alkuperäistä vuosien saatossa ilmaantunutta. Korjaajallekin se on vaikea paikka jos ei korjaaja pidempiä koeajorupeamia itse sillä tee tai voi tehdä.
    Vaikeasti paikannettavat viat vaan tarvii korjata silleen että poistaa yhden mahdollisuuden kerrallaan ja siitä ei korjaaja palkoille pääse ellei voi työnsä kannattavuuden takia laskuttaa käyttämiään työtunteja. Mikä on aina kannattavan toiminnan lähtökohta. Silloin harrastamien tulee kyllä kalliiksi jos ei itse tai kaverit pysty ongelmassa auttamaan.

    Mulla on esimerkki: Harrastajakaverin Cadillac vuosimallia 1963. Oli ajoittaisia pahoja käyntihäiriöitä, kaasutin vaihdettu ja sitten alkuperäinen korjattu ja palautettu käyttöön. Halki palanut imusarja korjattiin, samoin halkipalaneet pakosarjat. Kannentiivisteet vaihdettiin lämpöongelmien takia - lopulta virranjakajaksi rakennettiin HEI-jakaja. Silti ajoittain käyntiongelmia. Sitten vielä rakennettiin autoon paksumpi pakoputki kun alkuperäinen oli monesta kohtaa lytyssä.

    Autotallia siivotessa putosi autosta puretun pakoputken etupään pätkän sisältä EFE venttiilin sulkuläppä. Silloin tajusin että se on ollut aina irti ja siellä putken sisällä, ajoittain se sitten junttasi putken umpeen jolloin toisen sylinterikannen pakokaasut joutui kiertämään imusarjan lämmityskanavan kautta, eli kaasarin ali.

    Vika korjaantui - mutta menihän siinä varmaan viisi vuotta kaiken kaikkiaan ja monta vikaa korjattiin. Mutta se oli harrastamista.
     
  11. nv-550

    nv-550 Gearhead

    tuon -86 buickin hommasinki ihan tekniikan luovuttajaks oldsiin,auto oli katsastettu ja muuten kaikinpuolin ok.Ajelinki sillä viime talvena n.4000km ennenku hajos.Ite oon 27v työkseni tehny autoremontteja että jonkunlainen käsitys remonteista kyllä on.Mutta nämä vastoinkäymisethän onki harrastuksen suola!!!
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    250cid blueflamee mietin menisko suoraan..
     
  13. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Lyö sinne chevyn 305 tai 350 bensa. Itel on omassa juuriki chevy 305 bensa keulilla.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mullakin on työn alla LeSabre (puolisolle) jossa on nyt Chevyn 305 ja th700R4 laatikko.
    Ne korvautuu Oldsin 307:lla ja th200 4R laatikolla ja autoon tulee 3.23:1 perävälitys heti seuraavana hommana kun auto on koriltaan valmis. En näe mitään syytä pitää Chevyn 305-konetta autossa jossa on ollut Oldsin tai Buickin tekniikka.
    Mutta nämä on makuasioita, ei paremmuus/huonommuuskysymyksiä jos puhutaan vastaavankuntoisista tekniikoista.
     
  15. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    täällä lötköttäs venyneestä talorempasta johtuen tommonen -80 mallin delta jossa on tuo oldsin oma -70 luvun 350+350 kombo kiinni. Ilmoitteles jos kiinnostaa tuommone tekniikanluovuttajahylsy. Itellä ollut pidemmän aikaa tarkotus alkaa tekemään tuosta autoa, mutta...
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Paljonko tuo maksaisi?

    Itellään -79 just kyllä leimattu, mutta hiukka tekniikka onkelmia.....
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Alkuperäiseen spekulaatioon ei ole käsittääkseni vielä tullut vastausta, eli mikä ongelma siinä nykyisessä koneessa on? Jos ongelma on esim. sytkäpuolella, tai kaasarissa, niin samoja komponentteja löytyy kaikista tuonajan gm koneista.

    Hantta
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Nii itteäniki kiinostas tietää löytykö vika/mitä tehty?
     
  19. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Oldsissa ei ole muuta tekniikkaa ku perä paikallaan,möin vihoissani tekniikanluovuttaja-auton kun ei löytyny vikaa,vähän vajaa 2000€ meni valuuttaa kokeiluihin.Kaasutin,virranjakaja,tulpat+johot,egr-venttiilit,2 kertaan kaikki tunnistimet moottoriin ja kaasuttajaan,katalysaattori ja konehuoneen johtosarja.Viallisena möin sen.
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mulla vähä sama mielessä jos möin ton koneen.

    Mulla vaan olssin 350 kone. Just kasasin sen ja heiton koe lenkin.

    Lämmöt nousee edelleen.

    Mietinnässä, jos nostais pois ton tekniikan ja ostais vaikka jonku foortin tekniikan paikoilleen ni vois olla mahiksia päästä ajamaan :)
     

Kerro tästä muillekin!