lasien sävytys !

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 14.1.2010.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    mites on onkos esim kevyesti oranssit lasit laillisia ja tekeekö semmosia sävytyksiä/laseja joku suomessa? tarkoitan siis auton sivulaseja ja tuulilasia.. en uimalaseja tai juomalaseja :rotfl:
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei ole vaktaa mutta luulen että on verrattavissa tummennukseen eli laittomia olisi. Ainoastaan tehdastekoisia sävytyksiä. Tuttu oli lasitehtaalla röissä ja se teki itse pikappiin tummemmat sivulasit ja laittoi niihin vielä jotkut hyväksymisleimat. Katastusmies laittoi otteeseen toisenlaisen leiman; hylätty. Eli ei aina kelpaa edes tehdastekoiset. :wink:

    No tää oli vähän eri juttu.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Miten perkeleessä sävylasit voi olla laittomat? Kaveri ainaski tilas Kuttilasta kaikki sivulasit vihreäks sävytettynä eikä niit ainaskaan hylätty katsastuksessa. Tosin autossa oli sävylasit alunperinkin.
    Oransseista laseista olen melko varma ettei sellasia saa mistään mutta ruskehtavia olen joskus nähny.
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kyllä tummennukset hyväksytään kaikissa muissa paitsi tuuli ja etu sivulaseissa ja etu sivulasitkin hyväksytään jos lasissa on se hyväksymismerkki,jonka jotkut lasiliikkeet voi tehdä,ainakin Oulussa.Kaverin rodissa on tummat etusivulasit,jotka tehty lasiliikkeessä ja katsastus ok.Uudessa GTI lehdessä joku tyyppi mainosti että oli leimannut jonku passatin,jossa tuulilasikin oli kalvotettu???????
     
  5. xp

    xp Gearhead

    Uskoisin että jos sävytys tehdään lasin valmistusvaiheessa ei värisävyllä ole väliä. MUTTA kun pysytään vaadituissa valonläpäisyissä (75% tuulilasi ja 70% etusivulasit), jää väri niin laimeaksi ettei touhu kannata. Nuo rajat eivät salli kovin merkittävästi alkuperäislaseja vahvempia sävyjä.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Aika "laimeahan" se leimallekin sallittu tummennus on mutta kyllä silleenkin tummennetuilla laseilla autosta tulee sulavalinjaisemman näköinen kun ne lasit kuitenkin ikäänkuin sointuu siihen kokonaisuuteen paremmin kuin täysin kirkkaat.
    Tossa pikupissa meillä oli taannoin paikallisessa lasiliikkeessä nykysin katsastuksessakin hyväksyttävällä maksimitummuudella teetetyt sivu- ja takalasit eli jotain tota luokkaa tummemmat ne saa olla:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 154%29.jpg

    Tosta kuvasta muuten näkee aika hyvin eron kun tuulilasi on kirkas ja sivulasit aavistuksen tummennetut niin onhan se sivulinjaltaan niillä sit jonninverran nätimpi :wink:
    Jos tota kuorma-autoa nyt voi nätiks sanoa :rotfl:
    Samoten tosta kun kattelee sitäkin niin kyllä mun mielestä pienikin tummennus kannattaa kun onhan se sulavamman näköinen tolleen edes vähän tummemmista laseista tehdyillä ruuduilla kun ne ei oo niin "kylmän" näköiset:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 860%29.jpg
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

    niin ajatuksena olikin että voisi ihan kevyesti sävyttää niitä ikkunoita esim sillä oranssilla.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä uskosin että vois olla hyvän näköinen jos se oranki sopii siihen auton muuhun väriskaalaan 8)
    Oranssin väristen lasien valmistajat voi kylläkin olla aikas vähissä, yleisimmin noista lasiliikkeestä löytyy vaihtoehtoina vaan savunharmaa, ruskea, sininen ja vihreä :-?
    Tossa pikupissa käytetty lasi oli hienolta nimeltään joku pronssi (eli suomeks kirjoitettuna siis ruskea :rotfl: ) ja se vois olla yks vaihtoehto oranssin korvaajaks mikäli semmosta ei saa.

    Mihis autoon ne olis tulossa? Asiaa ja tota saatavuutta helpottaa varmasti paljon jos ko. vehkeessä on suorat ikkunat.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    niin ja pikkarissa saa olla vaikka täysmusta takalasi. 8)

    on muuten tyhmän näköstä ku jossain vehkeissä on takasivulasit tummat ja etusivulasit kirkkaat,kyllä se vaatis hiukan tummennusta (lain puitteissa)
    niihin etulaseihinkin.

    saas nähdä mitä ne leimalla tykkää kun meinasin laittaa tohon -54 chevyyn savunharmaat sivulasit, myös tupakki ikkunat (on jo valmiix hommattu)
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lasissa tarvittavat hyväksymisleimat saattaa vaihdella vuosimalleittain. Käytännössä riittävän valonläpäisykyvyn lisäksi etulasissa ja etusivulaseissa ei saa olla mitään pinnoitetta tai kalvoa. Näitä valvotaan katsastuksen lisäksi myös randomratsioissa, itse sain huomautuksen puhalluskokeen yhteydessä etusivulasien tummennuksen sävystä. (tehdastummennus n. 15% + 35% kalvo)
     
  11. kira

    kira 1st gear

    Jeps,

    Taas pisti mielenkiintoinen topikki silmiini ;)

    Mikäs se tummennus ilman kalvoa olikaan?
    Eikä mitään kilikalipurkista mustaa pintaan...

    Joskus viimevuosituhannen lopulla oli silloisen työkaverin kanssa juttua että joku hänen tutuntuttu teki lasien tummennuksia ilman kalvoja "kemiallisesti".

    - Kimmo
     
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on novan etusivulasit tummennettu Inter wash ky:ssä -94, ja auto on ollut siitä lähtien poistettuna rekisteristä.
    Voiko Keväällä katastus kosahtaa tummenusten takia, vaikka mulla on paperit laillisesta tummennuksesta?
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Muistaakseni V8:n sivuilla oli joskus markka-aikaan mainos pajasta joka teki jotain tuon tyyppisiä tummennuksia. Kysyin hintaa Rancheron laseille ja se oli muistaakseni 2700mk, lisäksi lasit olisi pitänyt irrottaa käsittelyä varten. Paja oli pääkaupunkiseudulla.
     
  14. tzei

    tzei Gearhead

    Kyllähän noita saa. Meidänkin tallilla on yhdessä kolkytluvun voortissa punaiset lasit.
     
  15. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    mulla on myös em firmassa tummennetut lasit, aina on konttorilla kelvannut kun sen yksilöidyn lupalapun on näyttänyt minkä lasien mukana sain, poliisien kanssa on pari kertaa ollut neuvottelua ,
    takalasit on kalvotettu mutta nuo etu sivulasit on teetetty, tuulilasi on tehtaan värilasi, eli aika vaalea
    http://www.pbase.com/peetu/image/33922051
     

Kerro tästä muillekin!