tbi apua!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja loysa, 23.4.2014.

  1. loysa

    loysa 1st gear

    löytyisikö tältä palstalta joku joka ymmärtää tuon tbi:n elämää enemmänkin, alkaa hermo mennä kun ei vaan toimi oikein.

    Kone tehty 383 tällä scatin setillä 1-90500BI / tämmöisillä kansilla 14096217 / ja nokkana comp camsin xe262

    eikö tuo boksi vaan riitä säätämään tuota?
    nyt vakio ruutalla ja kokeiltu on holleyn 502-6 isommalla mutta sillä toimi vielä huonommin.

    Innovate näyttää seosten seilaavan edestakas aikalailla.

    jos löytyy joku osaava, laita yyveetä ni ihmetellään.
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    miten ne seokset seilaa, missä vaiheessa ja mitä muuta toimimattomuutta siinä koneessa oikein on...

    millaset pakosarjat ja missä se lambda on? mikä tbi ruutta käytössä ja millä imusarjalla mennään?
     
  3. loysa

    loysa 1st gear

    tyhjiksellä pysyy lämpöisenä aika hyvin 14,5-15,3 mutta pikkasen sielläkin välillä rikastaa ja tuossa kun pihalla pikkuisen veivasin niin tuntuu puutuvan kun antaa pikkasen kenkää (taitaa mennä laihalle)
    innovate näyttää vapaalla kun antaa kierroksia että aluksi lähtee rikastaa, mutta sitten heittää tosiaan laihalle (arvot siellä 16-18 välillä, kun pitäisi rikastaa)
    Tuntuu että toimii juuri väärinpäin kun pitäisi.

    peltipakosarjat, en tiedä kenen valmistamat.
    ja lambda löytyy pakosarjan loppupäästä.

    5.7 vakio tbi ruutta ja imari.
     
  4. valtope

    valtope Gearhead

    jos sulla ei vielä ole, laita lämmitettävä lambda sinne peltisarjaan, se toimii paremmin.

    jos "nokkasi" on CC 12-238-2, se saattaa olla liian "raju".
    Lobe Separation: 110°,=> tarvis varmaa olla 112, tai enemmän

    ite oon suunnitellu käyttäväni CC 12-388-4 nokkaa.

    saatat joutua vaihtaan tehokkaamman bensapumpun + nostaan bensan painetta

    ps. jatka kertomusta, niin opitaan me muut siinä samalla.
     
  5. loysa

    loysa 1st gear


    nokan ei pitäisi kyllä olla liian raju (isot pojat kertoneet)
    tehokkaampi bensapumppu siellä on (en muista mikä mutta holleyn valmistama)
    Ja tosiaan on kokeiltu tuolla holleyn suuremmilla suuttimilla ym.. tbi:llä missä sai painetta ruuvia kääntämällä nostettua, ei toiminut :mad:
     
  6. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Tämä huono toimivuus taitaa juurikin johtua siitä nokasta, se alipaineesta haistava ruisku ei oikein tykkää jos siellä imusarjassakin alipaineet heittelee paljon. Nää orkkis ruiskut toimii paremmin kun sitä lobea on enemmän kuin 112 mielummin se 114 tai enemmän, jälkiasennus ruiskut on ihan erijuttu! Ei taida ne "isot pojat" olla itse ikinä rakentanu tämmöistä virikonetta perus TBI-ruiskulla! Se on todella haastava urakka, ja tietoa ja kokeiluja pitää tehdä tosi paljon! Toi vakioruuttahan mittaa imusarjan alipaineesta kuormitusta jonka mukaan säätelee bensansyöttöä ja ennakkoa, että siitä lähde liikkeelle.

    Nim. kerran taistellu saman asian kanssa.

    P.S. Jos pystyt laittamaan kaasarin niin tee se, jos et, niin laita toisenlainen ruisku, muuten menetät järkesi etkä aja koko kesänä.
    Ellet opettele sen ruiskun sielunelämää viisaammilta, mutta siltikin mun mielestä ei maksa vaivaa.
     
  7. loysa

    loysa 1st gear

    Voi prkl!
    kuinkas selvisit siitä taistelusta?
    eli ei muuta kuin kättä taskuun ja jonkinmoinen jälkiasennusruisku tilalle?
    olisiko ehdotuksia mikä toimisi suht varmasti.
     
  8. valtope

    valtope Gearhead

    kyllä TBI:n toimimaan saa, siitä on näyttöä
    täytyy vaan ymmärtää sen toimintaperiaate / rajoitukset.

    "mieto" siitä on tehtävä !

    tarvinnet myös joko jonkun säätämän sitä ruuttaa, tai ostat motin/auton kokoonpanoa vastaavan Chip:n, vaikka esim.
    Harris Performance, LLC, http://www.tbichips.com
     
  9. loysa

    loysa 1st gear

    Tuolta yhden chipin tilannut koneen kokoonpanon mukaan ja ei toiminut silläkään..
    alkaa kyllä usko mennä tuon kanssa ja kohta se on tosiaan kaasarilla.
     
  10. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Jos autosi vuosimalli sallii kaasarin laiton niin laita se, saat paljon nopeammin sen pelaamaan. Mun auto (-91 caprice) tuli vaihdettua toiseen suht toimivana, mutta mulla oli konekin miedompi. Enää en tee sitä virhettä, että alan TBI-ruiskukonetta virittään. TBI-ruisku on ehdoton käyttis/cruisailu moottorin päällä, mutta ei viritykseen. Taitaa jo aika moni jälkiasennus ruisku olla toimiva kun tekee asennukset huolella, Fast, edelbrock,holley jne...
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead

    tbi ruiskua pystyy ohjelmallisesti muuttamaan helpommin kun montaa noista holley edel yms. jutuista joten ainakin taloudellisuuden suhteen pääsee paljo lähemmäksi totuutta mutta toki siinä tietynlaisia hankaluuksia on, esim. semmonen tuli tässä taannoin vastaan että 350 jostain syystä räkäisi imusarjaan kun kaasuläpät aukes vähäkään nopeammin eikä oikeastaan mikään muutos auttanut mutta ilmeisesti syynä siiä on imusarjan muoto/rakenne, koneen päällä kun on airgap imari jota jenkkipalstoillakin moittivan huonoksi tbi:n kanssa juurikin tuon alipainejutun ja bensan pisaroitumisen imusarjan pohjalle vuoksi.

    ton 262 ei pitäisi olla mikään ongelma tbi:n kanssa, mulla oli 350 tbi:ssä joku aikanaan laittanut "287" nenään ja sillä nokalla se auto varmaan jossainpäin suomea menee edelleen lsa toki sais olla sen 112...

    puutuuko se polkastessa vai vedättäessä/yläkierroksilla ajaessa, nokan kun vaihtaa niin tbi:n kiihdytyspumpun ja lisärikastuksen arvot joutuu yli tuplaamaan ennenkun se alkaa taas vastaamaan kaasuun, mulla 4.3 tbi:ssä on nyt osaksi yli 4 kertaiset AE (accel enrichment) arvot ja silti hitaasta ajosta isolla vaihteella kun polkasee kaasun pohjaan käy seokset hetkellisesti seosmittarin mukaan 18-19 paikkeilla, orkkisarvoilla auto lähes sammui ja paikallaan polkien meni yli 20 mitä mittarissa on varaa...
     
  12. loysa

    loysa 1st gear

    Se puutuu polkastaessa, eli nokan lsa 110 on se ongelma?
    Onko tuolle tehtävissä mitään ilman suuria hommia vai kannataako suosiolla alkaa miettiä toista ratkaisua?
    Eikö map anturia saa millään huijattua?
     
  13. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Minä suosittelen edelleenkin sitä kaasaria, jos ei sulla oo paalua uuteen ruiskuun, tai jos sulla ei ole ohjelmointi vehkeitä ja kaapeleita ja kaveria neuvomassa sen säätöohjelman kanssa.
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    map anturin huijaus ei sinällään auta yhtään mitään tossa asiassa,

    eli jos selkeästi pitää lisätä soppaa siihen läppien aukaisuhetkeen ("kiihdytyspumppuun")niin kaasarista yleensä vaihdetaan kammen asentoa tai kokoa mutta ruiskussa sille pitää antaa vaan pari bittiä :) eli tehdä uus "lastu" siihen. Samalla kannattaa toki säätää muutenkin bensakartat kohdilleen kun ne on vakiokineeseenkin aina vain keskimäärin hyviä ja vaikka laittaa vähä parempi sytkäkartta siihen kun se nokkakin on vakiosta poikkeava, onnistuu 15 minuutissa keneltä vaan kellä on polttovermeet, tosin ihan summissa sen muutos on vähän vaikeaa eli helpommaksi tulis kun paikanpäällä tekis ihan ajamalla piuhat kiinni koneessa, ja jos sulla on esim 1227477kompuutteri siellä niin mulla olis kone millä voi ihan ajaessa vauhdista muuttaa niitä juttuja, uuden lastun tekemällä sais kaikki kerralla oikein, vaikka tyhjä muistikampa maksaakin sen 7€ ja on uudelleenkäytettävissä kymmeniä kertoja niin postin kuskaamana moneen kertaan menee aikaa ja kustilta polkusimia.

    nimim. janiluo on siellä vähän lähempänä ja on ainakin tehnyt muillekkin noita uusia lastuja useampia ja pystyy myös lennosta tota 7477 säätämään mutta edelleenkään et ole kertonut mikä tbi sulla siellä on.
     
  15. jar

    jar Gearhead

    Tai jos haluat ite säätää niin EBL:n säädettävä TBI-boksi paikalle, sen saa ymmärtämään laajakaistalambdaa ja on pidemmälle sytkä- ja ve-kartat kuin vakio tbi boksissa.

    Jos innostut vaihtaan myöhemmin isompaa läppärunkoa / suutinta / nokkaa, niin säädettävällä boksilla hoituu. Väittäisin että on helppokäyttöinenkin.
     

Kerro tästä muillekin!