Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

     
  2. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja jos noin pienellä vaivalla 10 heppaa sais niin tuohan pitäisi suorittaa ehdottomasti.Mun mielestä 10hp on jo hurjan hyvä hyöty noin pienellä kikkailulla.
     
  3. spinneri

    spinneri Gearhead

    Nyt taisivat mennä imu- ja pakoputket sekaisin...

    Moottorille tai ainakin ilmanputsarille kannattaa johdattaa raitista ilmaa jostain muualta kuin kuumasta konehuoneesta. Jos saa vielä ajoviiman eli patopaineen hyödynnettyä, kolahtaa tilille muutama superhalpa lisäkoni.


    Vastaavanlaisen toteutuksen Trans Amiin tehnyt

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Uskotko todella että kurttuputki "syö" tehoa? :poff:
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei kai tässä topikissa kukaan puhu ainkaan viellä pakoputkista...
    Topicin aloittaja on käsittääkseni laittamassa pari 2.5"-3" rööriä imemään raitista ilmaa koneelle.
    Jos ilmanputsarille menee ulkoilman lämpöstä ilmaa niin miten sitä pystyy raitistamaan? Olen kuitenki kahdesta vanhemmasta jenkki autosta, veneestä ja jetistä mitannut noita lämpöjä. Ainostaan jettiin tuli muutoksia.
    Toinen asia on sitten se jos haluaa tehdä autostaan yksilöllisen näköisen lisäämällä erillaisia ilmanottoputkia ja scooppeja.

    Paraniko Transamin kulku? Tosin transussa on aika tiivis konehuone eli siinä voi oikeastikin olla hyötyä erillisestä ilmanotosta.
    Vanhemmissa jenkeissä kyllä menee ilmaa läpi konehuoneesta ihan toisella tapaa.
     
  6. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    helppo kikka nostaa ilmanputsari konpellintasalle eli joku 10senttiä ylemmäs?
     
  7. spinneri

    spinneri Gearhead

    Liki poikkeuksetta henkilöautojen moottorit ottavat imuilman konehuoneesta. Siellä ilmaa lämmittää itse moottori. Erityisesti peltisarjat ja turboahdin ovat omanlaisiaan grillejä.

    Happi on palamisreaktion yksi elinehto. Mitä viileämpää ilma on, sen korkeampi on se happipitoisuus.

    Jos moottorille pystytään johdattamaan ilmaa konehuoneen ulkopuolelta, on se todennäköisesti viileämpää kuin konehuoneesta otettuna. Ja siten happipitoisempaa ... mikä tietää lisähevosia. Ainakin teoriassa.

    Trans Amin kohdalla muutoksen hyötyä ei (muistaakseni) pystytty todentamaan. Pitäisi kaivella vanhoja numeroitamme josko niistä löytyisi jotain asiaan liittyvää tietoa. Oma muisti ei enää riitä, kun auton myymisestäkin on aikaa kohta 10 vuotta... Imuilma otettiin toisen (poistetun) sumuvalon kolosta, eli suoraan ajoviimasta, ja johdettiin putkella vapaavirtaussuodattimelle. Suht vakiosta koneesta kun oli kyse, niin mitään maata mullistaa ei toki tapahtunut, mutta eipä muutos paljoa maksanutkaan.


    Happea Trans Amilleen antanut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kylmän tai lämpimän ilman happiPITOISUUS ei muutu mihinkään.
     
  9. spinneri

    spinneri Gearhead

    Vaan..? Viileä ilma on tiiviimpää kuin lämmin, ja siinä on happea enemmän, joten maallikkona puhuisin happipitoisuudesta. Korjaa jos olen väärässä.


    Happea nytkin haukkova

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Puhu vaan ja happea on enemmän kylmässä ilmassa mutta sen pitoisuus ei silti muutu.
     
  11. spinneri

    spinneri Gearhead

    Menee kinasteluksi, mutta... Minkä "sen"? Ilmanko? Ilmahan koostuu pääosin typestä ja hapesta. Jos happea on viileässä ilmassa enemmän, on jotain muuta vähemmän, eli pitoisuudet muuttuvat...


    Viimeisen hengenvedonko otti

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :eek: Jos on noin pihalla niin ehkä ei kannattais kinata.
    Sen koko "paketin" tilavuus muuttuu lämpötilan mukaan ja siinä kylmemmässä ilmassa on ihan kaikkea enemmän mutta keskinäiset pitoisuudet pysyy ennallaan.
     
  13. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

    En usko,eläkä pieksä :poff:
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    omaa lättyäni läiskin et pysyy tatsi päällä.
     
  15. spinneri

    spinneri Gearhead

    Juju on siinä, että minä ajattelen asiaa eri tavalla kuin sinä. Eli näin: moottorille menevän ilman alkuaineiden yhtälö on 100 %. Jos siinä olevan hapen määrä kasvaa, pitää typen tai jonkin muun laskea, sillä 100 % on maksimi. Näin tuntuvat ajattelevan minua viisaammatkin, kun puhuvat ilman eri alkuaineiden pitoisuuksista.

    Sinä taas tunnut ajattelevan asiaa tiheyden kannalta. Eli niin, että lämmintä ilmaa mahtuu ämpäriin vähemmän kuin kylmää.

    Mutta ei se mitään, ei mennyt päivä pilalle vaikka pihalla olenkin. Pisteet siis sinulle :wink:


    Pihalla oleva

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu nou hätä fysiikka ja ämpäri on oikeassa minä toin vaan asian esille.
     
  17. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Äijät vääntää kauheesti jotain happityppikylmäkuumajuttuu niin meinaa koko alkuperäinen aihe jo unohtua, sen takia laitan kuvan omasta rävellyksestä. 2 x 4" puruletkua, ahistaako vai pitääkö vaihtaa sileet putket?

    [​IMG]
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tuskin ahistelee vaan se 2" imurin letku suurella kurtulla ei välttämättä ole paras mahdollinen virtauksen kannalta (tää on vaan oma mieli pide)

    Ite en asiasta tiedä oikeestaan mitään, mut jos omaan laittaisin niin jotain puruimurin putkea varmaan kattelisin koska sehän on käytännössä kurtutonta tais sit jos oikeen farmari henkisen haluaa pienille putkille niin vesi pumpun imuletkua sellaista joka on sileää sisältä
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Paulilla on siisti asennus ja tuohan on hyvä jos loppuu tila korkeus suunnassa. Ei varmaan ahdista.
     
  20. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    mites jos ja kun tossakin kuvassa on otettu sisälokarit pois vaikuttaako koneen jäähytykseen?
     

Kerro tästä muillekin!