Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. artz

    artz Gearhead

    Lämmittämätön talli jossa betonilattia, ulkovuoraus yksinkertainen ponttilaudoitus ja päätyseinän kokoinen iso ja "hutera" 3-4m korkea ovi josta ilma pääsee vaihtumaan. Talli on kuitenkin ns. pussimainen eli ilma vaihtuu pääasiassa vain tuon yhden ison oven kautta.

    Mitäs sanotte tuollaisesta tallista kesäharrasteen säilyttämisen kannalta? Lämpötila ja kosteus vaihtelevat ulkoilman mukaan mutta pakkasilla aina jonkunverran ulkoilmaa lämpimämpää kuitenkin.

    Ennen talli oli maapohjainen eli ei soveltunut ollenkaan parempien pelien talven yli seisottamiseen. Nyt on rakenteilla tuo lattia ja sinne voisi kulkineen varastoida jos tulee vihreää valoa.

    Lähinnä sitä toivon että ei olisi kovin otollinen ruosteen etenemisen/kehittymisen kannalta. Ei olekaan tarkoitus pakkasilla mitään rakentelua..

    Jos tuolla uskaltaa autoa säilyttää, niin olisiko parempi laittaa motonetistä ostettu hengittävä suojapeite päälle vai ilman?

    Vaihtoehtona on myös lämmittämätön mutta lämpöeristetty talli joka toivon mukaan vapautuisi muuhun käyttöön.
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead


    Täällä vastaavan kokoinen budjetointivaiheessa reilu 900€/m2. (Erona että runko ostotavarasta, lämmitys pelkkä ILP). Mitään ei ole vielä alettu rakentamaan, joten todellisia kuluja ei tiedossa.
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kuullostaa aika hurjalta neliö hinnalta tuo 900 €. Olisi kiva kuulla toteutustapa.

    Mutta isommassa aina suhteessa halvempi neliö hinta.
    Leveys suhteessa pituuteen samalla lattia neliöillä vaikuttaa myös hintaa.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Toteutus vaikuttaa m2/€ paljon, ja maanrakennustöiden osuus.... 4 nurkkaa on edullisempi kuin 14 nurkkaa...
    ...niin...omaan talliin tuli tehtyä 14 nurkkaa sokkeliin....
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tämä oli tasaiselle hiekkamaalle 4 nurkkaa. Leveys:pituus = 1,19. Paikalla rakennettu. 2 ovea. Normaali korkeus, harjakatto. Viemäri. Eli aika perus autotallin toteutus ilman erikoisuuksia. Arviossa kaikki työt tekee joku muu (kuten alkuperäisessä kysymyksessä), eli todennäköisesti yläkanttiin jos osan tekisi itse. Töiden osuus noin 30% kustannuksista.

    Mitä olen kokemuksia kysellyt niin on rakenneltu 500€/m2, joten siinä mielessä itsekin yllätyin. Hinnat toki nousseet yleisesti.
     
  6. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Mulla tuli maksaan aikalailla tarkkaan 360€/m2 140m2 talli (isompaa ei saanut enää tehdä) , mistä 90m2 on 3,5m korkeeta. Mutta teeteettynä ei ollut oikeestaan kun lattiavalu, siihen sirotteet, perustusten kaivu (senkin teki omankylä miäs) ja sähkötaulu. Puutavara omasta mettästä runkoon siten, että vein rungot sahurille ja otin paluu kurmana valmiita lautoja sen taapelista. Olin ittekin muutaman keraan sahurilla perämiehenä. Ulkovuoren ostin sahalta suoraan kertaalleen valmiiks maalattuna. Runko pystytettiin serkkupoikien kanssa vesikattoon asti (tais olla valujen ohella kallein vaihe; sapuskat ja kaljat parilta viikolta :)). Loput sitten ittekseen ja välillä vaimon kanssa kaksitaan. Esim. ajo-ovet (3kpl) kasattiin kaksistaa. Tänä kesänä maalttiin se toiseen kertaan. Rännit puuttu enää ja kulkuovista listat. Kaikki noi laskin viä tohon mukaan. Mutta kyllä toi kaiken vapaa-ajan veikin sitten n.10kk ajalta, eli omatyö kannatta, jos jaksaa painaa :-? ..
    Ja kyllä tossa sai säätää kaikkien hankintojen kanssa. Esim noi isot ovet ostin vuoden etukäteen ovimyyjän varastosta. Reiät piirrettiin sitten noitten ovien múkaan. Mutta ei maksnut ovetkaan kun alle 2k€ yhteensä.
     
  7. moor

    moor 1st gear

    Tallin rakentaminen aloitettu 2010 ja valmiiksi tuli 2012. Lämmin osa n. 50 neliöö ja samankokoinen katos. Sisäkorkeutta tasan 3m. Yksi 3,2x2,7 nosto-ovi Sakumetal ja lämmitys ilmalämpöpumpulla. Runkotavarat omista puutarpeista, muut ostettuna. Kattotuolit Koskisen, kate Selmokin lukkopontti peltikate ja ulkoverhouksena perus UTV paneeli. Lattiavalua ja pientä louhintaa lukuunottamatta kaikki itse tehden mukaanlukien maansiirtotyöt, sähköt. 35k€. Kiviainekset varmaan suurin yksittäinen menoerä louhinnan ohella. Jos olis vähän tasaisempi tontti niin paljon olisi säästänyt maa-aineksissa. Louhintaan ja kiviaineksiin meni noin 10k€.
     
  8. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Sulla on ainakin kovalla pohjalla toi talli..
    Joo, toi on oikesti totta. Kiviaineshinnat on tosiaan mun mielestä kans noussueet suhteessa eniten. Ja puutavara. Mää sain murskeet tukkuhintaan ja kuljetukset järjestettyä muitten kuljetusten väleissä tontille. Montulle i oo matkaa kun 6,5km. Tossakin säästi aikalailla, vaikka välillä oli piha niin täynnä kasoja että, autotkin piti jättää naapuriin. Onneks oli suht tasanen tontti, eikä tarvinnnut massoja paljon vaihdella. Täytöt tein omalla Avantilla ja se kyllä hieman kesti :). Mutta pikkuhiljaa ja omaa aikaa uhraten. Jos laatan viä laskee tohon ja lattian valuhommat, niin haukkaa ison osan kaikista kustannuksista..
     
  9. moor

    moor 1st gear

    Mulla on Ruduksen louhos "kuuloetäisyydellä" mutta tuli halvemmaksi ottaa ns soramursketta 20km päästä. Tuon louhinnan kanssa vähän oikaisin eli levitin räjäytetyt kivet pitkin rinnettä omalla mehumaijalla. Vastaava nillitti että ne olisi ensin pitänyt ajattaa pois ja tuoda murskattuna takaisin. Jepjep. Kiviainesta tosiaan meni aika paljon koska talli tuli rinteeseen. Osa rinteen muotoilusta sain noista räjäytyskivestä mutta ison perustuksen sisä ja ulkopuolisiin täyttöihin menee vain paljon kuutioita.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Käytit rinteen täyttämiseen soramursketta? Teillä päin ei ilmeisesti ole soramonttuja lähellä josta saisi ihan täytesoraa?
     
  11. moor

    moor 1st gear

    Täytehiekkaa tuli myös kolme kertaa 42t. Se oli kyllä melkein täydellistä beach volley santaa, pelkkää nolla-ainesta.
     
  12. 528

    528 Gearhead

    Kuusitukkeja odottaa sahausta. Mitä kannattaa tallia varten sahata noista? Viiden tuuman lankkua runkoon, mutta mitä muuta?
     
  13. umpio

    umpio 3rd gear

    2 * 4 eli kakkosnelosta menee yleensä aina. Lauta tuntuu olevan sen verran halpaa tätä nykyä, että sitä mahdollisimman vähän. Lankkua niin paljon kuin vähänkin saa. Mikä katto tulee, eli tarvitseeko ruodetarpeita?
     
  14. 528

    528 Gearhead

    Eli lankkua vaan paljon. Tulee peltikatto tiilikuviolla.
     
  15. umpio

    umpio 3rd gear

    Joo, mites, kannattaisko ruodelautaa veivata? Meille ainakin laitettiin 1" lautaa ruoteeksi?
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Muutama sata metriä 22x100 lautaa, tarvit reivoja, tuulisiteitä kattoon, ruodelautoja,
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei välttämättä mitään kannata, jos liikkeiden hintoihin vertaa. Isä toissa vuonna sahautti ja sitten todettiin jälkikäteen, että halvemmaksi olisi tullut hakea valmiit lankut kaupasta.
    Mutta kanttitolpat on järjettömän kalliita peruslankkuihin verrattuna. Jos suunnitelmissa on sellaisia johonkin laittaa, niin niitä.

    100x100 tolppa maksaa moninkertaisesti enemmän kuin kaksi 50x100 lankkua.
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Ja kannattaa muistaa että runko pitää olla leimattua. Eli joku leimaamaan tai sitten kaupasta valmista.
    22x100 lautakin on sen hintaista että kannattaa miettiä sahaamista.
    Toki harrastuksen vuoksi voi sahailla kaikkea mahdollista.
    50x100 on kanssa hyvää yleispuuta.

    Itellä sahattuna peltikaton ruoteet 32x100 ja anturamuottilaudat 22x200
    ja jotain 50x100.
    Loput melkein oon ostellu.
    Lauantaina pitäis vihdoin nostella kattotuoleja että sais sadesuojaan.
     
  19. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kuka väittää,että puutavaran hinnat on nousseet? Ei tosiaan ole,itse sahan omistajana tiedän hinnat tarkkaan ja ne on niin halpoja,ettei ainakaan lautaa kannata sahata lainkaan.Sitten toinen juttu,Siuntion kaveri kertoo,että runkotavarat oltava leimattuja..kuka niitä käy katsomassa.
    Oma talli tehty omista puista vuosia sitten,ei edes jälkitarkastusta,puhumattakaan,että kunnan rak.tarkastajaa kiinnostaisi onko leimattua vai ei.Sama juttu talon laajennuksen kanssa,ei ole ollut mitään yhteyden ottoa sen jälkeen,kun aloitus ilmoitus on laitettu.
    Eikä ole mennyt kun n.11 vuotta.Miten voi maksaa tallin teko 500 tai yli /m2? Kannattaa kysellä hintoja hieman laajemmin.
     
  20. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Vie ne tukit kunnon vanhan ajan raamille sahattavaksi niin tulee kerralla kakkosvitoset ja aluslaudat yhellä nykäsyllä,
    jos ei tarvi lautaa niin tuleehan niistä tukin reunoista sitte vaikka polttopuuta.
    Missä kohtaa rakennuksen rungossa tarvitaan 100x100 kanttitolppia? en tiedä mut jokainen tekee niinkuin tykkää.
     

Kerro tästä muillekin!