Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Jos toi cruise alue on vähän liian laihalla niin kevyt kiihdytys ainakin empii, eli kun laittaa rikkaammalle niin kulku on ihan erilaista.
    Joo sullahan oli ne neulat 7547 eli vois kokeilla 7347 ja löysemmät jouset ehkä jopa ne siniset, noitten lukemien perusteella voi olla 7147 jo liian rikas neula mut se on seuraava vaihtoehto jos ei 7347 riitä.
    US.partsista mä oon ostanu, tais neulat olla viimeks jotain 12€ pari ja jousi lajitelma kans jotain 10€ paikkeilla.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kyllä tota saa kevyellä kiihdytyksellä kyllä aika paljon kaasuttaa. Juuri toi 60-80 on tosi tukkonen väli kiihdyttää pienellä kaasulla. Täyskaasulla kulkeekin pirteesti. Ei tosin nyi eikä muutenkaan prötää.

    Soittelenkin heti maanantaina tonne ja tilaan noi pari neulaa ja jouset.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo sehän on aika selvä tapaus jos 60-80 tosi tukkoinen, katotaan riittääkö 7347 ja jos ei riitä niin sitten 7147, mut oikea neula kun löytyy niin menee ihan pintakaasulla kiihdytykset ja kulutus vaan tippuu.
    Jos sulla olis ne suuttimet sen 1405 alkuperäiset 100 niin tolla 73 neulalla virtaus pinta-ala olis 366,9 kun mulla on 1406 kaasareissa suuttimet 98 ja neulat 70 ja 71 eli virtaus 369,5 ja 358,4 eli aika samoihin menis.
    Tässä on hyvä kartta katsoa noitten suuttimien ja neulojen eri vaihtoehtoja.

    http://documents.rasoenterprises.com/ca ... ck-MRJ.pdf
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Noniin sain haettua säätösarjan Loimaalta. Nyt on pykälää rikkaammat neulat kiinni ja siniset jouset. Huomenna koeajolle, ei tänään enää viittinyt lähteä.

    Hitto kun olis sillon tienny miten noi neulat vaihdetaan niin olisi ottanut jo matkalle työkalut mukaan ja säätänyt tota kaasaria takasintulomatkalla. Oli aika helppo rasti tosiaan toi neulojen vaihto. Vaikeinta oli kaivaa ne neulat siitä laatikosta ulos ja tihrustaa sitä pienellä stanssattua numerosarjaa :rotfl:

    Samalla huomasin että toinen noista peltiläpysköistä on vähän kiero. Koputin sitä vähän kiinnipäin, mutta vieläkin irvistää hiukan sieltä nurkasta missä ei ole kiinnnityspulttia.


    Mitäköhän muuten pakoputki vaikuttaa seoksiin, mulle on tulossa vakioputki ton räpättävän sivuputken tilalle?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Äh, ei auttanut jousien vaihto. Sinisillä kävi vielkin laihalla 80km/h ja 90km/h-> rikkaalla. Otin myös jouset kokonaan pois (eli ei pitäisi päästä lainkaan tonne voimatilaan) ja koitin. Tukkosta oli kiihdyttää, mutta edelleen sama juttu. 90km/h rikkaalla, 80km/h laihalla. Tuskasta oli myös kaivaa ne neulat ylös sieltä kun ei ollut jousi nostamassa niitä :mad:

    80km/h meni nyt 50-70, ei enää alle 50 mennyt lainkaan. 90km/h-> oltiin jossain 960mV parhaimmillaan, mutta yli 900 koko ajan. Isompia lukuja vilisi näyötssä mitä laihemmalla neulalla. Oikeen missään kohtaa pikatieajoa ei olla siinä 200-800 alueella, koko ajan jommassa kummassa ääripäässä. Tyhjäkäyntiä käy tosi rikkaalla, 1.01mV eikä paljoa voi laihentaa kun alkaa jo kone pomppimaan. 60km/h seokset oli tolla 200-800 alueella.

    Eli mitäs nyt sitten avuksi...En oikeen tiedä miten sitä ohjekirjan taulukkoa pitäisi lukea kun cruise seokset ovat periaatteessa molempia, rikasta ja laihaa. Mihinpäin sitä nyt sitten säätäisi?

    E: Hetkinen, voisko toi johtua bensapaineista? MUlla ei mun mielestäni ole mitään säädintä välissä. Meinaan jos toi kaasari alkaa jotenkin tulvimaan kun toi kalvopumppu syöttää sille isommilla kierroksilla liikaa polttoainetta, ja se kaasarin sietoraja menee juuri siinä jossain 80km/h kohdalla?
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Toi onkin aika mielenkiintoista jos ilman jousiakin pomppaa rikkaalle 80 -> 90 meneeks sulla huohotukset PCV-venttiilin kautta kaasarille ?
    Niin eli sulla on tyhjäkäytiseos 1,01V kyllähän toi pitäs kärsiä ainakin 900mV puottaa ihan kevyesti jos ei sitten tyhjäkäyntiennakosta ole kiinni jostain syystä tai joku muu juttu.
    Ostitko ihan säätösarjan missä useampia neuloja ? 7147 rikastais ainakin vielä tota 80 nopeuden seosta, mut mikä sitä sitten rikastaa kun nopeus nousee 90, eihän siellä voi kakkoskurkutkaan vielä aueta siinä vaiheessa....
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Huohotukset menee ilmanpusariin suodattimen kautta, kaasarista menee toiseen venakoppaan paksumpi letku.

    Joo, ostin sellasen missä on monia neuloja.

    toi rikastus tapahtuu ihan kuin seinään. 80 mennään laihalla, jossain kohtaa on se pykälä millon mennään törkeen rikkaalla. Ei mulle muuta tule mieleen kun se, että toi bensapumppu sylkis tonne kauheesti liikaa bensaa isommilla kierroksilla. Mutta voiko tollanen kalvopumppu niin tehdä??
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tosiaan kun tota pumppua ajatelee, mulla on käyttöautossa pumppuna hugo joka työntää vain 0,15 bar se pitää seokset nätisti tuolla 100mV paikkeilla motarilla ja tossa kesäautossa on alkuperäinen mekaaninen pumppu niin se tuppaa kans motarilla seokset rikkaammalle 800mV kun kylällä on laihemmalla, jos siihen laitan cruisen neulan 73 menee liian laihalle ja 71 on just vähän rikkaalla 800mV, mut annoin olla siinä kun pelaa sit kevyet kiihdytykset paremmin eikä mene laihalle, mut voisko olla pumpusta johtuvaa kun alkuperäinen pumppu vissiin työntää enemmän painetta kuin toi hugon 0,15 bar....
    On tossa kesäautossa sit tollanen ilmanpaine ahdin :D mut tiedä sit vaikuttaako se mitään seoksiin....
    http://gearheadzproducts.com/images/pro ... p52461.jpg
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Täytyy huomenna kyhätä tollanen bensapainemittari ja kattoa että mitä näyttää.

    30 euroa näyttää bensapaineen säädin maksavan US-partsissa, eli jotain sitä luokkaa ne varmaan muuallakin on.
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Bensan pinta liian korkealla, alkaa syöttää bensaa pääsuutinpiiristä liian aikaisin.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Eikö sen kuuluisi jo olla pääsuutinpiirillä kun 90-100km/h ajetaan?
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kyllä se silloin on jo pääsuutinpiirikin mukana tyhjäkäyntipiirin kaverina, 60km/h menee mulla ihan tyhjäkäyntipiirillä kun tota omaa säätelin ja 80km/h nopeudessa vielä näkee seosmittarista jos tyhjäkäynti seosruuveja kääntää suuntaan tai toiseen.

    Voishan sitä testata säätää polttoainepintaa ohjearvoa vähän alemmaksi vaikuttaako mitään....
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Onhan siinä tyhjäkäynnin ja pääsuutinpiirin välissä osakuormapiiri...ja epäilen että se saattaisi osua tohon kohtaan osakuormapiiri ja pääsuutinpiiri päällekäin...eli bensanpinnan lasku muuttaa pääsuutinpiirin mukaantuloa myöhemmäksi....
    Sen lisäksi etä liian korkea bensanpinta aikaistaa pääsuutinpiirin mukaantuloa, se aiheuttaa sen että pääsuuttimesta "tippuu" bensa pisaroina kaasarin kurkkuun, eikä seos ole kunnolla sekoittunutta.....
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Saattaa kelloja olla kahdenlaisia mutta noin se voi tehdä myös jos alipaine ei jaksa vetää kelloa pohjaan asti.

    Tästä on jankattu ennenkin, mutta vielä kerran..
    Miksi seokset muuttuiskaan jos isompi alipaine sattuu lisäämään ilmaa ja bensaa samassa suhteessa? silloin vaan poltetaan turhaan bensaa ja nakuttaakin herkemmin, vaikka vähemmällä bensalla toimis samallai kuin ennen ennakon muutosta.. Esim. jos seokset on ne "täydelliset" ja kytketään alipaine-ennakko käyttöön, mutta ei laihenneta seosta, seos voi olla edelleen sama mutta kulutus kasvaa..

    1405 ja 1406 suuttimia/neuloja ei oikein voi verrata kun lienevät ainakin erilaisilla emulsioputkilla ja ilmasuuttimilla, 1405 ei toimi niin laihoilla osilla kuin 1406? Minulla on ylhäällä 1405 ja 1407 mitat, viitsitkö Ratrodi katsoa ainakin pääilmasuuttimen koon 1406:sta?(siinä imutornin vieressä reikä kannessa)

    Bensavirtaukseen ei vaikuta pelkästään suuttimet ja neulat vaan myös ilmasuuttimet ja emulsioputken mitat, bensapinta yms ja niitten pitää olla suunniteltu toimimaan yhdessä.
    Jos vaikka suuttimen virtaus pinta-ala on nyt paljon pienempi kuin alunperin, voi käydä niin että emulsioputken ympärillä oleva bensapinta laskee liian nopeasti (koska ilmasuutin on liian iso verrattuna bensasuuttimeen) ja paljastaa putken alapäässä olevia isompia emulsioreikiä, silloin nousevat ilmakuplat nostavat bensaa mukanaan boosterille ja seos menee rikkaalle(ainakin hetkeksi,jos neulat ei nouse niin menee tietysti laihalle jossain vaiheessa). Ja vielä paksummalla neulalla menee aikaisemmin rikkaalle :rotfl:
    Voit kokeilla kuristaa ilmasuuttimia vaikkapa rautalangalla niin näet onko joku tuommoinen ongelma, voihan se olla bensanpainekin mutta sen pitäis olla riippuvainen vain kierroksista, eli pitäis rikastua myös paikallaan samoilla kierroksilla.

    Olihan sulla jo alipainemittari kytkettynä?

    Jos vasta 90-100 vauhdissa alkaisi boosteri virtaus niin ei tarvisi neuloja ollenkaan, säädettäis vain suuttimilla kiihdytys seokset ja ajeltais tyhjäkäyntisuuttimella matka-ajot. Ja jos pelkästään tyhjäkäyntisuuttimella jaksaa kulkea matka-ajoa niin turha haaveilla pienestä kulutuksesta, pääsuutinpiiri on paljon tarkempi annostelija ja tekee myös tasaisemman ja paremmin palavan seoksen.
    Tyhjäkäyntisuuttimesta tuleva virtaus pysähtyy/kääntyy kun läppien kohdalla alipaine laskee ja kun boosteri imee pääsuutinpiiristä lujemmin kuin tk suutin.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo mulla on noi kumpikin kello kun toisessa on perinteisesti katkojankärjet ja toi Accelin kello just rajottaa sitä kellon liikerataa kun reijästä kääntää kierroksia ja vähän jousi kiristyy niinkuin kuvasta näkyy.

    http://aijaa.com/QiA93M

    Katsoin pääilmasuuttimen 1406:sta niin 0.8mm neula meni reikään, mutta 0,85mm neula ei enään mennyt eli mitä on sitten tuuma mitotuksella....ja mitä on niissä 1405 ja 1407 mitat ?
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ei ollut ei vika bensapaineissa, 0,4 bar tasasesti tuli, ei muutosta kun vetää rikkaalle.

    Tarkastan nyt vielä ton bensapinnan ja säädän sen ehkä vähän alemmas mitä se nyt on. Tarkistin ja sääsin sen kyllä jo, mutta alkaa keinot loppua ton suhteen itellä joten kaikkia pitää koittaa.

    Oldsmobile 2, Minä 0
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Aika ylärajoillahan toi menee kun edelin manuaali sanoo et 0.41 baria ei sais ylittää, kohta alkaa muakin niin kiinnostaa et pitää mitata paljonko on paine tossa omassa chevyn mekaanisessa pumpussa.

    Osaako muuten kukaan sanoa et muuttuuko polttoaineen pinta ja jos muuttuu niin montako milliä jos polttoainen paine on 0.15 bar tai 0.4 bar ?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ylärajoilla menee, mutta jos se tosta olisi kiinni, se kaasari uittaisi myös muissa kohtaa.

    Sanoisin että bensapaine ei ole nyt ongelmana. Noin "äärirajoilla" ollessaan se tietty voi aiheuttaa muuta esim. bensapintaan.

    Koitan tota bensapintaa muuttaa vähän matalemmas. Harmillista vaan kun kaikki muut säädöt täytyy hakea uudelleen kohilleen kun tohon bensapintaan menee koskemaan.
     
  19. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Laitetaanpa kaikki mitat jos vaikka innostut mittailemaan :)

    1405 600cfm:

    Tyhjäkäyntisuutin 0.75mm (tk putken alapäässä)
    Alempi tk. ilmasuutin 1.45mm
    Ylempi tk. ilmasuutin 1.4mm
    Pääilmasuutin 1.05mm
    Boosterin purkausreikä, putkenpää supistettu ja 2.8mm reikä.
    Emulsioputken reiät:
    1kpl? 0.95mm/1.5mm boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    2kpl 2mm/16.2mm boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    2kpl 2mm/18.9mm boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    Putken alapää supistettu, noin1.7mm reikä, pituutta en mitannut.
    En tainnut tiivistettä käyttää pois, sen yläpuolella voi olla vielä killbleed(niinkuin 1407:ssa) tai sitten se on tuo 0.95mm reikä.


    1407 750cfm:

    Tyhjäkäyntisuutin 0.9mm
    Alempi tk. ilmasuutin 1.25mm
    Ylempi tk. ilmasuutin 1.45mm
    Pääilmasuutin 0.9mm
    Boosterin purkausreikä 3.2mm, putki leikattu vinoon.
    Emulsioputken reiät:
    1kpl 0.7mm/ boosterin valussa noin 3mm tiivistepinnasta ylöspäin(killbleed).
    2kpl 0.64mm/11.5mm boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    2kpl 0.7mm/13mm boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    2kpl 1.14mm/14.6 boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    2kpl 1.5mm/17.8 boosterin tiivistepinnasta alaspäin.
    Putken alapää auki, 3.7mm sisältä, 21mm pitkä.


    Jos nuo bensapinnan alapuolella olevat 2mm reiät syöttää ilmaa pienillä kierroksilla, menee varmasti rikkaalle ainakin siksi aikaa kun bensaa kaivossa riittää.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Oukei, täytyy noita mitata jos toi bensapinnan pieni lasku ei auta ongelmaan.
     

Kerro tästä muillekin!