Mopar 273 venttiilit naputtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja robin, 16.4.2014.

  1. robin

    robin Gearhead

    Mahtaakohan säädöt löystyä itsekseen vai mikä tässä nyt mättää ? 273:n venttiilit (mekaaniset) olen säätänyt jo useamman kerran ja aina tovin kone on OK mutta muutaman käyttökerran jälkeen alkaa kuulua naksutus 5 ja 7 sylinterien suunnalta.

    Tuo seiskan keinuvipupari pääsee mielestäni liikkumaan sivusuunnassa reilummin kuin muiden sylinterien, voisiko napsutus johtua tuosta ?

    Joka säätökerralla olen kiroillut, kun konetta kasatessa en laittanut hydraulinostimia...
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Olisko nokan sisäänajo epäonnistunut ja muutama nokka kuluu silmissä? Nimim. Kokemusta on
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

    Alkuperäisillä säätöruuveilla on taipumusta löystyä. Tuntuuko että säätö pyörii nahkeasti vipassa vai onko helppo pyöritellä?
    Noihin saa päivitettyä uudet säädöt jossa on lukitus mutteri, pysyy paremmin paikoillaan.
    Sivusuunta liike kannattaisi säätää pois shimmeillä, jota saa edelleen esim. MoparPerf:iltä
     
  4. robin

    robin Gearhead

    Tuo nokansisäänajon epäonnistuminen hieman epäilyttää mutta koneen niputuksesta taitaa olla jo reilu 10 vuotta ja silloin tuo kyllä mielestäni ohjeiden mukaan ajeltiin sisään. Toisaalta tuon jälkeen konetta ei ole käytelty kuin silloin tällöin. Voisiko nokka kulua tosiaan tuollaista vauhtia ? Säädin venttiilit lauantai aamuna viimeksi, kone ensin kuumaksi, säätö ja sen jälkeen kaikki oli OK. Kurvailin noin 10 minuuttia sen jälkeen ja parkkeerasin talliin. Tänään kun nykäisin vehkeen käyntiin niin naputus alkoi melkein samantien ennen kuin kone oli edes lämmennyt.

    Lukitusmuttereitakin olen tässä epäillyt mutta kun ne olevinaan ovat tiukat, tosin muutama aivan muun sylinterin venttiilin säätö tuntuu pyörivän tosi herkästi.

    Ei sattuisi olemaan mitään linkkivinkkiä johonkin nettikauppaan mistä nuita shimmejä ja lukitusmuttereita saisi ?
     
  5. tabs

    tabs Gearhead

  6. mopster

    mopster Gearhead

    Mulla oli kans aikoinaan tommoset vipat eikä ne pysyny säädöissä yhtään, laitoin sitte uudet lukitusmuttereilla varustetut säätöruuvit niin rupes pysymään säädöt. Pelkillä lukitusmuttereilla et selviä, tarviit ne ruuvit myös. Toi cranen 16 kappaleen setti taitaa olla edukkain ja semmoset mäkin muistaakseni laitoin.
     
  7. robin

    robin Gearhead

    Jees, kiitoksia näistä. Täytyy hommata lukittavat säädöt ja läjä nuita shimmejä. Käytin venakopat hetki sitten auki ja sieltä täältä sai taas vähän säädellä mutta kyllä tuo suurin ääni taitaa tulla tuosta päittäisvälyksestä.

    7 sylinterin vipat liikkuivat sivusuunnassa kaksi milliä. Miljoonalaatikosta kaivelin keinujen akselin "prikkoja" ja sieltä löytyi yksi millin pidempi kuin mitä koneessa oli paikoillaan ja sen vaihtamalla äänimaailma muuttui huomattavasti normaalimmaksi.
     

Kerro tästä muillekin!