VAROKAA! Huonolaatuisia polttoaineletkuja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Adventurer, 25.8.2012.

  1. t8

    t8 Gearhead

    Ainakin Dunlop Hiflexiltä saa nykybensaa kestävää letkua, kuulemma löytyy e85 kestävääkin.
    Itsellä on earl's super stock letkua, josta katkaisin parin sentin pätkän bensaa sisältävään limupulloon. Parissa viikossa letku on pehmentynyt huomattavasti ja turvonnut 1.5mm. alunperin se on kovaa kuin muovi. Ajattelin viedä pullon talveksi autoon.
     
  2. robin

    robin Gearhead

    Heh, ei tuo Bilteman "polttoaineletku" kestä edes vesi/glygoli seostakaan. Naapurin isäntä oli tyrkännyt pätkän tuota samaa letkua vesiletkuksi ja parissa kuukaudessa hapertui vastaavaan kuntoon ja ruiski vedet pihalle.

    Eilen kävin Motonetissä polttoaineletkuja etsimässä, aikani polttoaineletkuhyllyä kun tuijottelin niin huomasin vieressä lappusen missä sanottiin, että tuote se ja se ei kestä sitä ja sitä polttoainetta (käytännössä listattu oli kaikki suomessa mittareista saatavat laadut). Sitten kun aloin tarkemmin katsomaan, niin kaikki hyllyssä olevat tuotteet olivat tuolla listalla. Eli käytännössä myyvät polttoaineletkuja minkä ei oikeasti luvata kestävän mitään suomessa myytävää polttoainetta. KELE!

    Menin sitten tiskille kyselemään Gatesin letkuja kun niitä nettikauppa mainosti, no eihän niitä tietenkään ollut saatavilla. Eli tilaampa letkuni englannista, sieltä saa monta metriä letkua tuolla motonetin nettikaupan gatesin metrihinnalla...
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

    ^Oisko linkkiä tonne britteihin?
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Palatakseni tuohon aikaisempaan viestiini, niin epäilin vuotoa tuossa Gatesin 1-kerrosletkussa ja leikkasin pätkän pois. No, vika olikin liian väljä alkuperäisklemmari, mutta hämmästys oli suuri kun puristelin ja rusikoin tuota leikattua letkua sormien välissä. Oli aivan yhtä notkea ja kimmoisa kuin uutena, pari vuotta ei ollut tehnyt letkulle yhtään mitään. Siitä aloin epäillä että sijainti ja lämpö vaikuttaa letkun kestävyyteen.
    Kyseessä siis Motonetin myymä Gates kangaspäällysteletku, jonka kestävyyttä epäilin jo ostaessani.
     
  5. robin

    robin Gearhead

    Just Kampers myy VW kamaa ja heillä näytti olevan passelia letkua tarjolla. Ainakin olin näin tulkitsevinani SAE koodeja. Varmaan monesta muustakin paikasta löytyy vastaavaa mutta tuo oli ensimmäinen paikka misssä itse törmäsin sopiviin letkuihin.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    En tiedä kerkesinkö jossain vaiheessa kehumaan noita Motonetin myymiä Trelleborg merkillä olevia letkuja. En tiedä onko niitä enää myynnissä, mutta ainakin vuos pari sitten oli.

    Muutama päivä sitten satuin kurkkaamaan polttoainepumpun tulopuolen letkua ja sehän oli ihan haperoitunut pinnastaan. Oli jo toinen Trelleborg mikä oli samalla tapaa mennyt. Etenkin sellainen letku mikä on mutkalla. Tossa olis muutama kuvatus jos sattuu kiinnostamaan. Tein letkulle ruumiinavauksen ja näyttää siltä, että se todellakin on vaan se uloimmainen kerros hapertunut. Sisäosa on ihan priima kunnossa.

    Edit: Niin ja letkut on tossa mun Impalassa millä on ajettu pelkästään 98:lla. Letkut noin kaksi vuotta ollu kiinni autossa.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Lähetin huvinpäiten Trelleborgille sähköpostilla kuvat tosta letkusta ja muutaman päivän päästä tuli ihan asiallinen vastaus.

    Lainaus sähköpostista:

    "The Hydro’K is a versatile general purpose oil and fuel hose but not designed for being a fuel line in automotive engine compartments. If the cracks are diagonal to the hose line it is so called ozone cracks and it is usually occurring on the outer bend area in bends. All automotive engines are connected with a generator that produce electricity for the vehicle and this is also creating an ozone rich environment. Ozone attacks the sulphur bindings in the compound and that is what you can see as the cracks are occurring. We have another product that is constructed to for this application with special ozone resistant compound, Hydro’Eco. It will cost a bit more but you do not have to change it so often.

    Coming back to your problem, I would say it is time to change fuel hose. You can replace it with the same but then you know that it will probably be a new change needed within 2 years.

    The outside rubber is to protect the reinforcement and when it is being exposed, its lifetime is rapidly shorten.
    "
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    en tota lontoota ymmärrä ni tarviis suomentajan? mulla 3vuotta vanhat trelleborin hydrok:t tankin päässä ja ei oo muutaku muuttunu pinta normaalia kovemmaksi? eli seuraavana varmaan alkaa halkeilu? kaasareiden päähän vaihdoin just hydrot kun aikasemmat oli motonetin letkua tosin ei niissäkään ollu 3:n vuoden aikana muuta muutosta tullu ku se pinta kovuus? samalla siis muutin pensaletkun reittiä ja rakentelin paluulinjan muuten en olisi noitakaan letkuja vielä vaihtanut?

    tosin siihen tulokseen tullu että sellanen kangaspäällysteinen on ihan peestä :eek:
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eli lyhyesti, ei ole soveltuvaa konehuoneeseen tuo Hydro´K, koska laturin tuottama otsooni tuhoaa letkua. Trelleborg suosittelee Hydro´Eco letkua. Koitas hieman taittaa niitä letkuja. Mulla oli juurikin ne letkut konehuoneen puolelta menny mitkä oli jonkunlaisella mutkalla. Ei sillä ettei ne bensaa kestä, mutta eivät omaa kovinkaan pitkää elinikää. Tietenkin olosuhteet vaikuttaa pirusti, mutta tämä oli Trelleborgin vastaus.
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    ok, katotaan myöhemmin kun nyt kuitenkin on uudet letkut ja vois olettaa jos saan vehkeet tänä kesänä pelaamaan niin ei pitäs hätää olla? mulla tais olla hydrok konehuoneessa loivalla mutkalla pensapaineen säätimelle asti ja siitä sit motonetin kumi gatesta aiemmin mut ei niis vielä ainakaan vikaa ollu? nyt siis kaikki hydrok:ta ku mun mielestä toimivat paremmin eivätkä tunnu "sulavan"? täytys tehä kupariputkesta liittimineen kaikki mahollinen kaasareille ja niihen väleihin ni ei tulis ongelmia varmasti :eek: tosin ei niit ongelmia tolla puolella oo ollu toistaiseksi? mut en kehtaa kyl polttaa konehuonetta joka kesä :rotfl:
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä vaihdoin ihan tota saamaa Hydro´K letkua vanhojen halkeilleiden tilalle, kun sattus olemaan hyllyssä. Vaihtaa sit taas kun alkaa olemaan ulkokuori rikki. Mulla on tota Hydro´K letkua ja sitten myös Gatesin nyt tossa Impalan linjassa. Hydro´K konehuoneen puolella ja Gatesit muualla linjassa. Tulee ainakin sit testattuu kahdella eri merkillä miten kestää. Ite tulee ainakin niin usein kurkittua tonne konehuoneen puolelle niin tulee ne letkut siinä samassa tutkittua :)

    Mulla oli aikanaan Caminossa vihreetä Lypo:n polttoaineletkua ja se ainakin kesti vuosia. Tiedä sitten nykyään miten se musta Lypo kestää.
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    mulla ainakin toi motonet gates muuttui jotenkin oudoksi bensan kanssa? omituisen pehmeäksi? mut nyttemmin siis vaihdettu :wink:
     
  13. robin

    robin Gearhead

    Olipa Motonetin hyllytavara vaihtunut Gatesin letkuihin ja varoituslappusen koodit olivat muuttuneet eli nyt ei varoitella enää letkujen kestosta suomesta saatavan pumppubensan kanssa. Näin ainakin Jyväskylässä männä viikolla.
     
  14. kippis

    kippis Gearhead

  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eilen korjailin vuoden 1973 Buickin ruostumisen takia vuotamaan alkanutta bensalinjaa. Autossa oli alkuperäiset tankkiletkut ja akselin kohdalla oleva yhdysletku, ne oli vielä ihan joustavia ja hyväkuntoisia.

    Olen kyllä aika varma että tuossa kumiletkujen kesto-ongelmassa on kyse siitä että teollisuus on jossain kabinetissa sopinut ja ottanut käyttöön suunnitellun eliniän lyhenemisen. Ihan niinkuin sähkölampuissa yms. aikoinaan on sovittu.

    Ei mikään muu selitä sitä että ennen osattiin tehdä parempaa materiaalia. Hintakysymyskään sen ei luulisi olevan bensaletkuissa tai pyyhkijän sulissa.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No niin, nyt tuli testi päätökseen.
    Eli neljä vuotta sitten asennettu, Motonetista ostettu Gatesin kangaspintainen 1-kerrosletku alkoi vuotamaan. Klemmarin kohdalta oli ihan ok mutta bensaosuudelta oli mennyt harmaaksi ja taivuttelemalla alkoi näkyä pientä halkeamaa.
    Auto seisoi käyttämättä pari vuotta, jos vaikutti asiaan.

    Edelleenkään Gatesin 3225 2-kerrosletkun kanssa ei ole ollut ongelmaa, paitsi normaali kovettuminen vuosien kuluessa. Sitä siis seuraavaksi, vaikka kangaspintainen museoautoon paremmin sopiikin.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ostin myös tänään Motonetista Gatesin bensaletkua. Pitäisi olla etanolinkestävä ja muutenkin kaikinpuolin mainiota. 6 metriä maksoi suolaiset 80 euroa..
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä on ollut paikallisen halpahallin (Äijäpark) kangaspäällysteistä letkua foortissa nyt.. 5 vuotta tulee syksyllä vissiin? Vielä pitää ihan hyvin.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Kuudella metriä pärjää jokusen vuoden, ei tartte olla joka viikko ostamassa kieppiä.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    ?? Ei jäänyt kuin puolisen metriä käyttämättä. Mutta toivottavasti se nyt kestäisi.
     

Kerro tästä muillekin!