Kimppaharraste, Dodge Fargo d500 paloauto, -71

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 21.9.2015.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minulta löytyisi olisi DeSoto D700 kuorma-auton kokonainen etuakselisto jossa jarrut ja renkaat tykkivanteilla kiinni. Iskaritkin tais löytyä. Vuosimalliltaan muistaakseni 1960.

    Isäukolla ollut nimittäin sellainen aikoinaan maatilakäytössä, kunnes siitä sitten tehtiin peräkärry joskus ammoisalla 70-luvulla. On tarpeettomana joten myynnissäkin on.
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    OK, pidetään mielessä!
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Taas kovasti yrittäny jotaki saada aikaan tuohon piipaa autoon.. Tänään sentään oli kelitki kohillaan ni oli mukavampi puuhastella. Tänään rapsakka -17°C pakkasta.. 8)

    Tallissa taivas kattona.. :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Piti värkätä noille prkleen isoille (82mm) napamuttereille spesial verktyyg.. :odroll:

    [​IMG]

    ..voipi mennä lähipäivät noissa samoissa merkeissä tuolla fargon lähimaastossa. Tän vuoden puolella ois tarkotus saada jo jarrut tuohon värkkiin. Saapipa nähdä.. :)
     
    Muokattu: 27.9.2017
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nöyränä on hattu otsalta otettava, tuo taivas kattona harrastaminen on kyllä kovaa hommaa. Varsinkin mainitsemissasi lämpötiloissa.
    Samalla kylällä on täällä kaveri jolla lienee kymmenkunta erilaista paloautoa. "Uudempaa" kotimaista riisseli kikotinta ja vanhempaa jenkkipohjaista kalustoa.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ja voi olla varaosiakin, kun myin sille oman W-500 Fargoni varaosiksi.
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Takajarrut ois nyt muuten nipussa, vielä jarruputket vetää taakse ja sitte vaan rumpu ja vanteet paikalleen. Löyty se ainut toimiva työsylinteriki jonka avulla se yksi kulma vähä toimikin hidastimena. Hyvin selvisi 700km silläki.. :D

    Tuon näköisiä oli aivan kaikki takatyösylinterit, ei se ihme ole että on vähä toimintahäiriöitä. Liekkö joku joskus yrittäny kaikessa viisaudessaan tunkea kaikki vaseliinit, mossit yms liukasteet että jos ne sillä alkas toimimaan.

    [​IMG]

    No nyt ne pitäis kaiken järjen mukaan alkaa pelaamaan.. Toivon mukaan. :odroll:
     
    Muokattu: 27.9.2017
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Takajarruthan sain valmiiksi joulun tienoolla. Vihdoinki pääsi tekemään myös noita etujarruja. Keli on taas aika suosiollinen, nollassa keli ja vettä sataa. Mikäs sen mukavampaa ku pihalla puuhastella.. :D

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hiukkasen meinasi yks jarrumäntä harata vastaan. Noh, takasi autoon kiinni, nesteet sisään, pikailmaus ja lähtihän se prkl irti ku saadaan painetta enempi. :D

    Piti vähä paksua rautalankaa kietasta sylkyn ympärille ettei tarvii mäntää ettiä pellolta..

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Hahaa, nyt ois fargossa jarrut prkl!!
    Aika tasasen tuntusesti ainaki näin lumisella pinnalla tuntus ottavan nuo, yhtä pitkää viivaa jäi jokaisesta.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  10. vm63

    vm63 1st gear

    ootsä sissi
     
  11. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    On se mukava touhuta pakkasella. Tulee tehtyä nopeampaa ettei tule kylmä.

    Tallia en ole jaksanu lämmittää muutamaan vuoteen. Ja ladossa teen kans ovet auki töitä.

    No katto sentään päällä ettei lunta tule niskaan
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu ei mulla ikinä mitään ulkona puuhaamista vastaan ole ollut. Tuo kelihän se rajottaa välillä miten kehtaa siellä puuhastella. Nytkin tällä viikolla keskiviikko ja torstai oli vesi-/räntäsade päiviä ni meni aikaa aina työhaalareiden kuivatukseen. Kahdet kappaleet mulla niitä oli kierrossa ja pari tuntia ne pysy kohtuu kuivana aina kerralla.
    Lämpimän leivinuunin edusta oli täynnä harjanvarsiin ripustettuja märkiä ryysyjä. :D

    Reilu 70v isäukko kyllä puisteli välillä päätänsä ja tuumaili välillä että "ei tuossa hommassa ole hänen mielestään järjen hiventäkään ja ei kyllä itse kehtais vesisateessa tuuskata" :rotfl:

    Oli se kyllä meikällä voittaja fiilis ku testiajolla näki että kaikki toimii. Kummasti antaa lisävirtaa tekemisiin.. Ja tämähän se tän puuhastelun suola on.

    Mulla hieman hankaloittaa tekemisiä se että tämä kotitila missä nämä vehkeet ja tallit on, sijaitsee 250km päässä asuinpaikasta. Hieman haastavaa noita etänä tuumailla asioita etukäteen, hommata osia, työkaluja.. Oppii valmistautumaan etukäteen hyvin ettei lähdetä ku soitellen sotaan.

    Tässä fargon jarruhommassa tais aikaa mennä joku 8 päivää kaikkiaan, kolmeen reissuun jaettuna.

    No eipä ne hommat onneksi tuohon lopu tossa vehkeessä. Seuraavaksi selvitellä tuo kaasarimalli ja hommata korjaussarja siihen. Ja sama peruskunnostus virranjakajalle. Uuden tulpat ja johdot vielä päälle. Eiköhä se moottori noilla ala paremmin käymään ja toivottavasti kulutusta saadaan se ämpärillinen vähenee satkulle.. :odroll:
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tulipa tuo kaasari otettua pöydälle. Pitäs korjaussarja siihen ettiä jostain, kaasari on mallia stromberg model ww 3-226A. Tuo vuotaa nyt bensaa joka tiivarin välistä ni syttyy perkele vielä tuleen tuo kapistus. o_O

    Siinä oli imusarjan ja kaasarin välissä joku vari speed governor systeemi. Tuo vissiin on joku kierrosrajoitin/kuormantunnistus systeemi että osaa pitää vakiokierrokset kun käyttää keulapumppua..
    Osaako joku kertoa paremmin tuon tarkoituksen?

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Eipä ihan sattunu tulpat samat vaikka piti ryppikseen nuo olla.. :confused:
    En oo tommosia tulppia nähny ikuna..

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Utelias melkein pakahtuu, kun ei kuvat näy lainkaan.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mitäs helkkaria, kyllä mulla näkyy kuvat.. o_O
     
  17. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei oo mulla ryppiksessä tollasia tulppia.
    Mutta siinähän on koodi, RF7YC.
    Sillähän näyttäs löytyvän vaikka mitä.
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu, löytyyhän noita. Vaan lähinnä aloin ihmettelee että mitkä kannet tuossa sitte on vai onko sitte joskus sössitty kierteet ja laitettu insertit..
    Pitää huomenna päästellä loputki tulpat pois ja katella löytyykö sieltä vielä erilaisia kynttilöitä. :D
     
  19. kingsway

    kingsway Gearhead

    Nii ja tuo mötikkä kaasarin alla taitaa olla sellanen "vakiokierrossäätäjä", joka pitää vakiokierrokset kuormituksen muuttuessa. Esim juurikin paloautossa vesipumppua käyttäessä.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Virranjakajassa ei ollunna ku jumissa vähä mekanismit, liottelin paikat irti ja lubrikanttia vähä strategisiin paikkoihin, alipainesäädinki oli kunnossa ja ei vuotanu alipainetta. Sitte eiku jakaja takas nippuun ja paikalleen.

    Tulpanjohtoja mittailin ni menee neki uusiksi kaikki. Yks johto oli niin poikki että piipperi piukas vaan pari kertaa ku oikein johtoa venytteli.. Lisäksi ainaki 4johtoa pätki ku piipperin kans vähä johtoa ravisteli, kilo-ohmeja johdoissa oli 8-20 välillä. o_O

    Kaasarista valu ruostelitkua ulos ja suodin oli samaa paskaa täynnä.

    Suattaapi nämä vähä jo tietenni vaikuttaa vähä käyntiinki.. :D

    Se piipaan syksysen hakumatkan bensankulutus, 35-38L/100km, saattaa pienentyä jo jonki verran näiden fixailujen jälkeen. Ämpärillisen ku pienenis kulutus ni alkas olee jo kohillaan. :)
     

Kerro tästä muillekin!