Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tarkoitin että jos Ratrodi viitsii purkaa kaasarin niin saatas lopultakin selville 1405 ja 1406 erot.
    Mutta kannattaa sinunkin varmistaa mitat ettei ole summassa porailtu tms. ja jos saadaan selville 1406 mitat niin voit kopioida ne omaasi.
    Jos tuo minun idea viasta pitää paikkansa niin bensapinnan laskulla pitäis rikastaa aikaisemmin?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo en mä ala toimivia vehkeitä purkamaan pelkästään mittaamisen ilosta :D
    Mut ainakin toi pääilmasuutin näytti olevan eri kokoa.
    Tosta porailusta tuli mieleen kun kummassakin oli toi siirtymävaihe liian rikkaalla niin amerikan foorumeita kun selasin niin nää kuuluisat amerikan Joet harrasti tyhjäkäyntipiirin ilmasuuttimien poraamista isommaksi, no mä en tollaseen peruuttamattomaan hommaan viitsinyt alkaa vaan ratkaisin ongelman lisäilman syötöllä huohotuskaasujen sekaan ja samalla ratkes sekin ongelma ettei enään PCV-air putken kautta kulkeudu öljyä ilmanputsari koteloon.

    Tossa vielä toi mun PCV-systeemi joka samalla laihentaa siirtymävaiheen seoksen sopivaksi.

    http://aijaa.com/QauC24
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tästä saa hyvän väännön aikaiseksi, mutta toi on väärä idea.
    Se ilma jarruttaa bensan kulkua, eikä siellä puhalleta ilmaa missään, vaan imetään polttoaineen sekaan, jolloin bensamäärä pienenee....
     
  4. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kyllä se bensan painekki kannattaa huomioida. 0.4 bar on lähes 6 psi (pounds/squareinch), havainnoillistettuna 2,7 kiloa 25 milliä kanttiinsa alueella. Paine on siis melko kova. Niin kova että kohokammiossa oleva polttoaineen noste ei välttämättä jaksa vastustaa tulolinjan painetta. Kohot painuvat väkisin alas.

    Tarkoittaa sitä että venttiili tihkuu bensaa ja kohokammio täyttyy pikkuhiljaa. Mitä sitten kun kohokammio on täynnä? Linjaston paine on edelleen 0,4 bar ja polttoaine pyrkii väkisin eteenpäin seuraavilta suuttimilta ja ehkä tiivisteiden välistä.

    Tämän saattaa havaita mm bensanhajusta rauhallisessa/kaupunkiajossa. Kuitenkaan vikaa hakiessa kaasari ei tunnu tulvivan ja bensaa ei varsinaisesti vuoda. Ohivuoto on pientä mutta kulutusvaikutus saattaa yllättää.

    Kantsii kokeilla sitä regua.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Koitan tota bensapinnan laskua nyt ensiksi ja katon mitä tekee niin pääsen johonkin suuntaan tässä. Voisin noita ilmasuuttimiakin koita tulpata.


    Regua varmaan täytyy koittaa jollei noi muut auta. Koitan nyt noi ilmaset konstit ensin. Ei viittisi turhaan ostaa tollasta 50 euron regua.


    No, menen nyt tuskailemaan ton bensapinnan kanssa. Jos sitä vaikka pari milliä laskisi.
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Juu, vähän hiljastahan täällä onkin :poff:

    Saattaa olla väärä idea että just tässä tapauksessa rikkaalle meno johtuis tuosta.. mutta periaate ei ole väärä..

    Pieniä ilmakuplia sisältävä bensa tai mikä tahansa neste liikkuu keveämmin kanavissa, koska pintajännitys pienenee, ja nousee myös normaalin bensapinnan yläpuolelle, eli boosteria kohti, koska painaa vähemmän kuin ilmaton bensa.
    Ja ahtaassa putkessa nousevat ilmakuplat(varsinkin ne putken kokoiset) aivan varmasti nostavat bensaa mukanaan.
    Sopii kokeilla jos et usko, puhalla pillillä ilmaa pienihalkaisijaisen vesiastian pohjalle.
    Tai katso vireo niin ei tarvi kokeilla..
    http://www.youtube.com/watch?v=TOVZ4oklBFw

    Ja ilmaa ja bensaa imetään tai ilmakehän paine työntää, miten vain halutaan sanoa, paine-ero saa kuitenkin virtauksen aikaan..

    Vasta isoilla kierroksilla kun bensavirtauksen nopeus on jo likellä maksimia voidaan ilmalla vähentää bensan määrää, eli silloin pääilmasuutin on ahtain kohta ilmapuolella ja isompi suutin laihentaa seosta.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo nyt aletaan ajankuluksi oikeet tutkimaan, mulla on tallissa vanha AFB raato -60 luvulta niin purin boosterit siitä irti ja näyttää emulsioputken reijät olevan aivan samat kuin tossa Vänen mittauksissa 1405 kaasarissa, ainoo et noita pikkureikiä löytyy kaks kappaletta emulsion yläpäästä.

    http://aijaa.com/C9GJaa

    Sitten aloin tota bensan paineen vaikutusta miettimään tohon pinnan korkeuteen niin iskin ton kaasarin kannen vesiastiaan ja tein tohon keskelle kaasaria kohon mistä sai mitattua veden korkeuden eri paineilla, tää testi nyt on tietysti täysin perseestä revitty kun aineena vesi ja ei vastaa muutenkaan todellisuutta, mutta kuitenkin pinta nousi aika tarkasti 1mm aina kun paine lisääntyi 0.1 baria, eli tästä vois vetää hätäisen johtopäätöksen et kaasarissakin pinnan korkeus vois olla 2,5mm korkeammalla 0.4bar paineella kun vertaa vaikka 0.15bar paineeseen joka mulla on tossa käyttöautossa.

    http://aijaa.com/ufy11Q
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Juuri ajattelin sitä säätää (tai oikeestaan olin säätämässä kun nälkä yllätti ja pitit tulla syömään ja samalla kattomaan tännekkin) 2mm alemmas, eli 2mm lisää rakoa tiivisteen ja uimurin väliin. Nyt se oli 11mm jos nyt oikein muistan niin laitan sen 13mm.

    Ei muuta kun takasin työn touhuun!
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Voithan säkin kokeilla sellasta, että teet siihen pilliin reikiä ja kokeilet imeä sitä vettä sieltä lasin pohjalta....
     
  10. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    :) Teenkö ne reiät vedenpinnan ylä- vai alapuolelle?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Koeajolla käyty, ei oikeen mitään vaikutusta. Ehkä hiukan isommilla kierroksilla alko ylirikastamaan (tai sitten ei), mutta ei mitään muuta mainittavaa. 80km/h seokset meni taas sinne 40-50mV tuntumaan kuten saattoi odottaakkin. En säätänyt tyhjäkäyntiruuveja mihinkään suuntaan mutta rikkaalla kävi tyhjäkäyntiä, vaikka tosin laihemmalla mitä ennen.

    Mitäs seuraavaksi? Se paineensäädin vois olla kokeilemisen arvonen. Mistä sellasenkin tähän hätään taikoo...Täytynee soitella US-Centeriin ja Niemensivun Sepolle josko jommalla kummalta löytyis hyllystä. Motonetissä on ainakin tollanen hugo- sähköpumppu mitä Ratrodillakin on autossa. 20 euroa tosin kalliimpi mitä tollanen Malpassi- paineensäädin.

    Vai olisiko jollain Satakunnassa tollanen irtonaisena niin voisi tulla koittamaan? Jollain Pori-Rauma-Säkylä-Huittinen- tienoilla?


    Mun tarttis varmaan koittaa noita pääsuuttimia tuolta yrittää kaivaa ylös kun alkaa rikkaammalle päin menevät neulat loppumaan kesken. Mulla kun oli ne pääsuuttimet vedetty pyöreeksi, eikä irronnut kun nätisti koitti. Onko jollain muulla jotain ideaa millä noi saisi irti niin ettei silppua ja lastua olisi koko kanava ja uimurikammio täynnä? Toinen puoli varmaan lähtee irti kun sen sai jo pyörimään, toinen puoli ei liikkunut mihinkään.

    Täytyy noi step-up jousetkin vaihtaa, kun tuntuu välillä kiihdytys kauheen tukkoselta. Nyt on siniset, jos koittaisi sitä seuraavaksi löysintä.


    Olds 3, Minä 0
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Saan huomenna yhden Sierran bensapaineensäätimen lainaan. Sillon tietää onko vika bensapaineissa.
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Painesäädinkokemuksia odotellessa kysäsenkin hieman kommenttia omiin säätöihin.
    Mopar pikkunenlohko ja Ede600 mallia 1405 92ensiö 95toisio 68/42neulat. Olen sen nyt säädellyt aika mukavaksi, käytössä on ollut kapeakaistalambda ja alipainemittari. tyhjäkäynti on nyt aika taloudellinen, matka-ajo menee hyvin ja kiihtyy niinkun tommonen nyt kiihtyy.

    Kuitenkin 50-65kmh nopeuksissa on havaittavissa pientä nypyttelyä ja viisari näyttäs vetävän laihan puolelle.

    Johtusko tämä nyt siitä että siirtymä tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille vetää laihalle?
    Ja että siihen auttaisi pääilmasuuttimen kuristaminen?
    Seuraava suutinkoko nimittäin vetää turhan rikkaalle kun vauhtia on yli 80kmh.

    1405:ssahan on aika iso tuo pääilmaputki. Kaasarin edellinen omistaja oli näköjään pistänyt suutinsarjan isoimmat suuttimet, ohuimmat neulat ja jäykimmät jouset. Tuosta on lähetty ja tähän on tultu.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mun kokemusten perusteella chevyn 305 menee 50-65km/h nopeutta pääasiassa transfer slotin eli siirtymävaiheen kautta ja mulla se oli taas liian rikkaalla ja sitähän ei pysty edelistä säätämään poraamatta suuttimia, tein venttiilin joka laskee ylimääräistä ilmaa huohotuskaasujen sekaan ja tällä seos asettui kohdalleen.

    Mites jos tingit tyhjäkäynnin taloudellisuudesta ja säädät vähän tyhjäkäynti seosta rikkaammalle niin loppuuko nypyttely ?

    Pääilma suuttimen vaikutuksesta ei ole omia kokemuksia edelissä, mut yleensähän kaasareissa se vaikuttaa vasta kovempien kierrosten seokseen.

    Malli on 1406 ja toisiosuuttimet 95, ensiösuuttimet 98 ja neulat toisessa chevyssä 7042 ja toisessa 7147, jouset on kummassakin siniset.
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Boosteri alkaa virtaamaan vähän liian myöhään, pienempi pääilmasuutin tai killbleed voi auttaa, tai pari pientä emulsioreikää lisää bensapinnan tasalle tai vähän alle.
    Ja tässä on jo suuttimen virtaus pinta-ala pudonnut neljäsosan alkuperäisestä, ja voi käydä just niinkuin sanoin tuossa aikaisemmin, eli pinta emulsioputken ympärillä laskee liian nopeasti.
    Itse pienentäisin ensimmäiseksi ilmasuutinta ja emulsioreikiä ettei ilmaa pääse emulsioputkeen niin paljon ennenkuin neulat nousee.

    Cutlasscruiseri: Kysyin ihan tosissani, emulsioputken reikien toiminta ja tarkoitus on erilainen riippuen onko ne bensapinnan ylä- vai alapuolella.
     
  16. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    No joo suuttimet ovat kyllä pienentyneet alkuperäisestä. 500cfm olisi tieten sopivampi. Tuo ilmasuuttimien kokoero kaasareiden välillä kyllä yllätti.
    Pistin 0,7mm rautalangat ilmasuuttimiin ja nypytys hävisi lähes kokonaan. Seosmittarikin vatkaa vähän eri tavalla, mutta ei tuosta kapeakaistan tiedosta ota pirullakaan selvää.
    Tyhjäkäynnin seoksia en lähteny vielä nostamaan.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Miten se mittari käyttäytyy kun et ota selvää ja onko minkälainen mittari ?
    Tässä pari videota miten noi mun mittarit käyttäytyy käyttöautossa ja kesä rottelossa, käyttöauton seokset osu niin hyvin et menee matka-ajo 100mV paikkeilla, kun taas kesärottelossa jätin cruise neulan vähän rikkaammalle kun seuraava vaihtoehto laihempaan olis jo liian laiha.
    Kesärottelo osui taas siinä mielessä parempaan ettei seos mene missään vaiheessa yli 900mV kun käyttöautossa se taas pomppii yli kun kaasua löysää.
    Tässä vielä kuva tosta kesärottelon mittarista jonka biltemasta ostin, merkkasin tohon kuvaan noi mV mikä on missäkin kohtaa, puutteita on FMI 1.2 verrattuna et puuttuu kokonaan laihin alue 4 punaista lediä 23 - 60mV ja sit taas tuolla rikkaamman puolella osuu kahden viivan välille peräti 5 FMI lediä 934 - 990mV, no näyttää toi sentään enemmän rikkaalle kuin FMI.

    http://aijaa.com/ET0QKB

    https://www.youtube.com/watch?v=1YJB6nIhM6Y

    https://www.youtube.com/watch?v=6wQRAaBo8w0
     
  18. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Eipä tuossa nyt varmaan kannata tuohon mittariin takertua, mutta se on tuommonen AutoGauge Smoke. Anturi on NGK:n 4-johtoinen.
    Pakosarja oli näköjään alkanut hieman vuotamaan. Viime kesänä mittari oli nimittäin tarkempi. Laitoin sen nyt vielä illalla kuntoon, niin mittarin näyttämä parani huomattavasti. Ei siis mitään sen kummempaa.
    Ennen tätä viisari yleensä seilasi pienissä nopeuksissa 3- tai 4-osan alueella mittarin asteikosta.
    Tuo ilmasuuttimen kuristaminen oli sen verran onnistunut ratkaisu, että säädöt ovat nyt aikalailla kohillaan.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tossa on vaan meillä kolmannessa autossa kans tollanen smoke mittari en tiedä valmistajaa mut ledit kiertää ympärillä ja keskellä numeroina AFR lukema joka välillä muuttuu volteiksi.
    On vaan toi AFR lukema ihan mitä sattuu varsinkin tuolla laihemmassa päässä, mittari kun näyttää AFR 19,8 niin jännite on 116mV eli FMI 1.2 taulussa palaa 6 punaista lediä (lambda 1,1) eli oikea AFR lukema on jotain 15-16 paikkeilla tietolähteestä riippuen, et tällästä kuraa tää nykyajan tuotanto on, näyttämät saa volttimittarilla varmistaa ennekuin arvaa mittaria tulkita oikein.
    FMI 1.2 on edelleen se paras kapeakaista mittari johonka olen törmännyt.
    Mut hyvä et sait homman toimimaan.
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Jaa että nuinkin suurta heittoa voi olla..?
    Empä ole tuon mittarin luotettavuutta erikseen tarkastanu, kyseessä on ihan vaan viisarillinen versio ilman ledejä.
    Olen säädellyt perinteisesti kokeilemalla ja mittari on ollut lähinnä suuntaa-antava tukena. Ennen mittarin hankintaa käytin kyllä yleismittaria. Pitääpä varsin mitata noita jännitteitäkin.
     

Kerro tästä muillekin!