msd 8361 alipainesäätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JPJP, 23.7.2014.

  1. JPJP

    JPJP 1st gear

    SBC 383 xe274 nokalla kyseessä ja tuossa jakassa ei alipainekello ole säädettävä niin onko tuohon jotain rajoitin lätkiä myynnissä vai joutuuko ite nakertelemaan sinne jonkun stopparin.

    Tyhjäkäynti ennakko jos on 16 ja laittaa säätimen letkun kiinni niin pomppaa tyhjäkäynti ennakko 36 eli antaa 20 astettaa ennakkoo. Tuosta varmaan sais ottaa puolet pois? Ja maksimi ennakko on 34 2700rpm.
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Vauhtikaupasta saa säädettäviä kannuja. Muistaakseni tuohon jakajaan menee vaikka Moroson kannu ja sitä joutuu hieman viilaamaan, että sopii.

    Jos kone ei nakuta ja pelaa hyvin niin ei siinä liikaa alipaine ennakkoa ole.
     
  3. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Jakajan mukana tulee sekä jouset että holkit.
    Sulla on siellä ilmeisesti sininen holkki kun antaa 20 ennakkoa. Musta holkki antaa 18 astetta.
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ton jakajan vakio kannu antaa vaan 10astetta@15"Hg jos on vakio. Eli sulla taitaa olla siellä löysät jouset jotka tekee sen, että kun laitat alipaineen kiinni niin se antaa alipaine ennakkoa 10astetta ja kierrokset nousee jonka seurauksena keskipakoennakko antaa vielä 10astetta lisää.
     
  5. JPJP

    JPJP 1st gear

    siniset jouset on ja ei ne ainakaan löysimmät ollu oisko siltä väliltä. Ja tottakai nousee kierrokset ku letkun tökkää mutta sit ku säätä tyhjäynnin uudelleen esim johonkin 800 niin näyttää lamppu 35 astetta eli kyllä minusta tuntuu että se vaan antaa enemmän kun sen 10 minkä pitäs. meinaan vaan et jos max ennakko on 34 ja siihen 20 päälle ni on jo aika paljon matka ajossa.
    Vois nyt kokeilla tietysti perus ennakkoa vähän laskea ja laittaa sen sinisen stopparin vaik 13+21 ja sit alipaine suoraan imusarjasta ku ei se muuten pyöri.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Onko jakaja uusi vai käytetty? Jos joku on vaihtanu sinne toisen kannun? Voit myös koittaa laittaa raskaimmat jouset paikoilleen niin ei ole ainakaan keskipakoennakko sitten häiritsemässä mittauksia tyhjäkäynnillä.

    Toi korkea matka-ajon ennakko on ihan normaalia ja jos ei auto nylpytä tai nakuta niin ei ole ongelmia. Miksi haluat rajoittaa alipaine ennakkoa?

    Sitäpaitsi isot pojat on kertonu, että paras teho saadaan kun pienillä kierroksilla on mahdollisimman paljon ennakkoa. Mä kyllä pysyisin ihan siinä korkeammassa perusannakossa kuin laskisin sitä. Riippuu tietenkin miten moottori käyttäytyy. Jossain oli myös, että lisää paukkua saa kun pistää maksimi ennakon alkamaan jo 2000-2400rpm, jos kone kestää sen nakuttamatta.
     
  7. JPJP

    JPJP 1st gear

    Uusi on jakaja.
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Nakkaa koko alipaine toosa menemään! Mulla samassa jakajassa löysimmät jouset ja musta rajoitin kiekko ja pelaa tosi hyvin! Perus ennakko vähän vajaa 20 ja maksimi luokkaa 36/2600rpm. Ja ilman alipainesäädintä..
     
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

  10. JPJP

    JPJP 1st gear

    Kyllä minä tiedän mitä kukakin on ehottanu jne. Kysymys oli saako tuohon mitään stopparia alipaineelle. Ja kyllä on ollu juurikin noi jo säädettynä mutta kyllä haluan sen alipainesäädön käyttöön. Vastaan itselleni että teen sinne stopparin! Ja tuokin nokka tarvii periaatteessa yli 20 ennakkoa niin alipainesäätimellä se on helpompi toteuttaa kun että tekee jonkun 10 asteen keskipako stopparin ja laittaa starter saverin!
    Vituttaa tuommoset kommentit että ehotin jo talvella niin kai minä tiedän mitä on ehotettu ja mitä ei!
    Ja kyllä alipainesäädin oikein säädettynä on katukoneessa hyvä lisä.
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tuo saattaa pitää paikkansa mutta saisko kuitenkin perustelun, että mikä siitä tekee niin hyvän?
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mun mielestä pieni saavutettu taloudellisuus tekee siitä hyvän.
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mää muistaakseni sanoin, että hommaa säädettävä kannu. Menee sinne pienellä viilaamisella. Olen itse tehnyt vastaavan. Valitset vaan kannun mikä antaa tarpeksi ennakkoa ja sulle sopivalla alipaineella. Voihan sinne stopparinkin tehdä, mutta säädettävä kannu on helpompi säätää...
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Just oon itte pelleillyt ja ruuvaillut säädettävää kannua, antaa silti yli 20 ast ennakkoa mitä siitä irtoaa ja ikävästi loivaylämäkikuormituksessa vaikka ruuvattu kalvo tiukimmalle. Tänään tein sit stopparin joka rajoittaa puolet pois enkä päivääkään oo katunut : :p

    On kyllä keskipakostopparikin, tyhjäkäynnillä 26 ast ja max 34 ast ja alipaine-ennakko o ported vacuumissa. Hiton hyvät idlet ku ei seilaa ennakot nokan paskan tyhjäkäynnin muassa. Ja lähtee vielä tolla käyntiin kuumana.

    Stopparia kehiin vaan !!
     
  15. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Henkilökohtaisten kokemusten perusteella olen tuossa asiassa eri mieltä. Ajoin juuri testin omallani n.1900kg auto 305 viritetty kone ja 350 laatikko ilman lukkoturbiinia reilulla matkanopeudella +100km/h 10,2l/100km ja kulutus ei perustu mutuiluun vaan täydestä täyteen tankkaukseen.. Eli saattais nopeutta pudottamalla vielä tippua jopa alle kympin.. Vakio nokalla menis varmaan alle ysin...ja tosiaan ilman alipainesäädintä. Jotenkin olen sitä mieltä, että ei paljoa enää voi taloudellisemmaksi saada rikkomatta fysiikan lakeja :eek:

    On kuitenkin sen verran trimmattu tuo kone, että esim vähän kutiteltu 350:nen samassa kopassa ei pärjää. 8)

    Laajakaista lambda sen sijaan on hyvä sijoitus.. :pinup:
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Laita alipainekannu kiinni ja tee uudestaan testi mitä kuluttaa. Sitten voit sanoa vasta jotain kokemuksesta :D Ite oon huomannu sen, että alipainekannulla matka-ajossa menee kevyemmällä kaasulla, kun ilman kannua.
     
  17. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tottakai menee kevyemmin mitä enempi ennakkoa. Mutta kun laittaa perus ennakon jo riittävän isoksi ja keskipakosäädin lähtee peliin ajoissa ei kannua tarvita. Varsinkaan tuossa lukottomassa askissa kun matka ajossa kierrokset huitelee tuolla likempänä 3tuhatta kuin 2tuhatta
    2tuhatta.

    Sori tämä karkasi vähän offtopiciksi... :oops:
     
  18. JPJP

    JPJP 1st gear

    Tehköön kukakin miten haluaa mutta vastaan alkuperäiseen kysymykseen ja tein alipainesäädön rajottimen reikäkiskosta. Nyt on perus 16 max 34 siniset jouset ja alipaine 12 eli tyhjäkäynnillä 28 astetta. Hyvin tuntus toimivan noin.
     

Kerro tästä muillekin!