Laikka avo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Linnis, 2.8.2010.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Siihen en ota kantaa.
    Tuossa edellisellä sivulla on linkki tuonne spinnerin lada juttuun.
    Siinä on tehty se turvakaari karmiin. On se lehti tuolla jossain kaapissa.
    Siitäkin joutuu vissiin jotain selvityksiä tekemään :odroll:
    Mutta jos on tarvittavat paukut suorittaa homma maaliin, niin antaa vaan laikan soida :rotfl:
     
  2. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Itte tein viimeisimmän laikan niin että varaosakirjasta ja netistä kaivoin kaiken oleellisen sedanin ja avon eroavaisuuksista aina kone ja jarru kombinaatioita myöden. Konttorin päällikölle vein kirjallisen dokumentin ja varaosa/korjaamokäsikirjat etukäteen, saipahan tutustua niihin.

    Soitti muuten mulle tutustuttuaan aiheeseen et tee pois, ja turvavyöt täytyy laittaa.

    Kaikki muutokset tein vähintäänkin vastaamaan alkuperäistä, jossakin kriittisissä paikoissa tein liioitellun vahvaksi, siististi kannattaa tehdä niin ei tarvii selitellä. Korin vahvistuksiin ja tuulilasinkarmiin kannattaa uhrata vaivaa ja aikaa, tuleepa kerrasta hyvä.

    Mallisarjaan jos kuuluu avo= no problemos= ei turvakaarta jos karmi vastaa avon karmia= muutoskatsastuksella hoituu. Itselle jää todistelu vastuu muutoksista= kantsii käydä konttorilla kyselemässä et mitä ja miten he sen haluaa.

    Jos ei= luvat= ei maksa vaivaa= kallista= vituttaa kuitenkin= kantokahva tai saatanan paksu lasinkehys= millä todistat et on yhtä vahva kun olematon alkuperäinen= vituttaa vielä enempi.

    Itte olen kaksi näitä tehnyt neliovisista ja mallisarjan puitteissa, kova työmaa vaikkei tekiskään siistiksi. Helppoja saada kilpiin kun tekee kunnolla, jos ei tee niin sitten ei.

    Kolmannen kun teen, teen sen mallisarjan puitteissa ja kaksiovisesta. Hyviä aihioita en minäkään pilkkoisi.
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tähän ei lisättävää :wink:
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    montakohan avolaikka caprisee ja deltaa farkuista puhumattakaan kasvaa kortta plyysipenkistä jossain pellonreunalla.

    moparit ymmärtää kun kuuluu mallisarjaan mut se neljännesvuosisata sitten ekan kerran treen parkeilla bongattu keltanen olds kantokahvalla oli kiehtovan härski, taidettiin olla kaprisella liikkeellä, mut nykysin harmittais jos ehjä tärveltäis sellaseks.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Enemmän niitä on varmasti paloteltu chevy tekniikan takia.
    Saattaa aika moni rodi liikkua heinähäkin sydämmellä :lol:
     
  6. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tässä pari vuotta sitten Teivossa bongattu Delta ilman kantokahvaa ...

    [​IMG]
     
  7. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Laikka-avon tekeminen on suhteellisen helppoa (menee muutoskatsastuksella ilman poikkeuslupia) jos mallisarjasta löytyy avoversio. Tällöin riittää kun osoittaa eroavaisuudet ja tekee vastaavat muutokset tähän laikattavaan autoon.

    Jos mallisarjasta ei vertailuautoa löydy on edessä väistämättä poikkeusluvan anominen joka sitten ottaa sen ajan jossa ehtii auton tehdäkkin valmiiksi.

    Varsin monella on käsitys, että se turvakaari on aina sijoitettava siihen kantokahvaksi eli etupenkkien taakse. Tämä versio onkin Lm päätös auton rakenteen muuttamisesta pykälässä 24. Näin ei kuitenkaan ole vaan lupahakemuksessa riittää että kaari on valtakunnallisen virallisen autourheilujärjestön hyväksymää mallia ja tuo kantokahva on pääkaari, tuulilasinkarmiin sijoitettava puolestaan etukaari. Molemmista löytyy kuvat AKK:n sääntökirjasta.

    Kaarelle on annettu Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta minimimitat (50mm halkaisija 2mm seinämä), jotka ei kuitenkaan käytännössä ole putken minimimittoja vaan ainoastaan lähtökohta, josta sitten voi itse tehdä taivutusvastusvertailun. Käytännössä siis 42.3*3.6mm saumallinen vesijohtoputki ylittää tuon arvon parilla prosentilla. Tuota ladaa tehdessäni tein noita vertailuja ja muistelisin, että jopa 36mm paksuinen saumaton teräsputki riittävällä seinämävahvuudella ylittää vielä tuon vertailuarvon. Sellaisen putken saa helposti upotettua siihen ikkunakarmiin varsin huomaamattomaksi. Itselläni tuo etukaariputki on 48.3*3.6mm jossa muistaakseni on 36% vertailuputkea suurempi taivutusvastus. Liioittelua ehkä mutta antaa turvallisuuden tunnetta.

    Kaari on taivuteltava yhdestä putkesta eli näitä aikoinaan nähtyjä tuubikurveja eivät enää hyväksy. Ei vaikka hitsauksesta olisi luotettava selvitys sisältäen hitsaajan luokkahitsaustodistuksen kyseiselle materiaalille ja paksuudelle. Itselläkin oli sellainen ensimmäinen vedos, mutta Trafissa asiaa käsitellyt henkilö suhtautui siihen epäilevästi, joten vääntelin sitten suosiolla sen yhdestä putkesta.

    Kaaren kiinnityksestä ei isommin tarvinnut lupaan selvityksia antaa, kerroin vain miten se hitsataan kiinteäksi auton rakenteisiin. AKK:n säännöissä kiinnitykseen riittää M8 kokoiset pultit riittävin tukilapuin tuettuna, jotka sellaisenaan vaikutti melko heppoisilta mutta kuitenkin riittävät lainsäätäjille ja katsastusviranomaisille.

    Huomiota kannattaa kiinnittää myös mittaan joka otetaan penkin istuinosasta selkänojan suuntaisesti linjaan joka yhdistää etukaaren ja takaa käytännössä takaluukun reunan. Eli suora joka varaan auto jää jos sen kääntää selälleen. Kuljettajalle on jäätävä riittävä päätila joka on 24§ määrätty 85 senttiä. Tätä pystyy petraamaan penkkejä alaspäin pudottamalla tai perustelemalla lyhytjalkaisuudella ja pitkäkätisyydellä jolloin selkänoja on tuntuvasti enemmän kallellaan =).

    Tekeminen on ihan mukavaa mutta tuo luvan odottelu tuskallisen hidasta. Mitenköhän äkkiä saisi luvat jos keksisin viruttaa akseliväliä vaikka metrillä 242 sentistä 342 senttiin. Saisi kerrankin istua takapenkillä ihan suorin jaloin =).
     
  8. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Joskus reilu 10 vuotta sitten, kun autojen tuonti Saksasta ei oikein ollut mahdollista ja sitä kautta avoautot olivat melkoisia harvinaisuuksia, ratkaisin asian rahattomana opiskelijana näin: Ostin taskurahoilla erään vanhan 2-ovisen sedanin (ei jenkki), jossa oli sopivasti leimaa jäljellä talveen saakka. Laikalla katto pois, hieman leikkuujälkiä siistimmiksi ja hitsailin turvavöille uuden kiinnityspisteet. Mitään turhia lisävahvistuksia en itsekantavaan koriin jaksanut alkaa tekemään, joten auto valmistui yhden viikonlopun aikana.

    Siitä suoraan baanalle, ja erikoista oli, ettei kori osoittautunut ihan taikinaksi, vaikka mitään vahvistuksia ei ollutkaan. Ajan myötä erikoiseksi muodostui myös se, ettei autoa koskaan pysäytetty poliisien toimesta, vaikka sillä ajettiin korttelirallia eräänkin kerran. Autoa rakentaessa olettamus oli, että avoautoilu saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi. Tuohon aikaan kun avoautot kiinnittivät liikenteessä huomiota, kun niitä ei juuri kellään ollut.
    Laikka-avoilua tuli harrastettua sen kesän aikana 10000 km, jonka jälkeen alkoi lokakuun räntäsateet ja auto lähti metallinkeräykseen.
     
  9. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Tää auto vaan on tullut nii kalliiks jo itelle kiitos yhden yrityksen laatikon vaihdon ja sekin epäonnistu. Omiaan ei varmaa pois saa ni pidetään harrasteena. Koppa on päällepäin hyvä. Runkoo ja koppaa parhaillaan hitsaillaan kuntoon. Olispa sit avoki jos hommat natsaa sadepäiville löytyy imperiali, farkku caprice ja suburban. Jos joku haluaa sedanin 350 tekniikalla vaihtaa avoon ni pistäkää viestiä saa olla rojektiki. :D
     
  10. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Tämähän nyt on vähintääkin epäreilua, mulla on tasan samanlainen delta, kantokahvalla varustettuna. Kuis tossa sitä ei oo? Ei toi tuulilasin karmikaan näytä miltään erikoisen paksulta... Kuinkahan tuore rakennelma tää on?
     
  11. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Katsoppa Lintzi mitä siinä rekisteriotteessasi lukee. Onko mainintaa turvakaaresta ja lähinnä sen sijoittamisesta.
     
  12. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    "Turvakaari (779/98) 24§:n mukainen" Eipä siinä varsinaisesti turvakaarta koskevaa juttua ole muuta.
     
  13. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Eli tarkoittaa juuri tuota aiemmin mainitsemaani pykälää joka on siis liikenneministeriön versio turvakaaresta ja tarkoittaa käytännössä tätä kantokahvaa.

    En tiedä miten suhtautuisivat ajatukseen korvata tämä pääkaari AKK:n mukaisella etukaarella joka on siis täysin hyväksyttävissä oleva näihin laikka-avoihin. Lupia anottaessa on esitettävä millaisen kaaren autoon laittaa, joten esissä voi olla hieman paperijumppaa ja pahimmassa tapauksessa uuden luvan hankinta. Poikkeusluvalla muutettua autoa kun ei saisi mennä muuttelemaan luvasta poikkeavaksi.
     
  14. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Jotenki tuntuu maalaisjärjellä aatellen että se etukaari tarvis olla jotain ratakiskon luokkaa, jos vaikka lippaa sen vekottimen katolleen. Tai eihän näissä kattoa oo, mut ympäri. :D
     
  15. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ei tarvitse olla, riittää kun taivutusvastus ylittää tuon vertailuputken vastuksen. Kuten jo aiemmin kirjoitinkin, ohuempikin putki käy kunhan sen taivutusvastus ylittää tuon verrokkiputken. Eli käytännössä jossain vaiheessa ollaan tilanteessa jossa kaari ei ole enää putki vaan umpitanko.

    Hyvin herkästi tässä putken mitassa liioitellaan aivan kuten itsekkin tein, mutta sille oli sitten muut käytännön perusteet mm kattolinjan sulavuuden kanssa.
     
  16. plagu

    plagu Gearhead

    Miten lie jos avon karmi on tällänen:

    http://img2.netcarshow.com/Citroen-Traction_Avant_11B_Cabrio_1938_800x600_wallpaper_01.jpg
    Monissa "väärennetyissä" avoissa on tuo tuulilasi kiinteä.

    Orkkis avo maksaa 200kilorahaa ja 4d metsäraato makso parisaturaista.
    Pitäiskö arkaa turata :mad: Kyseinen auto vaikka suomiauto onkin on siinä kunnossa että ei ole mitään mieltä sitä alkaa entisöimään tai pussihousuilemaan.
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kannattaa tuon kuvan kanssa käydä kyselemässä.
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tällaisen kun löytäisi. Joskus avoksi leimatun vielä.. 8) Ei tarviis ehjästä alkaa silppuamaan.
    Mulla lojuu pihassa kaks umpisedani Capricea, -88 ja -78, joista toiselle näytän laikkaa jossain vaiheessa, jos ei joku käy väkisin pois ostamassa.
    Kumpikaan ei mitään keräilyharvinaisuutta edusta, vaikka Suomi-historia molemmilla on. Arvo ei ainakaan putoa muutoksen tekemällä, sen verran noissa on laulettu aikojen kuluessa.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuolla edellä sanottiin että sellaisesta mallista voi myös tehdä poikkeusluvalla laikka-avon jota ei ole ollut tehtaalla alun perin avona, onko yhä edelleen näin?
    Eli siten että tekee tuon kaaren ja lisätukee autoa muutoinkin asiallisesti.
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä. Lupa lotto vaan vetämään. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!