Tunkki pettänyt taas vaihteeksi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rooroo1, 28.2.2015.

  1. lohipaa

    lohipaa 1st gear

    intin iltalomilla corollasta napsahti ristikon seekeri laakereineen irti moottoritiellä, siinä sitten vesisateessa tunkin varassa irrotteleen kardaania, ja kiitos ja risut sille rekkakuskille kuka suhas ohi niin että auto kiikku tunkin nokassa kun pultteja irrottelin, tuli liikettä auton alla, ja viimene kerta ku menen edes hätätapauksessa ilman tukee auton alle.
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Meikä vaihtoi -90 luvun alussa ford ltd:hen takaiskaria saksitunkin varassa,ja kaveri tokas vieressä että stidit on hävinnyt otan tulta auton sytkäristä.Rojahti siihen etupenkille istumaan ja näin kun tunkki alkoi kallistumaan,tuli muuten vautia tulla auton alta!Ehdin mutta tunkki hajotti bensatankin ja n.90ltr bensaa valui parkkikselle,palokunta tuli imeyttämään bensan.Onneksi tää tapahtui 35kg sitten että ehdin alta pois.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Se on muuten yllättävä nopeus mihin ihminen pystyy kun ajatus kerkeää siihen nyt lähtee henki tiedostukseen asti raavas ukkokin tulee traktorin pikkusesta kattoluukusta sutjakkaasti ulos kun etuakseli sukeltaa lingotessa

    Joskus jossain video palvelussa oli video missä "sergei" tulee belkun takaikkunasta ulos selkä alaspäin kun kone sukeltaa penkanreunalta ja siinä ei montaa senkuntia mene takalasin avaukseen ja ratin takaa pujotteluun
     
  4. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Ei kyllä käyny mielessäkään mennä vanin alle makoilemaan ruosteruojausta touhutessa pelkän tunkin varaan. (muista syistä kaikki pyörät irti) enkä luottanu bilteman hepposiin pukkeihinkaan, niiden lisänä oli kasa parruja molemmissa päissä sen verta, että tippuessakin jää sen verta tilaa että pääsee alta pois.

    Hassua kyllä, nuo biltsun ajorampit kestää vanin keulan painon, joskin tein silti omat, hieman järeämmät ja leveämmät sekä sen muotoinen, että auto pysyy rampilla vaikka ilman jarrua. (tietty kiila renkaan taakse silti)
     
  5. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ei IKINÄ pelkän tunkin varassa auton alle.
    Ei IKINÄ riippuvan kuorman alle, oli sitten 100kg taljassa tai 10 000kg siltanosturissa.

    Opitaan me muut kokeilematta? Turhan kalliit oppirahat.
     
  6. Wings

    Wings 1st gear

    :lol:
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mulla jaa aina jotain kiinni jonka huomaa vasta konetta nostaessa jollei o ottanu neuvoa tolkissa. Kakkosnelosia laitan valiin
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vakavaan aiheeseen hesarin puolihumoristinen kirjoitelma

    "

    http://www.hs.fi/autot/a1305945150172?j ... rticlepage

    Suurin osa suomalaisista autoilijoista vaihtaa renkaat itse, vaikka välineissä ja taidoissa on puutteita.
    Renkaiden vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, ettei kävisi näin:

    1. Auton pohjaan tulee reikä

    Ei näin: Käytät auton pientä tunkkia. Tökkäät haitaritunkin väärään kohtaa auton sivulla ja alat nostaa autoa kampea pyörittämällä. Tunkki menee helmapellistä läpi.

    Eikä näin: Työnnät hallitunkin öljypohjan alle ja alat kammeta autoa ylös. Öljypohjaan tulee reikä ja öljyt valuvat pihalle. Yrität ajaa auton huoltoon, moottori leikkaa kiinni ja vaurioituu käyttökelvottomaksi.

    Vaan näin: Autojen omat tunkit sopivat vain vararenkaan vaihtoon hätätilanteessa, joten niitä ei suositella renkaiden kausivaihtoon. Tunkin oikea sijoituspaikka kerrotaan auton ohjekirjassa.

    2. Auto romahtaa mahalleen

    Ei näin: Asetat haitaritunkin pehmeällä soralle tai kaltevalle alustalle ja löysäät pyörän pultit. Kierrät haitaritunkin yläasentoon. Hutera tunkki kaatuu, auto rämähtää alas ja rengas irtoaa. Akseli ja auton pohja vaurioituvat.

    Vaan näin: Hallitunkin käyttö kannattaa jättää ammattilaiselle, jos on epävarma.

    3. Renkaat kuluvat epätasaisesti

    Ei näin: Et katso, mille paikalle minkäkin renkaan asennat. Renkaat alkavat kuluvat epätasaisesti.

    Vaan näin: Renkaita kannattaa kierrättää oikein, jotta ne kuluvat tasaisesti. Edelliskesänä takana olevat pyörät tulevat nyt eteen ja päinvastoin.
    Renkaiden pyörimissuunta pysyy koko ajan samana eli vasemmalla puolella olleet renkaat asennetaan aina vasemmalle. Pyörimissuunta merkitään renkaan kylkeen yleensä nuolella tai tekstillä (outside = ulkopuoli).
    Kun rengas irrotetaan, sen paikka merkitään liidulla tai tussilla kumiin: vasen taka (VT), oikea etu (OE).

    4. Rengas irtoaa

    Ei näin: Kiristät pultit kerralla alusta loppuun viereiset pultit peräkkäin. Työ tuntuu raskaalta. Muutaman sadan kilometrin soratiellä ajon jälkeen kaksi pulttia irtoaa. Et huomaa sitä. Lopulta irtoaa koko rengas ja ajat ojaan.

    Vaan näin: Pultit kiristetään ristiin. Käytä x-kirjaimen muotoista rengasavainta tai momenttiavainta jatkovarrella ja kierrä sitä vähän kerrallaan. Näin pultit kiristyvät tasaisesti.
    Pultit saadaan varmasti oikealle kireydelle momenttiavaimella. Selvitä rengasliikkeestä, mikä sinun renkaittesi oikea kiristysmomentti.
    Alumiinivanteet ovat pehmeää metallia. Siksi niiden pultit pitää jälkikiristää päivän parin ajon jälkeen, jotta pultit pysyvät kiinni.

    5. Auto heittelehtii

    Ei näin: Vaihdat kesärenkaat, mutta et muista tarkistaa ilmanpaineita. Moottoritiellä auto alkaa heittelehtiä vaarallisesti.

    Vaan näin: Jos kesärenkaissa on liian vähän ilmaa, autoa on vaikea hallita. Etu- ja takarenkaiden oikeat ilmanpaineet kerrotaan ohjekirjassa tai bensaluukussa.
    Lisää renkaisiin ilmaa heti vaihdon jälkeen. Tarkista myös vararenkaan ilmanpaine ilmanpaine säännöllisesti, jos autossa on sellainen. Monissa autoissa vararenkaan korvaa pelkkä paikkaussarja, jolla saa paikattua vain pienen reiän.

    6. Ajat sakkokumeilla

    Ei näin: Et huomaa, että kesäkumit ovat kuluneet lähes sileiksi. Alkaa sataa ja joudut uraisella tiellä vesiliirtoon.

    Vaan näin: Lain mukaan kesärenkaissa tulee olla 1,6 millin urasyvyys, mutta turvallisuussyistä kulutuspintaa pitäisi olisi jäljellä vähintään 4 milliä. Jos asettaa kahden euron kolikon asettaa rengasuraan ja hopeoitu ulkoreuna näkyy, renkaat pitäisi uusia.
    Renkaiden suositeltava käyttöaika on enintään kuusi vuotta. Vaikka kilometrejä ei olisi paljon takana, kumi kovettuu vanhetessaan, eikä pito ole yhtä hyvä kuin uutena.
    Valmistusajankohdan ilmoitetaan nelinumeroisella dot-merkinnällä renkaan kyljessä.

    7. Viat jäävät huomaamatta

    Ei näin: Olet vahingossa ajanut päin katukiveä. Etkä huomaa, että ohjauskulmat ovat pielessä ja siksi auto on alkanut auto puoltaa jarruttaessa. Jatkat ajamista. Joudut väistämään hirveä ja tekemään lukkojarrutuksen. Auto ajautuu jarrutuksen aikana vastaantulevien kaistalle.

    Vaan näin: Normaalisti auto kulkee ohjauspyörä suorassa jarrutettaessa suoraan, kun alusta on tasainen. Auto ajautuu jarrutettaessa oikealle tai vasemmalle, jos ohjauskulmat tai renkaiden tasapainotus on pielessä. Myös kuluneet iskunvaimentajat voivat aiheuttaa puoltamista."


    noi onnistuu kyl rengasliikkeeltäkin en viitti mainita firmaa
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Menin tänään pojan tallille vaihtamaan mun lowridemondeoon 18" kesärenkaat (w. VW Typ3 fitment) siinä toivossa, että siellä olisi matalan auton tunkki kunossa. Ei ollut. Kaksi hienoa lowprofiletunkkia oli luovuttanut, joten nostelin etuvetotaunusta sitten isävainaan vm 52 perintömercedestunkilla. Tietty ensin piti ajaa auto kakkosnelosten päälle, jotta sai tunkin alle.

    Mutta tuli renkaat vaihdettua ja siinä me sitten ihailtiin lopputulosta. Paikalla oli ihan kunnioitettavaa väestönosaa sekä OD:lta kuin muiltakin foorumeilta. Ihan oikeita ihmisiä ACS-compatiblejen RHD low-vehiclejen kanssa. Vaihdoin renkaat pihassa, sillä sisällä madallettiin BMW siinä ajassa kun vaihdoin renkaat.

    OT: Autoharrastus pelastaa nuorison ja vanhemmatkin.
     

Kerro tästä muillekin!