mopar 360+edelbrock 600 ja käyntiongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Antabus, 22.4.2014.

  1. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Vuosmallin 75 Plymouth 360 konneella ja kaasari tehaskunnostettu 600edeli. Heti siihen piti viime kesänä kohot vaihtaa kun oli reiät kohoissa ja tulvitti aika hulakasti. Nyt tuntus taas käyvän ihan liian rikkaalla. Käytin kohokammion auki, vaan siellä oli kaikki kunnossa ja bensanpinnat ok. Tyhjäkäynnin seos ruuvit vaikuttaa käyntiin, on nyt noin puoltoista kiekkaa auki. Vaan vähän aikaa kun ajaa tai kaasuttelee, niin tyhjäkäynnillä rupeaa pyörimään tod. huonosti.Oletettavasti saa liikaa polttoainetta ja meinaa kastella tulppia..Olisko suuttimilla/neuloilla osuutta tähän, koska kun katsoo kaasarin kurkkuun ja rupeaa vähänkin laittamaan kaasua, polttoaine rupeaa tippumaan/räkimään isoina pisaroina? Polttoaineen kulutuskin on nyt noussut aika hurjaksi ja nokkaan kyllä tosiaan tuoksahtaa aika rikas seos.
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Vähän se kuitenkin viittais, että ois bensapinta ylhäällä. Ilmaantuko vika talvisäilytyksen jälkeen?

    Mulla kävi joskus carter afb kaasarin kanssa niin, että kohon alaspäin liikettä rajoittava pellinlisu oli vääntyny.
    Koho pääsi putoomaan liian alas ja neulaventtiili juuttui, kun kohokammio pääsi tyhjäksi. Tämä monta kertaa yhen kesän aikana tienposkessa tankkauksen jälkeen. Kun ei ollu toimivaa bensamittaria, käytin varakannua... :D
    Otti aikansa ennenkun tajusin mistä tuo johtui. Se alko monta kertaa toimimaan kun vaan käytti kaasarin kannen irti, ylösalaisin tietty ja pällisteli, eikä löytäny vikaa.
     
  3. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Pitäs kyllä kohon säädöt olla oikein niin ylä ku ala-asennossa. Tässä varmaan kevään mittaan hiljaa hiipinyt tuo karmea kulutus. Vaan nyt huomas selkeesti viikonlopun korttelirallien aikana nuo ongelmat.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Minkälainen bensapumppu? Itsellä vaan korjaantu monta pikkuongelmaa asentamalla paineensäädin linjaan. 5,5-6 psi. max mitä lukee manuaalissa.
     
  5. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Oma alkuperäinen mekaaninen pumppu.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Saako puusterit tarpeeksi korvausilmaa? Viime kesänä oma edeli räki hulluna pensaa puustereista tyhjäkäynnin jälkeen. Helpotti, ku silpo puustereiden tiivisteitä. Imee enemmän ilmaa pensan sekaan. Itr oon kyllä kokemuksien perusteella sitä mieltä, että nuo tehdaskorjatut ja uudet edelit on täyttä paskaa.. millon on reikiä missä sattuu, millon kohot väärinpäin tehtaalta tullessa. Kaverin yhden kesän ajettu 600 edeli ihan väljä akseleista.
     
  7. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Sepä se.. En kyllä tiedä saako tarpeeks korvaus ilmaa.. Mistä kohti niitä tiivisteitä kannattaa tarkastella/silpoa? Tuo räkiminen just varmaankin aiheuttaa sen omituisen käynnin tuohon shittiin.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Käytäppä ne venturit irti. Parilla parilla ruuvilla kii ja sitte vaan nostat pois. Kato onhan tiivisteen"viisteet"oikiassa paikassa kaasuttimen runkoon nähden.

    En tiiä mikä yhdessä kaasarisa oli alunperin vikana mutta porailimme suutinputken ilmareikiä isommaksi, niin holvaus väheni. Varmista, että suutin putken pensanpinnan yläpuoliset reijät on auki.
     
  9. Antabus

    Antabus 3rd gear

    No nyt on auki käytetty. Eikä löytynyt mitään erikoista. Samalla lailla "räkii" bensaa kun vähänkin painaa kaasua.. Vaan nyt kyllä pyöri ihan normaalisti ku pyörittelin pihassa lämpimäks. Sen näkee tarkemmin sit ku joku päivä jaksaa käydä koeajolla. Mystisiä vehkeitä.
     
  10. Väne

    Väne Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=8&t=264391&start=0

    600cfm 1405 kaasarissa kill bleed taisi olla putkessa tiivisteen alapuolella ja tiivisteessä muistaakseni hahlot?
    750cfm 1407 killbleed on boosterin rungossa tiivisteen yläpuolella ja tiivisteessä pyöreät reiät, ainakin tuossa isommassa tiivisteen malli vaikuttanee killbleedin paineeseen eli milloin bensa nousee boosterille asti(hahlotiivisteellä 750 lähtisi virtaamaan aikaisemmin koska ilmankehän paine ei nosta painetta emulsioputken sisällä)

    Ehkä tuossa kotrin tapauksessakin kill bleedin paine nousi hieman ja boosteri lähti virtaamaan myöhemmin. (hahlotiivisteellä 600 lähtisi virtaamaan myöhemmin)

    Lisäilma bensan sekaan pienillä kierroksilla vain rikastaa seosta, koska ilmakuplat nostaa bensaa ylöspäin. Ja jos pienet ilmakuplat kerkeävät yhdistymään isommiksi kupliksi niin varmasti räkii..
     
  11. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Täällä on kärsitty täysin kuvauksen kaltaisesta ongelmasta täysin samalla kokoonpanolla viime kesästä lähtien ja nyt tässä pari viikkoa koittanut etsiä ongelmaan ratkaisua mutta turhaan. On putsattu purettu kummasteltu ja puhistu. Viimeisimpänä laitoin regulaattorin ja paineet nyt 5,5psi. Alun perin mekaaninen vakio pumppu pukkasi yli 7psi.
    "porailimme suutinputken ilmareikiä isommaksi, niin holvaus väheni"? Mitä tällä tarkoitetaan? Mikä noista kaikista reijistä ja putkista on nyt kyseessä? Termejä jos hieman voisi valottaa? Mitäs Väne tarkoittaa killbleedillä?
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on tossa käyttöautossa Edelbrock 600 ja paineet on 0.15bar eli 2.17557psi hyvin on toiminu.
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    =Emulsioputki, eli boostereissa kiinni olevat isommat putket joissa pikkureikiä. Bensa nousee boosterille putkea pitkin. Ilmasuuttimelta tulee ilma putken ulkopuolelle ja painaa bensapintaa alaspäin ja putkessa ylöspäin(koska putkessa on tyhjäkäynnilläkin matalampi paine)
    Kun bensapinta laskee avautuu ilmalle enempi reikiä ja seos ei pääse menemään liian rikkaalle, mutta jos ilmaa on liikaa pienillä kierroksilla menee rikkaalle :rotfl:
    [​IMG]
    Killbleed on bensapinnan yläpuolella oleva reikä joka pysäyttää bensavirtauksen kun löysätään tyhjäkäynnille, eli katkaisee lappoilmiön, se myös hidastaa/myöhäistää bensan nousua boosterille.
    1405 kaasarissa oli putkessa reikä heti tiivisteen alla, niinkuin kuvassa, mutta saattoi siinäkin olla reikä myös tiivisteen yläpuolella rungossa.
    Itse kokeilisin pienemmällä pää-ilmasuuttimella ja/tai tukkisin ylimmän reiän bensapinnan alapuolelta.
    Riippuu tietenkin onko ongelma liian rikas seos oikeaan aikaan vai liian aikaisin virtaava boosteri?
     
  14. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Omassa tapauksessani epäilen liian aikaisin virtaavaa boosteria, koska heti kun kierrokset nousevat yli tuhannen paikallaan kaasutellen pystyy näkemään kun bensaa alkaa roiskumaan/valumaan kurkkuun ja käynti alkaa samaan aikaan räkimään voimakkaasti. Ajossa osa kaasulla tilanne on sama, mutta täys kaasulla kiihdyttäessä toimii pers dynolla normaalisti. Kohoissa tai bensan pinnan säädöissä en ole löytänyt mitään vikaa. Koitan kohta jollain sähkölutkutin pumpulla jossa on olematon paine ettei vain bensan pinta ole liian korkealla kaikesta huolimatta.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Mää aattelin korjata ongelmat palaamalla takasi holley aikaan ;)
     
  16. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Tilannepäivitystä. Lauantaina hävis kauppareissulla tyhjäkäynti kokonaan. Vaan kotiin pääs ku piti kaasulla käynnissä. Otin vaan kylmänraakasti seosruuvit kokonaan irti ja tyrkkäsin paineilmaa rei'istä menemään. Kas kummaa, jopa rupes nätisti pyörimään ja kulkemaan. En uskalla kurkkuihin katsoa vieläkö venturit tiputtaa ,vaan ajossa kyllä pelaa oikein hyvin. Eli joku paskakokkare siellä tuota kiusaa teki.
     
  17. Sdkillah

    Sdkillah 1st gear

    Vanha kysymys mutta mikäs mun dodgessa vois olla pielessä kun pitäs olla vakio 360 kone vm 74 tuplaputkilla edel rpm imusarjasta ja Carter eli edel 600 kaasarilla ja seosruuvvit 3 kiekkaa auki ja muilla yleensä tuo 1.5 että käy suhtkoht nätisti jos vähänkään käännän kiinni päin niin rupiaa tärisemään ja vatkaamaan kone.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Imuvuotoa? Ja ennakko oli mikä? 3 kiekkaa kyllä liikaa.
     
  19. Sdkillah

    Sdkillah 1st gear

    Kasniin oli huonosti tulpattu alipainelähtö. Nyt on kaks kiekkaa auki. Nyt enää ennakonpidätyksen säätöä kai kun on niin laiska lähtemään liikennevaloista idleltä wottiin.
     

Kerro tästä muillekin!