Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    Puhumattakaan siitä riemusta kun postilaatikkoon putkahtelee joko kuplamuovikirjeitä tai pakettien saapumisilmoituksia eikä ole hajuakaan että mitä sieltä on tulossa.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuo muuten sitten yllättäen kaatuu, kun avaat kaikki laatikot yhtäaikaa ja kauhea rämin ja kolina, ei kannata yrittää ottaa koppia, sattuu vaan enemmän... Mutta tuleepahan työkaluvaunu siivottua, se on sen tapahtuman ainoa hyvä puoli :rotfl: :rotfl:

    Ai mistäkö tiedän :-? :-?

    Hitto, ei suostu kuvaa lainaamaan tai sitten en vaan osaa.... Edellisen sivun alimmainen kuva joka tapauksessa...
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juuri tätä!

    se hämmentynyt olo kun ihmettelee mitä paketeissa voisi edes olla. vähänkuin olisi joku joulu.. "joo jotain kovaa siinä sisällä on ja tuossa toisessa on jotain pehmeetä. avaampa tän isomman ja kovemman paketin ensin."

    tästä johtuen olen yrittänyt nykyään olla käymättä missään nettikaupassa keskiyön jälkeen.. tullut useita kello 3n jälkeen ostettuja härpäkkeitä postissa joita ei muista tilanneensa.

    ------
    ja aika moni noista työkaluvaunuista muuten kippaa jos on painavia romuja ylimmissä laatikoissa ja yrittää vetää ne auki samaan aikaan. ei ole tarkoitettu kuin yksi kerrallaan avattavaksi.. tai että jos ylhäällä on paljon painavaa tavaraa.. olettavat että alahyllylläkin on vielä painavempia romuja pitämässä tasapainoa.

    harkitsin että jos vaikka ruuvaisi seinään lenkkiruuvin ja sitten ruuvaisi laatikon yläreunaan pätkän esim kettinkiä tms kiinni. ja jos vaunua tarvii siirtää niin ottaisi vain sen kettingin koukusta irti. olisi siinä varmistuksena huolimatonta käyttäjää varten. :)
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Eipäs kaadukkaan tuo mun luomukseni :) . Tarkkaan laskettu, ja testattukin..... nuo etummaiset pyörät on just sen verran edempänä. (poikkee muista vaunuista sen suhteen).
    Nuo on niin lyhyet laatikot, että saa pitää kaikki auki, ja pysyy tukevasti pystyssä, vaikka vähän liikutellessa tökkäiskin.
    Tosin yks laatikko kerrassaan niitä kannattaa aukoa, kun ylin avoin laatikko estää alempien käytön.......
    Niin, ja tuossa paketissa on nykyisin paljon enemmän tavaraa. Kaikki paineilma, ja sähkökoneet peltihommiin on tuon laatikoston takapinnassa.
    Sitten palloviilat, ja vastaavat hiontapäät on laatikoston alla sellasessa reiitetyssä lankunpätkässä, joka liukuu ulos semmoisilla vetolaatikkokiskoilla. Tiukka käyttökelpoinen paketti.
     
  5. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tässä joku aika sitten oli keskustelua hitsaussuojapeitteistä, nyt huomasin, että näköjään motonetistakin näitä saa https://www.motonet.fi/fi/tuote/781855/Hitsaussuojapeite-1x18m, onhan tuollakin hintaa, mutta muistaisin jossain hitsausliikkeessä aikanaan katselleeni peitteitä, joiden hintalaput olivat kolmenumeroisia :eek:

    Tuon peitteen huomasin sattumalta, kun etsin tällaisia https://www.motonet.fi/fi/tuote/780107/Hitsauspuristin-puskusauma-4kpl, ei mielestäni ole ennen ollut Motonetissa, mutta miksikäs nuo on jotenkin monimutkaisemmat kun nämä Mobitiven myymät? http://mve-online.com/product_info.php/hitsaus/intergrip-hitsauspitimet-kpl-pakkaus-p-245 Pitkään pitänyt tehdä tuollaiset, mutta ei oo vaan viitseliäisyys riittänyt, kuutiot on odottanut jo kauan, kun emännän veli ne työpaikallaan sahasi...
     
  6. Plymouth\/

    Plymouth\/ 1st gear

    Oon tässä ruvennut katsomaan noita halpoja englanninpyöriä harrastuksen aloitukseen.
    Vaihtoehtoina olisi puuilon, rautajätin ja novan englanninpyörät

    http://www.koneita.com/sikkikoneetjaengpyora/englantilainen_pyora_710.htm
    http://www.rautajatti.fi/p415-englantilainen-pyora-1-fi.html
    http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6438284113576

    Eihän noissa paljon huomaa eroa, mutta onko joillain kokemuksia noista?
    Tuo rautajätin englanninpyörä erottuu joukostaan ainakin kuvan perusteella sillä, että löytyy yksi enemmän pyöristetty rulla, onko sillä suurtakaan vaikutusta? :D
     
  7. MH

    MH 3rd gear

    Motonetin hitsauspuristimissa on lisäruuvi, jolla käsittääkseni saa erivahvuiset pellit kätevästi samaan tasoon.
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tuo motonetin malli puristimista voisikin sitten olla parempi, ehkä hankin sellaiset, kunhan poikkean tuolla seuraavan kerran.
    Englanninpyörässä itse pidän hyvin pyöreistä rullista, mutta niillä kyllä saa varoa jättämästä "viiruja" jos liian jyrkällä rullalla ajaa nopeasti loivaa muotoa. Jyrkälle muodolle tuollainen rulla sitten on omiaan, eri asia sitten on, tarvitseeko moista muotoa omissa töissään.
     
  9. Kine

    Kine 3rd gear

    Englanninpyörästä.. Olen käyttänyt tämmöistä http://vanhatajoneuvot.blogspot.fi/2012 ... yoran.html

    Tuo oli hyvä malli, ei notku eikä karkaa mihinkään. Paha minun mennä sanomaan onko tuommoisesta ~600€ kapineesta pellin muokkaukseen. Vähän epäilen. Jossain hommissa tuo jykevyys, tukevuus ja paino vaan on korvaamattomia. Vastapaino on yks ja englanninpyörä toinen.

    Kitasyvyyttä noissa molemmissa malleissa on suurin piirtein saman verran, mutta tuossa Anteron käyttämässä mallissa profiili on 200x100x? ja tässä halpakaupan mallissa luokkaa 100x50x?. No mitäkö tämä käytännössä meinaa? No sitä että se hoikempi profiili on _monin_ verroin joustavampaa. Yhtään enempi jos ajattelee rullailevansa, kannattaa panostaa mahdollisimman jykevään laitteeseen. Juu, niitä ei oikeastaan ole paikallisissa kaupoissa saatavana, joten teettämiseksi menee. Halpaa se ei ole, mutta saa ikuisen pelin.

    Kyllähän tuota kaupan malliakin varmaan saa vahvistettua jos lykkää tämmöisen vahvikkeen (pitkä yhtenäinen kanki) selkäpuolelle ja siitä vinoreivat ylös ja alas. Kas näin: IC

    Tajusikohan kukaan? Tollain pitäis tulla kertaluokkaa jämympi. Netti on kyllä väärällään kuvia tostakin ideasta.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Ei Englannin pyörässä se jäykkyys ole ykkös asia. Kiertää ruuvista vaan lisää, niin kyllä voimaa tulee. Tahtoo vaan olla, että liian suurella paineella tulee vaan enempi jälkiä. Suht pienellä paineella näyttää ne ammattimiehetkin tekevän. Pitää vaan pellille antaa paljon liikettä, ja sileillä pyörillä.
    Tuommosta C-runkoa ei koskaan saa sellaiseksi, ettei siinä olisi joustoa. Joustavalla rungolla, jos/kun pelti menee pyörien välistä pois, niin sitä on vaikea saada takaisin löysäämättä.
    Se, minkälainen kita riittää, on kiinni siittä, mitä tekee. Kattopellin teko vaatii isokitasen, ja pitää olla kaveri toisessa päässä.

    Tuollaseen minulla pitäis olla polttomallit jossakin. runko on 6mm:n peltiä, ja painaa kuin synti.
    [​IMG]
    Alapyörät tuli tehtyä sellasella pienellä kapealla tasaisella osuudella.
    Teen ne jossain vaiheessa sellaisiksi, joissa on tasaisesti kaareva pinta, joka koskee pellin alapintaan.
    Joustaahan tuokin..... Jos peltiä ei saa takaisin pyörien väliin, niin on tullu oltua kärsimätön, ja käytössä on ollut liian kova paine.

    PS. Nyt on Hazetin olkalaukku, ja laukussa Hazet:in, ja Beta:n työkaluja, ja kaiken laista muutakin. :D
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuli sitten käytyä Messukeskuksessa :rotfl: Yritti ne mullekin tarjota tota olkalaukkua, mutten halunnu kantaa mitään...
     
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tarjosivatko ihan ilmaiseksi sellaista laukkua vai oliko sillä joku hintakin.. kuka tarjosi ja mihin hintaan.. ja mitä siinä on sisällä?

    ----
    itse en oo mitään työkalua hankkinut.. jos ei tuota grafiittipulveria sellaiseksi lasketa? lukkojen yms "voiteluun" sen ostin.. kiinasta tietenkin tähän aikaan illasta kun netitse ostelee..

    samalla tietenkin tuli muutamat magneetitkin tilattua.. aattelin osan niistä napsasta tuon työkalulaatikon kylkeen.. osan aattelin liimata tai teipata 2puolisella teipillä työkalulaatikon kanteen ja hyllyyn. (saan esim pari poranterää jne pikkutavaraa pysymään kannen alapuolella.) ja jos magneetteja riittää ja löydän jostain sopivia metallisia kippoja tai astioita niin saisihan niistäkin tehtyä omatekele magneettisia ruuvinkeräyskulhoja.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla menneet sammutuspeitteet hyvin hitsauksessa, on iso ja maksaa jotain 20 euroa
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Laukku oli ilmanen, ja sisällä oli pari Hazetin luetteloa.

    Semmosella osastolla, jossa oli Millwauken työkaluja esillä, oli hyviä poranteriä kaupan. Pääsin kokkeileen heidän akkukoneellaan 10mm peltiin 8mm:n terää. Akkukone hyyty lopussa, mutta reikä tuli. Sanoivat, että olen ennenkin tollai poraillu. :oops: Koboltti teriä, joita voi teroittaa, eli ei pelkkä pinnoite. 10-1 sarja 0,5mm:n välein oli vähän reilu 60 euroa!
    Tosi pikkunen 1/2":n pulttipyssy oli 139,-. En ostanut. Vasta sitten, kun tulee 3/8":nen, jos tulee..... 3/8":n iskevän akkuräikän olisin ottanut. Tein siittä ehdotuksen Bosh:lle, kun pistoolimallinen jo löytyy 1/4":sena. Akkukäyttönen Rolokkikone oli kans. Oli vaan oikeakätisen peukalokytkimellä, eikä etusormiliipasimella. Koneessa oli 70mm:n katkaisulaikka. Esittelijä oli tarkkana, miten sen käynnistän, ettei katkee sormet.... Vieressä olevilta.....
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

  16. valpas

    valpas Gearhead

    Vähän ohi otsikon, mutta liittyy työkaluihin.
    Vaihdoin -99 V70 tiisseli Volvoon laturin (yläkautta, ilman akunkengän irroitusta....) ja otin ohjaustehostimen putket irti (toisesta Volvosta).... Purkamatta ihan koko autoa. Joutu osaamattomana, ja kokemattomana pikkusen miettimään saksalaisten, ja ruotsalaisten aivoituksia, miten nuo lähtee irti........
    Pulttipyssyllä, eikä akkuporakoneella tehnyt mitään, oli niin ahdasta. Pienellä akkuräikällä olis jonkun ruuvin aukassut. Nivelkiintoräikälla oli paljon töitä, kun sopivalla lenkillä ensin aukas.
    Semmonen oli hyvä, millä saa räikkälenkkiin hylsyn kiinni. Elikkä toinen pää 3/8":n, ja toinen 13mm:n kuusiopää. Tosi matala rakenne. Jos ei ole tilaa, niin tavallinen kiinto, tai lenkki käy myös. Volvossa on nyt yks ääni vähemmän, ja lataa......
    Ohjaustehostimen putkien irroituksessa osoittautui hyväksi semmonen takaluukun kaukalo (noin 1x1m) Kuljun kartanosta. Ei sotkeentunu lattia.
     
  17. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ei sinänsä paha hinta koboltti poranterille.. milläköhän niitä saa itse terotettua? ei varmaankaan kaikkein helpoin materiaali siihen.

    itse tilasin jonkin aikaa sitten tommosen laatikon jossa jotain "titaani"pinnotettuja teriä useampia per koko.

    http://www.ebay.com/itm/120928562885?_t ... EBIDX%3AIT

    yhtään reikää en oo vielä joutunut noilla tekemään. mutta nyt pitäisi riittää pidemmäksi aikaa minun käyttömäärillä aina uusia teriä otettavaksi.

    -----
    ensi kevään renkaiden vaihdon aikaan ajattelin jo omistaa akkumutterivääntimen.. pitäisi vaan saada joku päätös aikaiseksi mihin 18v merkkiin sitä alkaisi keskittymään. ei ole lainkaan sen koon akkukoneita olemassakaan vielä niin pitää vaan valita joku merkki johon sitten ostelee niitä koneita sitä mukaan kun tarve tulee. tällä hetkellä luulen että sen täytyy olla Ryobi. sitä kalliimpaan merkkiin ei oikeastaan ole mitään kunnon perustetta, niin harvoin kuitenkin akkukonetta olen tarvinnut.
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Millä nimellä kobolttiteriä myydään esim ebayssä?ite kun katsoin niin antaa kobalt nimellä teriä ja koneita ym.
     
  19. Damned

    Damned Gearhead

    Ruuvipihdit eli Neji-saurus PZ-58:t tuli postissa tänään. En tällä pikaisella kokeilulla ota vielä kestävyyteen tai käytettävyyteen tositoimissa kantaa, mutta kyllä noilla saa aika olemattomista ruuveista kiinni. Eikö lie ihan kelpo lisä työkaluarsenaaliin. Aika näyttää.

    https://goo.gl/photos/w3DKAyfaYEwH96TV6
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Normaali pihdit ja dremel tai manuaalisesti viilaa :eek:
     

Kerro tästä muillekin!