SBC keinujen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maxy, 19.4.2014.

  1. maxy

    maxy 3rd gear

    Auttakaapa minnuo! Miten se oli nuitten hydrauli nostimien ja rullakeinujen säätö. Keinut ovat 1:6 jotkut mallia aika tolokut. Niissä näkkyy olevan keskellä semmonen kuusiokolo ruuvi. Vissiin sillä lukitaan oikeaan kohtaan. Oliko se niin ,että ensin välykset pois ja sitten vielä kiritään puolikierosta. Silleen tein ja näyttäs venttiilit kantavan ku kone pyörii nii ku tulupatonta mopoa polkis. :(
     
  2. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Noinhan se ohjeen mukaan ois, mutta kyllä mullakin 1/2 kierrosta on liikaa, oon ite laittanu nolla välykseen.
     
  3. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    eikös tuo säätötapa päde vain tyhjiin nostajiin?
    jos nostajat öljyä täynnä ja tiukkaa 1/2 kierrosta välysten poiston jäläkee ni ihan varmasti jää venat kantamaan.
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kyllä se puolen kiekan sääntö toimii tyhjään ja täyteen nostajaan, voi säätää myös käydessä. Kaikkia kolmea tapaa on tullut käytettyä. Yksi yleinen virhe, mikä saattaisi selittää maxyn ongelmankin on, että oletettu nollavälyskohta mistä on lähdetty kirimään sitä puolta kiekkaa, ei olekkaan ollut nollakohta vaan nostajan mäntä on ollut jo painunut sisäänpäin. Varsinkin tyhjässä sbc nostajassa sitä ei helposti huomaa kun nostajan mäntä alkaa jo painua jousikuormaa vasten. Käynnissä säätäessä nollakohta löytyy helposti, kun siinä loppuu nakutus, siitä sitten vain maltillisella käännöllä ensin vartti ja sitten vielä toinen mutteria kiinnipäin.
     
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Ei ihan suoraan liity kysymykseen mutta kirjoitan silti. Omassa kiulussa ei pysty mitenkään säätämään käynnissä koska ölppää lentää niin hemmetisti että palaa koko kiulu vaikka.En tiedä millaset laarit pitäisi olla tehtynä feikki kopiksi ettei olisi kontrolloimatonta öljykaarta. Isäni vakiossa 350 mosassa kyllä onnistu helposti käynnissä säätää ja tuolla naputuksesta puoli lisää ni oli jees.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä tein ihan pellistä semmosen levyn joka on about 10cm korkea, jonka laitan siihen kannen alareunaan lepäämään. Se öljy mikä siihen lentää niin valuu nätisti siitä takas alas kannen alareunaan eikä roisku pakosarjojen päälle. Tietenkin tyhjäkäynti kierrokset vaikuttaa, mulla about 750rpm.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aika hyvin toimii myös se, että rälläköi avoimeksi vanhan vanakopan (kannen lippa ulosväännettynä). Tuo käynnissä säätäminen on vielä hyvä juttu silleen, että sillä voi varmentaa nostajien hydraulisäädön toimivuuden myös, eli se säädön etäisyys tuhinasta nakutukseen.
     
  8. maxy

    maxy 3rd gear

    Joo löysäsin keinut ja kaikki näytti kantavan. Säädin täysin nollaan. Rupes paremmin tupsamaan mut en saanu käymään. Startti antautu. Nuo 13 puristukset taitaa olla liikaa ku ei lähe käymään. Pittää laittaa varmaan uusi tehostartti tiluuseen. Jos jollakin sellainen löytyy joutilaana niin voisin ostaa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saman preloadin voi laittaa myös täysinäisen nostajan kanssa. Venttiili kyllä aukeaa mutta se menee takaisin kiinni kun nostaja on säätäny välyksen.
     
  10. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Jos on puristuspaine mittarilla katsottuna 13, niin se on ihan normi.
    Mutta jos puristussuhde on 13:1, niin se kuullostaisi aika kovalta (jos kyseessä on bensalla käyvä katukone).

    Mites sulla toi sytkä? Olisko liikaa ennakkoa, jos ei jaksa startti pyörittää.
    Vai onko niin, että olet säätänyt venttiilit "kantamaan" niin paljon että joku venttiili ottaa jo mäntään kiinni?
     
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Kyllä se on 13:1 tuo puristus. Ei ollukkaan palanu tuo startti ku ei saanu kontaktia akusta. Ei kyllä käynistynyt. Pittää vielä tuota syttöä rassata. Oliko niin että ku tupsaa kaasarissa ja paukkuu melekosesti niin syttö olis liian myöhäsellä tai 180 astetta pielessä.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pauke vois viitata siihen että sytkä on puoli kierrosta pielessä.

    Jos olit aikaisemmin säätäny venttiilit oikein ja ne silti kantoivat vielä starttailujenkin jälkeen niin varmistappa että sulla on varmasti hydraulinostajat eikä sattumalta mekaaniset...
     
  13. maxy

    maxy 3rd gear

    Nyt räjähti käymään! Vittu mikä meteli. Sytkä oli 180 astetta pielessä. Kiekkamittarissa ei riitä lukemat on 8000 asti. Pittää touhuta sellainen jossa 10000 kierokset. Kiitos kaikille tiedoista.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laita sen mittarin asetukset siihen 8-sylinterisen kohdalle niin riittää lukemat paremmin :wink: .

    Minkäslaista palikkaa sulla muuten siellä koneessa on kun kuulostaa aika rajulle!
     
  15. maxy

    maxy 3rd gear

    Kyllä on tuossa autometerin mittarissa ihan 8 koneenkohalla. Nelipulttinen lohko vuosimallia -70. Joskus ollu jossain kilpurissa. Uudet laakerit pistin ja yhden veivin ku oli vääntyny. Vakio veivit. Tasapainotettu/kevennetty. TRW:en pattimännät,mikkihiirikannet, jotka portattu ja julmilla venttiileillä. Puristuksia en ole mittailu, mutta entisen omistajan mukaan liikutaan jossain 13:1 pintaan. Kupari kannentiivisteet laitoin ku ei muilla ollu pysyny kasassa. Nokasta ei tietoa mutta käynnistä päätellen aika jyrkkä. Keinujen vipusuhde 1,6:1 mallia rulla. Hydrauli nostimet. Victor jr imusarja ja Carter 600 kaasari. Pittää vielä kokeilla isommalla Carterilla ja sitten tuolla hollikalla.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Aika raikas motti jos yli 8000 kiertää jo säädellessä.
    Vai oliko joku mitä mä en ymmärtänyt oikein?

    Millä kierroksilla rajoitin tulee peliin?
     
  17. maxy

    maxy 3rd gear


    Ei ole rajottimia! :wink:
     
  18. maxy

    maxy 3rd gear

    Kyllä voi sanoa, että kyllä nuo vanhat koneetkin vielä rokkaa! Nykyjään näkee vain uutta tekniikkaa pellin alla. On säädettävät ruiskut ja kolomet turbot!
     
  19. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Niin, jos on tarpeeksi jäykät venajouset niin useimmat koneet kiertää kyllä vaihde vapaalla hirveet lukemat, mutta se on sitten toinen juttu kun on vaihde päällä.
    Yleensä vapaalla huudattaen kone kiertää ihan siihen / sinne saakka kun mäntä ja venttiili kohtaavat toisensa. Tai sitten veivi antautuu ja vakioveivit ei kauan kestä yli 8000:n kierroksia.
    Jos sä tiedät mäntien tuotenumeron niin sä saat suurinpiirtein netistä (cr calculator) tietoon sen puristussuhteen, sillä eikös kaikki mikkikannet ole 64 cc:n palotiloilla?
    Kannattaa nyt kuitenkin olla varovainen jos siinä auton / moottorin vieressä testailette niitä huippukierroksia vakio-osilla, voi olla että joku sun sukulaisista saa kohta räjähtäneen projektimoottorin perintönä :eek:
     
  20. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Joo, kyllähän ne vanhatkin jaksaa kiertää ja ilman tietokoneita, tää pannu kiertää 12 k :rotfl:
    http://s1035.photobucket.com/user/Masam ... 5.mp4.html
     

Kerro tästä muillekin!