BMW 525 TDS?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BowTie81, 9.12.2002.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Onkos kellään tietoo tollasesta autosta? Paljonko mahtaa kuluttaa ja miten kulkee, koneessa pitäis olla jotain 140 heppaa. Onkos varaosat kalliita ja miten paljo niitä tarvii?
    Millasia muuten on noi 500 sarjan bemmut, ruostuuko ja mitä kandee erityisesti kattoo niistä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    BMW 525 TDS

    Kuluttaa n.7l/100km, varaosat suhteellisen halpoja, aika huoleton ja käyttövarma auto, ruostuu yleensä ovien alahelmoista koska niissä on koristelistat joiden väliin lika ja suola jää muhiin
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    heppoja 146
     
  4. Esso

    Esso Gearhead

    Jaa kyllä tolla on kerennyt. Osat ei tunnu erityisen halvalta. :lol:
    Etupään niveliä ja puslia menee jonkun verran,niin kai muissakin .
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    PMV-forumilla on ollut mainintaa "tyyppiviasta", eli kansi saattaa haljeta jossain vaiheessa. Itsekin harkinnut moista farkkua käyttöpeliksi.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viissatatsten kuutosten (bensa tai diesel) kansi probleemissa on osa urbaania ja osa totta:
    Ongelmat ovat lähtöisin Saksasta ja paikallisista autoista kun vedetään hanat kaakossa pari tuntia baanalla (siis niitä nopeuksia joita suomessa ei ajeta) ja laitetaan auto parkkiin ilman että jäähtyy edes vähäsen kevyessä ajossa => riittävästi ja usein toistettuna kansi alkaa kieroilemaan, pultit löystyy, tiivarit menee tai jotain sellaista. Kansi on varsin pitkä ja siksi itse uskoin tuon selityksen mutta minullakaan ei ole pilkun tarkkaa tietoa asiasta.

    Etupään niveliä ei mene usein mutta taka kallistuksen vakaajan tankoja kuulemma menee (35 euroa kappale). Osat ja huolto on mun pers ja lompakko tuntumalla halvempia kuin entisen käyttikseni Audi A4:n tai rouvan Fiat Punton vastaavat.

    Omassa siviili ajossa on 525 bensa E39 + steptronic laatikko = > oikein tyytyväinen olen ollut tähän asti. Ajelen TKU-HKI väliä about 3kertaa viikossa ja kulutus on talvella 7.4L ja kesällä 8.2L satasella joita pidän ihan asillisina lukemina 2.5L /192hp koneelle.

    Kun uusi E60 koppa on esitelty pari vuotta sitten niin näiden edellisten hintataso on jo ihan järkevä ja pystyy löytämään vähän ajettuja suomi-autoja järkevään hintaan. 500 sarjan tuonti saksasta ei omien laskujen mukaan kannata kun tarkistin tullin veropäätöksiä tuoduista autoista.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    :soosoo: mulla 525tdsA kulutus 8.2 kesällä keski kulutus kaikki ajot ei pelkästään matka ajoa
     
  8. wili

    wili 3rd gear

    Re: BMW 525 TDS

    Vaimolle hommasin viime syksynä Omegan tuolla vastaavalla koneella ja se ei kyllä mennyt alle 8 litran kuin pelkässä matka-ajossa. Automaatti vie vielä litran enemmän. Ihan mukavasti kyllä kulki ei siinä mitään mutta mikään säästopossu tuo 2,5TD ei ole. Ja on myös kylmä Suomen talvessa ilman lisälämmitintä. Kuten kaikki uudemmat dieselvehkeet, joiden hyötysuhde ei jätä tarpeeksi lämpöä puhallukseen ilman lisälämmitintä. Jos ei ole niin älä osta tai odota kylmät ja kokeile itse niin uskot. Muutoin aivan hiton hyvä ja hiljainen ajettava.
     
  9. Hervast

    Hervast 1st gear

    Veljellä oli -92 325 td reilut 5 vuotta, se auto jätti välille 2 kertaa, ekan kerran hajosi moniurahihnan kiristin ja toisella kerralla vesipumppu. Tuo muovisiipinen vesipumppu on tuon koneen tyyppivika, vanhetessaan muovisiivet haurastuvat ja pumppausteho vähenee ja moottori saattaa jopa keittää.

    Kulutus tuolla motilla oli matka-ajossa n. 6 litraa ja sekalaisessa ajossakin taisi päästä jopa alle 8 litran. Ihan miellyttävä kone dieseliksi, kun joustavan kierroslukualueen vuoksi sitä voi ajaa melkein kuin bensakonetta.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    bmw 525 tds

    Itselläni 525 tds vm 92, hyvin on pelannut, pari tukivartta eteen pitänyt vaihtaa, muuten huolettomia kilometrejä ollut. Kulutus ka 7l/100km. Mukava auto ajaa, hiljainen, ei nitise eikä natise kuten monet muidn merkkien uudemmat autot.
     
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Onko mittää uutta tähän ketjuun, kokemuksia? Miten noiden manuaalivaihteisten kulutus matka-ajossa?
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Yli 50000 kilsaa tuli ajettua 325 tdsa farkulla.
    Koneen johtosarjan sain kasteltua, männän halkaistua sekä kannen hajoitettua, muuten ihan kivasti pelas.
    Noi isommat viat oli ihan omaa syytä.

    Kerran tein jarrurempan missä sorvasin männät ja vaihdoin kaiken uuteen.
    Muuten meni öljyjä vaihdellen.
     
  13. Nobody

    Nobody 1st gear

    Itsellä useampia bemarin ja omegan kopassa ollut, suurimpia ongelmia lämpimänä käynnistymisen kanssa kun jakoketjut venyy ei muuten mikään murheenkryyni, halvat osat helppo huoltonen etenkin e34sen kopassa.
    ja ne jotka enempi näitä purkaneet sanoo että erittäin harva kansi täysin ehjä eli esikammiosta halki.
    Nuhanen kyllä vakiona mutta ei pitäs ehjän syyä yli 6,5 jos ei lappu lattiassa ajele.
     
  14. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Mulla on ollut tälläinen E34 korinen, manuaalivaihteinen tds nyt reilun 10 vuotta. Ite ajettu sillä yli 300tkm ja yhteensä tuolla on rullattu jo reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä.

    Keulan tukivarret näyttävät olevan vaihtotarpeessa noin 200-250tkm välein, kun käyttää laadukkaita osia ja vaihtaa kaikki kerralla, kun jokin nivelistä menee väljälsi.

    Konetta ei ole tarvinnut vielä käyttää auki ja turbokin on alkuperäinen, vaikka jo edellinen omistaja lastuttu (170hv/340Nm) Vesipumpun muovisiivet toki antautuivat ja ruiskupumppuun jouduin vaihtamaan tiivisteet. Toki hehkuja on pitänyt vaihdella ja polttoaineen siirtopumpun rele, sekä siirtopumppu. Laturin hiilet piti vaihtaa myös ja startti.

    Mun työmatka-ajo on aika maantiepainotteista ja kulutus 6,5 l/100km (tankkauksista laskien). Koko omistusajan kulutus nousee kuitenkin juuri ja juuri yli 7 l/100km. Hurjin tankillisen kulutus taisi olla liki 11 l/100km, kun kerran talvipakkasilla vedettiin autotraileria.

    Korissa heikoimpia kohtia on tosiaan ne ovien alareunat, helmakoteloiden takaosat, sekä tunkin nostopaikat. Touring-mallissa myös takaluukku näyttää olevan helppo ruostumaan.
     
  15. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Eikös tämä ole se moottoriversio, missä imusarjan "läpät". Ne kun irtoaa sopivasti niin moottori morjens.

    Muutamia remontteja pojat työpaikan korjaamolla näitä tehneet.
     
  16. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Ei oo. Ne "läpät" löytyy uudemmista. Nämä tds:ät alkaa olla kohta lähes museoiässä. Tai uusimmatkin lähes 20 vuotta vanhoja.
     

Kerro tästä muillekin!