Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi kaikille remontti-Reiskoille!
    Tarkoitus olisi syksyllä alkaa rakentamaan n.100:n neliön autotallia/hallia.
    L:8m,p:12m,betonilattia osittain lattialämmityksellä,puurunko peltiseinillä ja katolla.Korkeus vielä vähän auki,sen verran pitäisi olla että saa pilarinosturin hyvin sinne.Puolet hallista kylmää tilaa.
    Onko teillä tallia juurí nyt tekeillä tai suunnitteilla?
    Jos olet jo tallin rakentanut,oletko tyytyväinen,mitä olisit tehnyt toisin?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teet niin tai näin, aina siitä tulee liian pieni...
     
  3. Transam

    Transam 1st gear

    Pitäis tuon lahon autokatoksen tilalle jossain vaiheessa rakentaa jonkinlainen talli. Se vaan kun on pakko samaan yhteyteen laittaa puu liiteri ja varastotilaa joten mitään mega isoa tilaa ei saa projekti auton laittoon :( Pitää tosin kysellä ensin että mitä tuohon saa ensinkään rakentaa :)
     
  4. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Talli

    Jos nostinta suunnittelet niin ota lattian paksuus huomioon.
    Jos et koko laattaa vala paksuna niin varaa ainakin nostimen alalle vahvempi valu.

    Lattiavapaa 3000 kg 2-pilari vaatii vähintään 150 mm laatan.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ehdottomasti lattialämmitys! Vedä kaapelit tuplana, se ei ole kallista ja saa sitten tarvittaessa enemmän puhtia ja ei tarvii piikata jos toinen piiri katkee.

    Nosturiksi sellainen tasonosturi, joka upotetaan lattiaan. Nostokorkeus on vain aika matala, mutta 2-pilari vie hirveän tilan. Halpakin se on (sellainen mitä näkee rengasliikkeissä.

    Älä hyvä mies laita peltiverhoilua puurungolle. Puuverhoilu on paljon hengittävämpi.

    Kiinnitä huomiota ilmanvaihtoon: sisääntuloventtiilit johonkin alas eteen, esim ovien sivuille tai oviin, ja ulostulo taakse ylös. Tehostaa voi esim. vanhalla liesi/talotuulettimella, joka on muutenkin hyvä vaihtoehto etenkin jos hitsailet paljon.

    Ja sitten: laki vaatii gyprocin seinään, ja tuplapaksuuden kattoon.
     
  6. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Mulla on 7x14 m halli itellä. Jos pitäis uusi nyt tehdä (ja olis rahhoo) niin tekisin 9x16. Nuo autot on niin juuttaan isoja loppujen lopuksi. Tuo 8x12 puolitettuna kuulostaa kyllä vähän pieneltä mutta tietenkin riippuu siitä mitä meinaa tehdä. Mopoharrastukseen riittää tavallinen 20neliön autotalli.
    3,5m on minimi sisäkorkeus jos meinaat nosturin laittaa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lattialämmitys ok. -ja jos sen saat mahd. vielä vedellä hoidettua.
    Ite panostaisin ilmanvaihtoon. Laittaisin tommoisen pientalo iv-koneen, jossa lämmöntalteenotto. Vaatii kuitenkin isot ilmamäärät jo ton kokoinen talli ja talteri kyllä puoltaa silloin paikkaansa. Sit joku savusioppo/huuva systeemi hitsaukseen yms. jossa tulee paljon epäpuhtauksia ja se tietty omalle huipparille.

    Hyvä valaistus on myös tärkeä.

    -HEPAC-
     
  8. Scotty

    Scotty 1st gear

    Joo ja sit kannattaa piilottaa lattiavaluun muutama uponalin pätkä ja lattiakaivo, vala vaikka piiloon loppukatselmuksen ajaksi on se vaan niin kiva välillä huuhdella pölyt pois lattialta, valoissa ei kannata säästellä eikä pistorasioissa, tuollainen 300 litran kanavapuhallin molemmille puolille mökkiä pitää käryt ulkona niin halutessa niihin voi laittaa snadit
    tötsät ja teehaarat pakokaasuletkua varten. Sitä nostinta varten tarvitsee jotain 200mm paksu valu tarpeeksi laajalle alueelle tassujen ankkuroimiseksi, tässä mun naapurustossa tuli maasturi turvalleen 3000 kgn 2 pilari nosturista kun korkkasi ankkuripultit ylös
    Siitä mitsusipistä niin väliä mutta kun meni hieno sliipattu lattia pilalle.
     
  9. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Meillä laitettiin lattialämmitysputkeksi tavallista mustaa muovista vesiputkea, huomattavasti halvempaa kuin varsinainen lattialämmitysputki. Myyjä sanoi että ainoa ero putkissa on että tavallinen putki "hapettaa" kierrossa olevaa vettä eli säiliö voi ruostua. Sen ehkäisemiseksi laitettiin kiertoon jäähdytinnestettä, samalla välttyy jäätymiseltä jos jättää joskus kylmilleen.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    ..ja jos vesikiertonsen lattialämmityksen laittaa niin suosittelen sen toteuttamista glykoli piirillä, niin ei tapahdu vahinkoa niin helposti.
    tai sitten muuten vesipiiri mutta ovien eteen pari mutkaa sähköllä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun teet sen tallin niin tee se ihmeessä valmiiksi pontatusta vanerista, eikä mistään kipsilevystä. Ei kipsilevy kestä mitään, eihän siihen voi kiinnittää muutakuin muutaman sinitarran. Ja muista myös laittaa tarpeeksi pistorasioita. Itselleni laitoin 3xvoimapistorasiaa ja 15x yksivaiheisia pistorasioita.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täyttääkö vaneri autotallissa vaaditut palomääräykset?
    Kipsilevyyn ei voi kyllä kiinnittää mitään, mutta ainakin minulla on sen takana runkotolpat 60 cm:n välein joihin voi ruuvailla mitä tykkää.
     
  13. Adam

    Adam 1st gear

    ei käy vaneri. ja jos en muista ihan väärin, niin pitää olla vielä EK Kipsilevyä (tai ainakin Gyprocilla on toi EK merkintä...) joka on palokestävämpää kuin tavallinen.
     
  14. Japi

    Japi 1st gear

    No paras vaihtoehto on juuri tuo kipsilevy. Yksi levy kestää avo tulta n. tunnin ja eikä vesikään tee sille mitään hallaa. Mieluiten käyttää vielä kahta levyä päällekkäin. jonka jälkeen uskaltaa tehdä tulitöitäkin, ilman tulipalon pelkoa.
     
  15. Japi

    Japi 1st gear

    En tiedä tarkoititko ulko-vai -sisäseinää? Ulkoiseinässä käytetään ripoja, joiden päälle kiinnitetään nuo peltilevyt. Joten ilma pääsee kulkemaan siellä välissä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs muuten estäis tekemästä seiniä styroxista? 20 cm paksua palaa vaan toisensa perään ja sikaflexillä liimaisi kiinni. Herrat rakennusinsinöörit voisi kertoa miksi tämäkin taas on huono idea?

    Ai niin ja katto/pilarit tietty parrusta. Hullun epätiedemiehen mietteitä..
     
  17. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Se on kyllä harvinaisen tosi etta ikinä tilaa ei ole riittävästi...
    Itselläni on parasta-aikaa menossa vanhan 150nelion laajentaminen 125neliöllä.
    Lämmityksessä tuntuu moni puhuvan lattialämmön puolesta. Itse olen sitä mieltä että onhan lattialämpö ihan kiva vessassa ja kylppärissä mutta hallissa sen tarpeellisuus on vähän niin ja näin.
    Se on mukava jos makoilee auton alla, mutta kun auton alla makoilu on hanurista... :odroll:
    Eli itse sijoitan ne rahat ennemmin kunnolliseen nosturiin niin ei tarvi makkoilla... Myöskin lattialämpö on hidas reagoimaan, jos et ole jokapäivä tallissa niin turha siellä on pitää koko aikaa +17 astetta lämpöä näillä hinnoilla.
    Itse olen toteuttanut lämmityksen 3kuution vesisäiliöllä ja kahdella 6Kw vastuksella jotka lämmittävät säiliön yö-sähköllä kolmas vastus käynnistyy hätätapauksissa päivälläkin jos pytty menee liian kylmäksi.
    nyt tulee laajennuksen yhteydessä myös öljypoltin vesikiertoon mukaan.
    lämmitys tapahtuu lauhdutin puhallin hässäkällä, eli hallissa voi pitää peruslämpöä 5-10 astetta ja sitten kun menee sinne jotain tekemään niin vääntää termarista niin awot 10 minuutissa +20.
    Jos kuitenkin meinaat lattialämmön laittaa, niin älä missään nimessä tee sitä kaapelilla vaan vesikierrolla.
    Kaapelilla se on halvin tehdä mutta älyttömän kallista lämmittää, kun veden voit lämmittää sähköllä (yö tai päivä), öljyllä, tai vaikka puulla...
    Mahdollisuuksia on huomattavasti enemmän...
    Kohta joku neropatti rientää kertomaan että voihan lämpökaapelillakin lämmittää yösähköllä... Se on totta mutta ei järin kannattavaa.
    Se että kaapeli hehkuu punasena yön ja päivän pimeenä niin ei tuota säästöä kovinkaan merkittävästi verraten siihen että aamulla lattia on tuli kuuma ja illalla hallissa on taas kylmä...
    Lattiaan kannattaa laittaa mastertop pinnoite maalin tilalle.
    Pistorasioita ja valoja ei voi olla koskaan liikaa.
    Ja varaudu ylimääräsiin kuluihin... rahaa tuntuu palavan aika helposti...
    :D :D :D :D :D
    Mutta enhän mä mistään mitään tiedä, mä vaan teen näin... :)
     
  18. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Se on kyllä harvinaisen tosi etta ikinä tilaa ei ole riittävästi...
    Itselläni on parasta-aikaa menossa vanhan 150nelion laajentaminen 125neliöllä.
    Lämmityksessä tuntuu moni puhuvan lattialämmön puolesta. Itse olen sitä mieltä että onhan lattialämpö ihan kiva vessassa ja kylppärissä mutta hallissa sen tarpeellisuus on vähän niin ja näin.
    Se on mukava jos makoilee auton alla, mutta kun auton alla makoilu on hanurista... :odroll:
    Eli itse sijoitan ne rahat ennemmin kunnolliseen nosturiin niin ei tarvi makkoilla... Myöskin lattialämpö on hidas reagoimaan, jos et ole jokapäivä tallissa niin turha siellä on pitää koko aikaa +17 astetta lämpöä näillä hinnoilla.
    Itse olen toteuttanut lämmityksen 3kuution vesisäiliöllä ja kahdella 6Kw vastuksella jotka lämmittävät säiliön yö-sähköllä kolmas vastus käynnistyy hätätapauksissa päivälläkin jos pytty menee liian kylmäksi.
    nyt tulee laajennuksen yhteydessä myös öljypoltin vesikiertoon mukaan.
    lämmitys tapahtuu lauhdutin puhallin hässäkällä, eli hallissa voi pitää peruslämpöä 5-10 astetta ja sitten kun menee sinne jotain tekemään niin vääntää termarista niin awot 10 minuutissa +20.
    Jos kuitenkin meinaat lattialämmön laittaa, niin älä missään nimessä tee sitä kaapelilla vaan vesikierrolla.
    Kaapelilla se on halvin tehdä mutta älyttömän kallista lämmittää, kun veden voit lämmittää sähköllä (yö tai päivä), öljyllä, tai vaikka puulla...
    Mahdollisuuksia on huomattavasti enemmän...
    Kohta joku neropatti rientää kertomaan että voihan lämpökaapelillakin lämmittää yösähköllä... Se on totta mutta ei järin kannattavaa.
    Se että kaapeli hehkuu punasena yön ja päivän pimeenä niin ei tuota säästöä kovinkaan merkittävästi verraten siihen että aamulla lattia on tuli kuuma ja illalla hallissa on taas kylmä...
    Lattiaan kannattaa laittaa mastertop pinnoite maalin tilalle.
    Pistorasioita ja valoja ei voi olla koskaan liikaa.
    Ja varaudu ylimääräsiin kuluihin... rahaa tuntuu palavan aika helposti...
    :D :D :D :D :D
    Mutta enhän mä mistään mitään tiedä, mä vaan teen näin... :)
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bulldogsín kommenttia sivuten, kokemuksia tuosta lattian pinnoittamisesta ? Epirexillä vetäisin kerran, ekan ja viimeisen. Mitä hinnaltaan järkeviä, kuitenkin kestäviä vaihtoehtoja olisi tarjolla ?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muuta en betonilattian päälle laittaisi kuin Sikafloor 2530W:stä. Kestää isältä pojalle. Hivenen arvokasta, mutta onpahan hjuva.

    -HEPAC-
     

Kerro tästä muillekin!