Olssi taitajaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 0rs0n, 16.4.2015.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Nyt ollaan siellä mitä olen hakenut........ku työ viisaammat viititte miettiä noita ropleemeja.....

    Jostai tuommoisesta vois ajatella ettiä sitä vikaa.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oldissa ei ole kovin suuret jousivoimat venttiileissä vakiona ja hyvinkin matalilla öljynpaineilla toimivat moottorit voivat olla hiljaisia venttiilikoneiston puoleen.
    Itse kokeilisin sitä keinuvipupukkien madaltamista. Oldsin moottoreissa on mitoitus suunniteltu siten että tiivisteinä voi olla peltiset ohuet kannentiivisteet tai paksut massatiivisteet ilman venttiilien säätömahdollisuutta. Silloin keinujen ja pukkien kuluma voi saada aikaiseksi sen että nostajien säätymisvara ei enää riitä.

    Olisi muuten kiva tietää että onko tarvikenostajissa ja alkuperäisissä nostajissa yhtä suuri säätymisvara ja sama mitoitus sen puoleen.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ei kuulunu ostajasta enään mitään.

    Nyt löysin toisen lohkon ja kannet....

    Puran molemmat. Moottorit. Ja kokoan niistä yhden. Ja samalla saan tutkittua jos löytyis jotai ihmeellistä.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    vika ois silti kiva tietää kun ei siihe ratkasua haluta muute hakee?? perinteinen vika tod.näk "ei nää olssin koneet toimi" sano naapurin sunny mies :poff:
     
  5. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Potilaana 350 olds, 8 kansilla.
    Venttiilikoneistosta kuuluu pientä naputusta kylmänä sekä lämpöisenä.
    Kierroksilla hiljenee. Öljynpaineet hyvät.
    Koneeseen on tehty edellisen omistajan toimesta remonttia, nostajat yms yläkerran osat tietääkseni uutta.
    Öljy on 5w40 gold s.

    Antaako naputtaa vai pitäisikö asialle tehdä jotain? Videoo tulossa aivan kohta...
     
  6. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear



    Tuosta kuulee.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos vaan nostajat on uudet vanhan nokankaa niin voi olla nokka ja nostajat kaputt.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos nokka on kaputt niin senhän pitäisi käydä epätasaiseen myös. Noissa usein jää tönärit lyhyeksi, etenkin jos nokka on vaihdettu suurempinostoiseen. Mutta voi nakuttaa myös ihan vakionokallakin jos keinut ja pukit on kuluneet. Pukkeja voi viilata matalammiksi pukkien jalkojen alta niin tulee lisää nostajille preloadia.
    Kannattaa myös varmistaa että keinuille tulee voiteluöljyä riittävästi, jos pukit ja keinut on eri ikäisiä, niin voi olla että ne ei sovi toisilleen. Alle '80 on pienipalloiset tönärit/keinut, sitä uudemmissa isopalloiset ja keinuissa on vastaavasti erikokoiset kupit.
     
  9. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Kyllä toi ainakin ihan hyvin pyörii ja veto on tallella. Nokka ei oo uus, mutta nostajat on.
    Nokka on vuoden 72.
    Pittääpä ruveta viilailee, miten paljon?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen madaltanut niitä millin verran, mutta ne täytyy saada viilattua suoraan. Jos menee liian matalaksi, niin alle voi sitten laittaa 8mm aluslevyt shimmeiksi.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    eikö tuo kuulosta kohta männän kalkatukselta? Semmonen vähän dieselimäinen ääni

    hmm no toivottavasti ei
     
    Muokattu: 2.8.2016
  12. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear


    Ainahan nuo vähän livenä kuullostaa erilaiselle, tuntuu tulevan venakoneistosta. Ei tuo niin diisselimäinen ole. onneksi :D
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    jep, luuri vielä korosti tuota ääntä
     
  14. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Olisiko mitään öljysuosituksia tolle koneelle millä ääntä sais hiljenemään? Matalilla kierroksilla nyt kone kunnon käyntilämpötilassa, välillä tuntuu että häviää kokonaan. Veto päällä kuitenkin kuulee parhaiten.
    Saa myös tarjota ehjää venakoneistoa, tossa ei olekkaan niitä uusittu.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on joku 20 keinuvipan setti, itelle joutilaita, laita yyveetä jos kiinnostaa lähtee valikoimaan ja koklaamaan...
     
  16. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Mie tässä pähkäilly mitä ton kanssa tekee. Vettä sataa aina kun aikaa olisi.
    Laitoin uscentterille viestiä jos sieltä löytyis keinuvivut, tukisillat ja pukit.
    Silläaikaa tässä kuitenkin tätä peruslistaa läpi, mistä se ääni vois tulla.
    Turbiinin ja vetolevyn pultit, check.
    Sytytystulpat varmana kiinni, check.
    Vuotoa pakosarjoissa, check.
    Ainakaan noista ei johdu.

    Ääni nimittäin voi mahdollisesti kuulua kiertokangen laakerista tjsp.
    Parhaiten sen kuulee kun on vaihde päällä ja käynti tosi matalalla, ja siitä pintakaasualueella naputtaa.

    Auto q-jetillä joka edellisen omistajan toimesta rempattu. puskee mustat savut kun polkasee(takana kulkijat väittäävät)ja tollasesta kaasarista ei ole oikein kokemusta(edeleitä ja hollikoita kaikki) Kylmäkäynnistyksessä rötää pikkasen ja lämpösenä vaikee saaha käyntiin. Hmm..
     
  17. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Letkulla kuunneltu mottia ja molemmat venakopat tuntuvat olevan melkolailla äänettömiä.
    Jotenkin tuon kuulee parhaiten kun kuskin penkillä istuu eikä kuuntele konehuoneessa.
    Laatikkona th350. Turbiinin pultit jo katottu ja kireellä oli. Pitääpä ottaa turbiinin suojamuovi pois ja kuunnella uudestaan. eikös nekin joissain tapauksissa satu elämään?
    Lämpöisellä koneella ääni kyllä pienenee. öljynpaineet lämpöisellä koneella ovat noin. 500 rpm siinä kolomenkymmenen luokkaa.

    Tämmönen se on sitten lämpösellä koneella. kyllä sieltä vielä jotain videossa kuulee.
     
  18. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Ei ollut vaikutusta onko koppaa vai ei. Toinen startin pultti oli korkannut ja sen sain pikkunikseillä pitämään.
    Aivan kun toi ääni tulis tuolta vetolevyn/startin/turbiinin tai kampuran suunnilta.

    Jos jollain on vastaavanlaista ääntä ollut niin vinkkejä otetaan vastaan. Vielä pitää muutama päivä odotella ennenkuin pääsee kunnolla syventymään. Käyttöauton virkaa toimittaa ja kylille on turhan pitkä matka kävelläkkään...
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    En nyt muista onko tästä jo ollut puhetta, oletko vetolevyn tarkastanut jo ja turbiinin pulttien tiukkuuden?

    Jos yksikin turbiinin pultti on löysällä voi se tehdä kalinaa tai jos vetolevyssä on halkeama. Halkeaman voi tarkastaa niin että irrottaa trurbiinin poulit ja työntää sen taaksepäin irti vetolevystä. Sitten vasaralla napautettaessa vetolevyn kuuluu jäädä soimaa. Jos kuuluu kops, niin voi olla halki.

    Ota tuo rikastimen lämmityskanavaan liitetty alipaineletku irti kaasarista ja tulppaa se kaasarin liitin, se voi auttaa tyhjäkäyntiin. Aika mielenkiintoinen kytkentä sillä "rikastimen lämmityksellä" nyt.
     
  20. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Turbiinin ja vetolevyn pultit on tiukalla. Pitääpä päästää turbiini irti ja kokeilla että soiko.
    Kiitos kun mainitsit tuosta rikastinjutusta. Pitää fiksata.

    Pahinta peläten, vielä perinteinen tulpanjohtotesti pitää tehdä ja toivoa että ei kiertokangen laakeri... Tietääkseni tuollaiset viat ilmenee enemmän kierroksilla.

    Onneksi pihavarastossa on ehjä 307 olssi minkä tähän voi heittää, mutta meinaa vähän verkkaista olla kulku sitten tällä 2:41 välityksellä.
     

Kerro tästä muillekin!