Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ilma on melko huono lämmösiirtäjä eikä se paljon kerkee lämpenemään tossa "töttörössä" .
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    pointti onki siinä että oliko lämmöt kuinka korkealla ilman tötsää.
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Jos jassaa voin teippailla digimittarin anturin johonkin pellin sisäpuolelle kaasarin tienoille ja ihmetellään sit asiaa lisää. Jokainenhan voi saman tehdä ku on vähä tapauskohtaista.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Konehuone on perkeleen laaja ja ilma kulkee siellä melko etanasti jos vertaa tollaseen putkeen ja veikkaan että ero on 20°-30°.
    Tollanen töttörö oli ennen skuuppia ja ei se ainakaan kelloja kattellessa edes hidastanu menoa :rotfl: .
    [​IMG]
    Sellaisen pikku seikan huomasin että kun tuli skuuppi joka lykkää kukkumalaattoriin viilempää ilmaa niin loppus bentsiinipumpusta kapasiteetti?
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    mä veikkaan mudracer että tuossa sun laitteessa lämpötilaero perinteisellä putsarilla versus toi kattila-myllynletku-mehukatti virityksen välillä on alle 3 astetta. Saattaa olla jopa ihan samat lukemat.
    Ainut mikä imuilmaa vähän lämmittää on syyläri. Moottorin ja pakosarjojen lämpö ei pääse nousemaan ilmanputsarille ku toi mekaaninen flekti painaa ilmaa taaksepäin sen verran lujaa. varsinki jos sulla on alkuperänen konepelli.

    Toisaalta aika monella skuupin rakentajalla on käytössä imusarjan esilämmitys, saisko sen poistamisella viilempää ilmaa koneeseen..... toisaalta jos se on käytössä niin mahtaako imuilman lämpötilalla olla mitään merkitystä...
     
  6. XJR

    XJR 3rd gear

    Näin meillä Jaguar-piireissä hoidetaan riittävä ilmansaanti:


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin ja miks koneplootusta sulaa ajaessa lumi vaikka olis 30° pakkasta jos ei siellä lämpöä ole :rotfl: .
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Jäähdytin lämmittää imuilmaa "vähän"?

    Omassa imulämmöt tippu vähintään 30 astetta kun siirrettiin ilmanotto pois konehuoneesta, alkuperäinen siis oli se perinteinen virisuodatin kaasarin päällä. Joo, on mitattu.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Eikös imarin esilämmitys ole siksi että pintaan ei jäisi bensa makaamaan kaasarin alle ja seoksia sotkemaan normi- ja lämpenemisajossa? Ja kuinka monella skuupintekijällä on toisessa pakosarjassa termariohjattu läppä joka vasta kunnolla pakottaa kuumat pakokaasut puolelta toiselle? Päätellen mitä läpät levällään puskee pakoputkista niin aika ilmamassa kulkee imarinkin läpi tuskin hirveästi siinä kuumenematta ja aluimari varmaan jäähtyy aika nopsaan kun vielä bensan sekoittumisen jäähyvaikutus otetaan huomioon. Eli lukitaan veikkaus että silti on merkitystä.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hyvä kuitti XJR. Näin meillä. Olen sitä mieltä ettei imuilmanesilämmitystä tarvitse muutoin kun talvella. Kesällä niin viileää imuilmaa kuin mahdollista, vaikka olisi ruma tötterö kahden tonnin nahkasohvassa. Corvetten päänahka oli kova juttu
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo esilämmitystä tarvitsee vasta kun kelit alkaa olemaan alle +4, ja kaasari vetää jäihin.
    Tämän tietää kaikki vanhat automiehet.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Karra ymmärrän. Varsinkin kun on tuplakaasarit kyseessä. Zenitit ei ole niin tarkkoja kuin ei Solexit, vaan tupla Weberit. Mulla kokemusta ja viiden asteen celsius heitot vaikuttaa. Tuo kuvissa näkyvä Jagge on Suomen nopein Jaguar. 12.34 ja helvetisti ongelmia bensapaineiden ym. Se menee 11sek, kunhan saa palikat toimimaan. Vielä on rutosti ongelmia, mutta se on isokorinen ja vain 4.0 litrainen. Meillä läppää siitä kumpi on nopeampi? Mun katsastusmotilla en pärjää, mutta mulla isopoika tallissa ja jos se tulee nokalle se vaatii laatikon ja perän mitkä kestää. 1400 wääntöa vaatii paljon alustalta ja voimansiirrolta..
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolleen äkkiä ja varmaan pieleen laskemalla kun lämpötila muuttuu 30° niin ilmaseoksen tilavuus muuttuu ~12% .
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällähän ollut pöhinää :lol:

    Pakkelipurkkiviritys meni perseelleen. Liian kapea, mihinkän siihen ne imutorvet laitat jos et kuidulla tms ulkopuolelle mutta sitten puhaltaa 40% putken ilmasta päin ryypppytornia jos ei putkia pistä takaa tulemaan mikä sitten taas aiheuttaa ongelmia.



    Pvc viemäriputkea hankein kun halvalla sain, 70mm taitaa olla sisähalkaisia. Lämmönkesto pitäis olla ok, kesti ne kuumailmapuhallintakin vähän kun jouduin päitä soikistamaan.


    6cm ehdoton maksimikorkeus ilmansuodattimelle. Pitänee kait tehdä leveempi lautanen jostain maalipurkin pohjasta ja sille kansi.

    Tiedän, kuulostaa ideana ja näyttää varmasti täysin kamalalta mutta kaikki voittaa sen "kärpäsensilmä kiinni konepellissä"-virityksen.




    Pvc putkilla ainakin saa hyvän kohdan syylarin sivuun mihin sitten lyödä tötterösuodatin molemmin puolin ja kahdella kulmakappaleella mutka ei tule liian jyrkäksi sitten putsarin puolelle.
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    Rosvosin saunan seinästä mittarin ja kymmen senttiä pellin alapuolella kaasarin vieressä finfoampalasen päällä, 5 min joutokäynnillä flekti kokoajan huutaen ja koneen menovesi 85 ast oli lämmöt 70 ast. Filsukotelossa samassa tilanteessa 55 ast. Ambientti oli n. 28 ast. Testaillaan ajossa lisää huomenna.

    Kai noi filsut pitää koteloida putken väliin ja tyrkätä putkenpäät keulasta läpi et saa oikeesti ulkoilmaa, mut widdu ku o kanttiset pitkät ja putki o pyöreetä.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämmöstä hahmottelin eilen ehtoolla, pääsis edes vähän ajamaan. Vielä kun keksis miten tiivistää tuo paketti vai suodatinelementin tilalle vaan joku mikä peittää ilmansaannin, suodatintötteröt tottakai tulis putkien päähän. Vähän lyhyeks jäi putket mutta lisää saa kaupasta.

    Hajos pää vaan kun dremelin paskalaikoilla koitti leikata maalipurkeista ja ties mistä kaasarin päälle kun ei hyviä laikkoja ollut.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No johan on kötöstys... :eek: Paskaputkea konehuoneessa, oikeesti?
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se voi olla ihan toimivaa kun sulaa muotoonsa.

    Karpov, millaisia ne Dremelin paskalaikat on? Jotain huonoa erää vai mistä ne erottaa? Itse en niitä ole löytänyt, joten vois olla hyvä tietää miatä pitää pysyä kaukana.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meinaat ettei kestä moottorin lämpöä? Muistaakseni kaasaria ym ropatessa ole ikinä kädet palaneet. Vajaa 100 ast noitten kai pitäs mukisematta kestää?

    Anteeksi, dremel on mulle bilteman peli myös kun en aina jaksa kopiosanaa. Nämå kuiduttamattomat sileät katkaisulaikat eivät tunnu keståvän vaan kuluvat erit nopeasti ja vålillä pirstaloituvat. Kuidulliset toki kestäisivåt.

    Naapurikin kauhisteli, sanoin ettå parisataa käteen niin ostan valmiin.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tais viemäriputki kestää jatkuvaa +85astetta ja hetkellistä +100astetta. Eipä siinä, se kestää siellä ihan yhtälailla kuin sähkökaapelit. Yleensä perus kaapelien kuoret on speksattu samoihin lukemiin...
     

Kerro tästä muillekin!