Turbiini, kaasari, sytkä ennakko... Toimii "jotenkin"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Markuk, 27.7.2014.

  1. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Talvella kasasin tuon stroukki koneen uudestaan. Siitä mitattiin ennen kesää säädöissä 300 kw takapyöriltä.

    Alunperin vika on ollut tällainen...

    Säätö tehtiin sillä 12" Mudracerin tekemällä turbiinilla mikä toimi viime kesänä helvetin hyvin, nokka oli normaalia "hieman" tiukenpi.

    NYT Ennen säätöä ja sen jälkeen Malibu ei lähtenyt paikoiltaan sutimaan, jos painoi nopeasti kaasun pohjaan, niin sammui, tai röpötti, ikään kuin sai liikaa bensaa ( liian vähän ) tai ennakot pielessä. Pamautti usein kaasarissa lieskat.
    Ojalan Jukka ( säätäjä ) sanoi tän johtuvan turbiinista, stalli liian pieni ? Säädettiin kuitenkin hyvin tuolla Demonilla, paitsi tuo alakierrosten ongelma jäi ajanpuutteen vuoksi.

    Säädettäessä kaasarina oli Demonin 650 vakuumi ja nokka on tämä...
    MUUT TIEDOT KONEESTA LÖYTYY LOPUSTA PC-dyno paperista

    http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/

    http://static.summitracing.com/global/i ... 402002.pdf

    Malibu toimi tällai viime kesänä noin 80kw vähemmän takapyöriltä mitattuna... Kohdassa 2:50 alkaa mun esitys...

    http://www.cruisingnight.fi/index.php?o ... Itemid=137

    Laitoin tällaisen Malibuuni kinni 3,600 Stall turbiinin

    http://www.summitracing.com/int/parts/bmm-20425

    Vaihdoin Holleyn HP 650 tuplapumpun, kun toimi se viime kesänä, niin helvetin hyvin. Ensiöpuolella suuttimet 69 ja toisiopuolella 75.
    Paikollaan kun kierrätää, niin että on jo hieman antanu bensaa, niin kiertää ja laulaa hyvin. Kun antaa rauhassa kierroksien laskea ja painaa kaasun pohjaan, niin sammuu lähes aina ja pamahtaa ensiöpuolella.

    Tyhjänkäynnillä ailpaine mitattu 5-6 In.Hg Vaihde päällä PAIKOILLAAN tippuu nollaan. ajossa nousee noin 15 In.Hg
    Olen kokeillut eri jousia ( erivärisiä muovi käikäleitä ) pinkkiä, sinistä, punaista ja säätänyt kiihdytys pumpun, niin että antaa torneista heti bensaa, kun kaasuun koskee.

    Power Valve oli 65 kun avasin kaasarin. Tukin yhden ylimääräisen, ei eroa, laitoin 35 sen ja tuntu "ehkä" toimivan paremmin, mutta ei per**le.

    Nyt vaikka kiertää "hyvin" paikallaan, niin kun laittaa D vaihteen päälle, niin ei ota kierroksia, ei oikeestaan juuri liiku auto, vaan sammuu. Hirvittävä röpötys alkaa kun laittaa D tai R vaihteen päälle.
    Olen kokeillut sillai et tuolla kaasarilla tossa kunnossa ( suuttimilla ) kun Malibua kokeilee, niin että saa pyörät sutimaan HETI niin sit ei ongelmia, vetää hyvin ja kulkee. Tuntuu jotenkin,että ottaako turbiini liikaa kiinni kun lyö D vaihten päälle. EI luista yhtään. eikä jarrun kanssa nosta kierroksia yli 2000 rpm vaan sammuu...

    Onx KELLÄÄN mitään mielikuvaa, että missä vika voisi olla.

    Jakaja on muuten Malloryn 9000 optisella silmällä oleva jakaja. Ennakot 14 astetta ja ei seilaa tyhjänkäynnillä. Kierroksia nostaessa ennakot nousee, eli sytkä puoli "on" kunnossa. Saa bensaa, on tehopumppu. Uudet tulpat ja johdot.

    Tässä vielä PC-Dyno paperi, jos siitä joku osaa katsoa löytyskö sieltä vastaus.

    Itse rupeen epäileen tota nokkaa. ONX SE AIVAN SUSI.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Ainakin tyhjäkäyntiennakko vaikuttaa mun silmään vähän pieneltä? Trimmaisin jotain 20-25 astetta tyhjäkäynnille(tietysti ne maksimit edelleen 36-38) niin vois jaksaa paremmin käydä tuollasen tiukan turbiinin kanssa?
     
  3. 383

    383 Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Pakoventtiilin koko on väärä tolla listalla pitäisi varmaan olla 1.60 sama koskee kaasarin kokoa 650
     
  4. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Ainakin tyhjäkäyntiennakkoo enempi niinkuin 4d sedan mainitsi
     
  5. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Eli 14 ennakko vaan sinne 20-25
     
  6. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Juu ne on virheellisesti siinä, 650 on kaasari ja pako niiku sanoit.
    Kaveri teki ton ystävällisesti joten pikku virheet sallittu :)
     
  7. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Niin, mut ei kokonais ennakkoa kumminkaan sais mennä liikaa.
     
  8. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Okei. Kokeilen tota huomenna ja infoan kuin käy.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Mun mielestä toi nokka on pikkasen liian iso tohon pakettiin. Rupee vetämään vasta 3500jenkan jälkeen ja sen alla ei paljon tietoa.
    "Dynotin" oman pannun samalla progulla.
    https://www.dropbox.com/s/nwqozbtwihh2osb/377Malibu.pdf

    Mulla on alle 2tonnin enemmän vääntöö kun sulla 4tonnissa.

    Ettei vaan nokka olis myöhäisellä, se vie alhaalta aika tehokkaasti puhdin pois. Vois koittaa laittaa niin aikaiselle kuin jakopää antaa myöden ilman että pakovena morjenstaa käsipäivää männänkaa.
    Ja ilmeisesti toi holesotti ei anna brake stallia enempää kuin vanhakaan limppu?
     
  10. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Kiitoksia sulle ja kaikille jotka auttoivat.
    Säädän sytkää ( mutta en liikaa ). Jos ei rupaa skulaa menee keppi vaihtoon.

    Make
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Vähän epäselvää? Siis vanhalla nokalla 220kilowattisena toimi hollikalla?
    Miten sitä on säädetty nokan vaihdon jälkeen? Onko esim. seoksista tietoa. Miten reagoi tyhjäkäyntiruuvien pyöritykseen,paljonko ovat auki? Onko läpät tarpeeksi kiinni?
    Onhan siinä joku muukin pielessä kuin vähän turhan raju nokka jos alipaineet menee nollaan tyhjäkäynnillä vaihde päällä.
    Ja tuntuuhan se turbiini tiukalta jos kone ei toimi.
     
  12. ido59

    ido59 Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Käytännössä "säätämällä" sytytystä vain muutat yhden ongelman toiseksi. Se toinen ongelma on nakuttaminen tai ainakin liikaa ennakkoa kierroksilla.

    Vakiojakaja antaa mekaanista (keskipakosäätöistä) ennakkoa 25~30 astetta. Tarkoittaa, että jos asetat perusennakon 20 asteeseen, kierroksilla ennakkoa on jo 50 astetta.

    Tavoitteena voisi olla, että perusennakko olisi vaikkapa 20-22* ja kokonaisennakko (ilman alipainekelloa) jo 2500-3000rpm kohdalla 35-38*

    Vauhtikaupat myyvät muutaman euron hintaisia recurve-kit'tejä jakajaan. Voi olla, että joudut myös rajoittamaan keskipakopunttien liikerataa vaikkapa 0täytehitsaamalla punttien ohjuria.

    edit: musta oireet viittaa imuvuotoon, kone käy siis tyhjäkäynnillä ja sen yläpuolella laihalla. .. huono alipaine, kuolee polkaistessa ja d'llä, paukuttaa kaasariin sopivat kaikki diettilounaaseen.
     
  13. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Okei :)

    Kokeilen ennakon säätöä ja kaasariin palautan siinä olleet asetukset.
    Jos ei toimi, niin Ojalan Jukka saa kerran kokeilla vielä mitä on tehtävissä.
    Jos ei tuu lasta eikä paskaa, niin keppi vaihtoon, tai tutkitaan vuodot ensin.
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    ^Mudracer neuvoi aikaistamaan nokka-akselin ajoitusta, eikä sytkän.....

    Mie onnistuin hankkimaan melkein samanlaiset oireet unohtamalla extra-prikat ruiskun kiinnityksestä imusarjaan (jolloin pulteista loppui kiristysvara), joten ido59:n imusarjavuototeorialle 1 ääni lisää.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Juu jos nokka on myöhäisellä vaikka -6° niin jos sen pistää +6° niin huipputehon kiekat laskee jotain 500-700rpm ja vääntöä siirtyy alemmas samalla tavalla. Noi nykyiset sekopäät on jyrsitty miten sattuu eikä merkkeihin voi luottaa enää just ollenkaan.
     
  16. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Mites kun on ratasjakopää ? Hampaan verran aikaisemmalle vai mittaamalla vielä enemmän ?

    Töissä, niin hemmetin kiirettä, että menee viikonloppuun ennen kun teen mitään.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Ajoituksen pielessä oleminen kannattaa tarkistaa jos sitä epäilee, ja yleensäkin aina konetta kasatessa kantsii se tarkistaa vaikka ne kiilaurat oliskin uudessa jakopäässä/akselissa kohillaan niin sillä välttää inhimillisen erehdyksen vaaran...

    Hyviä muita neuvoja oletkin jo saanut, ja tsekkaa ne nyt ennen kuin isompaa remonttia teet.
     
  18. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Jees. Aloitan tutkimalla imuvuodot.
    Sit jako aikasemmalle MITTAAMALLA.
    Sytkän ennakot..

    Jos syytä ei löydy, eli ei alavääntöä, mutta toimii ajossa kun kierroksia on 3000 - 3500
    Ni tosta saa joku kepin ja nostajat halvalla. Laitan saman Lunatin hydrauli laahurin, ku oli viime kesänä, mutta
    astetta jyrkemmän...

    Tuosta saa sit ton nykyisen kepin ja nostajat halvalla...
     
  19. 383

    383 Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Mulla ainakin piti säättää epäkeskoilla toi ratasjakopää.

    Jos haluat että nokka toimii niin teetä nokka auton speksien mukaan
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Turbiini, kaasari, sytkä ennakko, mikä vika... MENEE HER

    Autoon teetetty kärsä olis joo tietty aina se paras vaihtoehto
    En silti pitäis nykyistä nokkaa mitenkään toivottoman huonona noille 11,1-puristuksille, ihan jees vaikuttais olevan. Joku muu juttu sitä nyt pidättelee?
     

Kerro tästä muillekin!