Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hieno tuo ainakin on... Alumiinikurttuputki joutaa museoon.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei sula bilteman viemäriputki konehuoneessa, kokeiltu on. Testi suoritettu offailu autossa, jossa konehuonelämmöt nousee aika lailla kun ilmavirtaa ei juurikaan ole.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ehdottakaahan joku vielä millä tuon boksin tiivistän? On mulla oma visio mutta ei pakosti taas kovin siisti.


    Tuon verkon saa vedettyä edestä kireälle tuohon ja takaakin osuu melkein kiinni. Suodattimen laitoin kokeeksi väliin sen tukiraudan kanssa (ettei imaise lyttyyn).

    Mihin putket tulee kiinni niin putkien molempien reunojen kohdalta verkko irvistää tottakai ja sinne pitäis ainakin saada jotain täytettä, melkein koko takareunallekkin.


    Tai sitten suodatinelementti pois ja koko verkko jollain tukkoon.


    Ajattelin että vähän helpottais jos se elementti siellä olis, lähinnä tukkimassa ei niinkään suodattamassa, nyt ainakin tulis sivuilta ilma putkista aika hyvän oloseen linjaan. Vielä kun kärpäsensilmän jalka vähän korottaa niin ei osu ryyppytornia päin tms nyt ilmavirtaukset.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onkos ne ilmaputket pakko mennä eteen?

    Jos toi valmis mikä on vaan toimii tuollaisena niin siihen suorat putket ja niihin sellaiset päästä imevät sport suotimet ja konehuoneen kylki peltiin reiät suoraan lokasuoja sisälle? luulisi olevan tarpeeksi rakoja siellä ja ainakin viileää ilmaa ellei sit askartelisi kidukset molempiin kylkiin
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead


    Pitihän se käydä mittaamassa omastaki autosta uudestaan noi lämmöt ettei ihan paskaa puhu.
    Eli alumiinikone, täys mekaaninen flekti, -69 alkuperäinen syyläri, peltisarjat ja 4" korkee tötterö ilmanputsari kaasarin päällä. Ulkolämpötila 29-31 astetta.
    Imuilman lämpötila verrattuna ulkolämpötilaan, kaupunki +9 astetta, pikatiellä +7 astetta, paikallaan käydessä +13 astetta.
    Sitten syylärin vesi 64 astetta, tallissa 29 astetta. Tyhjänkäynnillä flektin jälkeen 35 astetta. Kierroksilla tuo lämpö lähti laskemaan mutta ittellä tuli sen verran kuuma etten viittiny jatkaa mittaamista.

    En tie sit pitäiskö ottaa käyttöön toi cowl induction scooppi ja tiivistää putsari konepeltiin...
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokeilin tuota tötteröä tänään toisella suodattimella ja lyhyemmillä putkilla, ihan ensiaskeleita siis.


    Tuntuu imevän kunnolla ylöspäin tuon originaalin läpi, ei oikeen sivuilta missä putket. Pellin laitoin sitten tylysti kokeilumielessä verkon päälle mutta ei paljon auttanut.


    Kai se ilmavirta sitten tuo lisää ilmaa vai pitäiskö jo huolestua?
     
  7. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    "Naapurikin kauhisteli, sanoin ettå parisataa käteen niin ostan valmiin."

    Miksi naapurin pitäisi se maksaa..?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siksi jos häiritsee toi mun oma viritys kun ei mulla oo tällä hetkellä eikä varmaan ikinä pistää paria sataa tommoseen hökötykseen.


    Muutama vuosi sitten kerrostalon pihalla sanoin myös että lopetan korjauksen itse heti kun naapuri maksaa korjaamolaskun.
     
  9. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, jos saat ton putkimälväyksen valmiiksi ni ynnää yhteen paljon meni massia kittipurkkeihin ja dremelin paskalaikkoihin ym?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voin sulle laskea jo toteutuvan kustannusarvion ja tähän mennessä menneet rahat:


    -Kittipurkki tallista vanha ja tyhjä, 0€, aikanaan 7,9€ mutta ne kitit johonkin hyvään jo käytetty.

    -Kaverin työmaalta oli jäänyt putkea ylimääräiseksi, kympillä sain koko kasan kun oli hintatietoinen, biliteemassa ois reilu parikymppiä ollut sama satsi. Uuttahan tuokin.

    -Hylkäsin kittipurkin ja tein vanhan ilmansuodattimen päälle tuon eli 0€ jatkojalostus.


    -10,9€ maksoi 1kpl oravanimijää, toinen vielä tulossa.


    Tähän mennessä siis 20,9 euroa, toisen suodattimen kera 31,8 euroa?


    Asiaan kuuluen tottakai vulkanisoidulla teipillä tai muulla pahennusta herättävällä tavalla tiivistelen tuota, nekin löytyy omasta takaa.


    Paskalaikatkin oli jo laitteen mukana ja joutivatkin hajota, jos seuraavaksi ostais ihan aitoja dremelin laikkoja.


    100$ taisi olla halvin kaasarin päällinen mistä puuttui suodattimet ja putket, valmiitoli sitten paljon paljon kalliimpia. Tuohon vielä tottakai tullit ja rahdit päälle.


    Illat pimenee joten olis se nyt perkeleen komia saada tuo siihen kuntoon että voisi edes aloittaa säätämisen puhtaalta pöydältä.



    Onhan se varmaan säälittävää katsoa kun joku turaa pelkkää rumaa paskaa mutta joka paikassa kun ei raha kasva puussa.



    Joskus ehkä kävi niitä vahinkoja että tein itse ja maksoinkin tuplat mitä valmis olisi maksanut mutta ei enää, rupee jo tili nikottelemaan :lol:
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi on jännä kun monet tulee viereen itkemään, et mikset osta uutta ja valmista, mut sit kun kysyy, et maksatko niin ei enään innostusta löydy


    Jos toi oikeesti toimii niin siinähän säästää enemmän jos dyykkaamalla löytää sopivat palikat
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lähdin yrittämään kun tuon pitäisi lähes idioottivarmasti hakata nykyinen päin konepeltiä oleva suodatin..


    Mutta kai joku kohta sanoo että tuo on huonompi :p


    Huipulle varmasti on matkaa mutta harvoin sinne on päivässä noustu muutenkaan.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No jo on kermaperseillä kauhistelun aihe :rotfl: . Vähemmän tulis kitinää kun laitat siihen ladan koneen :poff: .
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tsigulin pata vois olla kova veto, siinä sitä olis virittämistä...

    Eihän siinä mitään jos oma hermo kestä katella tommosta sätöstä, mun ei kestäis. Toi on itseasiassa semmonen hökötys mikä lentäis heti roskiin jos toi mun vessa olis, ja orkkisputsari tulis tilalle :rotfl: Joo, meille kaikille ei oo ihan sama miltä konehuone näyttää, mä taisin käyttää Letukan orkkisputsarin maalaukseen enemmän rahaa kun toi viritys on maksanu... No, kukin tavallaan, kai.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oishan tuollakin orkkisputsari jos se vaan sinne olis sopinut. 6cm on jo tiukka mitta keskeltä kaasarin päältä, sivuille tulee vielä konepellin vahvikkeet jotka laskevat korkeutta entisestään jos sinne vaikka lautasmallisen löis.


    Tarttis siis olla rajusti madaltava pohja mutta kuinka matalia saa ilman että se ottaa kiinni holleyn päätyihin tai kaasuvivustoon ym? Sitten sekin olis taas mallia kuumaa ilmaa moottorin päältä.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Orkkispultsari ei mahdu jos on pikkasenkin vakiota korkeempi imari. Se olis kyllä hyvä kun se on koteloitu kokonaan. Paisti ei kokonaan kun siinä on töttörö josta pannu imee ja johon sais helpolla letkuruokittua viilempää ilmaa.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kait niitä orkkisputsareita saa hitsailtua ja laikkailtua sopivaks?
    Tai sen pudottavan pohjan muotoiltua?
    Tuntuu pari tollasta putkea pienillä putsareilla melko ahtaalta hengityksen puolesta.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et vissiin ole ikinä nähny tollasen orkkispultsaria jos meinaat että se paremmin hengittää :rotfl: .
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On tuo putki sisältä 70mm tienoolla ja supistuu kyllä jonkunverran lopussa mistä tulee kiinni mutta paaljon isompi on kuin orggisputsarin putki.


    http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/32322

    Tollanen päästä imevä siellä nyt on, ananaksen kokoinen tuokin jo on. En sitten tiedä virtauksesta.

    Pudottava pohja olis jees mutta pitäs sitten olla suht halkaisijaltaan suht suuri putsari missä myös korkeutta kun pohja pitäisi olla kaasarin yläpinnan kokoinen reunoihin/vaijereihin asti ja sitten vasta laskea.


    Tuntuu että koneen korvakotkin lienee vähän normaalia korkeammalla. Ei sovi myös unohtaa tuuman spaceria kaasarin alla ettei bensa kiehu.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tollanen pikupin turpotirsselissä ja hyvin hönkii eikä lopu ilma kesken.
     

Kerro tästä muillekin!