Yli 6 tonnin auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja JKAVS, 5.7.2015.

  1. JKAVS

    JKAVS 1st gear

    Jossain sanottiin, että määräykset ovat löysemmät yli 6 tonnin painoisille autoille. Onko? Miten?
     
  2. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Siis kuorma-autoa tarkoitat? On kai niissä tekniikan puolesta ainakin helpompi muutoskatsastaa tehokkaampia pannuja.
     
  3. JKAVS

    JKAVS 1st gear

    Ei vaan yli kuusitonninen henkilöauto.
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jaa, mikähän juttu tuo taas on... Henkilöautohan on alle 3500kg painava ajoneuvo, joka on rekisteröity max 8:lle vai oliko se 9:lle. Yli 3500kg painava... no, se on joko kuorma-auto tai linja-auto...
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Henkilöautolla ei oo painorajaa. Tai tavallaan on, 2-akselisena 18tonnia.
    Se on eri asia millä kortilla sitä sitten ajetaan.

    Mutta ei niillä mitään erityisoikeuksia oo muutoksien suhteen, mitä pitäis muuttaa?
     
  6. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Helpottais varmaan jos kertoisit mikä asia askarruttaa... vai onko niitä niin paljon? :rotfl:
     
  7. JKAVS

    JKAVS 1st gear

    Wikipedian artikkelissa aiheesta matkailuauto kerrotaan:
    "Suomen melko vapaa lainsäädäntö yli 6 000 kiloa painavien autojen suhteen antaa rakentajille mahdollisuudet monenlaisiin ratkaisuihin, joihin kuuluvat esimerkiksi sauna, henkilöauton kuljetusmahdollisuus, nukkumapaikat jopa yhdeksälle, täysin varusteltu keittiö ja muita haluttuja varusteita".

    Tuota lausetta yli 6-tonnisista autoista jäin miettimään. Autoverovapaita ne ovat, mutta onko niiden määräykset jotenkin muutenkin inhimillisempiä?

    Olen jo jonkin aikaa pyöritellyt mielessä ideaa tehdä skoolie, eli asuntoautoksi muutettu koulubussi. Vanhoja koulubusseja saa yllättävän edullisesti. Merirahti tosin sitten maksaisikin, kun ei mahdu konttiin.

    Koulubussi olisi paras rekisteröidä henkilöautoksi. Mietinkin, että paljonko tämä hankaloittaa rakentelua.
     
  8. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kuulostaa kyllä hyvältä, jopa liian hyvältä tähän maahan. Nyt äkkiä faktaa katsurit...
     
  9. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kuulostaa kyllä hyvältä, jopa liian hyvältä tähän maahan. Nyt äkkiä faktaa katsurit...
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itsellä on henkilö-autoksi rekisteröity yli 6 t painava motorhome,miksi se pitäisi olla koulubussi mistä teet,miksi et osta valmista motohomea,niitä saa edullisesti ja uskomatonta mutta englannissa on paljon näitä,ei kallista merirahtia joka lähentelee usasta kahtakymppiä.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Motorhomella tuskin tulee montaa kertaa vuodessa huristeltua Pohjois-Norjaan ja takaisin hehheh, joskin v8-vene voi olla vielä tyyriimpää juoksevilta kuluiltaan. Mutta hienoa, että näitä joillain on!

    Pakkohan noita yli 3500 kg henkilöautoja on olla, eihän kukaan laita jotain ajopiirturia ja peruutus-piippausta mihinkään 770 K Mersuunkaan tms panssaroituun limoon. Sauna limoon, sehän olisi muuten yksi idea.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No ei se vanha koulubussi juuri halvemmalla taida kulkea Norjaan ja takaisin? Tuossa voisi olla tutustumisen arvoinen foorumi jos bussista on matkakulkinetta rakentamassa: http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Miksei se voi olla yksinkertaisesti kuorma-autoksi rekattu, kun semmoisen kortin ajamiseen kuitenkin vähintään tarvitsee? Eikös henkilöautoksi rekisteröitynä tule aika juhlava käyttövoimavero niskaan?
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Pienoislinja-autoks rekkaaminen vois olla kans hyvä vaihtoehto tolle koulubussille. Sallii myös käsittääkseni aika vapaan rakentelun kunhan tekee väliseinän matkustamon taakse. Vaatii tosin ylläripylläri oman korttinsa.

    Ja ei noi koulubussitkaan tosiaan kovin taloudellisia ole. Vaikka on diisseleitä niin ovat yleensä tiheillä välityksillä ja turbiinilukottomalla automaatilla.
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Eikös nää Hummer ym limot ole kuorma-autoja? Ainakin C kortti pitää olla. Sivuvaloille helmoissa ainakin samat säännöt kuin kuormureissa ja busseissa. Ajopiirturista saa erivapauden, vaikka ovat ammattiliikenteessä?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    C-kortin vaatii yli 3.5 tonnin auto, oli mikä hyvänsä mutta niitä on tosiaan doubledecker -bussejakin jotka on rekisteröity henkilöautoksi. Mikä järki siinä on, niin sitä en tiedä? Ehkä se, ettei tartte D-korttia ja kuorkki saa olla max 12 metriä pitkä ja vaatii väliseinän?
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    12 tkm viime kesänä tuli ajeltua,ei se mummon mökki 25 m2 paskalammen rannalla tule sen halvemmaksi ja varustelu taitaa jäädä puuhella asteelle.tai toppa päivässä ja pe-la känni niin kerran kuussa ajelee pitkälle mutta elämä on valintoja,65 centtiä bensa litra ja 375 tankki,että näin ja taas kohta mennään.pitää yrittää saada ilmastoa lämpenemään kun tännän oli ikkunat aamulla jäässä.
     
  18. JKAVS

    JKAVS 1st gear

    Henkilöautoksi rekisteröimisellä on monia etuja kuorma- ja linja-autoon nähden:
    Ei nopeudenrajoitinta tai ajopiirturia
    Linja-autossa ei saa kuljettaa oman perheen ulkopuolisia henkilöitä
    Kuorma-autossa täytyisi olla tavartila

    Nopeusrajoitus on vähän epäselvä. Henkilöautolla ei periaatteesa ole nopeusrajoitusta, paitsi matkailuautolla. Sitä en tiedä, että rekisteröitäisiikö tuollainen bussi aina matkailuautoksi.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei mun käytössä olleessa kuormuriksi rekisteröidyssä bussissa todellakaan ollut piirturia? Tai yhdessäkään niistä millä olen suhannut, eikös ne vaadita vain ammattiajossa olevista autoista?

    Ja bussissahan saa olla keitä vaan kyydissä, jos on kortti ja luvat kondiksessa, samahan se koskee kuorma-autoa nykyään että ammattipätevyys periaatteessa vaaditaan, mutta ainakin keikkabussit oli siitä vapautettu taannoin. Uskoisin että järki kohtaa käytännön myös omassa matkailuautossasi, ellei sillä töitä tehdä ja ajeta kaverin ajoja.

    Mutta joo, toi on varmaan yksi etu muiden joukossa. Eipä tarvii säätää lupien kanssa.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa, saakos sieltä Norjastakin bensaa 65 senttiä litra, kun ei taida toi tankki ihan riittää edestakaiseen reissuun? :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!