Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    4
    Tuulilasin alareunassa on ylipainealue, siksi monessa autossa kabiiniin tulee ilmaan lämppärin kautta, vaikka puhallin on pois päältä.
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Just noin, kiitos tarkennuksesta. Toi oli multa joku ihme kirotushärö, aivopieru, jakomielitauti tms. Heh, en se ollut minä! Se oli se toinen kaveri minussa, se joka poimii sieniä!
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko sillä mitään vaikutusta jos suodatin on ilmanottoputken päässä? Tai niinhän ne noissa cold air intakeissa onkin.

    Jos vaan tulee tehtyä matala tötterö kaasarin päälle mistä letkut keulaa kohden niin ei siihen oikeen kummosta suodatinta saa mihinkään, ne jättioravafiltteritkin lienee huhheijaa tavaraa?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitähän mää kysyin :lol:
     
  6. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Oisko jollain jotai ideaa/kikkas konstia ostin täältä scoopin ja se oli lasikuidutettu mutta ei ollu mitään kantteja että saisi ruuveilla konepeltiin kiinni ja en haluis alkaa kuiduttaa että saisi kiinni.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Piirrät sen jollain vesiliukoisella tussilla koneplootuun ja sitten vaikka alumiiniset kulmapalat plootuun ja skuuppi niihin sivulta.
    Pistä kuva siitä tänne.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toimii ihan yhtä hyvin, jopa ehkä paremmin kun ei ole putket täynnä lehtiä yms sontaa.
     
  9. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

  10. Weijari

    Weijari Gearhead


    Otat sen skoopin ja katsot siihen sopivaan kohtaan pultit. Pulttaat läpi silleen, että mutterit jää konepellin alle. Pultin varteen skuupin ja pellin väliin laitat esim muovisen vesijohdon pätkät ikäänkuin holkeiksi estämään skuupin painumisen kasaan kun pultteja kiristetään. Jos haluat vielä liimata sen holkin siihen skuuppiin, lämmitä sitä johdon päätä kaasukolvilla ja liimaa epoksilla. Vesijohto on hyvää kun sen muotoilu on helppoa ja liimapinta riittää kiinnitykseen.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on löytynyt paklan pakkelipurkki joka menee juuri hyvin kaasarin päälle.

    Siittä siipimutteri läpi ja reunoista alumiiniletkut keulalle ja tötteröt päähän...
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kuvaa ehdottomasti :D
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kunhan saan alumiiniletkut :D En oo vielä löytänyt enkä kyllä hirveästi etsinytkään mutta biliteemasta haen ne sienet kun mätänetissä oli yks jo saman hintanen kun biliteemassa kaks.


    Mut tiedoks vaan muillekkin jotka pähkäilee :D Olikohan 750g pakkelipurkki, se isoin ei käynyt ja pieni liian pieni. Tämä istuu JUST! eikä melkein siihen. Sais olla kyllä parisenttiä korkeempi mutta ei valiteta.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG] Tai siinä eka hahmotelma, klikkaamalla isommaksi. Ja kuvan jälkeen siirsin alipaineletkun kyllä ylemmäs tuosta jatkuvasta. :p
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Viimesen päälle MacGyver viritys! Iso peukku tälle! :D
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos :D teipit poistin siitä ja pakkelit sisäpuolelta myös. Pitää se kai maalta tai sitten jos oikeen härski ois niin killottais.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Millainenhan pitäis olla tuon imuputken halkaisija? Vapaavirtausuodattimet tuntu olevan lähellä 3" suuaukolta. Haittaako jäätävä supistus heti kun ei tommosta jöötiä kukaan voi vetää kaasarin päälle asti.


    Tai mikähän lie minimi kun suht edullista oli tuo vähän paksumpi alumiiniletku (vähän jytkympi kun esimerkiksi ilmansuodatinkotelon ja imusarjan väliin tuleva lämpöä haisteleva letku)?
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Letku-putki sais olla kai sisältä sileää, kurttuputki ei varmaankaan ole paras virtauksellisesti, etenkään pienen kokoisena
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin paitsi kurttuahan se originaalikin letku olis. Mahtaakohan harmaa viemäriputki kestää senverran lämpöä mitä siellä on? Se alumiiniputki oli vähän sköndäsen olosta.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    400 heppaisessa kurtun ja sileän ero on 10hv joten ei ihan ensimmäisiä asioita mistä stressata katuautossa.Pienempitehoisessa ero luonnollisesti pienempi..Ja isommassa hiukan isompi mutta enempi merkitystä kuitenkin muuten miten imuputki/ilmanotto tehty. Ja paperisuodatin ahdistaa heti kun tehoa lisätään,koska se on tehty vaan niille vakiotehoille maksimisuodatusta ajatellen..vastaus samalla siihen iänikuseen "onko vapaavirtausfiltteristä hyötyä",no ei tietenkään sinänsä,sehän ei ole tuomassa tehoa vaan sallimassa isompia virtauksia.se hengityshän pitää luoda koneeseen... Orkkissuodatin hyytyy aika pienilläkin tehonlisäyksillä.En tiedä onko rinkulasuodattimia apexilla mut ainakin monipisteruiskuihin suosittelen lämpimästi apexin kuivasuodatinta. Ei öljyjä,ja fairyvedellä huuhdellaan kerran kaudessa.Helppo ja hengittää.
     

Kerro tästä muillekin!