Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lattialämmitys on halpa laittaa, olikohan vähän reilu 400€ minulla kun laitoin lähes koko alalle kaapelin. Siinä tuli kyllä ehkä liioiteltua mutta kun se oli sähkärin mitoittama niin en osannut kyseenalaistaakaan. Lattiatermostaatti on kylmimmillään koko ajan ja 13c lämmintä.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Halli on 111m2 ja 320m3. Reilu 9m syvä ja 12m leveä. Harja poikittainen eli 2kpl 3m pariovia sivussa. Lattia 10cm laatta. Vesikiertoinen lattialämmitys. Kaksi autopaikkaa n.3x8.5m ja sivussa työtila (n.4x8.5m)jaettu kahtia(n.4x4.25m)
    Katossa menee 20m 180mm kierresaumaputkea palopelleillä et saa valittua mistä suunnasta imetään. Putksistot on laitettu niin et yks pitkä kanki takaseinällä ja siit ain yks kanki keskelle autopaikkaa ja siin puolesvälis T-haara alaspäin ja päässä suppari. Takaseinän pitkä putki menee plasmaleikkaus-/ hitsauspöydän huuvaan ja siinäkin säädettävä palopelti. Samoin hiekkapuhallus kaappi on kytketty takaseinän putkeen. Tehnyt myös yhden käännettävän 3 metrin varren yhteen autopaikan keski-imupisteeseen ja siihen liittänyt 3m alumiinihaitariputkea. Sen päähän iso Aba-klemmari jossa 40mm neodyne magneeti. Siitä saa näppärän kohde imurin autoa tehdessä tai sit kytkettyä yhteen moottoripukkiin pulttaamaani vanhaa seinäkiinnitteistä Nedermanin savukaasukärsää. Tuossa käntyvä varsi.


    [​IMG]

    Kesäkäytössä voimavirta keskipakopuhallin (näkyy kuvassa nurkassa katon rajassa, keltainen) jonka teho täysilläkierroksilla on 2000m3/h eli vaihtaa koko hallinilmamäärän 6 kertaa tunnissa. Sitä ohjaamassa taajuusmuunnin jossa portaaton säätö.
    Talveksi vaihdan Nedermanin hitsauskaasuvaunun putkistoon kiinni. Hieman tehoton mutta juuri noilla palopelleillä kun pelaa niin tyydyttävästi on imuja.

    Jo 20 vuotta käyttänyt Dustmasterin ylipaine/suodatin yksikköä Euromaskin ja Kempin hitsausmaskin kanssa myös kotihommissa. Enkä voi ymmärtää niitä ketkä rälläköi ja hitsailee päivät/ illat sisätiloissa ilman sellaista. Pajahilsehän ei ole kovinkaan terveellistä.

    Tein nuo jo ennen kun aloitin yritystoiminnan kyseisessä hallissa ja nyt vietän siellä pitkät päivät. Kyllä sitä pajahilsettä silti on jokapaikassa ja välillä myös nenässä mutta varmasti vähemmän kuin ilman noita rakennelmia.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samoilla linjoilla.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei muuta kuin 5s käyntiin. Mietipä miten paljon pas... tarpeellista tavaraa saat kaupasta sillä rahalla minkä säästit rakentaessa. Ei se aarteiden varastointi ihan ilmaista ole.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mitä vähemmän on seinillä hyllyjä ja tavaraa, sitä vähemmän on pöllyävälle tilaa laskeutua ja olla sieltä valmiina pöllyämään ja sotkee kaiken mitä hyllyllä on. Hyllylle sit säilytyslaatikoita, helppo nostella ja puhdistaa.
    Säilytykseen umpikaappi on hyvä.

    JORRMA kanssa kohtalotoveri.

    Ensimmäisissä suunnitelmissani oli kokoalan kokoinen alakerta, 5 huonetta. Tulityö, koneistamo, varastoa reilusti. Kaatui kustannuksiin ja viranomaisten vastustukseen.

    Silti kaduttaa ihan v..sti etten tehnyt niin. Olisi paljon parempi sit. Noaturi toisessa paikassa ja sisään mahtuisi 2 sijaan 4 autoa.

    Lämmitys tulee 30m päästä talosta energiansiirtoputkella. No ajatus oli että laitan halliin lisäksi 500L varaajan ja 2 pesä kattilan jolla "lataan" päivisin työn ohessa talon varaajaa. Palotarkastaja ampui alas koko jutun. Hallini on e60 eli tulityötilaa ja saa polttaa nuotiota mis nurkassa haluan, hitsata ja polttaa 25000 c' asteen plasmaa, samoin on 300L 12bar paineilmaa kompuransäiliössä.

    Mutta JOS laitan tulet teräksisenpaineastianlaatikon sisäön jossa on 1bar paineessa vettä niin meni vaikeaksi. Tee 2 väliseinää, tietysti tuplalevytettynä. Sit jos vielä haluat käynnin hallin sisäpuolelta niin on tehtävä vielä lisää seiniä et saat eteisen tehtyä koska pitää olla kaksi palo-ovea peräkkäin.

    Kysyin asiasta ihan hieman närkästyneenä palotarkastajalta että onko noissa säännöissä mitään järkeä. Myönsi että tässä tapauksessa ei mutta niissä ei voi joustaa.

    Kattilaa ja varaajaa EI saa laittaa paljaana tulityötilan nurkkaan vaan niille on tehtävä oma erillinen huone. Mutta jos taas vaikka öljypolttimella toimiva lämminilmakehitin torni. Saa olla. Pyörillä tai kiinteä.
    Jos teen käynnin ulkoa siihen huoneeseen, niin silloin ei tarvitse palo-ovien kanssa alkaa leikkimään.

    Jäi sit laittamatta.
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Aikaisemminkin todettua että tyhjiöillä on tapana täyttyä, eikä talli valmistuttuaan ole koskaan riittävän suuri.

    Mun katto on onneksi sen verta jyrkässä kulmassa, että vintille sai säilytystilaa, mutta silti tallin hyllytila taas vaihteeksi pursuaa tavaraa.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo ja mitä kukakin tallillaan tekee.

    Minä pilkon ja kasaan autot ihan alkutekiöihin. On isoa runkopöytää, korigrilliä ja vaikka sun mitä.

    Toisen säilyttää ja huoltaa valmiita autojaan.

    Jokainen tyylillään..
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Nojoo.......

    Käytännössä jos runko on pukeilla ja kori grillissä, niin lattia-alaa on jo melkoisesti käytössä.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mä oon lähinnä tyytyväinen et tänä keväänä saan kellariin tarpeeks leveet ovet ja betonilattiat + lämmön et voi säilyttää autoa omalla tontilla eikä vuokrata muualta tallipaikkaa talveks :D
    Emäntä siis luovutti suosiolla 40m2 kellaritilaa omaan käyttööni :eek:

    Olis kyllä hienoa tuollainen ihan oikea autotalli, mutta lähtökohdat huomioon ottaen menee ihan hyvin kun saa jo auton sisään, ja pystyy tusaamaan kaikkea mikä onnistuu autoa kovin "korkealle" nostamatta, kun huonekorkeus tulee oleen max 2m.
     
  10. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Itse kun tein tallia tuli betoni maksamaan n. 100e/m3, mutta tämähän on aika paikkakuntakohtainen, että kuinka läheltä saa ja kuinka paljon tulee rahtia. Lattiaa valaisin 10 cm kakun, varsinkin jos meinaa lattialämmitystä jolloin lattia varaa enemmän lämpöä. Pintaan sitten joku pinnoitus, jolle saa varmaan aika tarkan neliöhinnan. Samoin raudoituksille ja eristeille, hinnat lasketaan neliöinä. Jos meinaa montun tehdä saa sille kanssa aika tarkan hinnan kun laskee paljonko menee harkkoja tai betonia ja muita tarvikkeita. Mahdollinen työ sitten päälle jos tulee ulkopuolinen liippari tai tekijä. Mahdollisimman paljon kannattaa tietenkin tehdä itse, työ on suomessa kallista.

    Itsellä sähköt tuli vanhalta keskukselta ja talliin tuli 2 kpl voimavirta pistokkeita ja 3 normaalia, piuhat noille ja lampuille, kiinnikkeet ja isommat 16A sulakkeet keskukseen, jakorasia ja muut nippelit. Hintaa tarvikkeilla vähän alta 300e (ei sisällä lamppuja)ja kaveri kävi tekemässä kytkennät, eli työ päälle. Itse siis vedin kaikki piuhat valmiiksi rasioille ja rasiat seinään jne. eli sähkömiehen tarvitsi vain kytkeä piuhat. Turhaa se sähkömies niitä piuhoja sinne naputtelee tai poraa rasioita seiniin, helppoa ja aivan laillista tehdä itse, ainoastaan kytkeminen sähkömiehen hommaa.

    Vaikea tehdä tarkkoja arvioita niin paljon muuttuvia tekijöitä. Tee ensin päätös mitä haluat ja sen jälkeen tarjouskyselyjä tarvikkeista lähimpiin rakennustarvikkeita myyviin liikkeisiin. Pyydä tekemään selkeä listaus mitä tarjoukseen kuuluu, niin voit vertailla niitä helpommin keskenään.
     
  11. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itse siis vedin kaikki piuhat valmiiksi rasioille ja rasiat seinään jne. eli sähkömiehen tarvitsi vain kytkeä piuhat. Turhaa se sähkömies niitä piuhoja sinne naputtelee tai poraa rasioita seiniin, helppoa ja aivan laillista tehdä itse, ainoastaan kytkeminen sähkömiehen hommaa.

    quote]

    Laillista ja laillista laittaa ne piuhat itse :soosoo:
    Ei nimittäin ole vaikka niin moni luulee. Kannattaa tarkistaa ja kysyä tuokin ennemmin ennenkö on itse laittanut ne piuhat.
    Sillä jos joutuu teettämään ulkopuolisella sähkötarkastuksen niin silloin ei saisi piuhoja vetää itse. Ja sen tarkastuksen tekee sellainen jolla on siihen lupa eikä voi olla se joka on tehnyt ne sähkötyö.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Minulla ei ole varsinaisessa työtilassa montaakaan hyllyä, olen samaa mieltä pölystä siltä osin. Mutta umpikaapeista olen eri mieltä. Jos jotkut tavarat ovat umpikaapeissa, ei niitä näe ehkä silloinkaan, kun niitä tarvitaan. Tämä pätee muuallakin kuin autotallissa. Vähemmän tavaraa on tavoite, mutta alkaen jo joistain työkaluista ja jatkuen vaikkapa erisävyisiin maalipurkkeihin, tavaraa "huonolla varaston kiertonopeudella"/"käyttäasteella" on pirun paljon. Looginen järjestys on yksi hyvä.

    Rakentelutilassa sitten kaikki tarvittavat työkalut käsillä ja itselläni ihan nuo "juoksevat asiat" kuten öljyt, niiden tyhjennysastiat ja jotkut lasinpesunesteet pitää olla just' käsillä - kuten Remmiveto kirjoitti, kukin tyylillään (mulla on nyt 2 valmista autoa ja kolmaskin tarvitsee vain kylkien maalaukset ja on ajossa päivittäin nyt..). Sitten kun otan jonkun auton joskus taas työn alle, niin... en oikeastaan tiedä, mitä lopulta menisi siltikään eri tavalla. Ehkä sen verran, että tein autotallin viereen vajan, johon piti purkaa yksi auto. Eli auton osat ovat vihoviimeistä säilytettävää!! Konepellit, lokarit ja jotkut sohvapenkit vievät ihan tolkuttomasti tilaa, jota ei ylimääräistä ole. Päätin, etten purettavaa autoa jätä autotalliin osina. Mutta nyt kun myin, niin onpa seuraavaa projektia varten yksi valmiiksi tehty "osavaja" - ja autotallissa oikeat tavarat oikeilla paikoillaan!
     
  13. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    No otetaan sitten takaisin tuo laillisuus kohta :) Näin minua vaan neuvvottiin kun asiasta sähkömieheltä kysyin, eli sen mielestä oli ihan ok että laitan ne itse. Mutta täytyi vähän googlailla ja näihän se näyttäis olevan, ettei noihin itse saisi paljoa koskea...
     
  14. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Siksi sanoin kun on omakohtaisia kokemuksia tuosta.
    Tein hallin ja laitoin johtoja varten kunnon johtohyllyt. Sit vedin piuhat valmiiksi joka paikkaan että ei tarvitse kuin vaan kytkeä.
    No tämän takia ei meinannut saada sähkömiestä kytkemään näitä kun ei sähkömies ollut laittanut piuhoja hyllylle.
    Piuhat laitettiin vielä vierekkäin sidottiin nippusiteillä kiinni jne.
    Etteivät olleet siellä sikin sokin.
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    kyllä mulle pikkuserkku sanoi että turhaan maksat siitä että hän vetää piuhat seinille ja suunnittelee mitä mihinkin kun ei oo sitä näkemystä että haluunko tohon valovirtaa vaan ja tohon voimavirtaa vai molempii siihen , ja laitat rasiapohjat paikoilleen niin hän tulee sitten kytkemään ne . en tiedä olisiko vaikuttanut siihen sukulaisuus suhhde mitenkään , mutta pikkuserkku omistaa sen sähkö/ asennus virman . piuhat vedettiin sen mukaan millaisia rasioita minnekkin tarvittiin
     
  16. GBS

    GBS 3rd gear

    Niin. Juuri tuon takia on se suurin syy miksi sähkärit haluavat aina itse duunaa kaiken.
    Varsinkin jos et osta heidän kautta kaapeleita yms. niin voi olla vaikeaa saada ketään kytkemään jos tosiaan ei ole muuten sovittu.
    En ole vielä kuullut että sähkäri olisi kieltänyt vetämästä kaapeleita jos hän pääsee katsomaan työn jäljen ja häneltä ostettu.
    Ei tässä maailmassa pelkällä työllä pärjää noissa ympyröissä.
    Koitappa saaha joku putkari kytkemään sekottajat yms. jos oot vedelly ite putket yms. ja oot ite vielä ne jostain muualta hommannut. :lol:
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    En tiedä kuinka paljon olette talleihinne johtoja vedelly ja mitä siinä säästää. Itselleni veti sähkäri kaapelit ja sillä meni varmaan pari tuntia siinä. Kytkennässä pitkä päivä, kun oli kaapin koonnut valmiiksi. Maakaapelin kaivoin itse, valaisimet kattoon ja nippusiteet laitoin lattialämmityskaapeleihin. Tuossa kaapeleiden kiskomisessa olis mulla mennyt ihan varmasti pari päivää, vaikka en mielestäni sähköasioissa täystumpelo olekaan. Tietysti tulee tietää johtojen paksuudet ym. Mutta amamies ottaa kelat lattialle telineeseen ja on vetänyt jo 100 m piuhaa ennen kuin itse on saanut ensimmäistä kaapelipakkausta auki...
    PS. Oli lopputarkastus tänään ja on todella hieno olo, kun pitkän aikaa ollut ilman kunnollista roplauspaikkaa.
     
  18. pontso

    pontso Gearhead

    kokeile sellaista siirrettävää seinää auttaa jonkin verran kipinöiden ja sen pölyn kaa , mutta ei tee autuaaksi
     
  19. pontso

    pontso Gearhead


    aina joku asia mättää . en tiedä mitä materiaali se kipinä sermi on mutta sama seinä ollut jo toistakymmentä vuotta käytössä , ei tosin joka päivä tarvita mutta estää kipinät esim autonkylestä
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko kukaan tehnyt tallin seinia ja kattoa profiilipellista jossa on sisalla eriste? Teoriassa vaikuttais helpolta ja nopealta ratkaisulta.
    Katonpellin kuormakestavyys on todella hyva. Sopisiko seiniksikin ilman runkoa?
    En loytanyt netista parasta kattoprofiilia, joiden mainoksia on Maaseudun Tulevaiisuus lehdessa, mutta tassa saman tyyppista tavaraa:
    http://www.paneltech.fi/pur-pir.php
     

Kerro tästä muillekin!